Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Waarschijnlijk omdat het aantal scholieren in de spits teveel is voor een buurtbus op de 106?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Dat zal het wel zijn ja. Zelfs in het zwaarste afschalingsscenario dat er vanwege corona geweest was stond lijn 106 namelijk nog vermeld, maar dan als scholierenlijn in de spitsen. Dat laat al zien dat er op die momenten kennelijk een piek in vervoersvraag is.

Hoewel er natuurlijk diverse buurtbuslijnen zijn waar in de spits een schoolbus dezelfde route rijdt, soms seizoensafhankelijk. Zie bv. lijn 503/603 en de recent ingevoerde spitsversterking op 524.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Precies inderdaad leek me voor de overige momenten op de dag een logischere vervanging.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

De route zal ook wel meespelen: daar kan je geen grote bus de scholierenrit laten rijden. En als je dan toch al kleine busjes moet aanschaffen kan je ze net zo goed de hele dag door laten rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Vanaf 1 januari gaat Utrecht dieselbussen die niet euro 6 zijn uit de milieuzone weren. De Ambassadors, LighTrams en gele Groningse Citaro's van Qbuzz zijn alle euro 5. Ben benieuwd wat de gevolgen voor deze wagens zullen zijn.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Ik ben ook erg benieuwd, de Hessen en Amba's kun je nog best wel kwijt op de uithoflijnen of andere tangentroutes/lijnen die niet op Centraal komen. De Citaro's voor lijn 73/77 vervang je echter niet zomaar volgens mij.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Die zullen vast een langdurige ontheffing krijgen omdat ze wel voldoen aan de aanbestedingseisen van de concessie (ga ik gemakshalve even van uit). De gemeente begrijpt ook wel dat een concessiehouder die aan de aanbestedingseisen voldoet niet zomaar nieuw spul gaat aanschaffen omdat de gemeente ineens een milieuzone invoert. Voor de volgende concessie zal het vast wel gelden maar in de huidige looptijd kan ik me niet voorstellen dat de gemeente een ontheffing weigert.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

teun schreef: do 04 nov 2021, 11:38 Ik ben ook erg benieuwd, de Hessen en Amba's kun je nog best wel kwijt op de uithoflijnen of andere tangentroutes/lijnen die niet op Centraal komen. De Citaro's voor lijn 73/77 vervang je echter niet zomaar volgens mij.
Die Citaro's zijn euro 6 dus is er sowieso geen probleem.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Ik zie het, verkeerd gelezen. :')
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TheAgedGamerYt »

Blijkbaar zijn er nu een aantal Syntus Utrecht bussen waar de voorzitplaatsen toch afgesloten zijn met gordels, wat ik raar vind want bij Allgo (Onderdeel van Keolis) is wel alles open.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Is dat echt bij Syntus of betreffen het wellicht bussen van de onderaannemers zoals Pouw Vervoer en Van Kooten?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Komt bij allebei voor, waarschijnlijk een actie van de chauffeur zelf in die gevallen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door en-es »

Vanmiddag een wandeling gemaakt van Baarn naar Bunschoten-Spakenburg. Terug rond 16.15 met buurtbus 572 die ik geloof acht zitplaatsen heeft en waarvan er drie bezet waren.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovVeluwe »

Klopt. Lijn 572 is op dat tijdstip nooit zo druk helaas. Zelf rij ik die exacte rit elke donderdag en vaak zijn het wekelijks dezelfde reizigers. Per december vervallen de laatste ritten ook en wordt er op zaterdag 1x/2uur gereden.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jonkervoort »

Niet zo druk? 3 reizigers voor een buurtbus lijkt me prima. 8 is een hard maximum, meer reizigers mogen er echt niet mee. Dus meer dan gemiddeld 3 a 4 reizigers wil je eigenlijk ook niet hebben, anders krijg je bij bv slecht weer al gelijk een probleem.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Buurtbus 703 rijdt volgende week vrijdag voor het laatst. Bron Ovinfo
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door busfanNL »

Ik dacht een nieuwtje te hebben maar iemand is mij voor ;) . Ik wist het doordat vandaag de volgende tekst draaide op de dris panelen bij station Leerdam . "U-OV: Vrijdag 26 November rijdt Buurtbus 703 voor het laatst. Wij bedanken de vrijwilligers voor hun inzet. Reis verder met U-flex. Kijk op de website U-ov.info/flex". Daardoor wist ik dus dat de buurtbus voor het laatst rijdt die dag.

Ik wil wel een hele grote pluim aan U-OV geven dat het 1. op de borden staat als reminder en 2. dat ze de vrijwilligers publiekelijk op de dris panelen bedanken voor hun jarenlange inzet. Echt super van Qbuzz.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

In het vervoersplan voor 2022 stond al een opmerking over de 703, dat de vereniging vanwege dalende reizigersaantallen zelf wou stoppen. Dit klinkt voor mij als een situatie waar Qbuzz ook niet helemaal tevreden over is, dan is dank uitspreken een kleine moeite.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Het ging gisteren bij Pouw een beetje mis met de materieelinzet. Op lijn 202 reed een gelede (1201) en een 12-meterwagen (1651) terwijl op de 682, waar de 1201 normaal op rijdt, een MidCity me passeerde. :p
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Geleed op 202 kan best bewust zijn trouwens, dat kan die lijn op sommige momenten goed gebruiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

De 1201 zat vandaag weer op die omloop, die tot maandag nog door een S418 gereden werd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Nou is het al een weekje zo, maar vandaag kwam ik er met lijn 58 langs: de slagboom om vanaf de Utrechtseweg bij het KNMI De Bilt in te rijden is stukgereden. Mijn chauffeur voelde echter wel de noodzaak om voor de (nu niet meer correct functionerende) negenoog te stoppen, dus kon ik het tafereeltje eens goed van dichtbij bekijken. :')
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Ja, dat is logisch en zou ik ook doen. Pas rijden bij wit licht, anders rijd je door een rood verkeerslicht en een goed chauffeur wil dat überhaupt zelf niet eens indien hij wel voldoende de kans heeft om te stoppen. Daarnaast zien ook andere weggebruikers en passagiers het en je hebt dan zo een (terechte) klacht aan de broek. Ook al zit die slagboom er niet meer aan, het licht wordt (neem ik aan) wel wit. De enige juiste manier is dan gewoon wachten op wit. Dat jij er zo verbaasd over bent dat hij hiervoor stopt impliceert dat veel bestuurders hier gewoon door rood rijden, correct? Dat zou wel echt te bizar voor woorden zijn en ik zou je ook willen vragen gewoon een klacht in te dienen als je dat ziet. Ik vind dat een schande voor de beroepsgroep.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Het licht wordt pas wit als de slagboom omhoog is, en dat kan die dus niet meer. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Mijn ervaring met dergelijke situaties is dat het motortje wel omhoog beweegt, maar er dus geen slagboom meet aan vast zit. Dus dan lijkt het alsof hij niets doet, terwijl het systeem denkt dat hij gewoon netjes de slagboom opent. Maar dat kan bij deze slagboom uiteraard anders zijn.
Feit is wel dat bij bijna alle bus-infrastructuur een negenoog uiteindelijk altijd wit wordt als je lang genoeg op de ontsnappingslussen staat. Bijna overal zijn die geplaatst voor het geval KAR eens storing heeft en voor medegebruik door hulpdiensten, taxi's en voertuigen van de gemeente die niet (allemaal) beschikken over KAR. Negen van de tien keer zorgt even blijven staan ervoor dat je legaal weer door kan. Maar of dat bij deze ook zo is durf ik niet te zeggen. Vermoed van wel, omdat de rest van de busstrook tussen Zeist en Utrecht ook gewoon met lussen is uitgerust.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten