Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Overigens wordt het ook wel een podwagen genoemd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door trolly »

Bijna. Het woord komt uit de tijd dat pod nog gewoon het Engelse woord voor peul was.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

Pod is in dezen volgens mij personeel(s) ophaal dienst, met een d dus (A)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door trolly »

Even op de link klikken lukte zeker niet?
Potwagen - Het woord is ontstaan in de Eerste Wereldoorlog, toen na afloop van de tramdienst een paar motorwagens het personeel van de remise naar huis brachten en 's ochtends heel vroeg datzelfde ritje nog eens maakten om het weer op te halen. Ze werden aanvankelijk door vrijwilligers gereden en die werden daarvoor niet extra betaald. Uit collegialiteit wilde het personeel iets terugdoen en zo ontstond het geldpotje, waarin de passagiers-collega's een kleine bijdrage konden stoppen voor de man die hen rondreed.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Durashift schreef:Ik was vorige week zaterdagavond ff op de Klomp. Stapten reizigers in een VW personenbusje van Noot. Een Syntus chauffeur kroop ook achter het stuur en vertrok. Geen idee welk lijnnummer dat was..
Ik zag steeds geen omleidingen, maar gezien ik toch een vermoeden kreeg gezien werkzaamheden die me opgevallen waren eens even op zoek gegaan. En zowaar: zowel dit als vorig weekend was het kruispunt bij de Kievitsmeent vanuit de richting Ede afgesloten wegens asfalteringswerkzaamheden.

Waarschijnlijk reed dat taxibusje vorige week en het buurtbusje deze week dan als vervanging van lijn 5 via het fietspad (dus geen vervallen haltes en vandaar geen omleiding) langs de werkzaamheden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Klopt, Daniël. Wij werden met dat taxibusje over het fietspad door de werkzaamheden geleid en dat past precies. Vandaar dat de gewone bus er niet langs kon. Het betreft een paar weken weekendafsluiting, dus dat is alleen zaterdag en zondag (doordeweeks open voor alle autoverkeer).
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Ik heb het gevoel dat het niet zo'n goed idee was om al vanaf 20:30 maar 2x/uur langs Vollenhove te rijden. Het was stampvol net in bus 53 met een vertraging van 10 minuten. Drie buggy's voor de deur helpt ook niet echt bij het uitstappen.

Is het ook niet gewoon een goed idee om dan in vakanties 2x/uur te rijden naar het busstation en daar bovenop 2x/uur tot De Dreef/Panweg waar de bus dus keert naar Utrecht. De vervoersvraag tussen Vollenhove en Utrecht is enorm; niet alleen vanwege het hoge aantal inwoners, maar ook vanwege het relatief lage aantal autobezitters.

En anders gewoon die vakantiedienstregeling een week later doen want in Utrecht is de vakantie voor de meesten nog niet eens begonnen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

De laatste schoolweek is nou niet bepaald typisch een heel drukke week (sterker nog: qua scholieren was het vorige week al rustig en zelfs de week ervoor merkte ik het in m'n bus naar het werk waar altijd veel scholieren in zitten).
Een periode waarin nog niet alle forensen vakantie hebben zal je altijd wel blijven houden, die vakanties zijn immers meer verspreid over de zomermaanden (immers valt de vakantie voor veel forensen ook helemaal niet gelijk met de schoolvakanties omdat ze bv. geen kinderen hebben)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Maar scholieren heb je normaal gesproken ook al nauwelijks vanaf 20:30. Ik weet niet waar al dat volk altijd vandaan komt, maar het is altijd druk in de avond. Ook veel complete families reizen nog in de avond mee.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door waldo79 »

Wie zegt dat jouw waarneming representatief is voor alle ritten? Daar kijkt een vervoerder ook naar...hoe het gemiddeld is door een dagdeel heen.
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door yordietje »

Ik ben benieuwd met het aankomende mooie weer wat de Henschotermeerlijnen gaan doen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Eerder vanmiddag trof ik op lijn 29 een Citaro G in soort van proto-U-link uitvoering. Zal eens kijken of ik die nog op de foto kan krijgen :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Cas »

Oeh, hopen dat ik die ook eens langs zie rijden. Ben überhaupt al verbaasd dat de 29 rijdt tijdens de vakantie, aangezien ie 's avonds of in het weekend niet rijdt.

Dan maar nog wat alledaagse gebeurtenissen in Utrecht: ik blijf me echt verbazen over hoe de 'snel'tram bijna consistent met vertraging in Kanaleneiland aankomt op weg naar Centraal. Hij ligt praktisch overal vrij...
De overstap op de 387 op Graadt van Roggenweg is dan ook elke keer weer krap, en het is me ook voorgekomen dat ie net wegreed, terwijl er volgens dienstregeling meer dan genoeg tijd zou moeten zijn.

Nu rijden we in een treintje die sluipweg Lekbrug - A27 over, met voorop een 90, daarachter een 400 en dan wij in de 387. Blijft toch krap voelen, die grote bussen door een halve woonwijk.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Cas schreef:Oeh, hopen dat ik die ook eens langs zie rijden. Ben überhaupt al verbaasd dat de 29 rijdt tijdens de vakantie, aangezien ie 's avonds of in het weekend niet rijdt.
Stel je er niet teveel van voor, hij is nog gewoon geel maar heeft al wel het zwarte vlak op de zijkant tussen de eerste twee sets deuren. En een groot U-bus logo over de ramen op de plek waar het U-link logo zou moeten komen volgens de impressies.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Ook vandaag werd er weer volop getest en gelest op Uithoflijn 22 in Utrecht. En soms moet je gewoon een beetje geluk hebben... Gelijk bij de eerste poging kreeg ik een testrit van de 22 met lijn 12 op de achtergrond op de foto :)

Afbeelding
Qbuzz 6025 - Utrecht, Weg tot de Wetenschap by Daniël Bleumink, on Flickr
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door trolly »

Talenten als jij dwingen dat geluk gewoon af.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door isadora »

Maar wel uniek en archiefwaardig. :pos: :pos:
Ik heb hem gedownload voor mijn plaatjesalbum.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Ik zag zojuist in Mijdrecht dat de Rosero's zijn geüpdatet, waarmee het enige materieel dat op M1 en M2 rijdt nu ook M1 en M2 als lijnnummer op de bus kan tonen. Dat was in het begin niet zo namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door matje82 »

waldo79 schreef:Wie zegt dat jouw waarneming representatief is voor alle ritten? Daar kijkt een vervoerder ook naar...hoe het gemiddeld is door een dagdeel heen.
precies dezelfde ervaring gehad afgelopen donderdagavond. Lijn 53 in de avond is ontzettend druk. Afgelopen jaren van 2 naar 4 x per uur gegaan, maar bus is nog altijd vol. De busverbinding is zo goed dat er alleen maar meer reizigers bijkomen. En inderdaad Vollenhove en vooral ook Warande veel busreizigers. Lijn 53 is ook drukker geworden vanwege het sluiten van halte Dreef/Krommerijnlaan. Bewoners van de Warande gebruiken nu vooral halte Winkelcentrum Vollenhove en nemen minder lijn 50/51/74.

Wist niet dat de avonddienstregeling in de zomer ook wordt aangepast, normaal is dat toch alleen overdag. En inderdaad een week te vroeg. In ieder geval bus bomvol. Zet dan in ieder geval een gelede bus in, kunnen niet veel meer mensen zitten, maar wel veel beter staan.

Toen ik las dat er 15-meter bussen kwamen voor Wijk bij Duurstede hoopte ik dat deze ook op lijn 52/53 zouden gaan rijden, omdat deze lijnen aan elkaar gekoppeld zijn, maar dat gaat dus niet door. Lijn 53 met lijn 37 koppelen lijkt me geen goed plan, bezetting van deze 2 lijnen is totaal niet gelijk.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Je zou toch verwachten dat dit op basis van OV-chipdata én bevindingen van chauffeurs toch wel bekend moet zijn bij de mensen die de dienstregeling in elkaar mogen puzzelen..

Heb je een succesvolle buslijn.. maakt men het de reiziger alleen maar moeilijker.. :?:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Meltrain »

matje82 schreef: Toen ik las dat er 15-meter bussen kwamen voor Wijk bij Duurstede hoopte ik dat deze ook op lijn 52/53 zouden gaan rijden, omdat deze lijnen aan elkaar gekoppeld zijn, maar dat gaat dus niet door.
Nee, in plaats daarvan gaat de nieuwe lijn 73 meestal met gelede bussen rijden. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Sinds de laatste dienstregelingswijziging rijden lijn 5 en 7 nog maar om het half uur tussen Vathorst en station Schothorst, waarbij de 5 en 7 doordeweeks en op zaterdag samen een kwartiersdienst vanaf de halte Heideweg naar station Schothorst vormen (met in lijn 7 een klein ommetje).
Op zondag is de situatie echter toch enigszins zinloos: dan rijden beide lijnen namelijk vlak achter elkaar aan waarna er 25 minuten niks rijdt :? En daarbij rijdt lijn 5 als eerste, waardoor de lijnen ook niet op elkaar aan kunnen sluiten bij station Schothorst (want 7 heeft de net iets langere route)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Dat was altijd al de situatie omdat de beide lijnen sowieso in hun geheel een halfuursdienst rijden. Er is dus in Schothorst nergens om op aan te sluiten. Bovendien rijdt dan geloof ik bij Vathorst ook de kerende sprinter daar niet, dus kun je ook daar niet elk kwartier op een trein aansluiten.

De situatie doordeweeks was bedoeld zodat de op Schothorst kerende rit van beide lijnen op de doorgaande rit van de andere zou aansluiten, zodat Zielhorst nog altijd een kwartiersdienst naar de oostkant van het centrum (lijn 5) en het Eemplein (lijn 7) zou hebben middels een overstap op Station Schothorst.
De praktijk is echter anders, want de 5 sluit op Schothorst helemaal niet aan op de 7 ri. Vathorst (en v.v.), want die vertrekt enkele minuten eerder.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Roeland »

Hoe gaat het trouwens met het gebruik van lijn 5 en 7 sinds de drg-wijziging van december? Worden beide lijnen tussen Schothorst en Vathorst ongeveer hetzelfde gebruikt?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:Dat was altijd al de situatie omdat de beide lijnen sowieso in hun geheel een halfuursdienst rijden. Er is dus in Schothorst nergens om op aan te sluiten.
Mwoh, genoeg om op aan te sluiten hoor: op Schothorst rijden in het weekend exact evenveel treinen als doordeweeks en de Sprinters vormen er nog vrijwel een kwartiersdienst ook (en als 7 door z'n langere route iets later aankomt zou hij nog op de ICs naar Schiphol/Den Haag aansluiten)
Bovendien rijdt dan geloof ik bij Vathorst ook de kerende sprinter daar niet, dus kun je ook daar niet elk kwartier op een trein aansluiten.
De [serie=Sprinter|2019|Amersfoort Vathorst - Weesp - Amsterdam Centraal15800[/serie] rijdt toevallig exact sinds de dag dat Syntus in de provincie Utrecht rondrijdt de hele dag en 7 dagen in de week door naar Vathorst.
De situatie doordeweeks was bedoeld zodat de op Schothorst kerende rit van beide lijnen op de doorgaande rit van de andere zou aansluiten, zodat Zielhorst nog altijd een kwartiersdienst naar de oostkant van het centrum (lijn 5) en het Eemplein (lijn 7) zou hebben middels een overstap op Station Schothorst.
De praktijk is echter anders, want de 5 sluit op Schothorst helemaal niet aan op de 7 ri. Vathorst (en v.v.), want die vertrekt enkele minuten eerder.
Nee, zo was het dus niet bedoeld blijkt na terugkijken in het vervoerplan: de verdeling is gebaseerd op de aansluitingen vanuit Zielhorst op de treinen, wat op zich een goed uitgangspunt is omdat je vanuit Zielhorst de combi 5/7 nog altijd als een kwartiersdienst naar het station kunt gebruik (de treinen liggen nagenoeg in een kwartiersinterval, er zit alleen een kleine scheve verdeling in omdat er aansluitingen op de ICs geboden worden). Immers liggen de lijnen 5 en 7 zeker in Zielhorst toch wel grotendeels op loopafstand van elkaar, al zijn op sommige plekken de afstanden door ontbrekende bruggetjes wat groter dan je misschien zou willen.
Vanuit Vathorst heeft dat uiteraard geen zin, maar daar liggen de reizigersaantallen ook lager.
Roeland schreef:Hoe gaat het trouwens met het gebruik van lijn 5 en 7 sinds de drg-wijziging van december? Worden beide lijnen tussen Schothorst en Vathorst ongeveer hetzelfde gebruikt?
Hoe lijn 7 gebruikt wordt weet ik zo niet, die heb ik eigenlijk nooit (als ik die zou nemen is m'n aankomst gelijk aan de 5 van een kwartier later als gevolg van de iets tragere route in combinatie met een iets langere loopafstand vanaf de halte).
Op lijn 5 is de bezetting op zaterdag nog altijd niet geweldig en loopt de bus voornamelijk in Zielhorst voller. In Vathorst heeft de lijn wel een duidelijke passagierstrekker: de reizigers die daarheen doorreizen stappen behoorlijk massaal bij de IKEA uit. Doordeweeks kom ik eigenlijk nooit in die hoek van Amersfoort, dus daar kan ik weinig over zeggen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten