Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Ook het opvangen van ritten, uitruilen van bussen, assistentie bij zwaardere aanrijdingen, maken en aanbrengen van omleidingen, en wat al niet meer. Manusjes van alles eigenlijk.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Hoe groot is de kans dat de OV-chipkaartaparatuut er dinsdag uitligt bij de buurtbussen van Syntus? Vorige staking heb ik gratis kunnen reizen met de buurtbus, ben benieuwd of Syntus nog steeds alles offline gooit bij een staking.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door isadora »

Die kans wordt allengs kleiner door het hier te roeptoeteren. 8-)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Ik kan me niet herinneren dat met opzet de chipapparatuur uitgeschakeld is?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Afgelopen week zag ik al dat de reisinformatie op de schermen in de bus bij Veenendaal-De Klomp aardig de weg kwijt raakt (schermen op blanco net als al tijden bij Zonnehof-Oost in Amersfoort gebeurt).
Nu met de grotere omleiding in Veenendaal is de route van X80 in de reisinfo ook gewijzigd, maar raakt het systeem pas echt compleet van slag: bij passeren van halte Schalm/De Hof wordt eerst twee keer achter elkaar Veenendaal-De Klomp omgeroepen, direct gevolgd door Kazemat (op de omleiding). En bij aankomst op De Klomp werd nogmaals halte Kazemat omgeroepen, terwijl het scherm zelf weer op De Klomp stond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Ik heb zelf ook het idee dat in de meeste bussen die computers trager zijn geworden. Voorheen ging hij vrij snel na het passeren van de halte over naar de volgende halte, maar de laatste tijd duurt het super lang voordat hij ziet dat je een halte voorbij bent.
Gisteren was ik bijvoorbeeld al t.h.v. Schalm/De Hof en toen stond het apparaat nog op Kerkstraat.
Wellicht heeft e.e.a. met elkaar te maken :?:
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Valt mij als reiziger niet zo op eerlijk gezegd, behalve dus dat de route kwijtraken op meerdere punten.
En had juist een keer dat hij zelfs al op de Stationsstraat in Veenendaal stond terwijl de bus nog bij De Klomp was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Er is een ernstig ongeluk geweest op de Arnhemse Bovenweg t.h.v. Kerckebosch. De weg is compleet afgezet en er is vertraging en uitval van bussen. Er was ook een bus bij betrokken geloof ik, maar deze had geen grote zichtbare schade.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Blijft leuk die omleidingen door een braderie in Scherpenzeel... elke keer weer is er wel een chauffeur op de X80 die de omleiding gemist heeft. Vanmiddag wellicht wel het extreemste geval met een bus die letterlijk voor het dranghek stond en in eerste instantie met een poging tot keren begon om later op advies van een lokaal bekende reiziger dat toch maar niet te doen (het zag er ook niet echt uit dat we het gingen halen zonder een boom omver te rijden).

En zo werd ik van passagier opeens verkeersregelaar... terwijl eerdergenoemde reiziger de chauffeur aanwijzingen gaf om tussen de geparkeerde auto's en paaltjes op de smalle Druivenkamp door te komen, hielp ik zelf mee door bij de bocht in die straat het tegemoetkomende verkeer even tegen te houden want dat paste er echt niet meer naast. Uiteindelijk is de bus er zonder al te veel problemen langs gekomen, maar eenmaal op de omleiding over de rondweg van Scherpenzeel zaten we al achter de volgende rit die door tegenwerkende verkeerslichten tot in Amersfoort ook niet meer ingehaald werd (ondanks dat die alle instappers al had meegenomen). Achja, weer eens wat variatie in het dagelijkse geforens. Maar niet bepaald voor het eerst dat dit mis gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

En voor de liefhebbers: het mobiliteitsbeleid van de nieuwe coalitie in de Utrechtse provinciale staten (GL, CDA, D66, PvdA en CU - voor het eerst sinds lange tijd zonder VVD dus) ziet er qua OV ook best goed uit. Wellicht kan dat nog wat zaken verzachten uit de nieuwe vervoerplannen...
Gezonde en veilige mobiliteit
Om de steden en dorpen bereikbaar en gezond te houden, kiest het nieuwe bestuur voor verbetering van het openbaar vervoer en geeft het de fiets ruim baan. In 2023 gaat de helft van alle ritten onder de 15 kilometer op de fiets. Door brede publiekscampagnes wordt de (elektrische) fiets hét vervoermiddel voor de kortere afstanden. Het bestuur maakt extra geld vrij om het huidige OV-aanbod op peil te houden en de dienstregeling te verbeteren op locaties waar de bereikbaarheid met het OV te veel achteruit is gegaan. Het landelijk gebied wordt beter bediend. Er komt een proef met gratis OV (buiten de spits) voor ouderen met een krappe beurs.
De trams gaan sneller en vaker rijden. Amersfoort en het Utrecht Science Park (USP) krijgen op termijn een versterkte OV-verbinding. Reizigers vanuit Noord/Oost-Nederland krijgen zo een alternatief voor het reizen via Utrecht Centraal.
De verkeersveiligheid wordt verbeterd om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. Waar het nodig is om de veiligheid of de leefbaarheid te verbeteren, wordt de maximumsnelheid op provinciale wegen verlaagd.
Bron

En ook wel handig...
Nieuwe grootschalige woningbouw komt op plaatsen die zeer goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Suus »

Ik lees helaas niets over het gewenste concessiebeleid. Ik vind het nog steeds problematisch dat men overweegt de volledige provincie Utrecht tot één concessie om te vormen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

^^ en op welk type rit doelt het provinciebestuur met 'In 2023 gaat de helft van alle ritten onder de 15 kilometer op de fiets.?

Zijn dat autoritten?
OV ritten?
Hoeveel ritten worden er nu per jaar gemaakt?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Bus 28 inkorten tot Rijnsweerd en alle studenten verplichten te fietsen tussen Uithof en Centrum natuurlijk! (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

^^^ het wordt dadelijk toch de bedoeling dat de studenten met de tram naar de USP gaan?

:D
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Cas »

Z2N schreef:Bus 28 inkorten tot Rijnsweerd en alle studenten verplichten te fietsen tussen Uithof en Centrum natuurlijk! (A)
Want met die massa's fietsers door het centrum zijn ze nu al zo tevreden :')
請勿靠近車門
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Suus schreef:Ik lees helaas niets over het gewenste concessiebeleid. Ik vind het nog steeds problematisch dat men overweegt de volledige provincie Utrecht tot één concessie om te vormen.
Als er goede afspraken worden gemaakt met de verhoudingen van de DRU's tussen de steden (Utrecht, Amersfoort) en de regio, dan hoeft dat helemaal geen probleem te zijn.
Daniel schreef:En voor de liefhebbers: het mobiliteitsbeleid van de nieuwe coalitie in de Utrechtse provinciale staten (GL, CDA, D66, PvdA en CU - voor het eerst sinds lange tijd zonder VVD dus) ziet er qua OV ook best goed uit. Wellicht kan dat nog wat zaken verzachten uit de nieuwe vervoerplannen...
Het bestuur maakt extra geld vrij om het huidige OV-aanbod op peil te houden en de dienstregeling te verbeteren op locaties waar de bereikbaarheid met het OV te veel achteruit is gegaan.
Waar zou ik hier aan moeten denken: waar zou de afgelopen jaren het OV te veel achteruit gegaan zijn volgens de provincie?
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Leuk item net op radio 1 over de 80 jarige buurtbuschauffeur (dé vrolijkste :?: ) op de Syntus lijn tussen Breukelen en Woerden. *bus* :)

https://www.nporadio1.nl/langs-de-lijn- ... -nederland
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door regenmaker »

Suus schreef:Ik lees helaas niets over het gewenste concessiebeleid. Ik vind het nog steeds problematisch dat men overweegt de volledige provincie Utrecht tot één concessie om te vormen.
Ik denk ook niet dat daar iets gaat veranderen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Gideon »

Heb een vraagje over de treinen van/naar Spoorweg museum.
Vroeg me altijd af, waarom er geen wissel is vanaf Utrecht Centraal naar Het Spoorweg museum
Alleen door Google Maps zie ik nu waarom, geen ruimte.

Al vind ik het wel jammer dat de dienst, niet met speciale of oude treinen worden gereden,
Is daar een reden voor?
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

NS heeft geen oude treinen in dienst, en gaat dat ook niet speciaal doen voor 1 treindienst. Het stel dat overdag de museumpendel rijdt zit in de ochtend- en avondspits in de gewone commerciële dienst.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Om nog maar niet te spreken over hoeveel het kost om flink aantal machinisten op te leiden voor oud materieel en ze daar met ongetwijfeld weinig diensten toch de ervaring mee te laten houden.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Verder met de alledaagse gebeurtenissen in Utereg:

Ik had zojuist een erg vriendelijke chauffeur op buurtbus 575. Hij was bereid om extra te stoppen op de kruising Duinweg/N237 (richting Driebergen). Het is een niet echt veilige plek daar op de voorsorteerstrook, maar er zat gelukkig niemand achter ons.
Ik vraag zoals altijd ook even hoe het nou zit met het OV in Bosch en Duin: 'ze zijn ermee bezig'. Dat de chauffeur überhaupt vertelde over een extra lusje in B&D doet mij al goed.
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Gideon »

dennistd schreef:Om nog maar niet te spreken over hoeveel het kost om flink aantal machinisten op te leiden voor oud materieel en ze daar met ongetwijfeld weinig diensten toch de ervaring mee te laten houden.
jammer dat de kosten mee spellen, het had een bezoekje een ''magic moment'' kunnen geven.
Zeker sinds je er heen gaat om oude treintjes te bekijken
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Meltrain »

dennistd schreef:Om nog maar niet te spreken over hoeveel het kost om flink aantal machinisten op te leiden voor oud materieel en ze daar met ongetwijfeld weinig diensten toch de ervaring mee te laten houden.
De meeste machinisten zijn toch nog wel bekend met Mat '64? Dan zou je namelijk de 876 kunnen inzetten. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Denk je dat bezoekers daar op zitten te wachten? Dat is gewoon veel te kort geleden uit dienst gegaan. En bevoegdheid verloopt na drie jaar, dus dat is in september ook al het geval.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten