Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Waar is die nieuwe lijnennetkaart te vinden dan?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Op de haltes, in elk geval bij Utrecht CS Centrumzijde.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door reisthijs »

Nu ook online: https://uov-prod.cdn.prismic.io/uov-pro ... 2+-+v2.pdf
Ik ga ook een keertje met de bus want het regent (A)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

De eerste door mij genoemde fout is bij deze versie al verbeterd, nu de tweede nog. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Tja dat zit 'm in dat L-vormige blokje wat Utrecht Centraal voorstelt waardoor een doorgetrokken lijn ook weer raar zou zijn. Bijwerking van Utrecht Centraal als een station willen tonen, maar toch onderscheid maken tussen de beide busstations. Wat dan bij de tram weer niet gebeurt, want het Jaarbeursplein is op één hoop geschoven met de Jaarbeurszijde.

Overigens: als je op de website de actuele tijden vanaf Utrecht Centraal Centrumzijde bekijkt staat er ook vermeld dat bij deze halte lijn 922 en 99 stoppen. Geen idee wat die eerste is, wellicht het tramvervangend vervoer bij een storing? Lijn 99 heeft als bestemming "MAT Tram", dus da's een beetje een raar buitenbeentje :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Pascal1998 »

Lijn 922 is inderdaad de tramvervangde bus die pas gaat rijden als de 20, 21 en 22 al langer dan 45 minuten niet kunnen rijden, ik heb de route ook in een oud-routeboek van 2020, die heeft een maatje van me ooit via de mail opgestuurd gekregen, hij stuurde hem op zijn beurt naar mij. Tja, hobbisten hebben er soms ook wel eens iets aan ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: do 30 jun 2022, 20:29 Tja dat zit 'm in dat L-vormige blokje wat Utrecht Centraal voorstelt waardoor een doorgetrokken lijn ook weer raar zou zijn.
Als U-OV de oranje tramlijn "onder" de groene lijn van lijn 28 legt, kun je prima een doorgetrokken lijn trekken. Mogelijk moet alleen lijn 7 iets verschoven worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door erwinraasveld »

Syntus Utrecht heeft het vandaag voor elkaar gekregen om op lijn 280 maar liefst 4 (!) ritten achter elkaar uit elkaar te laten vallen. Iets voor 16:00 uur dus de laatste bus vanuit Amersfoort richting Veenendaal/ Rhenen vandaag.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Je herkent de laatste tijd steeds meer dat de bijsturingscapaciteit bij Syntus gewoon minimaal is. Was voorheen al te merken als je ergens een verstoring had dat het gelijk chaos werd, waarbij de verstoring nu het personeelsgebrek is.
Geeft bizarre combinaties van lijnen waarop bijna niks uitval terwijl, dat zag ik van 't weekend nog, op andere lijnen gewoon 5 uur lang geen bus rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Gelukkig hoef ik vandaag niet met de bus in Amersfoort, want daar vallen ondanks de nieuwe dienstregeling wel heel grote gaten in de dienstregeling. Een behoorlijk fors aantal late ritten ook.

Wel is de olievlek er een beetje uit: in het uiterste oosten van de provincie is er een stuk minder uitval en ten westen van de stad Utrecht zelfs nagenoeg geen uitval.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

Deze laatste ritten vanaf Amersfoort Centraal rijden straks WEL:
4, 9, 17, 76, 80
Alle andere lijnen vallen uit.

Er zijn per vandaag ook een aantal vertrekhaltes veranderd: 70 staat nu op D en 202 Utrecht op A. en dat is voor de chauffeurs net zo'n verrassing als voor de passagiers.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

Ze hadden er beter aan gedaan om dan de diensten met de laatste 3 en de laatste 5 wél te laten rijden. Dan hadden alle wijken in ieder geval nog een laatste bus op redelijke loopafstand. Desnoods door chauffeurs voor de laatste rit de omloop aan te laten passen.
Nu hebben de laatste 2, 3, 5, 6, 7, 8, 70 niet gereden.
Vandaag zetten we dit stukje klantgericht denken voort met het ongemeld opheffen van een aardig aantal ritten op de 7 en de totale verdwijning van de 74.
Onbegrijpelijk dat dit bedrijf een 9 en zicht op twee jaar verlenging krijgt van de provincie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Welke ritten vervallen er ongemeld op lijn 7 dan? De korte ritten tot station Schothorst reden sowieso al nooit in de zomervakantie.

Vooralsnog ziet vandaag er beter uit met slechts 46 vervallen ritten in de hele concessie, als dat gerealiseerd wordt zijn het er 10x minder dan een week geleden. Al is er wederom alleen uitval aan de oostkant, ten westen van Utrecht rijdt alles.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Op Amersfoort busstation is niets te vinden over de perronwissel van de 70 en 202. Alle schermen met vertrektijden (ook de nieuwe) doen het niet en er hangen geen briefjes met lijnnummers op de betreffende haltes. :X

Er lijkt ook iets niet helemaal goed te gaan met de inzet van de Rosero's, volgens Busposities heeft er vandaag maar 1 gereden. Op lijn 19 reed in ieder geval vanmiddag niets, al weet ik niet of dat een midi-omloop is nu.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

19 zou nog gewoon door Syntus zelf gereden moeten worden, niks gezien over midi-inzet daar.
Ik zie nu wel opeens dat het een spitslijn geworden is, dat was me eerder niet in de dienstregeling opgevallen. Straks thuis eens even dubbelchecken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

De laatste ochtendrit op lijn 19 is om 09:05, de eerste middagrit om 15:05. Alles wordt gereden met Setra.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Ow die is sneaky doorgevoerd... terugkijkend in wat met het Rocov gedeeld is: daar staat gewoon 2x/uur bij daluren, maar eronder is wel te lezen dat van 49 naar 26 ritten afgeschaald is :(
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

^^ dat zijn geen grappen. :twisted:

Als het zo moet...
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

Dat lijkt steeds meer de norm te zijn, ook naar het personeel. Het is niet zomaar dat het chauffeur tekort bij Syntus zo veel groter is dan bij andere pc bedrijven.
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Alex99 »

De laatste 280 vanuit Amersfoort richting Rhenen viel ook weer uit vandaag (en dat was niet de enige 280, trouwens ook een paar keer de 80, waarvan sommigen op een onhandig moment, waardoor het 1,5 uur duurt voordat de volgende bus komt...). Ik vind het ronduit treurig dat er een aangepaste dienstregeling wordt gemaakt, maar dat de rituitval voor in ieder geval een deel van de regio nog steeds merkbaar is. En de rituitval heeft door het terugbrengen van de frequentie van de lijnen (in de late ochtend de 80 1x per uur) een grotere impact... Als ik hier lees dat het westen van de provincie er geen bus uitvalt, dan is dat fijn, maar een reiziger in het oosten van de provincie heeft daar weinig aan. Ik las meerdere keren over het missen van bijsturing bij Syntus... Nou, inderdaad... Daar lijkt het op... Je kan niet een blik met chauffeurs opentrekken, dat snap ik ook, en hetzelfde zal ook gelden voor planners, maar dit begint wel echt treurig te worden, zeker met lijnen die maar een paar keer per dag rijden... :s

Wat anders, ik las hier dat de 298 tijdens de afsluiting helemaal niet meer rijdt (ik moet eerlijk zeggen dat het vergeleken met die 3-4 ritten die er nu nog gereden worden ook niet heel veel meer uitmaakt), maar in de afbeelding ernaast staat de 289 :lol:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

De afdeling communicatie heeft duidelijk ook personeelstekort: bij de omleiding op 120 mist bijvoorbeeld dat alle haltes in Loenen aan de Vecht vervallen, net als op de werkzaamhedenpagina. Alleen de dienstregeling zelf klopt wel.

Voor voortduren van uitval had ik wel een waarschuwing gezien, dat kwam vooral door de extra coronagevallen bovenop waar in dit pakket rekening gehouden was. Aan de andere kant: ik geloof niet helemaal dat de uitval opeens kan verdubbelen door ziekmeldingen op de dag zelf terwijl dat bij Syntus meerdere dagen op rij gebeurt (gisterochtend waren er 46 uitgevallen ritten, maar gisteravond stond de teller rond de 100). Zit daar soms nog een component uitval door gebrek aan bijsturing?

De uitval van meerdere ritten achter elkaar en van laatste ritten, dat blijven toch de vervelendste gevallen, zijn er ook nog altijd niet geheel uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door erwinraasveld »

Alex99 schreef: ma 11 jul 2022, 23:02 De laatste 280 vanuit Amersfoort richting Rhenen viel ook weer uit vandaag (en dat was niet de enige 280, trouwens ook een paar keer de 80, waarvan sommigen op een onhandig moment, waardoor het 1,5 uur duurt voordat de volgende bus komt...). Ik vind het ronduit treurig dat er een aangepaste dienstregeling wordt gemaakt, maar dat de rituitval voor in ieder geval een deel van de regio nog steeds merkbaar is. En de rituitval heeft door het terugbrengen van de frequentie van de lijnen (in de late ochtend de 80 1x per uur) een grotere impact... Als ik hier lees dat het westen van de provincie er geen bus uitvalt, dan is dat fijn, maar een reiziger in het oosten van de provincie heeft daar weinig aan. Ik las meerdere keren over het missen van bijsturing bij Syntus... Nou, inderdaad... Daar lijkt het op... Je kan niet een blik met chauffeurs opentrekken, dat snap ik ook, en hetzelfde zal ook gelden voor planners, maar dit begint wel echt treurig te worden, zeker met lijnen die maar een paar keer per dag rijden... :s

Wat anders, ik las hier dat de 298 tijdens de afsluiting helemaal niet meer rijdt (ik moet eerlijk zeggen dat het vergeleken met die 3-4 ritten die er nu nog gereden worden ook niet heel veel meer uitmaakt), maar in de afbeelding ernaast staat de 289 :lol:
Ja, klopt er is nog steeds genoeg uitval op de 80/280 helaas... Ook gisterochtend viel de 2e bus vanuit Rhenen richting Amersfoort al uit en in de middagspits nog veel meer, "mijn" bus (die van 17:26 uur vanuit Amersfoort naar Rhenen) reed voor de verandering eens een keer wel, (met een hoop boze reizigers die hier ook in zaten omdat de 80 op hetzelfde tijdstip niet reed en zij er in Woudenberg pas achter kwamen dat wij niet naar Scherpenzeel/Renswoude/De Klomp reden).
Overigens was het meer geluk dan "standaard" dat "mijn" bus wel reed, ik had gehoopt dat na 10 juli de Ultimate Survival toestanden om thuis te komen wel afgelopen waren maar helaas was gisteren wel duidelijk dat het nog steeds drama is....
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

De uitval die vanmorgen in de apps stond was alweer 1,5 keer zo groot als gisteren ja... Gaat niet bepaald de goeie kant op zo.
Gelukkig dan wel langzaamaan wat instroom van nieuwe chauffeurs, vanmorgen weer eentje die de weg moest vragen, maar dat lijkt vooralsnog een druppel op een gloeiende plaat.

Helaas heb ik nu 's ochtends een bus die direct uit de stalling komt. En bij Syntus weet je dan ook pas op de halte of 'ie uitvalt, want dat soort ritten hebben standaard geen realtime info tot ze op het beginpunt staan (maar ik moet al eerder dan dat moment richting de halte).

Ook een hardnekkig probleem trouwens dat een bus die op 80 uitvalt alleen bij een direct erop volgende rit van 87 als uitgevallen in de apps komt. Vervolgens keert die rit weer lang op 80, maar die rit kont niet als uitgevallen in de apps en zie je dan later zonder realtime info staan (oftewel die rijdt ook niet).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Gisterenavond was er een chauffeur uit Amersfoort uitgeleend aan Ede zodat bij ons alle diensten gevuld konden worden, terwijl er in Amersfoort ook nog diensten openstonden. Waar die overweging dan op gebaseerd is weet ik niet, maar mijn punt is dat als iemand de weg vraagt dat het best gewoon een chauffeur van een andere stalling kan zijn die niet bekend is met de routes.
Ik had gisteren pauze in Bunnik en zag daar een chauffeur uit Mijdrecht op de lijst staan. Dus er wordt hier en daar wel geschoven. In Ede nog geen onbekende (dus nieuwe) namen op de lijst zien staan overigens.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Deze gaf aan de route voor het eerst alleen te rijden, dus had blijkbaar wel instructie gehad op die lijn. Kom de laatste tijd trouwens ook gewoon vaker bussen tegen met mentor naast de chauffeur tegen.

Dat er geschoven wordt is wel logisch: je ziet nu heel duidelijk het verschil tussen de west- en oostkant van de provincie. Rond Mijdrecht en Montfoort valt een stuk minder uit, dus blijkbaar is het tekort daar kleiner. Ook lijn 50 heeft opvallend beperkte uitval ten opzichte van z'n frequentie.
Het grote probleem lijkt vrij duidelijk in Amersfoort en iets mindere mate Ede te zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 38 gasten