Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ferdinand »

Weet iemand meer over de terugkomst van de nachtlijnen?
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Pim-AllianceB95 »

ArrivaBas schreef: vr 18 mar 2022, 12:42 Zijn er buiten Duitsland überhaupt nog mensen met een of meer biljetten van 50 euro in hun portemonnee?
Oostenrijk, daar verspreidt een doorsnee geldautomaat zelfs nog briefjes van 100 :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Ferdinand schreef: vr 18 mar 2022, 14:58 Weet iemand meer over de terugkomst van de nachtlijnen?
Daar is nog geen besluit over genomen. Wel heeft het ROCOV Utrecht een ongevraagd advies gegeven met het verzoek weer te starten met het rijden van de nachtlijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

ArrivaBas schreef: vr 18 mar 2022, 12:42 Zijn er buiten Duitsland überhaupt nog mensen met een of meer biljetten van 50 euro in hun portemonnee?
Zat landen. Behalve Nederland en Zweden. Al zijn bij het laatste geval uiteraard Kronen.
In Nederland wordt er schande gesproken bij cash betalingen maar in vele landen is het gewoon vanzelfsprekend. In Oostenrijk genoeg eetgelegenheden gehad die geen pin accepteren. Zelfs Schönbrunn Tiergarten accepteert pin en credit card alleen bij de ingang en 1 restaurant. De rest alleen cash. Ook laatst in Lokeren, België bij een Grieks restaurant. Gelukkig heb ik eigenlijk altijd een buffertje bij me.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chrysa »

In Zwitserland zie ik mensen vrij regelmatig met biljetten van 1000fr afrekenen. :')
Philip
Berichten: 326
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Maar voor een Zwitser is 1000 frank dan ook wat 50 cent is voor een Nederlander...
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sneltram »

Daniel schreef: vr 18 mar 2022, 16:07 Daar is nog geen besluit over genomen. Wel heeft het ROCOV Utrecht een ongevraagd advies gegeven met het verzoek weer te starten met het rijden van de nachtlijnen.
Gaat het Rocov hun website nog eens updaten zodat die adviezen weer te zien zijn?

En bevat het advies ook een passage over de vakantiedienstregeling? Vrijwel overal rijdt men weer normaal, maar bij Syntus Utrecht moet je op sommige lijnen (295, 107) nog mee in bomvolle bussen met frequenties uit de préhistorie door die vakantiedienst (die een uitdunning is op de dienstregeling die sinds 2021 al 10% minder ritten bevat dan wat in 2019 nog gebruikelijk was; zo zijn we op de 107 van 8x naar 2x per uur).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

sneltram schreef: zo 20 mar 2022, 08:11 Gaat het Rocov hun website nog eens updaten zodat die adviezen weer te zien zijn?
Qua adviezen is de website redelijk up to date, alleen die brief over de nachtlijnen ontbreekt. Veel meer dan dat ik al noemde staat er niet in trouwens.
En bevat het advies ook een passage over de vakantiedienstregeling? Vrijwel overal rijdt men weer normaal, maar bij Syntus Utrecht moet je op sommige lijnen (295, 107) nog mee in bomvolle bussen met frequenties uit de préhistorie door die vakantiedienst (die een uitdunning is op de dienstregeling die sinds 2021 al 10% minder ritten bevat dan wat in 2019 nog gebruikelijk was; zo zijn we op de 107 van 8x naar 2x per uur).
Nee, dat is überhaupt niet via een adviesprocedure gegaan trouwens. Verschilt ook heel erg per lijn wat de effecten zijn trouwens: op diverse plekken merk je eigenlijk helemaal niets van de vakantiedienst.
Lijn 107 en 295 zijn trouwens per 14 februari alweer deels opgeschaald, maar dat valt minder op omdat die ritten niet op de DRISsen en in de reisplanners gezet zijn. Op lijn 107 gaat het om twee ochtendspitsritten, op 295 betreft het een flink deel van de spitsritten die halverwege januari vervielen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sneltram »

Daniel schreef: zo 20 mar 2022, 10:22 Op lijn 107 gaat het om twee ochtendspitsritten, op 295 betreft het een flink deel van de spitsritten die halverwege januari vervielen.
Ja, ik ken die toegevoegde ritten op lijn 107. Zie ze voor mijn deur langsrijden. De reguliere rit bomvol omdat er meer dan een halfuur zit na de vorige (voor Corona max 10 minuten). Dan nog 10 minuten er na de extra rit van lijn 107 en vlak daarna een 102. De voorste nog een beetje gevuld. Die daarna leeg. Nee, daar maakt Syntus geen vrienden mee. En als je dan een keer de voorste twee laat gaan, blijkt de achterste niet te rijden, terwijl die wel op de DRIS staat. Waarom is het verzuim bij Syntus trouwens zoveel groter dat hen hen niet lukt om de reguliere dienst te rijden, terwijl Arriva nooit heeft afgeschaald op bijvoorbeeld lijn 295. En Connexxion is inmiddels ook terug naar normaal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Provincie Utrecht was op een zeker moment wel een van de hotspots qua corona, wellicht dat er daardoor meer personeel is uitgevallen? Vandaag waren er ook de nodige diensten in Amersfoort die uitvielen, terwijl er dan weer niks aan de hand was in de rest van de provincie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Casper »

Qbuzz schaalt per 27 maart weer de dienstregeling wat op, de nachtlijnen gaan volgens het overzicht nog niet rijden.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ferdinand »

Op lijn 73 nog steeds overdag elke 15 minuten een bus ipv elke 10 minuten als ik het goed zie. Was het ook niet ooit het plan om hem in de spits elke 7/8 minuten te laten rijden?
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MdJ »

Lijn 28 gaat wel weer vaker rijden;
8x per uur in beide richtingen in de spits doordeweeks overdag (nu alleen tussen sciencepark en Utrecht Centraal in de spitsrichting 8x per uur);
Op zaterdag en zondag geen wijzigingen met de huidige dienstregeling (6x per uur overdag op zaterdag; 4x per uur op zondag...).
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Ondertussen zijn in de reisinfo extra ritten ingeladen (in ieder geval zichtbaar via OVinfo): de nachtdienst voor Koningsnacht. Ik ben niet helemaal zeker of het de bedoeling was dat dit al zichtbaar zou zijn (de lijnnummers staan erin als u7xx), maar zo te zien zijn er in de nacht van 26 naar 27 april nachtbussen vanaf CS/Jaarbeurszijde richting Vleuterweide, Maarssen, Zeist, Wijk bij Duurstede, Houten, Bilthoven en naar IJsselstein en Vianen (beiden via Nieuwegein).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Op Amersfoort Centraal wordt momenteel hard gewerkt aan de vernieuwing van de vertrekschermen van het busstation, zo te zien is het na vandaag gedaan met de oude schermen hier.
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DingeZ »

Op station Driebergen-Zeist zijn de overzichtsschermen inmiddels vervangen, bij de haltes hangt nog niks. Er mag alleen nog wel even naar de weergave gekeken worden, de oude schermen waren verdeeld in eentje richting Utrecht en eentje voor de overige richtingen, nu staat op beide schermen (die naast elkaar hangen) exact hetzelfde.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 424
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Weet je wat ik wel vreemd vind bij deze dienstregeling van Syntus, dat bijvoorbeeld lijn 195 doordeweeks alleen in de spitsen rijdt. En dat die in een weekend heel de dag rijdt van sochtends vroeg tot savonds laat. Dat kan toch nooit de bedoeling geweest zijn lijkt mij een lijn in het weekend meer laten rijden dan doordeweeks.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Goed dat je het benoemt, dat deed me realiseren dat het niet helemaal goed op de wiki stond.

Overigens is de reden best wel logisch: lijn 195 rijdt tijdens de vakantiedienst (die vanwege corona nu nog gereden wordt) niet doordeweeks in de daluren omdat dan ook lijn 106 al rijdt. En twee lijnen wordt in de vakanties als wat teveel van het goede gezien voor de reizigersaantallen daar.
In het weekend rijdt lijn 106 niet, dus dan rijdt de 195 wel overdag omdat anders niet aan de ontsluitingseisen voldaan wordt.

Er zit echter een tegenstrijdigheid in het geheel, want in de vakantiedienst rijdt er dus op doordeweekse avonden geen bus door Benschop heen. Ik ga eens uitzoeken hoe dat nou precies zit, want dit kan er tussendoor geglipt zijn.
De vakantiedienst op 195 is in de zomer 2021 ingevoerd, daar heeft door Corona echter geen adviesprocedure op plaatsgevonden. En het zou heel best een foutje kunnen zijn: naar aanleiding van mijn inbreng in het ROCOV-advies is bijvoorbeeld de foute vakantiedienst op lijn 70 begin dit jaar ook al gecorrigeerd (daar was een uurdienst Soest-Hilversum op zaterdag in de vakanties ingevoerd terwijl er op zondag een halfuursdienst was, sinds december 2021 is dat omgewisseld)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Dat duurde niet lang: vandaag merkte ik op dat álle digitale busvertrekschemen op station Amersfoort Centraal weer weggehaald zijn. Benieuwd wat hier de oorzaak voor was. :o
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
DDietzen
Berichten: 1317
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DDietzen »

Die schermen hebben het dan inderdaad niet lang volgehouden daar...

Over een week kom ik daar weer, ben benieuwd wat voor leuks er tegen die tijd zal hangen qua reisinfo, gezien het hoge tempo van technologiewisselingen. Wellicht een krijtbord dat door de chauffeurs met een laddertje moet worden geüpdated? _O-
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Zondag hingen de schermen er nog maar waren ze allemaal zwart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

De laatste keer dat ik de schermen er werkend gezien heb (op 2 april) waren ze multicolor geworden, alleen niet op de plekken waar ze lijnkleuren hoorden te tonen. De achtergrond stond vol met gekleurde blokken op willekeurige plekken, dus blijkbaar iets niet helemaal goed gegaan bij het monteren van de nieuwe schermen in de bestaande borden tijdens een natte week.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

Ze blijven weg tot nader bericht. Als het goed is komt er perronaanduiding en lijnnummers op de zijkanten van de abri's. Anders vindt niemand zijn bus meer ...
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5258
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

De lijnnumers hangen al aan de achterkant van de abri's (welliswaar bedoeld voor de chauffeurs, maar toch). :p
Daniel schreef: di 12 apr 2022, 21:32 De laatste keer dat ik de schermen er werkend gezien heb (op 2 april) waren ze multicolor geworden, alleen niet op de plekken waar ze lijnkleuren hoorden te tonen. De achtergrond stond vol met gekleurde blokken op willekeurige plekken, dus blijkbaar iets niet helemaal goed gegaan bij het monteren van de nieuwe schermen in de bestaande borden tijdens een natte week.
Die vlekken zitten er al sinds dag 1 in, al waren ze toen erg klein en waren er maar een paar per scherm.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten