Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

rm7 schreef: wo 13 okt 2021, 14:59 Ik denk dat het Groen Links om de combinatie Utrecht CS via Stadscentrum gaat ;) .
In maart volgend jaar zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. En vóór lokale verkiezingen zijn er nog weleens wat partijen die roepen dat ze "de bus weer terug willen" op allerlei trajecten, waarbij publicitaire belangen veelal de vervoerkundige inzichten overtreffen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Op de Heidelberglaan ter hoogte van The Basket is vanmorgen iemand door tram 22 aangereden, de persoon in kwestie is naar het UMC overgebracht en het tramverkeer heeft een uurtje stilgelegen (RTV Utrecht).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Dat moest een keer gebeuren. Hoe vaak ik al niet mensen vlak voor de tram heb zien oversteken. :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Met elke 5 minuten een tram per richting steek je ook wel altijd vlak voor een tram over volgens mij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

Afgelopen maandag sinds tijden weer eens het Jaarbeursplein bewandeld en... ja hoor: de roltrappen deden het (weer) eens niet.. :roll:
Eén in reparatie, de andere stilgezet.

Er staat mij iets van bij dat die roltrappen vervangen zouden worden. Is dat proces nu aan de gang?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Die werkzaamheden begonnen op maandag, aldus DUIC.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

^^^ Kijk aan, viel ik met mijn neus in de boter.. :')
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Aking »

Nah, die dingen staan al maanden stil :')

Ik ga tegenwoordig altijd maar door het WTC, die roltrappen doen het wel gewoon altijd :trein:
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Ik spotte vanmiddag Qbuzz Ambassador 4428 met reclame voor een kinderdagverblijf op de achterkant. Die heeft hij waarschijnlijk overgehouden aan zijn avonturen in DMG, voor zover ik weet is dit de eerste keer dat een bus in de huidige concessies in Utrecht met commerciële reclame rondrijdt. :p
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Het is dat ik er niet meer mee hoef te reizen, want anders zou ik er horensdol van worden ondertussen: voor de vierde dag op rij verstoring op tram 22. :o
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TreinenFreak »

Voor m'n gevoel zijn de verstoringen van lijn 22 sinds de werkzaamheden van afgelopen zomer in vergelijking met voor de zomer niet in aantal afgenomen, maar alleen in de tijdsduur afgenomen. Weet niet of iemand de tel nog bijgehouden heeft en mijn voorgevoel kan bevestigen of ontkrachten.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Voor deze week staat de teller tot dusver op 6 verstoringen, daarvan slechts 1 door factoren die U-OV niet helemaal zelf controleert (weersomstandigheden gisteren). Dat is wel wat meer dan voor de zomer. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Casper »

De werkzaamheden hebben volgens mij ook niets aan de tramrails en infrastructuur gedaan, alleen aan het afbrokkelende asfalt eromheen op het science park. Grote problemen zijn nog steeds de wissels bij CS en bij de P+R.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Aking »

Want wat is precies het probleem met die wissels?
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Casper »

Dat is mij ook niet helemaal duidelijk. Het was meer een persoonlijke observatie dat elke keer dat ik de storingsmelding mee heb gekregen, het een wisselstoring betrof.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Die dingen zullen vooral ook wel behoorlijk slijten gezien ze na zo'n beetje elke tram die passeert moeten omlopen (dus 24 keer per uur).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Er zijn in de andere Nederlandse tramsteden wissels die veel vaker dan 24x/uur worden bereden en die hebben niet om de haverklap storingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Bereden misschien wel, maar moeten die ook elke 2,5 minuut ofzo omlopen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Veel vaker zelfs, bij Rotterdam Centraal rijden er zonder Coronamaatregelen zo'n 50 trams per uur per richting. In het ongunstigste geval moet de wissel na elke tram omlopen omdat er de perronsporen alternerend gebruikt worden, al is de praktijk dat er nogal eens twee trams in dezelfde richting achter elkaar aan komen. Bij Den Haag Centraal heb je tot 44 trams per uur via de tramtunnel die ook in het meest ongunstige geval alterneren bij de perronsporen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Ja, die zijn er wel. Denk maar aan de wissels bij Den Haag Centraal Hoog, waar in de spits vijf lijnen overheen gaan waarbij er aan beide zijden van de eilandperrons wordt gehalveerd. Of bij Amsterdam Centraal, waar de trams van meerdere lijnen op een spoor binnenkomen en daarna over uiteindelijk vier sporen worden verdeeld. Het eerste wissel wordt dus vaak omgelegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

Daniel schreef: vr 22 okt 2021, 08:09 Bereden misschien wel, maar moeten die ook elke 2,5 minuut ofzo omlopen?
Maar zijn het juist ook die wissels die storingen veroorzaken?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Gisteren was het een defecte tram, die komt naar mijn idee vaker voor dan de wisselstoring.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Bij De wissels die ze in Utrecht gebruiken staan er ook seinen dacht ik, en niet een simpel wissellamp zoals in de rest van de tramsteden gebruikt wordt (geen correcte stand betekent uitstappen en met wisselijzer in de goede stand leggen).

Dit probleem is er ook op de Amstelveenlijn.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Den Haag Centraal is ook beveiligd met seinen, daar is zelfs remingreep aanwezig.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Stefan »

hauptbahnhof schreef: vr 22 okt 2021, 20:24 Bij De wissels die ze in Utrecht gebruiken staan er ook seinen dacht ik, en niet een simpel wissellamp zoals in de rest van de tramsteden gebruikt wordt (geen correcte stand betekent uitstappen en met wisselijzer in de goede stand leggen).
Op de Uithoflijn staan inderdaad rijwegseinen bij de eindpunten. De wissels mogen niet door de bestuurder omgelegd worden, de CVL kan eventueel handmatig een rijweg er in leggen zodat het wissel omloopt. Mocht dit niet werken, rijdt de bestuurder (indien mogelijk) na toestemming door een stoptonend sein. Meestal leggen ze desondanks toch heel de boel vaak plat, tot de storing voorbij is.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten