Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
- Pascal1998
- Berichten: 682
- Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Dan nu even naar het heden, de SUNIJ-lijn ligt er nu tussen P+R Westraven en Nieuwegein/Ijsselstein uit ivm de werkzaamheden, die dus inderdaad gaan uitlopen, het ombouwen in Nieuwegein en IJsselstein kan langer doorgaan, omdat de levering van de CAF trams te ver achter loopt. Op dit moment zijn de 9 trams díe binnengekomen zijn allemaal geaccepteerd door de provincie, echter, om de hele lijn te kunnen bedienen, zijn er minimaal 14 nodig, het is op dit moment onwaarschijnlijk dat dit voor 21 augustus gebeurd is. Dit betekent dat het tramvervangend vervoer in Nieuwegein/IJsselstein langer doorrijdt. Ook de koppeling SUNIJ - Uithof laat langer op zich wachten, dit gaat nu pas in Q2 2021 plaatsvinden, dit omdat volgens de nieuwe planning de laatste trams pas in Q1 2021 binnen gaan komen en er anders materieel tekort is
https://www.stateninformatie.provincie- ... ct-VRT.pdf
https://www.stateninformatie.provincie- ... ct-VRT.pdf
Instagram: https://www.instagram.com/ovspotter_pascal/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Je verwacht het niet......
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- Pascal1998
- Berichten: 682
- Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
De negende tram is overigens vandaag binnen gekomen in Nieuwegein
https://twitter.com/RegiotramU/status/1 ... 21760?s=20
Dan weer even terug naar de werkzaamheden, deze lopen op het gehele traject 4 weken langer door, dus tot eind september.
Heb ik dan nog iets positiefs te melden? Ja, dat heb ik zeker.
De Provincie wil namelijk 5 41 meter trams extra bestellen, anders komen ze niet uit met de 75 meter koppels, dit moeten er namelijk 22 per dienstregeling zijn. Dus wat sommige tegen mij zeiden op dit forum klopt dus wel degelijk, ze houden niks over, door deze trams te bestellen, moet dat nu wel lukken aldus de provincie
https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... e-tramlijn
https://twitter.com/RegiotramU/status/1 ... 21760?s=20
Dan weer even terug naar de werkzaamheden, deze lopen op het gehele traject 4 weken langer door, dus tot eind september.
Heb ik dan nog iets positiefs te melden? Ja, dat heb ik zeker.
De Provincie wil namelijk 5 41 meter trams extra bestellen, anders komen ze niet uit met de 75 meter koppels, dit moeten er namelijk 22 per dienstregeling zijn. Dus wat sommige tegen mij zeiden op dit forum klopt dus wel degelijk, ze houden niks over, door deze trams te bestellen, moet dat nu wel lukken aldus de provincie
https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... e-tramlijn
Instagram: https://www.instagram.com/ovspotter_pascal/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Dan komen er dus evenveel vijfdelig als zevendelige trams? Klinkt alsof de Uithoflijn dan ook met trams van 75 meter gaat rijden. Wel zo handig voor de flexibiliteit en uitwisselbaarheid.
- Pascal1998
- Berichten: 682
- Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Dat is precies wat ik dus ook denk, want als ik goed reken, weet ik dat de SUNIJ 9 tramkoppels had rijden en de Uithof had er 10, dat zijn 19 koppels dus 38 trams, uit mijn hoofd zijn het 2 trams die erbij komen op USP als lijn 22 16x gaat rijden, nou rijdt die maar 8x na doorkoppeling, dus die heeft er maar 8 nodig, lijn 60 en 61 rijden er dus nu met 9, dit gaat zijn lijn 20 en 21 als ze naar USP gaan dat er dan 14 zijn en kom ik op 22 koppels uit
Instagram: https://www.instagram.com/ovspotter_pascal/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Er was een tijdje terug een aanbesteding voor het onderhoud van de nieuwe trams, daarin stond het volgende:
Na aftrek van 5 trams voor technisch reserve zit je inderdaad aan 22 setjes. Blijkbaar verhoogd men dat technisch reserve nu tot 10 trams. Dat is vrij veel, meestal heb je een reserve van 10 tot 15%, maar het is wel robuuster, mocht de rijtijd of punctualiteit tegenvallen dan is een extra setje in omloop brengen geen probleem.CAF 33m en 41m bestaat uit 49 voertuigen met een technische reserve van 5 voertuigen (10%), Uithoflijn en SUIJ-lijn gekoppeld (na realisatie vervoerskundige koppeling).
- Pascal1998
- Berichten: 682
- Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Wat je zelf zei een paar weken terug was, dat als ze nu 22 setjes zouden in zetten, alle 22 7-delige op zouden zijn. en er altijd wat reserve moet zijn. Ik denk dat de provincie daar nu dus ook achter gekomen is en daarom die 5 extra trams wil bestellen, er staat ook letterlijk bij om genoeg capaciteit te hebben indien een van de trams moet worden onderhouden of gerepareerd.
Instagram: https://www.instagram.com/ovspotter_pascal/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Toen werd er echter nog uitgegaan van dat lijn 22 niet (volledig) met 5+7 setjes zou gaan rijden. Voor een gemengde inzet van 5+5 en 5+7 op de korte ritten zou je eventueel met minder trams kunnen volstaan. Maar alles 5+7 maakt het wel eenvoudiger om een setje uit te wisselen tussen de lijnen als dat zou uitkomen.
Is het trouwens de bedoeling ook 's avonds met 5+7 te blijven rijden, of worden de stellen dan losgekoppeld?
Is het trouwens de bedoeling ook 's avonds met 5+7 te blijven rijden, of worden de stellen dan losgekoppeld?
- Pascal1998
- Berichten: 682
- Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ik weet dat de lijn 20 en 21 inderdaad blijven rijden na 21:30 en in het weekend, maar of dat met enkele tramstellen is, dat weet ik niet
Instagram: https://www.instagram.com/ovspotter_pascal/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Dan moet men wel een oplossing vinden voor makkelijk koppelen en ontkoppelen, van de metalen stang tussen twee stellen wordt ik niet echt vrolijk.
- Pascal1998
- Berichten: 682
- Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Er staat sinds net een brief online waarom ze die trams gaan bestellen, wat blijkt is dat als de lijnen aan elkaar gekoppeld gaan worden er maar 6 procent overblijft, dit is te weinig ook in vergelijking met andere stedenBemined schreef:Er was een tijdje terug een aanbesteding voor het onderhoud van de nieuwe trams, daarin stond het volgende:Na aftrek van 5 trams voor technisch reserve zit je inderdaad aan 22 setjes. Blijkbaar verhoogd men dat technisch reserve nu tot 10 trams. Dat is vrij veel, meestal heb je een reserve van 10 tot 15%, maar het is wel robuuster, mocht de rijtijd of punctualiteit tegenvallen dan is een extra setje in omloop brengen geen probleem.CAF 33m en 41m bestaat uit 49 voertuigen met een technische reserve van 5 voertuigen (10%), Uithoflijn en SUIJ-lijn gekoppeld (na realisatie vervoerskundige koppeling).
https://www.stateninformatie.provincie- ... isatie.pdf
Laatst gewijzigd door Pascal1998 op vr 05 jun 2020, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Instagram: https://www.instagram.com/ovspotter_pascal/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Die metalen stang tussen twee trams noemt men, ik had het zelf niet kunnen bedenken, een koppelstangZ2N schreef:Dan moet men wel een oplossing vinden voor makkelijk koppelen en ontkoppelen, van de metalen stang tussen twee stellen wordt ik niet echt vrolijk.
Maar volgens mij heb je die twee trams in no-time los van elkaar. Koppeling los en wegdraaien, slangen opbergen en luik dicht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Toch lijkt het mij niet iets dat je graag elke dag doet, met alle trams die rondrijden. Zo'n koppelstang zal wel meer dan 12 kilo wegen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
De volledig ontstickerde 1004 is terug bij Syntus en staat nu als pauzehok op Veenendaal-De Klomp geparkeerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Men anticipeert dus ook op een rijtijd die mogelijk tegen gaat vallen waardoor er een 23e omloop nodig is. Zeker op een relatief kleine materieelvloot is de impact van een extra omloop natuurlijk een stuk groter.Pascal1998 schreef:Er staat sinds net een brief online waarom ze die trams gaan bestellen, wat blijkt is dat als de lijnen aan elkaar gekoppeld gaan worden er maar 6 procent overblijft, dit is te weinig ook in vergelijking met andere steden
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Het is een beetje onhandig dat de omroep in de bussen van Syntus de website uitspreekt als keolie.nl in plaats van als Keolis.nl :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Daar zal wel een uitgebreide discussie over de correcte uitspraak aan vooraf zijn gegaan, waarna een purist een domme beslissing genomen heeft *O*
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 3637
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amstelveen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ehhhhm, omdat de uitspraak van Keolis ook zo is...Meltrain schreef:Het is een beetje onhandig dat de omroep in de bussen van Syntus de website uitspreekt als keolie.nl in plaats van als Keolis.nl :?
Een extra frans leenwoordje is toch niet zo lastig? We hebben er al genoeg om mee te oefenen.
Ik heb geen onderschrift
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Over de uitspraak van Keolis kun je nog discussiëren, maar zeker bij internetadressen moet elke verwarring voorkomen worden en is het dus beter om het fonetisch uit te spreken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Hoeveel reizigers weten dat Keolis een Frans bedrijf is?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Eh, nee. Niet vreemd dat je dat denkt, omdat in het Frans de -s aan het eind nooit wordt uitgesproken, maar bij de naam Keolis is dat wel het geval. Ook in Frankrijk doen ze dat, zoals te horen is in het volgende filmpje: https://youtu.be/YNRtGQ44RwYsirvinniei schreef:Ehhhhm, omdat de uitspraak van Keolis ook zo is...
-
- Berichten: 1028
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Alsof de gemiddelde reiziger weet dat Keolis Frans is
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
De gemiddelde reiziger in de provincie Utrecht wordt nu sowieso voor het eerst verwezen naar de website van Keolis, normaal verwijst alles naar syntusutrecht.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Dat lijkt me inderdaad ook logischer. Keolis zegt de gemiddelde Utrechter niks. Overigens zeggen de Fransen zelf vaak Keolis op z’n Engels uitgesproken (kiejolis) want het moet dan internationaal klinken...
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ik kom net een foto tegen waarop duidelijk te zien is dat U-OV Citaro 3079 bij het omstickeren het nummer 3579 heeft gekregen. OVzoeker geeft hem nog als 3079. Was dit een foutje of krijgen alle 30xx nummers in de 35xx-reeks?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten