Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Philip
Berichten: 321
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

De Gelderse buurtbus 505 komt ook nog in De Klomp, naast lijn 5.

Die buurtbus is wat typisch, want die concurreert met het reguliere OV terwijl dat eigenlijk niet mag.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Maar goed, als je terug in de tijd gaat dan zie je dat De Klomp hoewel Gelders nog helemaal niet zo lang door Gelderse lijnen bediend werd.

In de tijd dat Stadsvervoer Nederland in Oost-Utrecht reed kwam er op die buurtbus na niks Gelders op De Klomp. En sterker nog: die buurtbus is mede door Centraal Nederland opgezet en dus oorspronkelijk ook Utrechts.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BrengMe »

En vergeet natuurlijk niet de nieuwe lijn 89 naar de WUR die vorig jaar geïntroduceerd is, dat maakt het totaal aantal Gelderse lijnen 3. Maar goed, dat is natuurlijk nog steeds minder dan het aantal lijnen uit Utrecht dat Veenendaal-De Klomp aandoet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Bij de tramhalte Wijkersloot in Nieuwegein is vanmorgen een tram ontspoord na een aanrijding met een bedrijfswagen (U-OV).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Alweer een tram ontspoord... :shock: Hoe vaak al?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Dit jaar is het de eerste... :mrgreen:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

_O_
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Ondertussen zijn er beelden verschenen in de media, dat zal wel weer de hele dag gaan duren zo (RTV Utrecht).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Ik zie dat het tramverkeer weer opgang komt. Maar er was wel echt flinke schade aan verkeerlichten en asfalt. Dat wordt nu wel hersteld. Voordat de trams reden werden op het traject Nieuwegein - IJsselstein bussen tijdelijk ingezet. De beschadigde tram is naar tramdepot in Nieuwegein gebracht.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Casper »

Is er al meer duidelijk over een mogelijke technische oorzaak hierachter, of wordt daar nog onderzoek naar gedaan? Natuurlijk zaten de automobilisten de afgelopen drie keer fout waardoor het tot een botsing kwam, maar als een tram elke keer bij het kleinste zijdelingse tikje uit de rails vliegt, zou je denken dat dat ook een onderliggende reden heeft waar misschien iets aan gedaan kan worden.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Ik meen ooit een artikel gelezen te hebben waarin het vermoeden werd geuit dat het zwaartepunt bij deze CAF-trams hoger ligt dan bij de oude Zwitserse trams, mogelijk omdat het frame een lichtere constructie heeft en er meer apparatuur op het dak ligt door de lagere vloer. Dit zou nadelig kunnen zijn bij een aanrijding. Ik kan het alleen zo snel niet meer terugvinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Ten eerste: zoals we al weten negeerden verschilende automobilisten het rode stoplicht en diverse waarschuwingen. De noodstop die de tramchaffeurs maakte kon de aanrijding niet voorkomen en is het tot een gruwelijk ongeval gekomen. Dat is dus ook een grote oorzaak.

En andere redenen hoe het zo ernstig mis kon gaan dan: sinds Utrecht nieuwe trams heeft, zeg maar de lagevloertrams, die zijn gevoeliger voor ontsporingen. Volgens onderzoekers bestaat er vooral een risico op ontsporing als de tram van de zijkant wordt aangereden. Dit was namelijk bij drie eerdere ongevallen het geval, toen deze werden geraakt net achter de cabine. En vlak voor de eerste wielen van de tram. Er trad een zogenoemde hefboomeffect op, waardoor de auto's de tram hebben laten ontsporen.

Bij lagevloertrams is de lengte voor het eerste wielstel langer dan bij hogevloertrams, bijvoorbeeld de oudere trams. Volgens de onderzoekers verklaart dit dat aanrijdingen met ontsporingen tot gevolg voorheen zich minder vaak voordeden. Trouwens, in andere steden hebben zicht vergelijkbare ongevallen met lagevloertrams voorgedaan.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marvinkok »

Dan ben ik wel benieuwd hoe het zich verhoudt ten opzichte van Amsterdam en Rotterdam, daar rijden ook enkel lagevloerstrams maar die halen het nieuws niet zo erg qua ontsporingen... Naja, Amsterdam wel bij Zuid, maar dat was zonder aanrijding :lol:
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Ik ben vooral benieuwd naar het verschil in het gewicht van de trams ten opzichte van de 2 tram soorten van Amsterdam, de Citadis van Rotterdam en de regio Citadis en de Avenio van Den Haag. De laatste twee genoemde, lijken mij een stuk zwaarder maar dat is gebaseerd op onderbuik gevoel. En de laatste ook aangezien dit als een sneltram/tram-trein gebouwd is.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

in Amsterdam rijden zelfs de smallere broertjes van CAF. Er is tot nu toe 1 ontsporing geweest waarbij de tram door een vrachtauto uit de rails werd gedrukt. Dat was overigens bij het Concertgebouw, dus niet in Buitenveldert of Zuid wat veel vergelijkbaarder is met Utrecht.

Of de oversteek [het stuk vóór het eerste 'draaistel'] nou zo veel groter is dan bij hogevloer trams vraag ik me af: die is bij de laatste hogevloer trams [de laatste Haagse GTL] ook fors [ongeveer de helft van de hart-op-hart afstand tussen draaistellen].

Ook of die hefboom werking zo belangrijk is [zou ook hoogstens werken als de tram op dat deel geraakt wordt].

Ik weet niet of de Avenio zwaarder is, dat is ook gewoon een tram. De RegioCitadis wel, dat model kan ook op spoorlijnen worden ingezet en moet aan hogere botseisen voldoen.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

De Avenio is volgens Wikipedia 50,7 ton en de regio Citadis zou 58 ton zijn. En de GTL8-1 37 ton en de GTL8-2 38 ton.

De Citadis van Rotterdam weegt minder zwaar met 36,7 ton.

De combino in Amsterdam gaat daar nog onder met 32,5 ton.

Maar over de 15G van Amsterdam en het broertje van die trams in Utrecht kan ik niet vinden.

Punt dat ik wil maken, zou het gewicht van trams veel verscheel kunnen maken uitmaken of de tram sneller ontspoort waneer de tram minder zwaar is?
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Zou dat misschien niet ook te maken hebben met de kwaliteit van de sporen. In Utrecht, in Amsterdam IJburg en in delen van Den Haag en Zoetermeer heb je trambanen die mij doen denken aan metrobanen. Misschien dat dat ook effect zal hebben?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Dat is in Nieuwegein niet echt anders, en de sporen zelf zijn sinds de zomerse spoorvernieuwingen van de afgelopen jaren in perfecte staat.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovforens »

Hier een mooi onderzoekje met antwoord op jullie vragen over ontsporingsrisico's:

https://www.provincie-utrecht.nl/media/6161


Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

Dat dus. Zoals de provincie het nog iets duidelijker stelde in het begeleidend schrijven bij dat onderzoek (de onderstreping is van mij):
De ontsporingen werden veroorzaakt door de zijdelingse impact van de auto op de tram. Deze werd geraakt net achter de cabine en vlak voor de eerste wielen van de tram. Vanwege de lengte tussen de neus van de tram en het voorste wielstel trad een hefboomeffect op, waardoor de auto’s de trams uit het spoor reden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Dan blijft het nog opvallend dat trams in bijvoorbeeld Den Haag bij een zijdelinkse impact, trams niet zo extreem ontsporen. In vergelijking met Rotterdam en Amsterdam zijn de trams in Den Haag een stuk zwaarder, ik kan mij goed voorstellen dat het gewicht van een tram kan meespelen in het ontsporen na een zijdelinkse impact.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

.. in een artikel op RTV Utrecht in mei dit jaar spreekt een railbouwkundige van de TU Delft er ook over:

Kort gezegd: ook hij heeft geen sluitende verklaring.
(..) (..) "Ik heb geen idee of er veel verschil zit in de hoogte van het zwaartepunt in de CAF Urbos ten opzichte van het oudere materieel. Anderzijds waren er zowel een bestelbus als personenauto's betrokken bij de ongelukken, met verschillende hoogtes van aanrijding, wat dus niet in deze richting wijst."

Steenbergen: "Je kan zeggen dat het 'effect dat de tram voelt' bij een botsing vergelijkbaar is met wat het andere voertuig 'meemaakt'. Daarmee is de kans op ontsporing aanzienlijk hoger dan bij treinverkeer, waar de impuls van de trein bij aanrijding veruit dominant is, en deze dus vrijwel ongehinderd zijn weg vervolgt na een aanrijding met een personenauto."
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/218310 ... et-geloven

Het zou best kunnen dat bij deze aanrijding de dissel van de aanhangwagen als een soort trekpunt gewerkt heeft.. :?:

Het blijft natuurlijk speculeren.. maar wellicht was de chauffeur van dat busje ff vergeten dat hij er deze morgen een aanhanger achter had hangen?

Of hij dacht dat de tram wel voor de negen oog zou stoppen? (omdat het een VRI geregelde kruising betreft en hij/zij nog nét door oranje reed op aanvoerende wegen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Vanwege het gesloten blijven van het MBO en het hoger onderwijs rijdt U-OV de komende week volgens de vakantiedienst, maar Syntus Utrecht gaat daarentegen weer de normale dienstregeling rijden.

Zo te zien wordt de daardoor ontstane conflicterende situatie op lijn 50 opgelost door het wel gewoon rijden van de verdichtingsritten door U-OV, terwijl die normaal in de vakantiedienstregeling niet rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

Het is nog veel eenvoudiger: in de kerstvakantie rijdt lijn 50 geen afwijkende dienstregeling.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Ow verrek ja, dat is op de wikipagina blijven hangen uit de tijd dat 'ie nog 12x/uur reed in de spits (en 8x/uur in de kerst- en zomervakantie) :p Gelijk maar even gecorrigeerd.
(Valt niet op ook, er zijn niet gek veel lijnen meer die in de kerst- en zomervakantie verschillende frequenties hebben sinds de laatste wijzigingen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten