Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Op Veenendaal-De Klomp is, na lang wachten, nu eindelijk de programmering van het DRIS aangepast waardoor hij nu alle lijnen weergeeft i.p.v. alleen lijn 87 en alles van perron A *bus*
Afbeelding

(Het kleine scherm was een week eerder al vervangen door een grote)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MdJ »

De halte Centrumboulevard in Leidsche Rijn is al een tijdje vervallen in de richting Vleuten doordat ze daar hoogbouw aan het bouwen zijn; het bouwterrein tot de stoep loopt; en inmiddels de busbaan ook enkelbaans is afgezet.

Inmiddels is de volgende fase aangebroken en wordt het stuk enkelbaans langer. Hierdoor wordt er vanaf vandaag richting Vleuten via Parijsboulevard-Grouwenaartsingel gereden. Om te busbaan weer te bereiken is er daar een doorsteek gemaakt.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Van alle plaatsen waar bus 3513 vanavond kapot had kunnen gaan, is dit wel een van de meest onhandige:
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

Och, op een zondagavond op de uitstaphalte C6 stranden is nog te behapstukken. Ik ben zelf een keer midden op de dag stil komen te staan halverwege halte Neude. Dan had ik honderd keer liever op C6 gestaan :X :D
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Kan inderdaad veel onhandiger... ik kwam ooit deze defecte bus tegen. Kan je beter op Utrecht Centraal staan zoals nvdw al schrijft :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marvinkok »

We hebben in Enschede (in de CXX-tijd nog...) gehad dat de 2e bus die uitreed defect ging precies voor de poort... vervolgens heeft anderhalf uur lang niks kunnen uitrijden _O-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Op Utrecht Centraal zijn tussen Koningsdag en Koninginnedag nieuwe zuilen geplaatst, die de individuele haltes van de busstations beter vindbaar moeten maken:
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Dit was dringend nodig, want de navigatie op het busstation was voor slechtzienden dramatisch. Het overzichtsscherm heeft wel een spraakfunctie die kan vertellen van welk perron je bus vertrekt, maar er was nergens voelbare bevestiging bij welke halte je stond.

Gelukkig voor Utrecht Centraal is het niet het enige busstation dat dit probleem heeft, maar het was wel het grootste busstation met dit probleem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ov'tje »

Mochten jullie een dubbelgelede missen: er staat eentje in de Iveco-garage aan de Koningsweg in Groningen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Er was nogal wat opgeofferd voor de pendels naar het bevrijdingsfestival in Wageningen vandaag... Lijn 280 met een gat van 3 uur tussen Rhenen en Veenendaal, op 83 gaten van anderhalf uur (meeste Utrechtse ritten vervallen, RRReis reed wel).

Duidelijk niet genoeg personeel om beide te rijden, maar zou de reguliere dienstregeling dan niet prioriteit moeten hebben?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Vanzelfsprekend. Onvoorstelbaar dat dit gebeurt. En dan klagen dat ze reguliere reizigers kwijtraken. Ik neem aan dat je er werk van gaat maken?
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

ov'tje schreef: do 05 mei 2022, 17:03 Mochten jullie een dubbelgelede missen: er staat eentje in de Iveco-garage aan de Koningsweg in Groningen.
Is de 4205 die bij Vleuten van de weg af ging, eerder dit jaar
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

Daniel schreef: do 05 mei 2022, 17:57 Er was nogal wat opgeofferd voor de pendels naar het bevrijdingsfestival in Wageningen vandaag... Lijn 280 met een gat van 3 uur tussen Rhenen en Veenendaal, op 83 gaten van anderhalf uur (meeste Utrechtse ritten vervallen, RRReis reed wel).

Duidelijk niet genoeg personeel om beide te rijden, maar zou de reguliere dienstregeling dan niet prioriteit moeten hebben?
Wie zegt dat er maar aan één kant is opgeofferd? Lullig voor de vaste reizigers, maar uitval op de 280 treft drie man en een paardenkop en het bevrijdingsfestival is wel even iets drukker. Lijkt me dat je dan beter kan schrappen waar je de minste problemen kunt verwachten; een boze mensenmassa met drank erin is (zeker na corona) een stuk lastiger te hanteren dan die paar mensen in de 280.

Voor Wageningen zijn trouwens voor zover ik weet geen mensen uit de normale diensten gehaald. Wel is gevraagd of men op de roostervrije dag extra wilde komen werken. Dan zou ik zelf ook voor "een keer wat anders" kiezen in plaats van meer van hetzelfde.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Mwoh, er vielen ook vroege spitsritten op 280 uit die ook nu toch echt al een stukje drukker zijn dan wat jij stelt (sowieso vanaf Veenendaal).

Vond het vooral opvallend dat er vanaf De Klomp ook nog door Syntus Utrecht gependeld werd, terwijl de 89 ook doorgetrokken was (en tegelijkertijd vertrok). Die was er tijdens het vorige bevrijdingsfestival nog niet.

En niemand uit de reguliere dienst? Het viel best op dat er gisteren een stuk meer uitval aan de oostkant van de provincie was dan de rest van de meivakantie. Buiten de vakantie viel het daar sowieso al reuze mee en viel vooral rond Amersfoort veel uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

De uitval bij Ede PU was wel echt schandalig hoog (volgens mij 9 diensten). Terwijl er dus ook ongeveer evenveel namen als extra pendel op de lijst stonden. Ik vind dat dus echt onbegrijpelijk. Dan had je die mensen gewoon in moeten zetten op reguliere diensten. Die betroffen overigens uiteraard niet louter lijn 280 maar gewoon echt van alles. O.a. 50, 80, 5, 83, 85, 76 en nog wat Amersfoort stad. Dus meer gedupeerden dan 3 man en een paardenkop waren er zeker. Echt, ik begrijp het niet. Maargoed ik bemoei me er verder niet mee :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Dank Tom voor de toelichting... Ik dacht al, vandaag opeens vrijwel geen uitval meer rond Ede/Veenendaal. Dan zouden de gisteren zieke chauffeurs wel opeens heel snel hersteld zijn geweest, want er viel nu nog iets minder dan woensdag uit ;)

(Of althans, amper ritten met "rijdt niet". Wel wat twijfelachtige zonder realtime info)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door erwinraasveld »

Vandaag ook weer veel ritten uitgevallen op zowel lijn 80 als 280.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Het wordt waarschijnlijk nog veel erger want ik hoor prognoses voor de zomerperiode van concessiebreed 40 vervallen diensten per dag...
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

erwinraasveld schreef: vr 06 mei 2022, 18:31 Vandaag ook weer veel ritten uitgevallen op zowel lijn 80 als 280.
Veel? Ik zie op lijn 80 maar twee uitgevallen ritten per richting (de rest heeft allemaal keurig realtime-info).
Op 280 wel meer (5 richting Rhenen, 6 richting Veenendaal/Amersfoort), waardoor wederom een gat van 3 uur ontstaan is. Dat zijn allemaal slagen Veenendaal - Rhenen - Amersfoort, dus het is ook niet zo dat het hard gaat doordat er één chauffeur miste die heen en weer Veenendaal - Rhenen had moeten rijden.
Tom98 schreef: vr 06 mei 2022, 18:46 Het wordt waarschijnlijk nog veel erger want ik hoor prognoses voor de zomerperiode van concessiebreed 40 vervallen diensten per dag...
Zit op zich logica in, immers kunnen ze vakanties niet opvangen met een vakantiedienst want die rijden ze al. Heb wel gehoord over het vooraf plannen van niet rijdende ritten. Dan weet je op zich waar je aan toe bent, maar tegelijk tref je dan ook dagelijks dezelfde reizigers natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door erwinraasveld »

erwinraasveld schreef: vr 06 mei 2022, 18:31 Vandaag ook weer veel ritten uitgevallen op zowel lijn 80 als 280.
De 280 die om 17:26 vanuit Amersfoort vertrekt had volgens het bord bij halte Amersfoort-Centrum ook realtime-info tot de vertrektijd (17:28) toen verdween ie gewoon van t bord en is dus nooit geweest.
Thijsjuh
Berichten: 45
Lid geworden op: di 23 jun 2020, 14:33

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Thijsjuh »

Daniel schreef: do 05 mei 2022, 17:57 Er was nogal wat opgeofferd voor de pendels naar het bevrijdingsfestival in Wageningen vandaag... Lijn 280 met een gat van 3 uur tussen Rhenen en Veenendaal, op 83 gaten van anderhalf uur (meeste Utrechtse ritten vervallen, RRReis reed wel).

Duidelijk niet genoeg personeel om beide te rijden, maar zou de reguliere dienstregeling dan niet prioriteit moeten hebben?
Volgens mij is het allemaal niet zo makkelijk. Eens dat het belangrijk is dat de reguliere diensten zoveel mogelijk gereden moeten worden. Aan de andere kant wordt het OV in die zin gewoon gebruikt als verlengde van het crowd management van dergelijke grote festivals. Als daar niet op in gespeeld wordt heb je een veiligheidsissue. Ik weet niet of de uitgevallen diensten kwamen door Bevrijdingsdag, zou ook kunnen dat er in de huidige tijd last minute uitval van chauffeurs waren en dat dit dan niet meer opgevangen kan worden.

Lang verhaal kort: ga er maar staan bij die keuze, ga je voor de OV-reiziger die je terug wilt krijgen of zorg je dat de veiligheid gewaarborgd wordt? Eentje voor dilemmadinsdag lijkt mij.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Thijsjuh schreef: vr 06 mei 2022, 20:04Aan de andere kant wordt het OV in die zin gewoon gebruikt als verlengde van het crowd management van dergelijke grote festivals.
Jarenlang hebben de organisatoren van festivals zo inderdaad goedkoop vervoer gehad. Alleen is juist dit punt iets wat gewijzigd is in het PvE voor de 2 jaar verlenging van de concessie:
Adviesaanvraag PvE verlenging streekconcessie schreef:1. Concessievervoer is geen evenementenvervoer. In beginsel wordt van de organisator van evenementen verwacht dat deze indien nodig zelf (pendel)vervoer verzorgd. Concessieverlener en concessiehouder overleggen over de gevolgen voor het vervoer dat wel binnen de concessie valt. Bij evenementen stemt de Concessiehouder de capaciteit van de reguliere ritten af op de te verwachten vervoervraag.
2. Extra ritten bij evenementen tellen niet mee bij het aantal dienstregelinguren en maken als zodanig geen deel uit van de exploitatiebijdrage.
Toelichting op wijzigingen:
• Zeker gezien de grote druk op de financiën als gevolg van de coronapandemie is het niet redelijk van de vervoerder te verwachten dat deze voor eigen rekening en risico extra vervoer moet regelen bij evenementen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thijsjuh
Berichten: 45
Lid geworden op: di 23 jun 2020, 14:33

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Thijsjuh »

Ik had het in dit geval niet over de financiële kant van het verhaal maar om de veiligheidszijde. Zonder OV, crowd management probleem, met een crowd management probleem mogelijk geen vergunning (?)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

erwinraasveld schreef: vr 06 mei 2022, 19:21De 280 die om 17:26 vanuit Amersfoort vertrekt had volgens het bord bij halte Amersfoort-Centrum ook realtime-info tot de vertrektijd (17:28) toen verdween ie gewoon van t bord en is dus nooit geweest.
Die had ik al meegeteld, want veel uitval vandaag was überhaupt alleen te zien aan het ontbreken van realtime info. Zou je tegenwoordig op de DRIS moeten kunnen zien aan het symbooltje dat de rit geen realtime uitzendt wat dan ontbreekt. Dat heeft de bewuste rit volgens OVinfo nooit gedaan namelijk. Schijnt dat een chauffeur die zich 's ochtends voor zijn dienst ziek meld slecht te verwerken is in de actuele reisinfo.

Had via het ROCOV sowieso al aan de orde gesteld dat ritten die in de apps als "Rijdt niet" staan soms in zijn geheel van de DRIPs verdwijnen (i.p.v. een melding dat 'ie uitvalt te tonen). En zag van de week ook een rit waarbij de uitval niet lekker doorkomt in de apps. Dat was een geval met een vervallen rit op 85 waarbij de vervolgrit op 83 en daarna op 80 alleen maar geen realtime had (en dus ook niet reed).
Soms moet je dus gewoon de omloop kennen om te achterhalen of je bus wel of niet gaat rijden...

Maarja Keolis... die krijgen het ook voor elkaar om de perronletters op Veenendaal-De Klomp precies gespiegeld t.o.v. wat de apps vermelden op de halteborden te plakken ;) Al wordt dat inmiddels wel opgepakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovforens »

Tom98 schreef: vr 06 mei 2022, 18:46 Het wordt waarschijnlijk nog veel erger want ik hoor prognoses voor de zomerperiode van concessiebreed 40 vervallen diensten per dag...
Als dat zo is en men weet het nu al kan je als Syntus beter een nieuwe dienstregeling maken waarbij je het met minder diensten kan rijden. Uiteraard rijden er dan planmatig minder bussen maar dat is voor de bijsturing, de reiziger en de aflossende buschauffeur toch een stuk prettiger werken.

Ik zie nu in de folders bijvoorbeeld voor de zomerdienstregeling nog kwartierdiensten op lijn 202 staan. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit ook niet met halfuursdiensten kan (in de dal helemaal), eventueel met een volgbus in de eerste en laatste week van de vakantie. Daarmee kan je heel wat diensten besparen. En zo zullen er wel meer plekken zijn waar kwartierdiensten terugkunnen naar halfuursdiensten of zelfs halfuursdiensten terug naar uurdiensten zonder een capaciteitsprobleem te hebben.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten