Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

teun schreef: do 02 dec 2021, 20:58 De Sorbonnelaan is er toch ook nog… (A)
Daar staat geen DRIP, dus kunnen ze 'm ook niet vervangen :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Casper »

Botanische Tuinen heeft ook alleen die matrixborden die ook in de rest van de provincie hangen. Op haltes Heidelberglaan, UMC en WKZ zijn bij het aanleggen van de uithoflijn al nieuwe schermen geplaatst die niet helemaal deze afmetingen hebben, maar als het goed is wel iets soortgelijks tevoorschijn zouden moeten kunnen toveren. En op alle haltes van lijn 22 natuurlijk ook.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

En de borden van de andere haltes op Science Park werken beter dan die op Botanische Tuinen. Daar kloppen de tijden van Syntus en Connexxion (tijdens de spits) voor geen meter. :N

Weet iemand overigens waarom er overstapinformatie in de bussen wordt gegeven voor P&R Soesterberg? Volgens mij is er in iedere richting een sneller alternatief (Amersfoort - Leusden met de 17, Soest - Amersfoort met de 70, Baarn - Amersfoort met NS, binnen Amersfoort met de stadsdienst) of een eerder overstappunt (Science Park).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Voor reizigers die de verkeerde bus genomen hebben? :p Maar je mag best ruilen met Veenendaal-De Klomp hoor, daar is tegenwoordig opeens geen overstapinformatie meer beschikbaar in lijn 80.

Waar de tijden trouwens ook voor geen meter kloppen is in de lijnfolders van Syntus voor 2022... van 58 mist de complete zaterdagsdienst, 280 mist twee ritten naar Rhenen, 76 heeft een zaterdag-zomer tabel op de plek waar de reguliere zaterdagsdienst moet staan, bij 295 missen de kopjes die onderscheid tussen de normale dienstregeling en de zomerdienst moeten maken, bij 504 en 572 staat er de huidige in plaats van nieuwe dienstregeling in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door microshit »

Is er voor die nieuwe schermen ook een hoog model? Ik kan me voorstellen dat voor haltes waar meedere lijnen voorbij komt, slechts 2 kunnen tonen een beetje treurig is. Van de LED borden was tenmiste nog een model met 7 of 8 regels.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

Ja, er zijn varianten met zes of zelfs acht regels (die laatste hangen bijvoorbeeld al op de busperrons op Utrecht CS). Zie deze kaart voor wat waar komt.
Z2N schreef: do 02 dec 2021, 20:38Qua leesgemak zijn de palen eigenlijk geen verbetering, er staat meer informatie op waardoor de tekst kleiner is. Persoonlijk hadden de teksten 'lijn', 'bestemming' en de haltenaam er niet op gehoeven, dat had ruimte gegeven voor een derde vertrekkende bus op het scherm. Zeker op De Dreef is dat wel handig, omdat je dan zonder moeite kunt zien hoeveel de bus te laat is (de bus rijdt elke 10 minuten, dus als er minder dan 10 minuten tussen twee ritten zit kan je zien dat de bus te laat is). Ook het symbooltje wat volgens mij "live informatie" moet voorstellen is mijner inziens overbodig, ik zou dan zelf bijvoorbeeld de lijnkleur weg hebben laten vallen als de informatie niet live is.
Voordeel van deze opzet is dat de tekst in zijn geheel op het scherm past. Nu moet de onderste regel altijd scrollen en moet de bestemming altijd alterneren voor de extra tekstregel (de 'via-bestemming' of de 'vervalt'-mededeling).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

Lijn 45 schreef: do 02 dec 2021, 22:03En de borden van de andere haltes op Science Park werken beter dan die op Botanische Tuinen. Daar kloppen de tijden van Syntus en Connexxion (tijdens de spits) voor geen meter. :N
Alle DRIS-panelen zijn gekoppeld aan een haltecode. Connexxion gebruikt eigen codes (de reguliere haltecode +5, zie OVzoeker) en dan komt de 200 dus niet op het paneel.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ferdinand »

Als dat paneel toch kleuren kan tonen was het een mooi moment geweest om de 73 roze te maken en de 34 paars, voor extra duidelijkheid.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Ik zou juist verwachten dat ze dat (gaan) doen.
Herkenbaarheid: de kleuren van de U-OV bus- en tramlijnen ziet u terug op de informatiepanelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Ik zag vanmiddag in Bilthoven geen lijnkleuren op de nieuwe displays bij het station.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

De kleuren komen er nog op. De borden geven in elk geval niet 'zonder meer' de kleuren uit de brondata weer (die je dus wel in de planners ziet).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Wat trouwens wel duidelijk zichtbaar is: de borden passen dus hun helderheid aan aan de omgeving. Zag 'm vanmiddag In Bilthoven opeens naar een wat gedimdere stand springen vanaf het perron (waarvandaan je deze DRIPs niet meer volledig kunt lezen trouwens, dat ging met de oude nog wel)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Wubbo »

Ambassador 4486 reed vandaag op de Utrechtse stadslijn 3, en dat was rond 13.15 al proppen.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovforens »

Volgens een bericht op Facebook in de groep 'Bussen in de regio utrecht" zou vandaag Capacity XX 9365 proefritten gereden hebben door Utrecht heen
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

...want de drie HESS-wagen worden dan vervangen door 3 MB-Capacity's.
An sich nog niet eens een heel gekke gedachte. ;)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Nou was ik al geen fan van de nieuwe DRIS'sen vanwege de matige leesbaarheid, maar vanmorgen kon ik bevestigen wat ik al wat langer vermoedde: de informatie is niet volledig real-time, ondanks dat lelijke symbooltje. Mijn bus van 08:41 was vanmorgen 3 minuten later, maar waar OV-info dat mij wel kon vertellen, lukte dat de nieuwe schermpjes van de haltes niet. Op De Dreef/Panweg lukte het met een oud scherm wel.
Afbeelding

Afbeelding

Sterker nog, na 08:41 verdween de bus van het scherm:
Afbeelding

Verder is het opvallend hoeveel drukker de haltes in Huis ter Heide zijn geworden door de komst van het AZC daar. Mijn bus liep vanmorgen vertraging op, omdat 6 Afgaanse jongeren met Nederlandse begeleider een kaartje nodig hadden naar Amersfoort. Niet dat ik dat erg vind, scheelt mij weer wachten in de kou op Amersfoort Centraal. _O-
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Veenendaal-De Klomp heeft nu ook een nieuwe, bizar genoeg het kleine type als op Z2Ns foto... Daar passen dus nog niet eens alle nagenoeg tegelijkertijd vertrekkende bussen op (50, 80 en 83) als er ook een mededeling onderaan staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Ook de haltes KNMI hebben nu de nieuwe DRIS'sen gekregen, en ook die zijn klein. Van 12 bussen naar 2 bussen kunnen tonen is een enorme achteruitgang, zeker als je specifiek wacht op lijn 58 en niet op 'een bus naar het centrum'.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
omaylie
Berichten: 439
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Verder zie ik ook de lijnkleuren geeneens terug, dus ik denk dat het in de komende periode wel wordt uitgerold. Dan zijn alle andere kinderziektes hopelijk ook opgelost.
henrivanderweijden
Berichten: 715
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door henrivanderweijden »

Daniel schreef: di 07 dec 2021, 16:32 Veenendaal-De Klomp heeft nu ook een nieuwe, bizar genoeg het kleine type als op Z2Ns foto... Daar passen dus nog niet eens alle nagenoeg tegelijkertijd vertrekkende bussen op (50, 80 en 83) als er ook een mededeling onderaan staat.
Dat is niet erg, vanaf 12 dec gaat er toch niemand meer met lijn 5 en 50 mee omdat die net weg zijn als de trein komt. Hoeven ze ook niet op het bord 😉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Alleen toont het ding alleen bussen van het eerste perron momenteel, dus juist wel de 50.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door erwinraasveld »

Op station Veenendaal Centrum staan alleen nieuwe DRIS'sen langs de haltes aan de Kerkewijk.
Op het Stationsplein vreemd genoeg dan weer niet....
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sirvinniei »

Ik zou zeggen: doe een melding bij de provincie Utrecht ;)
Ik heb geen onderschrift
UtrechtOV
Berichten: 135
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door UtrechtOV »

In Utrecht net de standaard 4611 ipv geleed op lijn 7.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Er zijn wel meer Heuliez'en kapot, ik zat daarstraks in een gelede Citaro op lijn 8 en een half uur later zou er een rit uitvallen door defect materieel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten