10 citeas? Volgens mij heb je aan 6 genoeg om alle Veenendaal omlopen te doen.Tom98 schreef:Binnenkort krijgen een paar Setra's (ongeveer 10) en evenveel Citea's de U-Link kleuren. Zogauw dat klaar is mogen onze gewone rood-witte bussen niet meer op lijn 50 rijden. Ik vermoed dus dat er geen BYD op de 50 zal komen. Ik zie ze de laatste dagen overigens steeds vaker op de 56.
Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ik heb geen onderschrift
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Een paar extra kan geen kwaad toch? De Citea's kunnen gelukkig wel gewoon naar Wageningen, en op de meeste andere lijnen zijn ze ook niet hard nodig.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Heb het nog even nagezocht. Het worden 9 stuks VDL en 8 stuks Setra. Waarschijnlijk kunnen de passgiers richting Wageningen dus ook vaker van de VDL genieten dan nu het geval is. Positief nieuws dus *O*sirvinniei schreef: 10 citeas? Volgens mij heb je aan 6 genoeg om alle Veenendaal omlopen te doen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Zijn er al foto’s van bussen met een U-link jasje?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Dat is sarcastisch bedoeld, toch? Als reiziger vind ik de Setra's namelijk comfortabeler dan de Citea's.Tom98 schreef:Heb het nog even nagezocht. Het worden 9 stuks VDL en 8 stuks Setra. Waarschijnlijk kunnen de passgiers richting Wageningen dus ook vaker van de VDL genieten dan nu het geval is. Positief nieuws dus *O*sirvinniei schreef: 10 citeas? Volgens mij heb je aan 6 genoeg om alle Veenendaal omlopen te doen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Pascal1998
- Berichten: 682
- Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Op twitter en Instagram staan er een aantal, maar eentje met een Ebusco (heb ik trouwens ook voor bij zien komen in dit topic als ik me niet vergis) en eentje met een Setra, maar die staat niet in het topicJeroenN75 schreef:Zijn er al foto’s van bussen met een U-link jasje?
Hieronder een foto van een Setra
https://www.instagram.com/p/B-mjFmwHsm5 ... qpigypvh4y
Instagram: https://www.instagram.com/ovspotter_pascal/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Dat is absoluut niet sarcastisch bedoeld. Ik heb hier op het forum al eens vaker laten doorschemeren dat ik op zijn zachtst gezegd niet zo'n fan ben van de Setra. Ik probeer het oprecht te begrijpen maar ik kan gewoon geen enkele reden bedenken waarom collega's de Setra een fijne bus vinden. In mijn optiek is hij op alle punten een stuk slechter dan VDL (behalve de airco, dat moet ik hem nageven). Ik weet uiteraard niet hoe het ''achterin'' aanvoelt, maar als de chauffeursplek al verschrikkelijk is, waarom zouden de passagiers het dan wel comfortabel hebben?Meltrain schreef: Dat is sarcastisch bedoeld, toch? Als reiziger vind ik de Setra's namelijk comfortabeler dan de Citea's.
Dus nee, ik kan er niet prettig mee werken dus ik vind: hoe meer VDL hoe beter. :pos:
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
- Pascal1998
- Berichten: 682
- Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Nou ik heb zelf niet zo comfortabel gevoel bij een Setra als een VDL, ik heb liever MB Citaro bussen, die zijn voor mij het fijnst
Instagram: https://www.instagram.com/ovspotter_pascal/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Als chauffeur kan ik er geen mening over geven, maar als reiziger wel.Tom98 schreef:Dat is absoluut niet sarcastisch bedoeld. Ik heb hier op het forum al eens vaker laten doorschemeren dat ik op zijn zachtst gezegd niet zo'n fan ben van de Setra. Ik probeer het oprecht te begrijpen maar ik kan gewoon geen enkele reden bedenken waarom collega's de Setra een fijne bus vinden. In mijn optiek is hij op alle punten een stuk slechter dan VDL (behalve de airco, dat moet ik hem nageven). Ik weet uiteraard niet hoe het ''achterin'' aanvoelt, maar als de chauffeursplek al verschrikkelijk is, waarom zouden de passagiers het dan wel comfortabel hebben?Meltrain schreef: Dat is sarcastisch bedoeld, toch? Als reiziger vind ik de Setra's namelijk comfortabeler dan de Citea's.
Dus nee, ik kan er niet prettig mee werken dus ik vind: hoe meer VDL hoe beter. :pos:
Ik vind de stoelen in de Setra iets comfortabeler, maar ik waardeer vooral de ruimere beenruimte die de Setra's bieden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
En de dubbelgeledes op 28 krijgen dezelfde kleuren?Pascal1998 schreef:Op twitter en Instagram staan er een aantal, maar eentje met een Ebusco (heb ik trouwens ook voor bij zien komen in dit topic als ik me niet vergis) en eentje met een Setra, maar die staat niet in het topicJeroenN75 schreef:Zijn er al foto’s van bussen met een U-link jasje?
Hieronder een foto van een Setra
https://www.instagram.com/p/B-mjFmwHsm5 ... qpigypvh4y
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ik kan ook alleen als reiziger oordelen. Dan kies ik toch ook echt de Setra's. De stoelen en de extra beenruimte zijn zeer welkom. En dan heb ik nog een persoonlijk punt, als er met de VDL over een hobbel of stoeprandje wordt gereden dan voelt dit gelijk heel stuiterig en oncomfortabel (het voordeel wat de chauffeur dan wellicht heeft, hij voelt wat de bus doet?) aan voor de reiziger. Bij een Setra wordt dit veel mooier weggepoetst door de aandrijving, heb ik het idee maar het is natuurlijk persoonlijk :)Meltrain schreef:Als chauffeur kan ik er geen mening over geven, maar als reiziger wel.Tom98 schreef:Dat is absoluut niet sarcastisch bedoeld. Ik heb hier op het forum al eens vaker laten doorschemeren dat ik op zijn zachtst gezegd niet zo'n fan ben van de Setra. Ik probeer het oprecht te begrijpen maar ik kan gewoon geen enkele reden bedenken waarom collega's de Setra een fijne bus vinden. In mijn optiek is hij op alle punten een stuk slechter dan VDL (behalve de airco, dat moet ik hem nageven). Ik weet uiteraard niet hoe het ''achterin'' aanvoelt, maar als de chauffeursplek al verschrikkelijk is, waarom zouden de passagiers het dan wel comfortabel hebben?Meltrain schreef: Dat is sarcastisch bedoeld, toch? Als reiziger vind ik de Setra's namelijk comfortabeler dan de Citea's.
Dus nee, ik kan er niet prettig mee werken dus ik vind: hoe meer VDL hoe beter. :pos:
Ik vind de stoelen in de Setra iets comfortabeler, maar ik waardeer vooral de ruimere beenruimte die de Setra's bieden.
Maar het allerbelangrijkste is en blijft natuurlijk dat er een bus rijdt :D
Dagelijkse reiziger van U-Link 50 (Syntus) & U-Link 34 (U-OV)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Als dagelijks Citea-passagier weet ik die ook best te waarderen, qua comfort is er weinig mis mee. Alleen die airco is in de zomer toch wel een dingetje.
Ze hebben vooral wat onhandigheden in het ontwerp, zo zit je links aan het raam eigenlijk altijd met een been tegen de verwarming. Maar rechts voorin zit je in in een Citea dan juist weer een stuk ruimer dan in een Setra.
Ze hebben vooral wat onhandigheden in het ontwerp, zo zit je links aan het raam eigenlijk altijd met een been tegen de verwarming. Maar rechts voorin zit je in in een Citea dan juist weer een stuk ruimer dan in een Setra.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
De stoelen boven zijn bij de Setra's dan weer veel ruimer opgezet dan bij de Citea's.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Misschien kan je naar een ventilator zoeken die op USB werkt?Daniel schreef:Als dagelijks Citea-passagier weet ik die ook best te waarderen, qua comfort is er weinig mis mee. Alleen die airco is in de zomer toch wel een dingetje.
Ze hebben vooral wat onhandigheden in het ontwerp, zo zit je links aan het raam eigenlijk altijd met een been tegen de verwarming. Maar rechts voorin zit je in in een Citea dan juist weer een stuk ruimer dan in een Setra.
Maar ben wel benieuwd hoe ze dat met elektrische bussen in de nabije toekomst gaan doen. Die zijn vrijwel altijd hoger dan 3 meter.
Ik heb geen onderschrift
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
De nieuwe Citea’s in NHN zijn volgens mij niet hoger dan wat er nu in Utrecht rijdt, en ik geloof dat ze de elektrische 15m variant ook in het gebruikelijke dieselformaat aanbieden.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
https://nl.wikipedia.org/wiki/VDL_Citea
De Citea LLE-99 electric is 3360 mm hoog, alle andere elektrische citea modellen zijn ook minimaal 3290 mm. Alleen de (diesel) SLF-120 en LLE series zijn respectievelijk 3020 mm en 3065 mm. Zonder airco zit je dan dus net onder de 3 m.
De enige elektrische bussen die ik ken zijn optare solo's (zit ook in de naam), maar daar heb je geen 12m versie van.
De Citea LLE-99 electric is 3360 mm hoog, alle andere elektrische citea modellen zijn ook minimaal 3290 mm. Alleen de (diesel) SLF-120 en LLE series zijn respectievelijk 3020 mm en 3065 mm. Zonder airco zit je dan dus net onder de 3 m.
De enige elektrische bussen die ik ken zijn optare solo's (zit ook in de naam), maar daar heb je geen 12m versie van.
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Tja, allicht is er ook bij zo'n elektrische bus wel een special mogelijk. Immers zijn de huidige Citea's van Syntus dat ook: die hebben ondanks dat ze zelfs lager zijn dan een Ambassador immers wel gewoon airco in een wat afwijkende uitvoering.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Geen airco maar topkoeling (max 8 graden onder de buitentemperatuur)
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Een accu kan je niet zo makkelijk wegwerken. Volgens mij zijn er drie (realistische) mogelijkheden:Daniel schreef:Tja, allicht is er ook bij zo'n elektrische bus wel een special mogelijk. Immers zijn de huidige Citea's van Syntus dat ook: die hebben ondanks dat ze zelfs lager zijn dan een Ambassador immers wel gewoon airco in een wat afwijkende uitvoering.
1. Lijn 87 en x80 van elkaar loskoppelen, lijn 50 inkorten tot Vndc en een midibus/bus met kortere range inzetten op Vndc - Klp en 87
2. Halte aan de zuidzijde aanleggen en eventueel de bereikbaarheid hiervan verbeteren
3. Bussen met kleinere accu's en oppurtunity charging op lijn 50 en x80-87. Laadpunten zouden kunnen komen op Woudenberg, Db, Doorn en Klp. Rijtijd kan hierdoor wel flink langer worden.
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ik zie een voor de hand liggender optie: rijden via de Voorpoorttunnel. Aan de zuidzijde van De Klomp kan je nou niet echt optimaal een halte aanleggen namelijk, heel veel plek is er niet op een plek die qua loopafstand nog aantrekkelijk is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Geldt dat niet alleen voor de bussen met een pantograaf? De bussen in NHN worden opgeladen aan de stekker en missen dus een opbouw op het dak.sirvinniei schreef:https://nl.wikipedia.org/wiki/VDL_Citea
De Citea LLE-99 electric is 3360 mm hoog,
Overigens zie ik nu dat de naam LLE-99 eigenlijk fout is. De bussen zijn 9,95 meter, dus afgerond 10 meter, dus had de naam LLE-100 moeten zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ben je wel meteen minimaal 5 minuten langer onderweg, dat telt flink op. Misschien scheelt een extra uitstaphalte aan de zuidzijde iets, maar je blijft met veel extra rijtijd zitten.Daniel schreef:Ik zie een voor de hand liggender optie: rijden via de Voorpoorttunnel. Aan de zuidzijde van De Klomp kan je nou niet echt optimaal een halte aanleggen namelijk, heel veel plek is er niet op een plek die qua loopafstand nog aantrekkelijk is.
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Zou korter kunnen met een busbaan langs het spoor dacht ik nog, maar dat valt tegen omdat die bijna niet op de nieuwe tunnel aan te sluiten is. Als alternatief zou je nog wel kunnen terugvallen op een doorkoppeling uit de Connexxion-tijd: lijn 83 kwam oorspronkelijk immers vanuit Woudenberg (en in de spits uit Amersfoort). Dan zou je nog de doorgaande verbinding voor Scherpenzeel/Renswoude naar Veenendaal kunnen blijven bieden die er nu met (X)80/87 is.
Aan de zuidkant van het station zou je dan een keerlus kunnen besparen door 50 en 87 op elkaar door te laten rijden, dan wordt het al wat makkelijker om ergens een halte kwijt te kunnen. En het zou relatief betrouwbaar moeten kunnen omdat je dan hoe dan ook ergens een kwartier moet stilstaan.
Aan de zuidkant van het station zou je dan een keerlus kunnen besparen door 50 en 87 op elkaar door te laten rijden, dan wordt het al wat makkelijker om ergens een halte kwijt te kunnen. En het zou relatief betrouwbaar moeten kunnen omdat je dan hoe dan ook ergens een kwartier moet stilstaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
En dan heb je op de 50 en de 87 ook geen "tunnelbussen" meer nodig :DDaniel schreef:Aan de zuidkant van het station zou je dan een keerlus kunnen besparen door 50 en 87 op elkaar door te laten rijden, dan wordt het al wat makkelijker om ergens een halte kwijt te kunnen. En het zou relatief betrouwbaar moeten kunnen omdat je dan hoe dan ook ergens een kwartier moet stilstaan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 158 gasten