Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Vanavond was de eerste avond sinds eind september dat de horeca geopend was tot 22:00, en dat was in Utrecht goed te merken: het was druk. Volle bussen, veel fietsers op de weg en een algehele feestvreugde in het centrum. Helaas viel rond 22:00 een bus van lijn 73 uit richting Zeist, waardoor de bus erna overvol was. En in de afgelopen maanden was een Ebusco goed genoeg voor deze rit, maar zelfs zonder rituitval zou een gelede bus fijn zijn geweest. :roll:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Ik vind het toch knap dat na een half jaar de huidige lijnvoering van Syntus Utrecht er om een of andere reden meer chauffeurs fout lijken te rijden dan net na start ervan...
Vanmorgen viel uit een ooghoek tijdens het lezen van de krant opeens een tegemoetkomende BYD op op de Rijk van Loenenbaan in Leusden. Even in OVinfo spieken bevestigde het vermoeden al: lijn 82 met "Wijkt af van route".

Van de week ook al een 80 gehad die vergat af te slaan de busbaan op. Toch iets wat je eerder in de eerste week na de wijziging verwacht en niet een half jaar later.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Er zijn heel veel nieuwe uitzendkrachten aangetrokken voor 3 maanden contract in de zomerperiode en chauffeurs van Pouw rijden nu ook op routes die zij voorheen niet reden. Verklaart al een hoop.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Niet alles, die hebben immers hun instructie op het nieuwe net gehad. Dus zou je niet verwachten dat ze per abuis nog de oude route rijden.

Her en der hangen nog wel oude routepijltjes, voor die 82 moet het haast wel zoiets geweest zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Ja, maar daarbij ga jij er vanuit dat iedereen een deugdelijke opleiding heeft gehad. Ik durf niet stellig te beweren dat het niet zo is, maar ik heb wel mijn twijfels. Ik heb zelf destijds helemaal geen opleiding gehad voor PU. En in Twente alleen 3 dagen in Almelo en de volgende dag doodleuk de stadsdienst Enschede op. Voor mij geen probleem, maar zoiets kan wel problemen geven natuurlijk :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door MdJ »

Wekens werkzaamheden bij Oudewater, rijdt lijn 107 tussen Montfoort en Oudewater via de A12. De bus die ik voor mij reed had hierdoor +15 min opgelopen.
Bij twijfel: gebruik beton.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Ik zag vanmiddag bus 50 op de Utrechtseweg thv de Biltsche Hoek richting Utrecht rijden met de tekst "Niet instappen". Vlak erachter reed bus 73 naar Maarssen. In de bus 50 zaten een aantal reizigers, maar niet vol.

Ik had dit nog niet eerder gezien, maar opzich is het niet zo'n raar idee om bus 50 na Jordanlaan nergens te laten stoppen voor instappende passagiers richting Utrecht aangezien je met bus 73 en 74 vanaf KNMI ook naar Utrecht (en verder) kan en zo zorg je ervoor dat bus 50 in dit geval niet de erachterrijdende bus 73 afremt.

Binnen het centrum van Utrecht zijn er toch ook wel veel instappers, maar aangezien bus 73 en 74 na Utrecht CS nog doorrijden zul je wel instappers moeten binnenlaten. Voor bus 50 hoeft dat niet, want er zijn genoeg alternatieve stadsbussen.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Op de tijdstippen dat op dat trajectdeel om de 7,5 minuut wordt gereden is het bij vertraging van ook ongeveer 7 minuten of nog langer gebruikelijk voor ons om alleen nog mensen te laten uitstappen en instappers achter te laten voor de rit die wel op tijd rijdt. Anders wordt de vertraging alleen maar meer in plaats van minder.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Dat is ook wel de logische verklaring, door de stormschade in Leersum zijn er ook vandaag vertragingen op lijn 50 die snel oplopen tot een kwartier.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Meltrain »

Een informatiefilmpje over de Utrechtse lijn 8:
Er schijnt een hele serie te komen; lijn 73 is als tweede aan de beurt.
Meer info: https://www.u-ov.info/meer-qbuzz/nieuws ... an-utrecht
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Ja, U-OV dacht: laten we een eigen versie van Rail Away maken, zullen mensen vast leuk vinden, is ook wel zo, want ja, ik merk toch aardig op dat OV-bedrijven steeds moeilijker gaan doen wanneer je trajectvideo’s wil maken, want de Europeese GDPR staat dat niet toe
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Casper »

Van lijn 8 kan ik het nog begrijpen, maar je zou nou niet zeggen dat lijn 73 "een van de mooiste lijnen van de stad" is, zoals Qbuzz in hun blogje deze serie aanprijzen. Dan was ik eerder voor lijn 2 gegaan ofzo.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Lijn 73 is wel een van de drukkere lijnen van het netwerk, en verbindt ook hele verschillende delen van Utrecht. En met een gemiddelde snelheid van zo'n 30 km/h is er gewoon veel meer te vertellen dan op de slingerroute van lijn 7. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Lijn 683 (De Klomp - Hoevelaken) werd vanmorgen uitgevoerd door een touringcar van Besseling, voor het eerst dat ik dat zag.

Op lijn 80 viel dan weer op dat er in Scherpenzeel helemaal niemand instapte, zelfs op het hoogtepunt van Corona was het niet zo stil daar.
Bij nader inzien niet heel verwonderlijk: die bus reed echt gigantisch te vroeg door het dorp daar. Ook voor het eerst dat ik al op De Klomp was voordat de doorgaande trein naar Arnhem passeerde (liefst 8 minuten te vroeg aangekomen dus)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Roeland »

Te vroeg langsrijden in Scherpenzeel is één van de vervelende gevolgen, wanneer Syntus de 80 tussen Amersfoort en Woudenberg te ruim inplant...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Inderdaad, en dat is ook al jaren zo. Sterker nog: de rijtijden worden elk jaar ruimer.
Sinds ik in december 2017 met de 80 begon te forensen tot nu is de vertrektijd met liefst 10 minuten vroeger geworden om op hetzelfde tijdstip aan te komen. Slechts 4 minuten daarvan is erbij gekomen na de routewijziging van begin dit jaar.

Het meeste van die extra tijd zit tussen Amersfoort en Woudenberg, waardoor daar meerdere keren tijd afgewacht moet worden doorgaans.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Maar dat alles is wel echt alleen in de vroege dienst van toepassing. In de late dienst durf ik het wel gewoon ronduit kut te noemen en dat wordt elk jaar erger in plaats van beter. Gok dat ze die tijd die ze er in de laat vanaf snoepen er dan in de vroeg bij doen ofzo.... :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

's Middags is de situatie inderdaad weer anders. Eigenlijk al jaren een probleem dat de rijtijd in de voorafgaande rit niet toereikend is (voorheen vooral in Rhenen, tegenwoordig op de 87) waardoor lijn 80 al met doorgaans +5 begint op De Klomp. En dan zit er veel minder buffer in de dienstregeling, want eigenlijk haalt de bus dan zelden echt significant tijd in onderweg. Dus zit de chauffeur steeds in de plus, zeker nu het weer drukker aan het worden is.

Heel af en toe zit er een bus tussen die op tijd van 87 af weet te komen, dan zie je gelijk dat er soms even gewacht moet worden. Maar sowieso veel korter dan 's ochtends, de dienstregeling is dan dus inderdaad krapper.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Casper »

Het was vandaag weer bijzonder gezellig op de 28: bij aankomst op CS een chauffeur die weigerde de achterdeuren open te doen en mij na een sprintje naar voren iets aanpraatte over "dat er nog steeds eenrichtingsverkeer in de bus geldt, wat vanwege corona wel zo fijn is" (terwijl de bus daar tegenover wel gewoon alle deuren open had staan, en die daarna ook). De chauffeur die na een wissel voor hem in de plaats kwam had mij dan weer niet gezien bij aankomst in Rijnsweerd en deed dus ook de achterdeur niet open, totdat ik wederom naar voren sprintte om er vervolgens in de berm uitgelaten te worden. -0-
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Milco »

Vanwege de werkzaamheden op het Science Park en de alternatieve route die niet geschikt is voor 25m rijden enkele 35xx Citaro G’s weer in dienst nadat deze een tijdlang stil hebben gestaan.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

De afgelopen maanden hebben structureel meerdere oude Groningse geledes in de spits gereden. Of bedoel je dat er nu nog meer bij zijn gekomen?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Milco »

Volgens mij hebben ze een tijdlang niet gereden en is een deel van de serie sinds vorige of deze week weer tijdelijk in dienst.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Michael »

Ze reden niet veel. Maar zo nu en dan zag ik er toch wel een voorbijkomen op momenten dat ik in Utrecht was.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Casper »

Bij de buffer op Centrumzijde staan nu twee laadpalen ten behoeve van lijn 3. Ik weet niet of ze ook al in bedrijf zijn, maar elektrisch wordt er nog niet gereden.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Het kan zijn dat die vanaf volgende week gebruikt gaan worden, de remise op de Europalaan gaat begin volgende maand sluiten en de bussen gaan dan verhuizen naar P+R Westraven waar een gloednieuwe remise is gebouwd, de chauffeurs krijgen al instructie hoe ze met een 25mtr bus moeten rijden aldaar en het gebouw is zo goed als af
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten