Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Flippylosaurus
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 15 feb 2017, 18:39

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Flippylosaurus »

En iemand die weet welke omloop-prefixen bij welke vestiging hoort?
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Omloop zegt alleen iets over de vestiging waar die bus 's ochtends uitrijdt, maar er rijden gedurende de dag ook chauffeurs van andere vestigingen op en sommige bussen komen 's avonds op een andere vestiging binnen dan waar ze vertrokken.
Tijdens de staking kan het zomaar zijn dat een bus bij ons in Ede niet uitrijdt, maar dat de chauffeur uit Amersfoort die later die dag op die omloop moet rijden gewoon zijn rit rijdt met een andere bus die hij op garage Amersfoort heeft gepakt.
Dus omloop van een stakende vestiging hoeft niet te betekenen dat die hele omloop niet rijdt (waarschijnlijk niet zelfs).

Maargoed:
Amersfoort is 1XX
Ede is 2XX
Bunnik is 3XX
Montfoort is 4XX
Mijdrecht is 5XX
Is het 2e cijfer een 2 dan betreft het PU VDL (tunnelbus, bijvoorbeeld lijn 87).
Is het 2e cijfer een 3, volgens mij stond dat voor elektrische omloop (maar weet het niet zeker want die rijden wij te weinig).
2e cijfer een 7 is U-Link Setra voor lijn 50.
2e cijfer een 8 is U-Link VDL voor lijn 50.
En ten slotte als het tweede cijfer een 9 is dan is het een auto-omloop (POD-wagen).
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1399
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovVeluwe »

Als het 2e cijfer een 0 is, is het een Rosero. 2e cijfer is een 1, dan is het elektrisch ;)
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Een deel van de gevolgen kan je er ook al zien door de melding die Keolis bij de "werkzaamheden" heeft staan. Daar staan alleen de lijnen in Edese diensten opgesomd namelijk. Al is het maar een beperkt deel in het noordwesten van de concessie waar vestiging Ede geheel niet komt.

Je hebt dit keer dan ook nog de situatie dat maar één vakbond staakt, dus het ligt er ook maar net aan op welke diensten de chauffeurs van die bond ingedeeld staan op dinsdag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

Ik zie het niet gebeuren dat er omlopen worden doorgewisseld vanaf andere standplaatsen. Het lukt nu al niet om overzichtelijk te houden welke omlopen uitvallen, laat staan met een staking. Trouwens, wie zou dat dan moeten doen?
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Nou, op andere vestigingen gewoon elke chauffeur uitrijden met een bus en de hele dienst met dezelfde bus rijden (dus omlopen even loslaten, rijden op lijnnummer en dan hele dag je eigen bus houden). Dat hebben we wel vaker gedaan en ik zie andere vestigingen dat ook nu best doen, zeker met zoveel uitval moeten er voldoende bussen zijn om iedereen een eigen voertuig te geven.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Tja, dat krijg je met die chaotische omlopen van Keolis... Er is bv. elke dag één bus die op beide lijnen 5 (in Ede en in Amersfoort) rijdt :p

Maar buswissels tussen omlopen zie ik wel vaker gebeuren via de verkeersleiding. Dat soort dingen zie ik nog wel gebeuren om eventuele ophoping van bussen op een pauze locatie te voorkomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

Tom98 schreef: za 04 jun 2022, 18:35 Nou, op andere vestigingen gewoon elke chauffeur uitrijden met een bus en de hele dienst met dezelfde bus rijden (dus omlopen even loslaten, rijden op lijnnummer en dan hele dag je eigen bus houden). Dat hebben we wel vaker gedaan en ik zie andere vestigingen dat ook nu best doen, zeker met zoveel uitval moeten er voldoende bussen zijn om iedereen een eigen voertuig te geven.
Dit zie ik nog wel gebeuren. Maar zou me ook niks verbazen als ze de boel de boel laten. Dan heb je nul extra moeite en je kunt alles op overmacht schuiven. Supergoedkoop!
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marvinkok »

Nul extra moeite? Iedereen gewoon eigen bus voor z'n hele dienst is juist geen moeite...
Doe je dat niet wordt je juist hartstikke druk om je chauffeurs weer op de goede plek te krijgen..
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Ik had net een afspraak op de Uithof. Bij aankomst op de Uithof lag de tram in storing, blijkbaar was er rond 12:30 een wisselstoring ontstaan. Rond 13:30 reed het weer, want ik zag onder mij een tram voorbij rijden. Maar toen ik rond 15:15 weer naar buiten ging was de tram opnieuw gestremd, door nog een wisselstoring. Nog maar een paar exemplaren te gaan, en alle wissels zijn al stuk gegaan deze week. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
IIVQ
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

marvinkok schreef: zo 05 jun 2022, 08:21 Nul extra moeite? Iedereen gewoon eigen bus voor z'n hele dienst is juist geen moeite...
Doe je dat niet wordt je juist hartstikke druk om je chauffeurs weer op de goede plek te krijgen..
Dan heb je extra bussen nodig. Chauffeurs hebben elke 4 uur een kwartier pauze nodig, dieselbussen kunnen continue doorrijden. Als je de bus bij de chauffeurs houdt, heb je extra bussen nodig.

Bij ZE-bussen wordt het "even omruilen" zonder plan een chaos, dan gaan er bussen veel te snel naar de lader (is niet erg) terwijl anderen juist tot ver onder de minimumSoC doorrijden...
IIVQ
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Lijn 126 zag ik op OVinfo maar 2x per uur rijden in de middagspits. 9292 idem.
Kijk ik op de site van Syntus zie ik in de drgl (drgl geldig 31 mei - 9 juli) dat deze 4xpu hoort te gaan.

Naar verluidt rijden ze de kerstdienstregeling, maar wordt dat niet gecommuniceerd. Slimuw, zo zijn er geen uitgevallen ritten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Ze rijden al sinds januari de vakantiedienst, her en der wel met aanvullingen (maar niet op 126)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Mijn broer wil van Doorn naar station Driebergen-Zeist en constateert dat er tussen de website van Syntus, Google Maps, 9292.nl en de bushalte een verschil zit in welke bussen nu rijden. Ik heb hem gezegd maar uit te gaan van het medium wat het minste aantal bussen communiceert.

Dat jaagt toch mensen weg :')
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

En de tram ligt er momenteel alweer uit. :')
Ik heb samen met 5 andere dames maar busje twee naar Neude gepakt, daar hebben we allemaal dezelfde korte overstap op de 27 gemaakt. Op het perron voor lijn 28 zag het er verder héél gezellig uit. :Y
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Hoe kan het toch komen dat er zo ontzettend vaak een storing is op deze lijn? Het is dagelijkse kost en U-OV dat hier weinig aan kan doen krijgt elke keer het verwijt dat de trams weer niet rijden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

waldo79 schreef: wo 08 jun 2022, 09:45 Mijn broer wil van Doorn naar station Driebergen-Zeist en constateert dat er tussen de website van Syntus, Google Maps, 9292.nl en de bushalte een verschil zit in welke bussen nu rijden. Ik heb hem gezegd maar uit te gaan van het medium wat het minste aantal bussen communiceert.

Dat jaagt toch mensen weg :')
Rond welk tijdstip gaat dat mis? Spits neem ik aan? En alleen tussen online en de halte? Of ook tussen online bronnen onderling
Dan kan ik het doorzetten naar de juiste plek.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Maronit98
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 16 sep 2020, 12:46

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Maronit98 »

Zou het niet een optie zijn om bij de halte Padualaan een keermogelijkheid te maken zodat het Sciencepark bereikbaar blijft vanuit het Centraal station met de tram. De storingen lijken namelijk continu bij de P+R te zitten en het is jammer dat dan de hele bende uit de dienstregeling gesloopt wordt. Bus 28 is in de spits namelijk onvoldoende wanneer de tram wegvalt.
De groetjes! Houdoe
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

marvinkok schreef: zo 05 jun 2022, 08:21 Nul extra moeite? Iedereen gewoon eigen bus voor z'n hele dienst is juist geen moeite...
Doe je dat niet wordt je juist hartstikke druk om je chauffeurs weer op de goede plek te krijgen..
Maar toch hebben ze gewoon gedaan of het een dag was als alle andere. Dus werden er om half twaalf 's avonds nog bussen van de buffer gehaald. Begreep dat ze inderdaad de hele avond druk geweest zijn om alles en iedereen te krijgen waar het hoorde.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Daniel schreef: wo 08 jun 2022, 12:07
waldo79 schreef: wo 08 jun 2022, 09:45 Mijn broer wil van Doorn naar station Driebergen-Zeist en constateert dat er tussen de website van Syntus, Google Maps, 9292.nl en de bushalte een verschil zit in welke bussen nu rijden. Ik heb hem gezegd maar uit te gaan van het medium wat het minste aantal bussen communiceert.

Dat jaagt toch mensen weg :')
Rond welk tijdstip gaat dat mis? Spits neem ik aan? En alleen tussen online en de halte? Of ook tussen online bronnen onderling
Dan kan ik het doorzetten naar de juiste plek.
In de spits, tussen verschillende online bronnen en tussen online bron en halte. Het betreft halte de Zonnehuis in Doorn.
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TreinenFreak »

Milco schreef: wo 08 jun 2022, 11:46 Hoe kan het toch komen dat er zo ontzettend vaak een storing is op deze lijn? Het is dagelijkse kost en U-OV dat hier weinig aan kan doen krijgt elke keer het verwijt dat de trams weer niet rijden.
Tot voorkort was het aantal wisselstoringen wel minder dan voor vorige zomer. Opmerkelijk dat het dan nu weer zo vaak mis kan gaan op dezelfde plek als toen, bij Science Park P+R. Het zou beter zijn als het tramvervangend vervoer sneller opgestart wordt, zeker nu de frequentie van lijn 28 lager is dan voorheen. Maar ik vermoed dat er te weinig chauffeurs zijn voor het tramvervangend vervoer.
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TreinenFreak »

Maronit98 schreef: wo 08 jun 2022, 12:09 Zou het niet een optie zijn om bij de halte Padualaan een keermogelijkheid te maken zodat het Sciencepark bereikbaar blijft vanuit het Centraal station met de tram. De storingen lijken namelijk continu bij de P+R te zitten en het is jammer dat dan de hele bende uit de dienstregeling gesloopt wordt. Bus 28 is in de spits namelijk onvoldoende wanneer de tram wegvalt.
Dat zou een goede optie zijn. Ze hadden bij de aanleg al meer wissels moeten toevoegen, met tweerichtingstrams heb je immers vrij eenvoudig een keermogelijkheid gecreëerd. Bij halte Padualaan of Vaartsche Rijn zou zo'n keermogelijkheid ook aangelegd kunnen worden in de vrije baan van de tram, dat zou het aantal wisselstoringen hoogstwaarschijnlijk al een stuk verminderen. Ik zie het alleen niet gebeuren dat in de provinciale politiek hiervoor gekozen gaat worden.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

Is tramvervangend vervoer nog steeds werk van Pouw?
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MdJ »

TreinenFreak schreef: wo 08 jun 2022, 13:28
Milco schreef: wo 08 jun 2022, 11:46 Hoe kan het toch komen dat er zo ontzettend vaak een storing is op deze lijn? Het is dagelijkse kost en U-OV dat hier weinig aan kan doen krijgt elke keer het verwijt dat de trams weer niet rijden.
Tot voorkort was het aantal wisselstoringen wel minder dan voor vorige zomer. Opmerkelijk dat het dan nu weer zo vaak mis kan gaan op dezelfde plek als toen, bij Science Park P+R. Het zou beter zijn als het tramvervangend vervoer sneller opgestart wordt, zeker nu de frequentie van lijn 28 lager is dan voorheen. Maar ik vermoed dat er te weinig chauffeurs zijn voor het tramvervangend vervoer.
Lijn 28 rijdt in principe zijn reguliere dienstregeling weer. Behalve op zondag, dan is het een kwartierdienst in plaats van tienminutendienst, maar de gevolgen van een wisselstoring op Sciencepark op zondag zullen wel meevallen ;)

Voor 14 omlopen dubbelgeleed voor 16 beschikbare Van Hool's is echter soms wat krap; en dan rijden er al 3 gelede citaro's op dienst. Dat helpt dan weer niet om ook als tramvervangend vervoer te dienen.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Buzjevur schreef: wo 08 jun 2022, 14:03 Is tramvervangend vervoer nog steeds werk van Pouw?
Nee, Qbuzz rijdt hem met Van Hools en Citaro's.
TreinenFreak schreef: wo 08 jun 2022, 13:36
Maronit98 schreef: wo 08 jun 2022, 12:09 Zou het niet een optie zijn om bij de halte Padualaan een keermogelijkheid te maken zodat het Sciencepark bereikbaar blijft vanuit het Centraal station met de tram. De storingen lijken namelijk continu bij de P+R te zitten en het is jammer dat dan de hele bende uit de dienstregeling gesloopt wordt. Bus 28 is in de spits namelijk onvoldoende wanneer de tram wegvalt.
Dat zou een goede optie zijn. Ze hadden bij de aanleg al meer wissels moeten toevoegen, met tweerichtingstrams heb je immers vrij eenvoudig een keermogelijkheid gecreëerd. Bij halte Padualaan of Vaartsche Rijn zou zo'n keermogelijkheid ook aangelegd kunnen worden in de vrije baan van de tram, dat zou het aantal wisselstoringen hoogstwaarschijnlijk al een stuk verminderen. Ik zie het alleen niet gebeuren dat in de provinciale politiek hiervoor gekozen gaat worden.
Een overloopwissel tussen de halte UMC en de overweg Universiteitsweg/Bolongelaan lijkt me ook te passen, dan kunnen de trams bij het UMC keren (wat weinig extra overlast geeft voor de bussen) en hebben bijna alle haltes een tram.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten