Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Thijsjuh
Berichten: 45
Lid geworden op: di 23 jun 2020, 14:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Thijsjuh »

Z2N schreef: di 05 jan 2021, 15:11
Suus schreef: za 26 dec 2020, 18:40 Helaas is Qbuzz een van die bedrijven die halteborden niet meer met stickers beplakt maar volledig vervangt. Jammer, want een goed haltebord gaat toch minstens twintig jaar mee.
Zul je net zien: stond ik bij de halte Jordanlaan te wachten op de bus naar de Fysio, zie ik iets opvallends: de sticker voor de nu nieuw door Syntus gereden bus 58 is weldegelijk een losse sticker. Wat opvallend is, want het is weldegelijk een nieuw bord (lijn 35 stopte hier voorheen niet).
Afbeelding
Wat mij dan weer opvalt: lijn 450 i.p.v. N50. En ook dat er nog overal vertrekstaten hangen van de U-OV nachtlijnen terwijl die toch echt opgeheven zijn (niet tijdelijk).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

nvdw schreef: di 26 jan 2021, 21:59
Bumzle schreef: di 26 jan 2021, 01:52 Het valt mij al een tijde op dat de inhoud van de vitrines in Nieuwegein steeds lelijker/minder wordt. In andere gemeenten wordt dit wel gewoon netjes bijgehouden. Iemand een idee waarom dit is?
Er moet een plaat in de vitrine waarop de achtergrondfolie en alle magnetische velletjes (vertrekstaten, netkaart etc) komen. Waar nog aanwezig is de oude plaat uit de oude abri getrokken en in de nieuwe kast gehangen.
Aan die foto uit Nieuwegein te zien gaat het hier om nieuwe abri's die dus ook weer een net andere maat bord erin hebben hangen. Dat zorgde aan het begin van de concessie ook al voor vertraging met de halte-informatie omdat Qbuzz toen ook overal op situaties stuitte waarin er een abri stond waar de bestelde borden niet in pasten. In zo'n geval lijkt me het relevanter te zorgen dat er in elk geval informatie hangt dan dat het er ook netjes uit ziet.

Overigens zijn er aan de andere kant van de provincie ook wel pareltjes te vinden hoor... in Amersfoort heeft Syntus keurig nieuwe borden laten maken voor in de nieuwe abri's. Daarop zijn de vertrekstaten zo te zien mee geprint, maar bij het vervangen van de abri's trof men in Schothorst nog een vertrekstaat van de 101 aan in de oude abri's die vervolgens met een stukje plakband weer in de informatievitrine in de nieuwe abri's erbij gehangen is. Klein detail... bij die haltes komt lijn 101 helemaal niet meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Thijsjuh schreef: di 26 jan 2021, 22:00 Wat mij dan weer opvalt: lijn 450 i.p.v. N50. En ook dat er nog overal vertrekstaten hangen van de U-OV nachtlijnen terwijl die toch echt opgeheven zijn (niet tijdelijk).
Syntus heeft voor de dienstregeling 2021 ook nieuwe vertrekstaten opgehangen, dus ik denk zelf dat die opheffing echt maar tijdelijk is (anders dan bij U-OV, waar ze daadwerkelijk uit de dienstregeling geschrapt zijn).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Thijsjuh
Berichten: 45
Lid geworden op: di 23 jun 2020, 14:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Thijsjuh »

Z2N schreef: di 26 jan 2021, 22:21
Thijsjuh schreef: di 26 jan 2021, 22:00 Wat mij dan weer opvalt: lijn 450 i.p.v. N50. En ook dat er nog overal vertrekstaten hangen van de U-OV nachtlijnen terwijl die toch echt opgeheven zijn (niet tijdelijk).
Syntus heeft voor de dienstregeling 2021 ook nieuwe vertrekstaten opgehangen, dus ik denk zelf dat die opheffing echt maar tijdelijk is (anders dan bij U-OV, waar ze daadwerkelijk uit de dienstregeling geschrapt zijn).
Oh nee dat klopt. Dat het bij Syntus tijdelijk is, en bij U-OV niet. Ik werk bij Syntus ;). Echter bedoelde ik een paar foto's verder in de berichten, daar hingen gewoon nog nachtlijnen van U-OV, niet van Synus...
Laatst gewijzigd door Thijsjuh op di 26 jan 2021, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Nachtlijnen van U-OV staan overal nog op de halteborden, heb ze in Soest en Soesterberg er ook nog op zien staan. Maar de 450 is wel een heel oude sticker... zo te zien staat er ook nog een Connexxion-logo rechtsonder (want die lijn heet ook al N50 sinds Syntus er rijdt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Toch is het een Syntus-logo, het bord was nou net eind december vervangen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat het bord eind december vervangen is zegt niet zoveel over het logo dat we staat... Lijn 450 bestond eind december 2020 ook al vier jaar niet meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Heeft Syntus Utrecht net een paar dagen alle juiste vertrekstaten hangen op het derde perron van De Klomp, vervangt RRReis vandaag de Gelderse paal voor een nieuwe :mrgreen: Hangen er nu weer helemaal geen vertrekstaten meer :p

Je zou bijna afvragen hoe die twee onderdelen van Keolis het überhaupt voor elkaar krijgen samen drie lijnen te exploiteren ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Reuring omtrent de vervallen bushalte in Cothen / Langbroek (rotonde).
Werd gebruikt door cliënten van Bartimeus.
Nu een bushalte aan de Cotherweg in Langbroek is verdwenen volgen slechtzienden een pad vol obstakels om bij hun dagbesteding op de zorgboerderij te komen. Eerst liepen ze in een rechte lijn vanaf de halte naar het erf, nu moeten ze een tunnel door, trap af en een rotonde oversteken. Een gevaarlijke situatie vinden de begeleiders van Bartimeus en de Statenfractie van de PvdA. Zij willen dat er een betere oplossing komt voor de groep slechtzienden.(..)
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/213345 ... broek.html

Volgens mij is dit de samenvoeging van haltes van lijn 56 en 41.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Ik vraag me af of meneer Sijl wel weet wat vervelend is voor een slechtziende, aangezien dit een van mijn beperkingen is want ik ben zelf half blind.

Ik citeer even twee stukjes.
”Ze lopen hier van fel daglicht, het kunstlicht in. Dat contrast is heel vervelend als je slechtziend bent. En de stoep waar ze overheen moeten lopen heeft een opstaande rand, er is geen scheiding tussen de stoep en het fietspad.”
Nou, ten eerste vind ik dat contrast echt super meevallen en heb ik daar niet tot nauwelijks last van. Ten tweede is die opstaande rand voor mij juist duidelijk als scheiding en ik vermoed dat blinden dat ook vinden.
”Wel is dit een hangplek voor jongeren, en die maken nog weleens opmerkingen. Dat is niet fijn.”
Hier kan ik echt gewoon kort over zijn, als het pesterijen zijn, negeer het, als je door hun wordt aangevallen, doe aangifte en ja, ookal vind ikzelf agenten niet echt superchill, het is het beste wat je kan doen. Ze zijn er wel voor onze veiligheid
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Het was hier ook wel een wat aparte situatie: lijn 56 stopte voorheen richting Wijk bij Duurstede dus wel bij de halte Cotherweg, maar niet bij de halte Cothen om de hoek. Da's nu dus omgewisseld, waardoor de halte Cotherweg richting Wijk kon vervallen.
Richting Amersfoort ligt de halte overigens nog gewoon op dezelfde plek (en is deze hernoemd tot Cothen) aangezien lijn 56 in die richting niet langs de halte van lijn 41 komt.

Overigens vraag ik me wel af hoe die slechtzienden dan de bus weer terug namen na afloop van hun bezoek, want in die richting moesten ze altijd al verder lopen en de rotonde oversteken. Maar daar hoor ik niemand over in het artikel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door nvdw »

De kans is aanwezig dat er iemand 200 meter extra moet lopen die helemaal niks mankeert, en nu een andere groep voor het karretje spant om het eigen leed wat overtuigender voor het voetlicht te brengen. Volgens mij kunnen de klantenservices van de ov-bedrijven een telefoonboek vullen met klachten van het kaliber "voor mij is het nog niet zo erg maar voor de ouderen..."
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Bovendien kan je ook nooit iedereen tevreden stellen. Welke wijziging een vervoerder ook doorvoert, er is altijd wel iemand ontevreden over.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

nvdw schreef: za 30 jan 2021, 23:17 De kans is aanwezig dat er iemand 200 meter extra moet lopen die helemaal niks mankeert, en nu een andere groep voor het karretje spant om het eigen leed wat overtuigender voor het voetlicht te brengen.
Ik zou niet weten wie hier verder moet lopen: behalve die zorgboerderij is er helemaal niets in de omgeving van de oude halte. Voor Cothen zelf is het juist gunstig dat alle bussen naar Wijk bij Duurstede nu op dezelfde halte stoppen.

Maar andermans leed gebruiken klinkt bekend inderdaad. Mooie was ooit de petitie tegen het vervallen van lijn 1 in Amersfoort 's avonds en op zondag. Daarbij deed de wethouder die 'm in ontvangst nam de mooie uitspraak: "Als iedereen die nu getekend heeft in plaats daar van lijn 1 gebruikt had, hadden we hier nu niet gestaan".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Hij is eventjes weg geweest, maar vandaag zag ik 'm weer op meerdere bussen: en dan te bedenken dat er helemaal geen omleiding op lijn 80 is...
(In de bus staat er overigens wel gewoon "Amersfoort via Leusden" op de schermen)
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door MdJ »

Ik kwam in Montfoort op de stalling van Keolis nog de Rosero's 1800 en 1804 tegen. Die rijden nog voor Utrecht, itt wat op de wiki staat. (Almere/IJssel Vecht).
Bij twijfel: gebruik beton.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door ovforens »

Volgens berichtgeving op Facebook wat is bevestigd door busposities (2) hebben vandaag Heuliez 4802 en 4808 een aantal ritten in commerciële dienst op lijn 8 gereden. Volgens mij is dat dan de eerste dag van inzet geweest.
omaylie
Berichten: 456
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door omaylie »

Op diezelfde busposities.nl zag ik ook dat de 4804 en 4823 lekker op dreef zijn.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Ik heb ze vandaag inderdaad op de reizigersdienst gezien. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
omaylie
Berichten: 456
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door omaylie »

Nou, kom maar op met die interieurfoto's! :Y
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Ik ben nog niet mee geweest, dat gaan we morgen dan maar doen. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Vanmorgen bij aankomst op halte De Kei in Amersfoort zag ik in eerste instantie lijn 80 met -3, "wijkt af van route" en een Setra als materieel in OV-info staan. Toen dacht ik al even van wat is hier aan de hand...
Enige tijd later kwam de rit echter weer tevoorschijn met een Citea en +15, die afwijking van de route was dus de chauffeur die de bus even ging omruilen ;)

Zo hadden wel de idioot ruime rijtijden een keer nut, want uiteindelijk was de aankomst op De Klomp met slechts +1 en het vertrek daar als 87 dus weer op tijd. En dat alleen maar met een beetje op normale manier doorrijden en vooral door het kunnen overslaan van de vier/vijf haltes waar normaal minuten gewacht moet worden. (Ooit eens bijgehouden: 6 tot 9 minuten van deze rit wordt doorgaans stilstaand bij een tijdhalte doorgebracht)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5258
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Er zijn plannen voor een zelfrijdende bus tussen station Den Dolder en het Militair Museum. (Premium, maar de kern van de boodschap wordt duidelijk uit het leesbare deel.)
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Volgens OVinfo rijden nu Heuliez 4802, 4817 en 4829 rond op lijn 8
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

omaylie schreef: wo 03 feb 2021, 21:41 Nou, kom maar op met die interieurfoto's! :Y
Gelukkig moest ik vandaag voor de Uni in het centrum zijn, dus met een beetje goed timen kon ik legitiem een essentiële reis maken met de nieuwe bussen vandaag. En: prima dingen!

Bij het instappen valt op dat de geleding erg licht is, wat de bus een prima ambiance geeft.
Afbeelding

Direct achter de geleding zijn deze brede stoelen met de rug tegen de wand geplaatst, ideaal als je met veel bagage in de bus zit. De reizigers die hier zitten kunnen bovendien twee apparaten tegelijkertijd opladen. Let ook op de tweede buggyplaats, anders dan in de stadscitaro's kunnen tegelijkertijd rolstoelgebruikers als buggy's mee. Indien er geen buggy meegaat zijn er hier twee stitplekken/klapstoelen
Afbeelding

Blik door de geleding naar voren: extra steunplekken in de geleding, en zicht op de voor een stadsbus erg comfortabele stoelen. Er zijn stoelen beschikbaar zonder opstapje. Let ook op de twee gele vlakken links, naast de rolstoelplek is nóg een buggyplaats. Ook hier zijn alternatief klapstoelen/stitplaatsen.
Afbeelding

Helaas kon ik maar mee tot Oorsprongpark, direct erna zat de 73 naar huis. Het heeft even geduurt, maar ik vind het een verbetering tegenover de Stadscitaro's die tot nu op lijn 8 rijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten