Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

@Dura Het zijn volgens mij onderdelen van de motor of de airco. Hier is beter te zien hoe het er op zo'n dak uit ziet.
Pascal1998 schreef: vr 13 jan 2023, 12:34
Lijn 45 schreef:Het zijn er hoogstens 13, de andere 7 zijn naar de Veluwe.
Die 7 die je bedoelt stonden nog op de Transdev stalling Nieuw-Vennep, volgens de advertentie op Busstore die vandaag is bijgewerkt zijn er 20 beschikbaar
Ik denk dat we allebei gelijk hebben. Er staan nu nog 13 bij Evobus en de 7 van Veluwe-Zuid keren daar weer terug als de concessie is afgelopen, vandaar dat er 20 beschikbaar zijn.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

We noteren inmiddels dat de volgende afgebrand zijn:
4033
4201
4204
4206
4207
4208
4209
4210
4211
4213
4214
4217

Mijn tip is eventueel om lijn 28 nu tijdelijk te gaan knippen en de resterende dubbelgeledes alleen te laten pendelen tussen CS en Science Park en tussen CS en Vleuten met normale geledes te gaan rijden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marcel.nl »

bartjemestrom schreef: vr 13 jan 2023, 12:19
marcel.nl schreef: vr 13 jan 2023, 11:29
Pascal1998 schreef: vr 13 jan 2023, 10:44 Ja, dat was al langer bekend dat die eruit zouden gaan
die zijn dan rap uit dienst gegaan, zo lang waren die er nu ook weer niet (half jaartje Groningen en toen Utrecht)
Die Hess hebben in Groningen gereden vanaf 2014 tm 2016. ;)
oh sorry, toch langer dan ik dacht
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

Lijn 45 schreef: vr 13 jan 2023, 13:05 @Dura Het zijn volgens mij onderdelen van de motor of de airco. Hier is beter te zien hoe het er op zo'n dak uit ziet.
(..)
Kan.
Gebruikersavatar
busvader
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 16 dec 2019, 19:13
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door busvader »

Als tijdelijke oplossing worden er bussen uit de 3000 en 3500 serie opgehaald bij firma Pouw en is de naastgelegen concessie aan het inventariseren welke bussen daar gemist kunnen worden.
Bijna iedere dag te vinden op één van de plekken waar een bus van Qbuzz DMG komt.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Nicketick »

Kan mij in ieder geval niet voorstellen dat er bussen uit GD naar Utrecht gaan, want gelet op de huidige inzetten daar lijkt het er op dat Qbuzz daar zeer krap zit.
Gebruikersavatar
busvader
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 16 dec 2019, 19:13
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door busvader »

Etienne schreef: vr 13 jan 2023, 13:21 We noteren inmiddels dat de volgende afgebrand zijn:
4033
4201
4204
4206
4207
4208
4209
4210
4211
4213
4214
4217

Mijn tip is eventueel om lijn 28 nu tijdelijk te gaan knippen en de resterende dubbelgeledes alleen te laten pendelen tussen CS en Science Park en tussen CS en Vleuten met normale geledes te gaan rijden.
De 4207 staat extern in onderhoud bij DAF, die kan van het lijstje af.
De 4171 kan er aan toegevoegd worden, deze tussen de brand gestaan op de TD baan.
Bijna iedere dag te vinden op één van de plekken waar een bus van Qbuzz DMG komt.
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Wijkhoven »

Zeer triest dat deze brand gebeurd is. :|
Deze foto doet echt pijn, wetende dat je gisteren nog gewoon in zo'n bus had kunnen zitten. :x
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

Ik zou eerder pijn hebben van het feit dat je vandaag NIET in zo'n bus kan zitten (plus de komende periode).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

busvader schreef: vr 13 jan 2023, 13:56 en is de naastgelegen concessie aan het inventariseren welke bussen daar gemist kunnen worden.
Naastgelegen is Qbuzz DMG? Of wil Syntus Utrecht overtollig materieel uitlenen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Syntus heeft niet echt overtollig materieel want in Ede was er, toen ik daar nog reed, al meteen een probleem als we meer dan 1 bus defect hadden staan. Dat zal nu vast niet anders zijn.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Is dat niet meer een plaatsprobleem in Ede geweest dan? In de huidige dienstregeling rijdt Syntus nog een stuk minder dan voor corona op diverse lijnen, dus ergens zou toch wat over moeten zijn.
Al geldt dat bij Qbuzz DMG allicht nog sterker.

Het zal sowieso wel een schuifpuzzel worden met 12-meterbussen die geleed vrij maken bij U-OV zelf.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Nicketick schreef: vr 13 jan 2023, 14:04 Kan mij in ieder geval niet voorstellen dat er bussen uit GD naar Utrecht gaan, want gelet op de huidige inzetten daar lijkt het er op dat Qbuzz daar zeer krap zit.
De 3330 wordt al geel gemaakt momenteel, er zouden misschien nog meer Citaro LE's volgen. (Men was hier echter voor de brand al mee bezig).

Wat is eigenlijk de staat van Van Hool 4205? Hij heeft sinds maart niet of nauwelijks gereden na een ongeval. Komt deze nog terug in dienst?
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dennistd »

Ik denk dat het kleurtje wel het laatste is waar ze zich momenteel druk over maken :')
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door The Greyhound »

Zouden die Hess bussen nog beschikbaar zijn?
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovforens »

Lijn 45 schreef: vr 13 jan 2023, 13:05 @Dura Het zijn volgens mij onderdelen van de motor of de airco. Hier is beter te zien hoe het er op zo'n dak uit ziet.
Pascal1998 schreef: vr 13 jan 2023, 12:34
Lijn 45 schreef:Het zijn er hoogstens 13, de andere 7 zijn naar de Veluwe.
Die 7 die je bedoelt stonden nog op de Transdev stalling Nieuw-Vennep, volgens de advertentie op Busstore die vandaag is bijgewerkt zijn er 20 beschikbaar
Ik denk dat we allebei gelijk hebben. Er staan nu nog 13 bij Evobus en de 7 van Veluwe-Zuid keren daar weer terug als de concessie is afgelopen, vandaar dat er 20 beschikbaar zijn.
De keerlus P R Uithof is krap voor Capacity. Dan zou je moeten keren op WKZ, maar dat is vol vaak. En heb je pendel nodig P R - WKZ
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

The Greyhound schreef: vr 13 jan 2023, 15:27 Zouden die Hess bussen nog beschikbaar zijn?
Ik denk van wel want ze zijn volgens de RDW afgelopen maandag op Womy overgeschreven, en volgens hun site nog niet beschikbaar.
rooddolfijn
Berichten: 708
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

ovforens schreef: vr 13 jan 2023, 15:37 De keerlus P R Uithof is krap voor Capacity. Dan zou je moeten keren op WKZ, maar dat is vol vaak. En heb je pendel nodig P R - WKZ
Pendel tussen WKZ en P&R hoeft niet doordeweeks rijden, dan rijdt de tram. ‘s Avonds is 24 meter aan capaciteit niet nodig en kan er volledig met gelede bussen gereden worden.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

Heeft Pouw/TCR die twee delen van de 5781 nog? Plak ze aan een citaro G en je hebt dubbel geleed!
tripel7
Berichten: 69
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 11:38

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door tripel7 »

ovforens schreef: vr 13 jan 2023, 15:37
Lijn 45 schreef: vr 13 jan 2023, 13:05 @Dura Het zijn volgens mij onderdelen van de motor of de airco. Hier is beter te zien hoe het er op zo'n dak uit ziet.
Pascal1998 schreef: vr 13 jan 2023, 12:34
Lijn 45 schreef:Het zijn er hoogstens 13, de andere 7 zijn naar de Veluwe.
Die 7 die je bedoelt stonden nog op de Transdev stalling Nieuw-Vennep, volgens de advertentie op Busstore die vandaag is bijgewerkt zijn er 20 beschikbaar
Ik denk dat we allebei gelijk hebben. Er staan nu nog 13 bij Evobus en de 7 van Veluwe-Zuid keren daar weer terug als de concessie is afgelopen, vandaar dat er 20 beschikbaar zijn.
De keerlus P R Uithof is krap voor Capacity. Dan zou je moeten keren op WKZ, maar dat is vol vaak. En heb je pendel nodig P R - WKZ
Ik denk dat je een beetje vergist in hoeveel ruimte een 21m wagen nodig heeft, veel meer dan een reguliere geledewagen is het niet (en zelfs minder dan een gelede vdl). Voornaamste probleem zijn chauffeurs die zich compleet mentaal laten opnaaien door de gedachte '21 meter'.
Groetjes, een voormalig 21m wagen chauffeur en instructwur ;)
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovforens »

Als je kijkt naar de gemiddelde staat van de beplating van de Van Hools in Utrecht -toen dat nog kon- weet je dat niet alle chauffeurs in Utrecht goed overweg kunnen met die keerlus.

Zal best passen maar je moet ook rekening houden met die 5% die het niet lukt. Dat zijn er gelijk 50

Ik geef wel toe dat ik geen ervaring heb op capacity.
termatenjohan
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 19 dec 2021, 08:55
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door termatenjohan »

Bij mijn weten is een van de grootste verschillen dat je een capacity vrij kort door de bocht moet sturen omdat hij wat verder uit kan zwenken terwijl je bij een 18m bus vrij ruim moet sturen.
Instagram: ov_spotter_nl_
Altijd op zoek naar reisgenoten voor een rondje bussen of treinen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Een Capacity heeft wel meer bus achter de achteras zitten ja, waardoor je meer uitzwenkt dan met een normale gelede (maar niet persé moeilijker door bochten komt als een normale gelede).
De dubbelgelede Van Hools hebben net zoveel assen als een Capacity, maar heel anders verdeeld dan bij een Capacity het geval is. Kan me er iets bij voorstellen dat die daardoor makkelijker door bochten komen en sowieso wel heel anders zullen rijden dan een 21-meterbus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef: vr 13 jan 2023, 15:00
busvader schreef: vr 13 jan 2023, 13:56 en is de naastgelegen concessie aan het inventariseren welke bussen daar gemist kunnen worden.
Naastgelegen is Qbuzz DMG? Of wil Syntus Utrecht overtollig materieel uitlenen?
Het lijkt mij dat de naastgelegen concessie Qbuzz DMG is. Qbuzz zal neem ik aan eerst binnen de eigen rollende voorraad kijken in plaats van bij de concurrent.
Is het niet zo dat Utrechtse chauffeurs nu al op DMG bussen rijden?
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

(A)
Daniel schreef: vr 13 jan 2023, 18:53 Een Capacity heeft wel meer bus achter de achteras zitten ja, waardoor je meer uitzwenkt dan met een normale gelede (maar niet persé moeilijker door bochten komt als een normale gelede).
De dubbelgelede Van Hools hebben net zoveel assen als een Capacity, maar heel anders verdeeld dan bij een Capacity het geval is. Kan me er iets bij voorstellen dat die daardoor makkelijker door bochten komen en sowieso wel heel anders zullen rijden dan een 21-meterbus.
Waarschijnlijk zul je er zelfs gemakkelijker de bocht mee om komen. Door de gestuurde as heb je minder inloop. Heb er zelf nooit mee gereden, maar wel als passagier ingezeten. Lijkt mij overeenkomen met een 15 meter wat betreft bochten gedrag. En dan kun je de binnenbocht dus best strak aansnijden. Maar hoe het echt zit weet de expert vast uit te leggen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten