Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door April064 »

Wees voorzichtig met je sarcasme, het zou mij namelijk niks verbazen als er echt poortjes zullen komen.
zij/haar/hen/hun
Negen
Berichten: 77
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Negen »

https://regiotramutrecht.provincie-utre ... ience-park

Men wil wel de haltes gaan vernieuwen door overkappingen, maar over poortjes zwijgt men in alle talen.
Overigens het zou niet verkeerd zijn als ze dat doen want het is momenteel heel makkelijk om zwart te reizen met de tram..
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Ik snap ook nog steeds niet waarom er geen kaartlezers in de trams zijn, zoals in de andere tramsteden. Toen er nog sneltrams reden was het logisch(er) dat er paaltjes op het perron stonden, omdat die ook bij de andere sneltrams op het perron/station staan. Ik associeer de trams van nu echter niet met het begrip sneltram en dacht de eerste keer dat ik met een Utrechtse Urbos mee ging dan ook dat er kaartlezers in de tram hingen. :p
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mdk »

Negen schreef: wo 24 mei 2023, 11:27 https://regiotramutrecht.provincie-utre ... ience-park

Men wil wel de haltes gaan vernieuwen door overkappingen, maar over poortjes zwijgt men in alle talen.
Overigens het zou niet verkeerd zijn als ze dat doen want het is momenteel heel makkelijk om zwart te reizen met de tram..
De incheckpalen zitten volgens het persbericht verwerkt in het meubilair, dus poortjes lijken mij in de voorzienbare toekomst niet aan de orde.
Lijn 45 schreef: wo 24 mei 2023, 13:07 Ik snap ook nog steeds niet waarom er geen kaartlezers in de trams zijn, zoals in de andere tramsteden. Toen er nog sneltrams reden was het logisch(er) dat er paaltjes op het perron stonden, omdat die ook bij de andere sneltrams op het perron/station staan. Ik associeer de trams van nu echter niet met het begrip sneltram en dacht de eerste keer dat ik met een Utrechtse Urbos mee ging dan ook dat er kaartlezers in de tram hingen. :p
De trams zijn nogsteeds gewoon sneltrams, al worden ze in de communicatie naar de reiziger niet zo genoemd. Daar heeft de ombouw van ene hogevloerssysteem naar een lagevloerssysteem (in neem aan dat je daar op doelt), niks aan veranderd. Wat het wél een sneltramsysteem maakt zijn de relatief lange halteafstanden, grotendeels vrije trambaan, grotere mate van ongelijkvloersheid (hoewel dit m.i. best meer had gemogen) en de hoge gemiddelde snelheid t.o.v. een 'tradionele' stadstram. Koppel dat aan het hoge aantal reizigers, vooral op de uithoflijn en daar heb je je argumentatie voor validatie op het perron ipv bij binnenkomst in het voertuig.

Eenvoudig gezegd: het valideren op de halte zorgt ervoor dat de in- en uitstaptijden enorm verkort worden en leidt tot een kortere reistijd en meer capaciteit op het traject door kortere opvolgtijden. Hetzelfde zie je bij (echte) BRT-systemen, metro's, treinsystemen etc. Het gaat hier niet om de modaliteit maar om het aantal in- en uitstappers en de opvolgtijden op het traject.
Bij twijfel altijd klagen
Negen
Berichten: 77
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Negen »

Lijn 45 schreef: wo 24 mei 2023, 13:07 Ik snap ook nog steeds niet waarom er geen kaartlezers in de trams zijn, zoals in de andere tramsteden. Toen er nog sneltrams reden was het logisch(er) dat er paaltjes op het perron stonden, omdat die ook bij de andere sneltrams op het perron/station staan. Ik associeer de trams van nu echter niet met het begrip sneltram en dacht de eerste keer dat ik met een Utrechtse Urbos mee ging dan ook dat er kaartlezers in de tram hingen. :p
Tja, ik vind het verschil tussen een sneltram en een 'gewone' tram ook minimaal. Ik noem het zelf een 'regionale tram' omdat het alsnog geen stadstram is. Een echt goed voorbeeld van een sneltram is de RandstadRail in Den Haag.
Zelf vind ik het handiger dat de incheckpalen op de perrons zijn en helemaal in de ochtendspits waarin de trams zo goed als vol zitten. Dan is het echt niet handig als de trambestuurder moet wachten voordat iedereen is uitgecheckt en de tram is uitgestapt.
Daarbij zijn incheckpalen op de perrons meer overzichtelijker dan in een tram. (Ik snap overigens ook niet hoe ze in vredesnaam iedereen kunnen controleren op een geldig vervoersbewijs, maar vgm gebeurt dat nooit in Utrecht)
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mdk »

Het lijkt erop dat de komst van 10 oud R-net capacities als vervanging van de afgebrande Van Hools definitief is. Ze worden nu omgebouwd naar het u-link concept.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Lijkt me al wel langer definitief, er stond immers al "21m" als materieel bij lijn 28 in het vervoerplan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

Zijn al die betonnen schotten langs de opstelstroken op de remise er nu gekomen ná de brand, ter brandwering / voorkomen van overslag OF was dat er al maar heb ik dat niet goed in het geheugen zitten :?:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

De stalling Westraven is al sinds de bouw voorbereid op het inperken van branden met elektrische bussen. De betonnen tussenschotten zijn conform ontwerp.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DPDelft »

De brandschotten staan er inderdaad vanaf het begin al. Er zijn inmiddels (helaas) diverse ervaringen met branden waarbij ze-bussen betrokken waren.

Een rapport van CROW gaat over dit onderwerp: https://www.crow.nl/kennis/bibliotheek- ... =53&page=3
Dosje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 22 jun 2012, 20:27

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dosje »

Update voor de 21 nieuwe buurtbussen..

Bestaande bussen met EvendPC erin worden eerst vervangen. Dit zijn er een stuk of 7.

De bussen worden deze week technisch vrijgegeven, dan volgt er nog wat nodige instructies. Syntus wil alles zo vlekkeloos mogelijk laten lopen, en gaat kijken naar het rolstoel - buggyvervoer.

Verwachting is rond 1 a 2 weken dat ze vrijgegeven worden.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovVeluwe »

Dat gaat in elk geval om de 103, 117, 127, 128 en 131-133.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door henrivanderweijden »

Op station de Klomp op bushalte A (lijn 50 en 83) hangen nog de vertrekstaten van de vorige dienst. Misschien dat hier iemand van Syntus meeleest en dit kan laten aanpassen?
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

Hangt de A inmiddels wel op de juiste halte?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Aan één kant van het bordje wel ja ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door erwinraasveld »

De 1059 heeft vanochtend op lijn 280 meer dan een half uur stil gestaan op station Rhenen, is daarna opgeheven.
Wellicht een defect aan de bus o.i.d.?
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door bartjemestrom »

Defect aan de bus, geen chauffeur... legio mogelijkheden die het kunnen veroorzaken ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Geen chauffeur lijkt me sterk, volgens mij wordt in Rhenen niet afgelost en de dienst zou dan wel erg kort zijn.
Ik zie in OVinfo en busposities dat de eerste rit wel gereden heeft van Veenendaal naar Rhenen en de kerende rit vervolgens op tijd van het Dierenpark vertrokken is maar bij het station +34 had. Waarna de rit is opgeheven.

Dat moet haast wel een defecte bus of wellicht een aanrijding geweest zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jurre »

Daniel schreef: ma 05 jun 2023, 16:23 Aan één kant van het bordje wel ja ;)
Kan je me vertellen wat er precies nog niet goed staat? Dan kan ik dit aan laten passen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Niks meer, ik zag toevallig gisteren dat ze de stickers met A en C nu ook aan de andere kant van het bordje geplakt hebben :pos:
D'r is alleen nog een dingetje met oude vertrekstaten van 50 en 83 op perron A, maar die zijn van Syntus. Alhoewel, het haltebeheer zal daar nu wel bij Transdev liggen?

(Al zijn De Klomp en Scherpenzeel een beetje vaag: in het concept PvE van Utrecht 2025 stonden 5 en 110 als te gedogen lijnen terwijl het juist de Utrechtse lijnen zijn die daar in Gelderland te gast zijn)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jurre »

Goed om te horen. In principe doen we op De Klomp allebei onze ''eigen'' lijnen, maar zal doorgeven dat er nog oude haltevertrekstaten hangen van lijnen 50 en 83, want is die dienstregeling daadwerkelijk gewijzigd per 11 december jl.?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Op 50 zijn de treinaansluitingen aangepast naar de 3100 i.p.v. 3200, dus ja. Op 83 idd niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Het is blijkbaar avondvierdaagse in Zeist, maar niemand had dat aan U-OV doorgegeven: mijn chauffeuse gooide ons bij de halte Lindenlaan uit de 56, met de mededeling dat Busstation Zeist afgesloten was. Op goed geluk ben ik maar doorgelopen naar de Schaerweydelaan, waar gelukkig net een 73 langskwam om mij weer verder te brengen. Ondertussen is er wel een storingsmelding uit, maar handig was anders. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Is in vele dorpen en steden het geval, de avondvierdaagse.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

Daniel schreef: wo 07 jun 2023, 07:50 Geen chauffeur lijkt me sterk, volgens mij wordt in Rhenen niet afgelost en de dienst zou dan wel erg kort zijn.
Ik zie in OVinfo en busposities dat de eerste rit wel gereden heeft van Veenendaal naar Rhenen en de kerende rit vervolgens op tijd van het Dierenpark vertrokken is maar bij het station +34 had. Waarna de rit is opgeheven.

Dat moet haast wel een defecte bus of wellicht een aanrijding geweest zijn.
Denk last van file vorming. Er zijn werkzaamheden aan de N233, het stuk evenwijdig aan de spoorwal. Verkeer vanaf Kesteren moet dus door Rhenen heen (eigenlijk dient men om te rijden via de A15 om naar de regio van Veenendaal te komen.

Lijkt mij dat lijn 50 ook wel last van (extra) vertraging in de spits heeft?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten