Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Zoals ik al zei, een 21m wagen heeft niet heel veel meer ruimte nodig dan een 18m wagen, hoe hij die ruimte benut verschilt wel, zoals sommige al correct zeiden, volgt de aanhanger van de 21m veel meer in het spoor, dan dat van 18m, dus je kan eerder insturen, en zoals dan geldt, gooi je in 1 het stuur vol om, dan gaat hij uitzwaaien, doe je het wat rustiger, dan 'glijd' de achterkant wat vloeiender de bocht in, waardoor de uitzwaai ook een stuk minder wordt.
Zou je een vrij haakse bocht met een 18m citaro nemen zoals met een 21m, dan rij je daarmee juist weer al het straatmeubilair aan de binnenkant van de bocht uit de grond. (ik heb zelf overigens regelmatig gereden met citaro geleed, lions city geleed, solaris, VDL 180 en 181, en capacity).
De directe vergelijking met een 24m kan ik niet maken, simpelweg omdat ik daar nooit mee gereden heb, tegelijkertijd bekruipt me bij dit filmpje wel het gevoel dat een 21m hier wel zonder problemen de bocht gehaald zou hebben, en ik weet ook zeker dat achteruit manoeuvreren met een 21m veel makkelijker gaat (niet in de laatste plaats door het het overzicht rondom met alle camera's):
https://youtu.be/-Zgts_XPJj0
En zoals ik al zei, het zal met de meeste geledes niet veel schelen, behalve die van VDL, welke echt een belachelijke draaicirkel hebben, en ook merkbaar meer ruimte nodig hebben dan een 21m (niks zo leuk als zelf ergens met een 21m doorheen glippen, om dan te zien dat de VDL achter je in dezelfde situatie klem komt te zitten).
Mijn vermoeden is overigens dat Qbuzz om kosten eerder zal kiezen om ergens een blik 18m wagens open te trekken, dan 21m en 24m wagens bij elkaar te sprokkelen
Zou je een vrij haakse bocht met een 18m citaro nemen zoals met een 21m, dan rij je daarmee juist weer al het straatmeubilair aan de binnenkant van de bocht uit de grond. (ik heb zelf overigens regelmatig gereden met citaro geleed, lions city geleed, solaris, VDL 180 en 181, en capacity).
De directe vergelijking met een 24m kan ik niet maken, simpelweg omdat ik daar nooit mee gereden heb, tegelijkertijd bekruipt me bij dit filmpje wel het gevoel dat een 21m hier wel zonder problemen de bocht gehaald zou hebben, en ik weet ook zeker dat achteruit manoeuvreren met een 21m veel makkelijker gaat (niet in de laatste plaats door het het overzicht rondom met alle camera's):
https://youtu.be/-Zgts_XPJj0
En zoals ik al zei, het zal met de meeste geledes niet veel schelen, behalve die van VDL, welke echt een belachelijke draaicirkel hebben, en ook merkbaar meer ruimte nodig hebben dan een 21m (niks zo leuk als zelf ergens met een 21m doorheen glippen, om dan te zien dat de VDL achter je in dezelfde situatie klem komt te zitten).
Mijn vermoeden is overigens dat Qbuzz om kosten eerder zal kiezen om ergens een blik 18m wagens open te trekken, dan 21m en 24m wagens bij elkaar te sprokkelen
Laatst gewijzigd door tripel7 op vr 13 jan 2023, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Ik mag hopen dat Qbuzz op dit moment niet meer GD Citaro2 LE's naar Utrecht stuurt. De Citaro1 LE's in GD voldoen namelijk niet aan de leeftijdseis van maximaal 144 maanden, maar worden op dit moment wel regelmatig ingezet op Q-link ivm problemen Heuliez. Uiteraard liever een te oude bus dan geen bus, maar vanuit dat perspectief zou ik het bijzonder vinden om jongere bussen uit te laten stromen naar een andere concessie.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Edit
Laatst gewijzigd door ovforens op za 14 jan 2023, 22:37, 5 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Bussen wel, maar ze rijden al afgeschaald door het personeelstekort. Je kunt dus niet even simpel lijn 28 iets vaker laten rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Pascal1998
- Berichten: 682
- Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Ik wilde hier nog even op terugkomen, want ik was vandaag in de consessies IJssel-Vecht en Veluwe-Zuid aan het spotten en ben net thuis, maar ik heb even geteld hoeveel Capacity’s AML had op basis van de wiki en dat was de serie 9340 - 9372, wat betekent dat het er 33 zijn, daarvan rijden de 9344, 9346 - 9348, 9350, 9357 en 9359 in Veluwe Zuid, dat zijn de 7 die nog in Nieuw Vennep stonden want, dan hou je de 9340 - 9343, 9345, 9349, 9351 - 9356, 9358 en 9360 - 9372 over, als ik goed tel zijn dat er 26, er zijn er 20 beschikbaar volgens EvoBus/Busstore, dus zijn die 7 bussen die jij bedoelt niet meegenomen in de advertentieLijn 45 schreef:Ik denk dat we allebei gelijk hebben. Er staan nu nog 13 bij Evobus en de 7 van Veluwe-Zuid keren daar weer terug als de concessie is afgelopen, vandaar dat er 20 beschikbaar zijn.Pascal1998 schreef: ↑vr 13 jan 2023, 12:34Die 7 die je bedoelt stonden nog op de Transdev stalling Nieuw-Vennep, volgens de advertentie op Busstore die vandaag is bijgewerkt zijn er 20 beschikbaarLijn 45 schreef:Het zijn er hoogstens 13, de andere 7 zijn naar de Veluwe.
Instagram: https://www.instagram.com/ovspotter_pascal/
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Dan hou je buiten beschouwing dat 13 van de 33 geëxporteerd zijn. De 20 overgebleven zijn dan dus de 20 die in de advertentie staan.
-
- Berichten: 525
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Volgens een bericht op facebook is de 3074 vanmiddag op Westraven gesignaleerd
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: za 13 jun 2020, 16:46
- Locatie: Het gat wat ze Almere noemen
- Contacteer:
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Dat klopt inderdaad, maar ik hoop gewoon dat Qbuzz die overweging maakt om voor lijn 28 die CapaCity aan te schaffen, gezien je 185 mensen (105 staand, en 30 zittend) kunt faciliteren.Lijn 45 schreef: ↑vr 13 jan 2023, 22:25 Dan hou je buiten beschouwing dat 13 van de 33 geëxporteerd zijn. De 20 overgebleven zijn dan dus de 20 die in de advertentie staan.
OV Spotter/Fotograaf regio Almere en toekomstig buschauffeur
-
- Berichten: 525
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Oh gaaf, ik wist niet dat die daar ook heen zijn gegaan.
Mooi gesproken collega. Dat mentale probleem is inderdaad groter dan het gebrek aan ruimte voor die bussen.tripel7 schreef: ↑vr 13 jan 2023, 17:15Ik denk dat je een beetje vergist in hoeveel ruimte een 21m wagen nodig heeft, veel meer dan een reguliere geledewagen is het niet (en zelfs minder dan een gelede vdl). Voornaamste probleem zijn chauffeurs die zich compleet mentaal laten opnaaien door de gedachte '21 meter'.
Groetjes, een voormalig 21m wagen chauffeur en instructwur
Dat was al het geval toen we in hier (GD) de 19m54 Capa's kregen. Die moesten een bepaalde route volgen voor de MAT ritten, en mochten absoluut niet hier of daar rechtsaf en linksaf slaan want je zou alles van straat vegen met die dikke kont. Viel dus wel mee he, en nu rijden die dingen overal. Omdat het ook gewoon kan.
We hebben wel eens een Capacity langs de witte lijn gezet op de stalling, stuur helemaal om, en een collega zette een pion op de plaats waar de uitzwaai het grootst was. Dat was 1 meter van de witte lijn. Ja, genoeg om een auto kapot te rijden maar in de praktijk maak je zo'n bocht niet zomaar.
De 21 meter bussen zijn wat dat betreft niet anders, behalve dat de wielbasis van de bus 7 meter is, en bij andere Mercedessen 6 meter. Alleen de 15m integro/Setra hebben ook die 7 meter. Als je echt ruzie zoekt met mede weggebruikers is dat juist de bus om scherp om te gooien, die zwenken nog het meeste uit met hun achter overbouw van 4m90 vanaf de middenas (wat je moet rekenen bij uitzwaai).
De HESS vond ik irritanter rijden maar dat kwam door de bus zelf, niet door het dubbel gelede in de binnenstad. Een gelede VDL is inderdaad een ramp in kleine bochten. Die hebben andere stuuruitslagbegrenzers dan de 12m VDL's, puur omdat de draaikrans die hoek niet kan maken zoals gelede MB's kunnen.
Een Citaro G zwenkt bijna niet uit, ondanks die mooie stickers die Qbuzz op de bumper plakt
Maarre... die 4 Capacity L paars blijven mooi hier he
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Die heeft enige tijd binnen gestaan aan de Koningsweg in Groningen, maar geen idee waar die bus nu is. Ik kom vrijwel nooit in die hoek van de stad Groningen.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
De 4205 is aanwezig op Westraven.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Ik zit met regelmaat in Appingedam. Daar rijdt geen Capacity L paars zonder schade. Iedere bus mist de bovenhoeken van de achterzijde. Daar zijn al heel wat rollen ductape aan verspild.
Maar wel mooie bussen verder
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Van aannames maar weer eens naar de feiten: vanaf maandag rijden op lijn 28 de resterende dubbelgeledes, aangevuld met gelede bussen die ook extra ritten rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Aangezien er geen beschikbaar personeel is voor de versterkingsritten lijn 28 word dit uitbesteed aan Pouw, wellicht met resterende 3000/3500's.
Daarnaast voor de liefhebber: Op dit moment staan 15m SnelBuzz Integro L 3657, 3661 en 3664 op het remiseterrein Wijk bij Duurstede. Doel is natuurlijk versterking voor het materieeltekort, maar exacte plannen zijn mij niet bekend.
*edit:* De 3330 staat ook in WbD.
Daarnaast voor de liefhebber: Op dit moment staan 15m SnelBuzz Integro L 3657, 3661 en 3664 op het remiseterrein Wijk bij Duurstede. Doel is natuurlijk versterking voor het materieeltekort, maar exacte plannen zijn mij niet bekend.
*edit:* De 3330 staat ook in WbD.
Bijna iedere dag te vinden op één van de plekken waar een bus van Qbuzz DMG komt.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Er is vanaf maandag intern een andere dienstregeling gaande. Hierin zijn de diensten voor Pouw van de versterking lijn 28 opgenomen en verplaatst men de uitruk van (even uit het hoofd gezegd) 16 standaardwagens naar de Remiseweg, om zo iets meer ruimte te maken op Westraven, zodat daar qua opstelling wat geschoven kan worden. De 4 3000/3500's die daar "nieuw" zijn teruggekomen zullen worden gebruikt als "extra" reservevloot, schijnbaar is er een manier gevonden om tekorten met het huidige wagenpark te dichten.
Daarnaast gaan er verhalen over Capacity's uit Grøn en R-Net Iveco's uit DMG, maar ook daar van weet ik geen feiten en hoor ik enkel geruchten.
En de rest... dat zien we maandag wel vanaf de zijlijn.
Daarnaast gaan er verhalen over Capacity's uit Grøn en R-Net Iveco's uit DMG, maar ook daar van weet ik geen feiten en hoor ik enkel geruchten.
En de rest... dat zien we maandag wel vanaf de zijlijn.
Bijna iedere dag te vinden op één van de plekken waar een bus van Qbuzz DMG komt.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Ik spotte van de week een gele Citaro 18 meter bij Odijk, op lijn 41. Wellicht dat die 15 meters de geledes vrijspelen?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8711
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Ik denk eerder dat men met de Integro’s wat Ebusco’s op de lijnen 34, 41 en 50 wil vrijspelen die dan weer naar de lijnen 73 en 77 kunnen om daar geleed vrij te maken voor lijn 28.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Beetje ondergesneeuwd, maar dit is dan echt goed geregeld. Ik heb namelijk ook een Utrecht Dal Voordeel abonnement, en toch krijgt het gelderse abonnement voorrang. Dat scheelt 2x opstaptarief, want daarna reisde ik met RRReis verder met lijn 83.Daniel schreef: ↑do 12 jan 2023, 22:29 Sinds de start van de noodconcessie IJssel-Vecht als ik me niet vergis. Toen ontstond de situatie dat je met een Gelderse lijn in Scherpenzeel kon komen (niet zijnde een buurtbus) en is Syntus Utrecht Gelderse abonnementen gaan accepteren om reizen verder naar een station te faciliteren na overstap vanuit 110.
Hoewel het ook best eerder geweest kan zijn. Scherpenzeel is natuurlijk een vreemde eend als Gelderse gemeente waar je lange tijd niet uit kon komen met een Gelderse bus.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Lijn 83 is echter een Utrechtse lijn. Alleen door de combinatie met lijn 5 en 85 rijden er ook Gelderse bussen op.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Er hebben een paar mensen ongetwijfeld geen weekend gehad, maar er is wel loon naar werken: er zijn extra bussen voor lijn 28 in dienst.
Ik kon het nummer van de bus op de buffer niet lezen, maar de Pouw 355 (ook in Floriade-kleurstelling) reed net langs me onderweg naar mijn afspraak van 13:00.
Ik kon het nummer van de bus op de buffer niet lezen, maar de Pouw 355 (ook in Floriade-kleurstelling) reed net langs me onderweg naar mijn afspraak van 13:00.
-
- Berichten: 428
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Vanaf mijn werk op de Varrolaan heb ik op lijn 28 al twee gelede Citaro's in Floriadekleurstelling kunnen zien.
F.k.a. Bollenstad
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Het lijkt me de 356, gebaseerd op het feit dat de derde geen Floriade bestickering lijkt te hebben gehad.
-
- Berichten: 428
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Overigens zie ik ook geregeld een 15-meter Intouro (of toch Integro? kweenie) van Pouw over de Archimedeslaan rijden. Heb het lijnnummer nog niet kunnen ontwaren, maar hij doet in ieder geval iets heen-en-weers...
F.k.a. Bollenstad
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Die rijdt op lijn 202. Betreft de Pouw 2108.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 183 gasten