Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Ik ken ze ook waarbij de slagboom wel omhoog gaat via de ontsnappingslus, maar het bijbehorende negenoog gewoon rood blijft. Dan kun je dus alsnog niet verder (tweede slagboom Glanerbrug).
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Je neemt het (leven) wel allemaal heel serieus. Vaak gebeurt het juist dat het het negenoog niet op wit springt of echt minutenlang op zich laat wachten en dat het al bekend is (heb het over het algemeen en niet specifiek deze situatie). De chauffeurs hebben (zonder dat jij als buitenstaander het weet), al instructie of toestemming gehad om het rode licht voorzichtig te passeren.Tom98 schreef: ↑do 18 nov 2021, 11:24 Ja, dat is logisch en zou ik ook doen. Pas rijden bij wit licht, anders rijd je door een rood verkeerslicht en een goed chauffeur wil dat überhaupt zelf niet eens indien hij wel voldoende de kans heeft om te stoppen. Daarnaast zien ook andere weggebruikers en passagiers het en je hebt dan zo een (terechte) klacht aan de broek. Ook al zit die slagboom er niet meer aan, het licht wordt (neem ik aan) wel wit. De enige juiste manier is dan gewoon wachten op wit. Dat jij er zo verbaasd over bent dat hij hiervoor stopt impliceert dat veel bestuurders hier gewoon door rood rijden, correct? Dat zou wel echt te bizar voor woorden zijn en ik zou je ook willen vragen gewoon een klacht in te dienen als je dat ziet. Ik vind dat een schande voor de beroepsgroep.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Dat wij vanuit vestiging Ede niet op de lijn rijden die daar langskomt betekent niet dat ik eventuele omleidingen of andere instructies voor die lijn niet kan inzien. Die krijgt iedereen te zien namelijk. Bij ons is er, voor zover mij bekend, voor geen enkele lijn of situatie toestemming om door rood te rijden. En zo hoort dat ook. Situaties zoals jij beschrijft, waarin het negenoog helemaal niet wit wordt, heb ik nog niet meegemaakt. En ik ben al heel wat negenogen gepasseerd. Zoals ik al uitlegde zijn de onderliggende lussen juist bedoeld om te zorgen dat een bus met KAR storing uiteindelijk toch op legale wijze verder kan en niet tot het oneindige staat te wachten. Het komt wel eens voor dat hij minutenlang rood blijft om daarna toch wit te worden. Dat is bewust ontmoedigingsbeleid om sluipverkeer door personenauto's tegen te gaan. In die gevallen is onze enige optie dus een paar minuten wachten. Dat heeft niets te maken met de dingen te serieus nemen, zo zijn de regels gewoon en van een beroepschauffeur mag worden verwacht dat hij zich daaraan conformeert. Ik rijd bij zoiets in ieder geval nooit door rood en ik verwacht van mijn collega's hetzelfde. En dat lijkt me ook niet meer dan normaal. Overigens ben ik nog benieuwd wat je precies bedoelt met buitenstaander.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Je zegt het zelf, je rijdt daar niet.
Ik heb juist wel de ervaring dat lichten die niet (correct) functioneren mogen passeren, mits het wel even gemeld wordt. Het gebeurt namelijk regelmatig dat negenogen die niet standaard door lijndiensten gebruikt worden, altijd rood blijven. Of juist dat ze wel wit zijn geworden tijdens de haltering maar doordat dat te lang heeft geduurd weer op rood zijn gesprongen. Bij de meesten werkt de ontsnappingslus wel, maar in sommige gevallen werkt dat niet of duurt het echt heel lang (terwijl het parallele verkeer gewoon groen heeft, blijft het negenoog op rood). Ook dan melden bij de verkeersleiding en voorzichtig het licht passeren.
Ik heb juist wel de ervaring dat lichten die niet (correct) functioneren mogen passeren, mits het wel even gemeld wordt. Het gebeurt namelijk regelmatig dat negenogen die niet standaard door lijndiensten gebruikt worden, altijd rood blijven. Of juist dat ze wel wit zijn geworden tijdens de haltering maar doordat dat te lang heeft geduurd weer op rood zijn gesprongen. Bij de meesten werkt de ontsnappingslus wel, maar in sommige gevallen werkt dat niet of duurt het echt heel lang (terwijl het parallele verkeer gewoon groen heeft, blijft het negenoog op rood). Ook dan melden bij de verkeersleiding en voorzichtig het licht passeren.
Je snapt zelf dat dit onzin is? Bestuurders van personenauto's kennen negenogen niet. Zie dat vaak zat als de eigen rijbaan gestremd is en ze via de tram- of busbaan moeten. Licht springt op een gegeven moment op wit maar ze blijven staan wachten totdat het andere licht groen wordt (die soms niet groen wordt want er is geen verkeersaanbod aldaar).Het komt wel eens voor dat hij minutenlang rood blijft om daarna toch wit te worden. Dat is bewust ontmoedigingsbeleid om sluipverkeer door personenauto's tegen te gaan. In die gevallen is onze enige optie dus een paar minuten wachten.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Onzin is het zeker niet, ik weet van enkele wegbeheerders dat dit inderdaad de reden is om een vertraging in te bouwen. Maar goed, ik vermoed dat wij een verschil van inzicht hebben waarover we het niet eens zullen worden. Wellicht werken de negenogen in jouw regio ook toevallig minder goed. Dat zou kunnen. In de regio waar ik werk kan je in ieder geval vrijwel altijd door wit licht rijden, soms na eventjes stil te blijven staan. Zelfs bijvoorbeeld in Zeist waar wij rechtdoor gaan (negenoog) via een strook voor rechtsaf (gewoon verkeerslicht). Heel soms heeft KAR storing en wordt rechtsaf groen maar blijft het negenoog rood. 1 cyclus voor groen stil blijven staan, dan wordt hij nadat hij rood wordt meteen weer groen en wordt ook netjes het negenoog wit. indien dat het geval is, dan moet je je daar in mijn optiek gewoon netjes aan conformeren.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Dan mogen ze hun rijbewijs wel inleveren, de lichten zijn gewoon opgenomen in het RVV en gelden voor alle bestuurders die de busbaan gebruiken.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Een normale automobilist heeft niks met busbanen te maken. Die heeft zijn eigen rijbaan. Tuurlijk is het heel makkelijk om te snappen maar ja... veeeeeel mensen zijn niet zo slim.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Rond Amersfoort en Soest gaan de negenogen inderdaad met een vertraging als KAR niet werkt. Vaak merk je dat ze altijd op een vast moment na een aantal cyclussen op wit springt. Ik neem aan dat dit dus wel voor de hele (of meeste) concessies geldt.
Bij een goed werkende KAR reageren ze wel goed op tijd.
Bij een goed werkende KAR reageren ze wel goed op tijd.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Het voorbeeld wat jij benoemt is ook compleet iets anders dan lichten die echt lang op rood blijven (minutenlang) of zoals bij de slagboom hierboven die zo te lezen puur aangeeft dat het slagboom open is.Tom98 schreef: ↑do 18 nov 2021, 14:45 Onzin is het zeker niet, ik weet van enkele wegbeheerders dat dit inderdaad de reden is om een vertraging in te bouwen. Maar goed, ik vermoed dat wij een verschil van inzicht hebben waarover we het niet eens zullen worden. Wellicht werken de negenogen in jouw regio ook toevallig minder goed. Dat zou kunnen. In de regio waar ik werk kan je in ieder geval vrijwel altijd door wit licht rijden, soms na eventjes stil te blijven staan. Zelfs bijvoorbeeld in Zeist waar wij rechtdoor gaan (negenoog) via een strook voor rechtsaf (gewoon verkeerslicht). Heel soms heeft KAR storing en wordt rechtsaf groen maar blijft het negenoog rood. 1 cyclus voor groen stil blijven staan, dan wordt hij nadat hij rood wordt meteen weer groen en wordt ook netjes het negenoog wit. indien dat het geval is, dan moet je je daar in mijn optiek gewoon netjes aan conformeren.
Ik heb het over negenogen die echt lang duren of helemaal niet (meer) op wit springen. De regel is ook binnen 2 minuten na aanmelding moet je door kunnen. Zo niet, dan is er een probleem met de installatie. En dan is het een kwestie van melden en passeren op het moment dat het veilig is (bijv als parallele verkeer rijdt). Onnodig vertraging oplopen is niks mis mee en al helemaal iedereen oproepen om klachten tegen je collega's in te dienen (zeker niet als er geen gevaarlijke situatie (vanuit een anders perspectief!) zich heeft voorgedaan.
En ow ja, helaas werkt niet heel NL met KAR. In Amsterdam bijvoorbeeld is het gewoon VeCom. Dat zal wellicht het verschil zijn.
-
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Vergeet ook niet dat de wegbeheerder bepaald hoe de cyclus werkt, of het OV voorrang krijgt etc. De ene wegbeheerder geeft liever het autoverkeer meer voorrang terwijl de andere meer prioriteit geeft aan het OV. Voor de meeste buslichtjes zijn ook ontsnappingslussen aangebracht voor het geval dat de boordcomputer geen goed werkende KAR heeft, echter werken die lussen niet altijd even goed mee in de cyclus
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Ik heb nog niet zo lang geleden 4 volledige cycli van in totaal 6 minuten voor een rood negenoog gestaan, dat ondanks tig aanmelding met KAR gewoon weigerde te werken. Daarna was alle rek uit de rijtijd, heb ik KRC opgeroepen en ben, heel voorzichtig en met mijn alarmlichten aan, door rood vertrokken. Je kan natuurlijk enorm principieel blijven staan, maar voor hoe lang? Hoe wil je daar dan wegkomen? En dan denk ik toch dat jouw passagiers lievers wat ongehoorzaamheid hebben dan dat je daar als het braafste jongetje van de klas wortel blijft schieten.Tom98 schreef: ↑do 18 nov 2021, 13:26 Dat wij vanuit vestiging Ede niet op de lijn rijden die daar langskomt betekent niet dat ik eventuele omleidingen of andere instructies voor die lijn niet kan inzien. Die krijgt iedereen te zien namelijk. Bij ons is er, voor zover mij bekend, voor geen enkele lijn of situatie toestemming om door rood te rijden. En zo hoort dat ook. Situaties zoals jij beschrijft, waarin het negenoog helemaal niet wit wordt, heb ik nog niet meegemaakt. En ik ben al heel wat negenogen gepasseerd. Zoals ik al uitlegde zijn de onderliggende lussen juist bedoeld om te zorgen dat een bus met KAR storing uiteindelijk toch op legale wijze verder kan en niet tot het oneindige staat te wachten. Het komt wel eens voor dat hij minutenlang rood blijft om daarna toch wit te worden. Dat is bewust ontmoedigingsbeleid om sluipverkeer door personenauto's tegen te gaan. In die gevallen is onze enige optie dus een paar minuten wachten. Dat heeft niets te maken met de dingen te serieus nemen, zo zijn de regels gewoon en van een beroepschauffeur mag worden verwacht dat hij zich daaraan conformeert. Ik rijd bij zoiets in ieder geval nooit door rood en ik verwacht van mijn collega's hetzelfde. En dat lijkt me ook niet meer dan normaal. Overigens ben ik nog benieuwd wat je precies bedoelt met buitenstaander.
Het buslicht bij de afgereden slagboom heeft geen enkele functie richting het overig verkeer wat ter plekke géén VRI heeft: als de boom omhoog is krijg je wit, niet meer en niet minder.
Daarbij vind ik het van weinig respect naar je collega's getuigen om op te roepen om een klacht in te dienen. Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Vanmiddag wordt in Utrecht een woonprotest gehouden, waardoor het centrum een uur lang niet begaanbaar is voor het busverkeer. Vanuit U-OV is dat heel goed opgepakt: de reisinfo heeft ritspecifieke reisinformatie aangepast, maar Syntus heeft alleen een informatiezinnetje naar de vertrekschermen gestuurd. Vanuit Zeist lijkt het dan ook alsof lijn 50 wel dwars door de protestmars heen kan rijden, terwijl lijn 73/74 er omheen geleid worden.
-
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
- Locatie: Charlois
- Contacteer:
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Tramreclame is in de grote tramsteden van Nederland bloednormaal. Maar ik zie bestickerde trams nooit in deze Stad. Maar waarom is tramreclame in Utrecht niet mogelijk?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
De provincie wil geen reclame voor commerciële partijen op de voertuigen.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Op én in, ook op de schermen in de bus en tram komt geen reclame langs en de posterhouders waar reclame in kan hangen zijn uitsluitend bedoeld voor campagnes van de vervoerder zelf. Staat allemaal een stuk netter.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Er reed vanmiddag zowaar een los tramstel op de 22.
- Pascal1998
- Berichten: 682
- Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
WAT, EEN LOS TRAMSTEL!?
Ach ja, ik vraag me eerder af wanneer de nieuwe dienstregeling online komt, het is al eind november en over 3 weken is het zover
Ach ja, ik vraag me eerder af wanneer de nieuwe dienstregeling online komt, het is al eind november en over 3 weken is het zover
Instagram: https://www.instagram.com/ovspotter_pascal/
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Die van Syntus staat al online: https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/dienstregeling
Dan zal het niet lang meer duren voordat ook U-OV aan komt zetten met een nieuwe dienstregeling.
Dan zal het niet lang meer duren voordat ook U-OV aan komt zetten met een nieuwe dienstregeling.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Die van U-OV staat al weken op de site, gewoon de datum aanpassen naar iets na 12 december. Maar als het goed is wijzigt er nagenoeg niks, mogelijk alleen wat aanpassingen op lager frequente lijnen aanpassingen rond Driebergen-Zeist.
Syntus heeft ook vooral wijzigingen in vertrektijden rond Breukelen en Veenendaal-De Klomp wegens ETMET.
Syntus heeft ook vooral wijzigingen in vertrektijden rond Breukelen en Veenendaal-De Klomp wegens ETMET.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Lijn 35 is geschoven (met de vertrektijden van de IC-stops op Driebergen mee), evenals lijn 74. Lijn 56 is hetzelfde gebleven, en verliest dus de aansluiting in Driebergen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Op Veenendaal-De Klomp wordt de situatie als volgt:
- Op lijn 50 wisselt de tak naar Wageningen en die naar Veenendaal. Hierdoor ontstaat op Veenendaal-De Klomp een (krappe) aansluiting naar Arnhem. Bijkomstigheid is, door het schuiven van de Sprinters in Rhenen, dat daar overdag ook een goede aansluiting blijft bestaan.
- Lijn 80 schuift qua tijden om de vanuit deze bus meest gebruikte aansluiting naar Arnhem te blijven bieden. In de ochtend zit er een verschuiving in het patroon, zodat ook voordat de s3200 begint te rijden er een aansluiting naar Arnhem bestaat.
- Lijn 83 schuift eveneens om een aansluiting naar Arnhem te kunnen bieden. Op Veenendaal Centrum bestaat een aansluiting naar Rhenen, vanuit de haltes ten zuiden van het spoor in Veenendaal bestaat op Veenendaal West ook een aansluiting naar Utrecht.
- Lijn 87 schuift qua tijden om op de treinen naar Utrecht aan te blijven sluiten bij Veenendaal-De Klomp. De koppeling aan lijn 80 blijft bestaan, net als de omklap rond het middaguur om de aansluiting op treinen uit Utrecht te gaan bieden.
- Lijn 5 schuift mee met de verschuiving van lijn 83 zodat het rondje blijft passen. Hierdoor wordt op De Klomp net niet meer van/naar Utrecht aangesloten. Er is wel een, nogal krappe, aansluiting van/naar lijn 50 en 80.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Dus effectief betekent dat het einde van lijn 5 tussen Ede-Kernhem en De Klomp (want dat lijndeel wordt vooral gebruikt door Kernhemmers die op De Klomp overstappen op de IC van/naar Utrecht).
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Op het Vredenburg is vanmorgen lijn 73 tegen een vrachtwagen met bouwmaterialen gebotst, tot nader orde rijden alle lijnen om (RTV Utrecht). Een bekende van me die er net langs kwam zag dat de chauffeur verder oké is.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Die zal daar wel onder te lijden gaan hebben ja, al komt er ergens in het voorjaar wel een review van de effecten.
Het probleem was vooral dat de tijd te kort was voor een heel nieuwe opzet en dat het rondje de situatie nu lastig maakt door tijdgebrek.
Al zou er met een verschuiving van het hele rondje met 5 minuten (ene richting vooruit, andere achteruit) al veel oplossen, maar dat paste volgens Syntus niet in de omlopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Hoeveel voertuigen zijn er eigenlijk voor U-flex?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 203 gasten