Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
tripel7
Berichten: 69
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 11:38

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door tripel7 »

Zoals ik al zei, een 21m wagen heeft niet heel veel meer ruimte nodig dan een 18m wagen, hoe hij die ruimte benut verschilt wel, zoals sommige al correct zeiden, volgt de aanhanger van de 21m veel meer in het spoor, dan dat van 18m, dus je kan eerder insturen, en zoals dan geldt, gooi je in 1 het stuur vol om, dan gaat hij uitzwaaien, doe je het wat rustiger, dan 'glijd' de achterkant wat vloeiender de bocht in, waardoor de uitzwaai ook een stuk minder wordt.
Zou je een vrij haakse bocht met een 18m citaro nemen zoals met een 21m, dan rij je daarmee juist weer al het straatmeubilair aan de binnenkant van de bocht uit de grond. (ik heb zelf overigens regelmatig gereden met citaro geleed, lions city geleed, solaris, VDL 180 en 181, en capacity).

De directe vergelijking met een 24m kan ik niet maken, simpelweg omdat ik daar nooit mee gereden heb, tegelijkertijd bekruipt me bij dit filmpje wel het gevoel dat een 21m hier wel zonder problemen de bocht gehaald zou hebben, en ik weet ook zeker dat achteruit manoeuvreren met een 21m veel makkelijker gaat (niet in de laatste plaats door het het overzicht rondom met alle camera's):

https://youtu.be/-Zgts_XPJj0

En zoals ik al zei, het zal met de meeste geledes niet veel schelen, behalve die van VDL, welke echt een belachelijke draaicirkel hebben, en ook merkbaar meer ruimte nodig hebben dan een 21m (niks zo leuk als zelf ergens met een 21m doorheen glippen, om dan te zien dat de VDL achter je in dezelfde situatie klem komt te zitten).

Mijn vermoeden is overigens dat Qbuzz om kosten eerder zal kiezen om ergens een blik 18m wagens open te trekken, dan 21m en 24m wagens bij elkaar te sprokkelen
Laatst gewijzigd door tripel7 op vr 13 jan 2023, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Nicketick »

Lijn 45 schreef: vr 13 jan 2023, 15:15
Nicketick schreef: vr 13 jan 2023, 14:04 Kan mij in ieder geval niet voorstellen dat er bussen uit GD naar Utrecht gaan, want gelet op de huidige inzetten daar lijkt het er op dat Qbuzz daar zeer krap zit.
De 3330 wordt al geel gemaakt momenteel, er zouden misschien nog meer Citaro LE's volgen. (Men was hier echter voor de brand al mee bezig).
Ik mag hopen dat Qbuzz op dit moment niet meer GD Citaro2 LE's naar Utrecht stuurt. De Citaro1 LE's in GD voldoen namelijk niet aan de leeftijdseis van maximaal 144 maanden, maar worden op dit moment wel regelmatig ingezet op Q-link ivm problemen Heuliez. Uiteraard liever een te oude bus dan geen bus, maar vanuit dat perspectief zou ik het bijzonder vinden om jongere bussen uit te laten stromen naar een andere concessie.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovforens »

Edit
Laatst gewijzigd door ovforens op za 14 jan 2023, 22:37, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Bussen wel, maar ze rijden al afgeschaald door het personeelstekort. Je kunt dus niet even simpel lijn 28 iets vaker laten rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Pascal1998 »

Lijn 45 schreef:
Pascal1998 schreef: vr 13 jan 2023, 12:34
Lijn 45 schreef:Het zijn er hoogstens 13, de andere 7 zijn naar de Veluwe.
Die 7 die je bedoelt stonden nog op de Transdev stalling Nieuw-Vennep, volgens de advertentie op Busstore die vandaag is bijgewerkt zijn er 20 beschikbaar
Ik denk dat we allebei gelijk hebben. Er staan nu nog 13 bij Evobus en de 7 van Veluwe-Zuid keren daar weer terug als de concessie is afgelopen, vandaar dat er 20 beschikbaar zijn.
Ik wilde hier nog even op terugkomen, want ik was vandaag in de consessies IJssel-Vecht en Veluwe-Zuid aan het spotten en ben net thuis, maar ik heb even geteld hoeveel Capacity’s AML had op basis van de wiki en dat was de serie 9340 - 9372, wat betekent dat het er 33 zijn, daarvan rijden de 9344, 9346 - 9348, 9350, 9357 en 9359 in Veluwe Zuid, dat zijn de 7 die nog in Nieuw Vennep stonden want, dan hou je de 9340 - 9343, 9345, 9349, 9351 - 9356, 9358 en 9360 - 9372 over, als ik goed tel zijn dat er 26, er zijn er 20 beschikbaar volgens EvoBus/Busstore, dus zijn die 7 bussen die jij bedoelt niet meegenomen in de advertentie
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Dan hou je buiten beschouwing dat 13 van de 33 geëxporteerd zijn. De 20 overgebleven zijn dan dus de 20 die in de advertentie staan. :p
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JeroenSpock »

Lijn 45 schreef: vr 13 jan 2023, 12:15 Ja, al is de hoeveelheid gelede Citaro's bij Qbuzz geen probleem. Er staan nog wat 30xx en 35xx geledes bij Qbuzz Utrecht. Ik denk dat die in eerste instantie het gat gaan opvullen.
Welke 30xx dan?
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovforens »

Volgens een bericht op facebook is de 3074 vanmiddag op Westraven gesignaleerd
OVSpotterKevin
Berichten: 43
Lid geworden op: za 13 jun 2020, 16:46
Locatie: Het gat wat ze Almere noemen
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door OVSpotterKevin »

Lijn 45 schreef: vr 13 jan 2023, 22:25 Dan hou je buiten beschouwing dat 13 van de 33 geëxporteerd zijn. De 20 overgebleven zijn dan dus de 20 die in de advertentie staan. :p
Dat klopt inderdaad, maar ik hoop gewoon dat Qbuzz die overweging maakt om voor lijn 28 die CapaCity aan te schaffen, gezien je 185 mensen (105 staand, en 30 zittend) kunt faciliteren.
OV Spotter/Fotograaf regio Almere en toekomstig buschauffeur
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JeroenSpock »

ovforens schreef: vr 13 jan 2023, 22:54Volgens een bericht op facebook is de 3074 vanmiddag op Westraven gesignaleerd
Oh gaaf, ik wist niet dat die daar ook heen zijn gegaan.
tripel7 schreef: vr 13 jan 2023, 17:15Ik denk dat je een beetje vergist in hoeveel ruimte een 21m wagen nodig heeft, veel meer dan een reguliere geledewagen is het niet (en zelfs minder dan een gelede vdl). Voornaamste probleem zijn chauffeurs die zich compleet mentaal laten opnaaien door de gedachte '21 meter'.
Groetjes, een voormalig 21m wagen chauffeur en instructwur ;)
Mooi gesproken collega. Dat mentale probleem is inderdaad groter dan het gebrek aan ruimte voor die bussen.
Dat was al het geval toen we in hier (GD) de 19m54 Capa's kregen. Die moesten een bepaalde route volgen voor de MAT ritten, en mochten absoluut niet hier of daar rechtsaf en linksaf slaan want je zou alles van straat vegen met die dikke kont. Viel dus wel mee he, en nu rijden die dingen overal. Omdat het ook gewoon kan.
We hebben wel eens een Capacity langs de witte lijn gezet op de stalling, stuur helemaal om, en een collega zette een pion op de plaats waar de uitzwaai het grootst was. Dat was 1 meter van de witte lijn. Ja, genoeg om een auto kapot te rijden maar in de praktijk maak je zo'n bocht niet zomaar.
De 21 meter bussen zijn wat dat betreft niet anders, behalve dat de wielbasis van de bus 7 meter is, en bij andere Mercedessen 6 meter. Alleen de 15m integro/Setra hebben ook die 7 meter. Als je echt ruzie zoekt met mede weggebruikers is dat juist de bus om scherp om te gooien, die zwenken nog het meeste uit met hun achter overbouw van 4m90 vanaf de middenas (wat je moet rekenen bij uitzwaai).
De HESS vond ik irritanter rijden maar dat kwam door de bus zelf, niet door het dubbel gelede in de binnenstad. Een gelede VDL is inderdaad een ramp in kleine bochten. Die hebben andere stuuruitslagbegrenzers dan de 12m VDL's, puur omdat de draaikrans die hoek niet kan maken zoals gelede MB's kunnen.
Een Citaro G zwenkt bijna niet uit, ondanks die mooie stickers die Qbuzz op de bumper plakt :')

Maarre... die 4 Capacity L paars blijven mooi hier he :mrgreen:
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ov'tje »

Lijn 45 schreef: vr 13 jan 2023, 15:15
Nicketick schreef: vr 13 jan 2023, 14:04 Kan mij in ieder geval niet voorstellen dat er bussen uit GD naar Utrecht gaan, want gelet op de huidige inzetten daar lijkt het er op dat Qbuzz daar zeer krap zit.
Wat is eigenlijk de staat van Van Hool 4205? Hij heeft sinds maart niet of nauwelijks gereden na een ongeval. Komt deze nog terug in dienst?
Die heeft enige tijd binnen gestaan aan de Koningsweg in Groningen, maar geen idee waar die bus nu is. Ik kom vrijwel nooit in die hoek van de stad Groningen.
Xavier030
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 10:09

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Xavier030 »

De 4205 is aanwezig op Westraven.
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marcel.nl »

JeroenSpock schreef: vr 13 jan 2023, 23:15
ovforens schreef: vr 13 jan 2023, 22:54Volgens een bericht op facebook is de 3074 vanmiddag op Westraven gesignaleerd
Maarre... die 4 Capacity L paars blijven mooi hier he :mrgreen:
Ik zit met regelmaat in Appingedam. Daar rijdt geen Capacity L paars zonder schade. Iedere bus mist de bovenhoeken van de achterzijde. Daar zijn al heel wat rollen ductape aan verspild.
Maar wel mooie bussen verder :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Van aannames maar weer eens naar de feiten: vanaf maandag rijden op lijn 28 de resterende dubbelgeledes, aangevuld met gelede bussen die ook extra ritten rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
busvader
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 16 dec 2019, 19:13
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door busvader »

Aangezien er geen beschikbaar personeel is voor de versterkingsritten lijn 28 word dit uitbesteed aan Pouw, wellicht met resterende 3000/3500's.

Daarnaast voor de liefhebber: Op dit moment staan 15m SnelBuzz Integro L 3657, 3661 en 3664 op het remiseterrein Wijk bij Duurstede. Doel is natuurlijk versterking voor het materieeltekort, maar exacte plannen zijn mij niet bekend.

*edit:* De 3330 staat ook in WbD.
Bijna iedere dag te vinden op één van de plekken waar een bus van Qbuzz DMG komt.
Gebruikersavatar
busvader
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 16 dec 2019, 19:13
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door busvader »

Er is vanaf maandag intern een andere dienstregeling gaande. Hierin zijn de diensten voor Pouw van de versterking lijn 28 opgenomen en verplaatst men de uitruk van (even uit het hoofd gezegd) 16 standaardwagens naar de Remiseweg, om zo iets meer ruimte te maken op Westraven, zodat daar qua opstelling wat geschoven kan worden. De 4 3000/3500's die daar "nieuw" zijn teruggekomen zullen worden gebruikt als "extra" reservevloot, schijnbaar is er een manier gevonden om tekorten met het huidige wagenpark te dichten.
Daarnaast gaan er verhalen over Capacity's uit Grøn en R-Net Iveco's uit DMG, maar ook daar van weet ik geen feiten en hoor ik enkel geruchten.

En de rest... dat zien we maandag wel vanaf de zijlijn.
Bijna iedere dag te vinden op één van de plekken waar een bus van Qbuzz DMG komt.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

busvader schreef: za 14 jan 2023, 19:30 (..) staan 15m SnelBuzz Integro L 3657, 3661 en 3664 op het remiseterrein Wijk bij Duurstede. Doel is natuurlijk versterking voor het materieeltekort, maar exacte plannen zijn mij niet bekend.

(..)
Ik spotte van de week een gele Citaro 18 meter bij Odijk, op lijn 41. Wellicht dat die 15 meters de geledes vrijspelen?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Ik denk eerder dat men met de Integro’s wat Ebusco’s op de lijnen 34, 41 en 50 wil vrijspelen die dan weer naar de lijnen 73 en 77 kunnen om daar geleed vrij te maken voor lijn 28.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Philip
Berichten: 321
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Daniel schreef: do 12 jan 2023, 22:29 Sinds de start van de noodconcessie IJssel-Vecht als ik me niet vergis. Toen ontstond de situatie dat je met een Gelderse lijn in Scherpenzeel kon komen (niet zijnde een buurtbus) en is Syntus Utrecht Gelderse abonnementen gaan accepteren om reizen verder naar een station te faciliteren na overstap vanuit 110.

Hoewel het ook best eerder geweest kan zijn. Scherpenzeel is natuurlijk een vreemde eend als Gelderse gemeente waar je lange tijd niet uit kon komen met een Gelderse bus.
Beetje ondergesneeuwd, maar dit is dan echt goed geregeld. Ik heb namelijk ook een Utrecht Dal Voordeel abonnement, en toch krijgt het gelderse abonnement voorrang. Dat scheelt 2x opstaptarief, want daarna reisde ik met RRReis verder met lijn 83.
henrivanderweijden
Berichten: 715
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door henrivanderweijden »

Lijn 83 is echter een Utrechtse lijn. Alleen door de combinatie met lijn 5 en 85 rijden er ook Gelderse bussen op.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Er hebben een paar mensen ongetwijfeld geen weekend gehad, maar er is wel loon naar werken: er zijn extra bussen voor lijn 28 in dienst. :)
Afbeelding

Afbeelding

Ik kon het nummer van de bus op de buffer niet lezen, maar de Pouw 355 (ook in Floriade-kleurstelling) reed net langs me onderweg naar mijn afspraak van 13:00.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door T-hijs »

Vanaf mijn werk op de Varrolaan heb ik op lijn 28 al twee gelede Citaro's in Floriadekleurstelling kunnen zien.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Z2N schreef: ma 16 jan 2023, 12:58 Ik kon het nummer van de bus op de buffer niet lezen, maar de Pouw 355 (ook in Floriade-kleurstelling) reed net langs me onderweg naar mijn afspraak van 13:00.
Het lijkt me de 356, gebaseerd op het feit dat de derde geen Floriade bestickering lijkt te hebben gehad.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door T-hijs »

Overigens zie ik ook geregeld een 15-meter Intouro (of toch Integro? kweenie) van Pouw over de Archimedeslaan rijden. Heb het lijnnummer nog niet kunnen ontwaren, maar hij doet in ieder geval iets heen-en-weers...
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovVeluwe »

Die rijdt op lijn 202. Betreft de Pouw 2108.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten