Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ferdinand »

Ik zat trouwens te denken in de bus; dat stukje busbaan bij Utrecht Centraal van de Jaarbeurszijde over de brug richting het centrum is nu al een best wel druk stukje weg.

Straks als die tram van Nieuwegein door gaat rijden naar De Uithof zal de tram zich daar gaan mengen tussen het busverkeer met een kruising vlak na het uitrijden van Utrecht CS en vervolgens weer bij de centrumzijde.

Niet alleen die kruisingen gaan dan vertraging opleveren voor de bussen, maar ook het feit dat de bus achter de tram aan moet rijden zal vertragen. Dat stukje weg daar is totaal niet geschikt voor zo veel bus- en tramverkeer. Dat stukje is cruciaal voor hele regio's in de provincie Utrecht, maar ook voor het vervoer naar de Uithoflijn.

Is er niemand bij de provincie die bedacht heeft dat dat niet gaat passen? Of zie ik dit nou helemaal verkeerd?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

Waarom zou het niet passen?

Het is nu al een aardig gekrioel van bussen, inclusief conflicten bij de aansluitingen met Centrumzijde en Jaarbeursplein, en dat gaat toch aardig. Maar het lijkt vaak voller dan het is omdat een bus hier vrijwel nooit alleen rijdt. Kom je vanaf het Vredenburg richting CS dan hebben de vele stoplichten al meerdere bussen 'opgespaard'. Tussen die golven zit genoeg ruimte.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Casper »

Het had inderdaad net iets handiger gekund allemaal (de negenogen bij het Smakkelaarsveld springen niet op wit totdat er helemaal opgereden is, bijvoorbeeld) maar ik zie het ook niet tot hele grote problemen leiden. Je moet het maar zo zien: zodra over dertig a veertig jaar die hypothetische metrotramtunnel onder het centrum en station er ligt is die verkeersmix ook geen issue meer. :Y
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Ik heb het idee dat het niet zo'n probleem oplevert in de praktijk. Utrecht en vlotte verkeerslichten is toch al geen goede combi.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

In Amersfoort gaan bij diverse haltes die een drieregelige nieuwe DRIS gekregen hadden deze weer opnieuw vervangen worden door een zesregelige. Dat gaat om de haltes: De Kei, Drieberg, Eemplein, Hendrik van Viandenstraat, Kwekersweg, Stadhuis, Station Schothorst en Station Vathorst.
De regel hierbij is dat haltes met 3 lijnen of meer (spits-, school- en buurtbuslijnen tellen niet mee) een zesregelig display zouden moeten krijgen.

Overigens leverde onder meer halte Hendrik van Viandenstraat in Amersfoort ook klachten op over de felheid van de nieuwe DRIS, die meer weg had van een floodlight dan van een reisinformatiescherm. Uit onderzoek bleek dat hier een kabel niet goed zat aangesloten, waardoor het scherm niet gedimd werd als het donker werd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bumzle »

Is die informatie openbaar? Ik ben benieuwd welk type scherm hier zal worden vervangen verder
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Ik heb wel een lijst maar die kan ik niet zomaar doorsturen, maar opzoeken kan wel mits er elders niet ook dit soort dingen gewijzigd zijn (want dit in Amersfoort is een correctie na melding door de gemeente).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DingeZ »

Gaan de haltes op Driebergen-Zeist ook eindelijk DRIS-en krijgen?
omaylie
Berichten: 456
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Bedoel je dat elk perron een DRIS krijgt? Ze zijn daar in ieder geval wel op voorbereid (net zoals bij het busstation bij station Utrecht Leidsche Rijn).
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

Ze staan ook per halte apart ingetekend op de DRIS-vervangingskaart van de provincie.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bumzle »

@Daniel zou je het kunnen opzoeken voor deze haltes?

Herman Heijermanshove
Galecopperdijk
Guido Gezellehove
Gerbrandypark
Rembrandthage
Kempenaerpark
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Speedmaster »

omaylie
Berichten: 456
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Hoort dit niet thuis bij Zuid-Holland: alledaagse gebeurtenissen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

DingeZ schreef: do 13 jan 2022, 10:47 Gaan de haltes op Driebergen-Zeist ook eindelijk DRIS-en krijgen?
Ja. Het overzichtsbestand meldt...

Implementatie haltesystemen knooppunt Driebergen-Zeist
- Overzichtsdisplay 16 regels: 2
- Haltedisplay 4 regels: 9
Bumzle schreef: do 13 jan 2022, 23:54 @Daniel zou je het kunnen opzoeken voor deze haltes?

Herman Heijermanshove
Galecopperdijk
Guido Gezellehove
Gerbrandypark
Rembrandthage
Kempenaerpark
- Galecopperdijk en De Kempenaerpark staan op de lijst waar optioneel een DRIS komt voor een 6-regelige.
- Bij de overige haltes die je noemt is de planning om de huidige 3-regelige DRIS door een nieuwe 3-regelige te vervangen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 78
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door erwinraasveld »

De chauffeur van Lijn 280 vanochtend heeft de Kerkewijk maar overgeslagen en is over de Rondweg-Oost naar station Veenendaal Centrum gereden. :cry:
Had zeker nog niet door dat de werkzaamheden aan de Kerkewijk allang voorbij zijn... :shock:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Weer vakantiedienst betekent ook weer dezelfde Setra heen en terug op de 80 voor mij. Blijft een aparte omloop dat: 80 van Amersfoort naar De Klomp en dan niet door als 87 (daarvoor komt een Citea naar De Klomp), maar leeg terug naar Amersfoort om een rit 280 naar Rhenen te rijden.
En later keert die bus weer van 83 op 80 voor m'n rit terug naar huis zag ik eerder via busposities. Het rondje Ede/Veenendaal wordt in de vakantiedienst dus ook meermaals per dag onvolledig gereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Bij de halte De Dreef is gisteren de oude DRIS vervangen door een nieuw, zesregelig, exemplaar.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Casper »

Bij Rijnsweerd-Noord worden de zesregelige displays nu ook gemonteerd. Degene richting het science park werkt goed, maar degene richting de stad staat nog in de verkeerde modus. Aan een kant van het display twee keer drieregelig, aan de andere kant helemaal niets.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovforens »

Ook bij U-Ov wordt vanaf volgende week minder gereden. Geen verlate kerstvakantie meer maar wel fors minder tussen de spitsen

https://www.u-ov.info/meer-qbuzz/nieuws ... 6-februari
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5258
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Kwam vanmiddag de nieuwe vertrek orden bij halte Botanische Tuinen tegen. Richting P+R Science Park hangt een tweeregelig scherm, de andere kant op een vijfregelige. :s
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Cas »

Gevalletje nadenken vanuit het netwerk, maar niet vanuit de praktische uitwerking, lijkt me: er zijn bij mijn weten meer bussen en meer reizigers richting Utrecht dan naar Zeist/Amersfoort/verder het USP op, alleen al door bus 28. In die zin is een groter bord gerechtvaardigd in die richting.

Probleem is echter dat er zoveel bussen dat laatste stukje over de campus rijden en dus ruimte verspillen in de reisinformatie, dat je op een tweeregelig scherm alsnog nooit je bus naar Zeist/etc zal kunnen vinden. Daarnaast stoppen er natuurlijk zoveel verschillende lijnen in zoveel verschillende richtingen dat een meerregelig scherm sowieso gerechtvaardigd is.

Vergelijk dat bijvoorbeeld met halte Kanaleneiland: ook heel veel lijnen met samen een hoge frequentie, maar richting CS is een groot bord overkill omdat het eigenlijk alleen uitmaakt wanneer de eerstvolgende bus naar CS komt (29 daargelaten).
請勿靠近車門
rooddolfijn
Berichten: 763
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

Zou een systeem zoals in London handig, waarbij een scherm met 4 regels, kan scrollen en meer bus vertrekken kan laten zien?
https://youtube.com/watch?v=d0f8clJjqzM

Edit: typefout hersteld
Laatst gewijzigd door rooddolfijn op vr 04 feb 2022, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Cas schreef: vr 04 feb 2022, 10:10 Gevalletje nadenken vanuit het netwerk, maar niet vanuit de praktische uitwerking, lijkt me:
Er is initieel veel op aantal instappers gepland qua DRIPs, maar deels komt men daar al op terug.
Zo wordt bij De Kei in Amersfoort alsnog weer een zesregelige richting de wijken en drieregelige richting station geplaatst terwijl oorspronkelijk dit andersom in de plannen stond.
(Mede door een lijn ri. Uithof heeft de halte ri. Station vrij veel instappers, maar ook maar twee verschillende bestemmingen. Terwijl richting wijken het om 7 lijnen met 7 bestemmingen gaat, dus daar heeft de grote DRIP meer nut).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Casper »

Sturen op instappers is op het science park inderdaad bijzonder onhandig. Juist met zo'n hele bundel lijnen in beide richtingen zou je verwachten dat een zesregelig display aan beide kanten wel gerechtvaardigd is:

Ri. Utrecht: 28, 29, 30, 31, 34, 202
Ri. Zeist: 31, 34, 200, 202, 203, 272, 298, 299

Je zou zelfs kunnen stellen dat er richting Zeist meer behoefte is aan een groot display, want meer lijnen. Dat de 28 richting Utrecht de publiekstrekker is verandert daar weinig aan.

Overigens hebben de haltes in Rijnsweerd wel aan beide kanten een groot display, ook al is de situatie daar natuurlijk precies hetzelfde.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
TreinenFreak
Berichten: 233
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TreinenFreak »

En daarbovenop is lijn 28 ook nog goed te onderscheiden. Ik geloof dat veel wachtenden bij Botanische Tuinen weten als er een ronkende dubbelgelede grijze bus de hoek omkomt dat lijn 28 eraan komt. Hoe heeft deze fout kunnen gebeuren? Denkt dat het aansluiten en op later moment weer vervangen van die displays toch onnodig veel belastinggeld kost.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten