Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Ik heb ook gehoord dat ze dat van plan zijn inderdaad. We gaan het zien of dat ook echt gaat gebeuren.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Halfuursdiensten terugzetten naar uursdiensten zijn wel behoorlijk heftige stappen die een flinke impact op de aantrekkelijkheid van een verbinding hebben. Al zijn er rond Amersfoort inderdaad ook nog wel een heel stel kwartiersdiensten in de vakanties waar op bespaard zou kunnen worden bij gebrek aan chauffeurs in de zomermaanden.
En de vraag is of je alle dalritten op de Science Park-lijnen ook wel persé nodig hebt in de periode dat er zo goed als geen studentenverkeer is. Die chauffeurs zouden beter elders gaten kunnen opvullen wellicht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Tussen de halte Padualaan en de Sorbonnelaan is de bovenleiding beschadigd geraakt, en dus is het tramverkeer onderbroken. Helaas kwam het bericht daarover te laat, want nu staat er een tram gestrand op de kruising Padualaan/Weg tot de Wetenschap. Het busverkeer op en rond de Uithof is dan ook momenteel één grote chaos, ik ben maar wat blij dat ik wat eerder naar huis kon vandaag. Beelden oa op Twitter.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Het is inderdaad een bende, ik was al erg verbaasd toen er ineens een bus over de Cambridgelaan gereden kwam maar toen ik de even bieb voorbij liep wist ik wel waar het aan lag. :')
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Dat is wel de meest onhandige plek om stil te vallen. :(

Er zijn bij dit soort problemen eigenlijk ook best weinig alternatieven. Ik kan alleen de 41 en 6 bedenken vanaf de Galgenwaard.

Gelukkig lijkt alles op de kaart nu weer te rijden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Het alternatief is rijden over andere wegen op de Uithof, de meeste bussen doen dat nu ook nu de blokkerende bussen weggehaald zijn. De bussen die vast staan op de Heidelberglaan worden nu weggehaald.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Het helpt ook niet dat vanwege de oplossing voor de interferentie-problemen de portalen op de Heidelberglaan nogal kort op elkaar staan. Daardoor kan een bus niet even een defecte tram inhalen.

Gelijktijdig ontstond ook aan het andere uiteinde van de provincie (of nou ja, net erbuiten) eveneens een stremming. Toen ik op Veenendaal-De Klomp stond was op eens een dreun te horen waarna een klein vrachtwagentje te zien was dat vast stond in het beruchte tunneltje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door erwinraasveld »

Weer 2 ritten uitgevallen nu op de 280.
(De laatste 2 vanaf Amersfoort richting Veenendaal/Rhenen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Zag het ook ja, dit keer zowaar geen gat van 3 uur want de middelste rit uit Rhenen in de vroege spits reed wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door erwinraasveld »

Vandaag vallen de laatste 3 ritten op lijn 280 uit richting Veenendaal / Rhenen. :shock: :shock:
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Ooh ja dat gebeurt wel vaker ja. Laatst de laatste 3 lijn 50 naar Leersum ook al (uursdienst). :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Lijn 280 heeft het de laatste tijd wel erg vaak: op 5, 6 en 11 mei dus meerdere gaten van 3 uur in de middag en avond. En op 9 mei ook behoorlijk wat uitval, maar toen reed de middelste rit wel dus ontstond "slechts" een gat van 2 uur.

Verschil is er wel met lijn 50: da's één bus die heen en weer pendelt dus dan gaat het hard als er geen chauffeur is. Op 280 gaat het nu steeds om drie omlopen achter elkaar, dus dan missen er al drie chauffeurs.

Blijft opmerkelijk er weliswaar landelijk tekorten aan chauffeurs zijn, maar ze het eigenlijk overal weten op te lossen met een vakantiedienstregeling. Soms ook met uitbreidingen daarop, zoals bij U-OV. Nergens lijkt de uitval bovenop de aangepaste dienstregeling zo groot als hij bij Syntus Utrecht is momenteel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Na 19:00 is 280 ook gewoon 1 bus die tussen Rhenen en Veenendaal rijdt, dus als daar de laatste 3 ritten van uitvallen komt dat omdat dienst 2220 is vervallen. Precies hetzelfde als lijn 50 dus.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door erwinraasveld »

@Tom98, ja dat klopt maar zoals Daniël al zei zijn het hier 3 verschillende omlopen, want ik bedoelde ook de ritten van 16:49, 17:26, en 18:07 uur uit Amersfoort CS.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Ah, je bedoelt dus niet daadwerkelijk de laatste ritten maar enkel de laatste ritten die helemaal vanuit Amersfoort komen? Ja dat zou kunnen, het is elke dag anders welke diensten er uitvallen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Zo anders per dag is het niet. Als er uitval is, dan zijn het steeds dezelfde ritten de laatste dagen.
Het lijkt er vooral op dat ze in Ede de late diensten slecht ingevuld krijgen op dit moment.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Hoe zou normaliter de bezetting van die uitgevallen ritten zijn op Veenendaal - Leersum en op Veenendaal - Rhenen? Werden die ritten een beetje goed gebruikt door reizigers?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Goed gebruikt of niet, met een laatste rit 3 uur dan gepland eerder kom je aardig in de knoop met de concessie-eisen volgens mij.

De uitgevallen ritten op de 280 van/naar Amersfoort betreft overigens nog best goed gebruikte ritten. Idem voor een deel van de uitval op 80.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Roeland schreef: do 12 mei 2022, 07:26 Hoe zou normaliter de bezetting van die uitgevallen ritten zijn op Veenendaal - Leersum en op Veenendaal - Rhenen? Werden die ritten een beetje goed gebruikt door reizigers?
De laatste 3 ritten 280 gaat meestal over 1 tot 4 reizigers totaal.
Lijn 50 Leersum ongeveer 3 tot 10 per rit.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marvinkok »

Daniel schreef: do 12 mei 2022, 05:28 Zo anders per dag is het niet. Als er uitval is, dan zijn het steeds dezelfde ritten de laatste dagen.
Het lijkt er vooral op dat ze in Ede de late diensten slecht ingevuld krijgen op dit moment.
Er wordt bij de te vervallen diensten wel gekeken welke diensten als eerste vervallen. Dit zijn bij voorkeur uiteraard niet diensten met laagfrequente lijnen of diensten waarbij de chauffeur veel van bus wisselt op veel verschillende plekken. Dit laatste om te zorgen dat alles wat wel rijdt nog een beetje te behappen is qua bijsturing. Zo is er wel een lijst met diensten die op die manier de voorkeur hebben te vervallen (al rijden we natuurlijk het liefst gewoon alles...)
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door erwinraasveld »

Lijn 280 rijdt naar mijn mening niet echt hoogfrequent -1x per half uur, buiten de spits 1x per uur-
Toch vervallen op deze lijn meerdere ritten per dag.
(Nu ook alweer 2 achter elkaar....ik vrees alweer voor "mijn" dagelijkse bus van 17:26 vanuit Amersfoort CS).
Dat zou dan de 4e keer :shock: deze week worden.

Afbeelding

Andere kant op vanuit Amersfoort naar Veenendaal/Rhenen gaat ook "lekker" zo te zien: :s
Afbeelding

EDIT: En weer lijkt "mijn" dagelijkse bus weer eens niet te rijden.... :(
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

marvinkok schreef: do 12 mei 2022, 14:14 Er wordt bij de te vervallen diensten wel gekeken welke diensten als eerste vervallen. Dit zijn bij voorkeur uiteraard niet diensten met laagfrequente lijnen of diensten waarbij de chauffeur veel van bus wisselt op veel verschillende plekken. Dit laatste om te zorgen dat alles wat wel rijdt nog een beetje te behappen is qua bijsturing. Zo is er wel een lijst met diensten die op die manier de voorkeur hebben te vervallen (al rijden we natuurlijk het liefst gewoon alles...)
Toch zie ik genoeg uitval op lijnen die nog slechts een halfuursdienst hebben. Het argument zou natuurlijk niet moeten zijn dat het voor de vervoerder makkelijk moet zijn bij te sturen, zeker niet bij Keolis waar het al in een veel eerder stadium mis loopt: het valt op steeds meer plekken op dat ze wel heel makkelijk weg komen als enige vervoerder die bovenop de uitgedunde dienstregeling nog zoveel uitval kent.

Als er al wat uitvalt, probeer dat dan op z'n minst te concentreren op plekken waar er zo min mogelijk reizigers last van hebben. Dat gaat nu finaal mis: als je al zo'n moeite hebt weer betalende klanten te trekken (forensen dus), jaag die dan niet net zo hard het OV weer uit met veel uitval op drukke spitsritten. En als er parallelle alternatieve verbindingen zijn, laat die dan niet tegelijkertijd uitvallen zoals afgelopen week meermaals gebeurde op 80 en 280 ;)

Zag net nog een lijn 17 langskomen na 2 uitgevallen ritten, gevolgd door een rit met +10 die leeg naar Leusden reed: de eerste bus na 40 minuten zat compleet zitvol en met het gangpad van voor tot achter propvol. Daardoor ook "Niet instappen" op de bus, dus zelfs op een hoogfrequente lijn zullen er reizigers tot 50 minuten hebben moeten wachten op de haltes na de Stadsring.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marvinkok »

Dat klopt, en daarom wordt er dus momenteel (zoals hier eerder reeds gemeld) aan een nieuw pakket gewerkt om de uitval iets eenvoudiger te kunnen bijsturen en de "lasten" zoveel mogelijk te verdelen over de lijnen.

Bepaalde stallingen hebben nou eenmaal veel laagfrequente lijnen in het pakket en helaas kun je niet onbeperkt schuiven met mensen. En dienst met meerdere verschillende stadsritten in Amersfoort zal minder impact hebben dan een dienst op Montfoort met enkel een paar lange streekritten op laagfrequente lijnen.
Helaas zijn er ook redelijk wat relatief late afmeldingen, dan wordt je meteen al een stuk beperkter in je bijsturing om chauffeurs andere diensten te geven.

En neem van mij aan, ook op de verkeersleiding en de planning wordt je niet blij van de huidige situatie :N
Speedmaster
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Speedmaster »

Nu moet ik wel zeggen dat het verloop in personeel wel hoog is bij Syntus. Vanaf de start van de concessie hebben ze veel uitzendkrachten nodig gehad en verbruikt, veel chauffeurs die via het uitzendbureau binnen zijn gekomen zijn na 1 of meerdere periodes door Syntus bedankt voor hun diensten.

Deze chauffeurs zie je nu terug bij andere vervoerders al dan niet met een vaste aanstelling. Syntus krijgt hier nu de rekening van gepresenteerd.
Laatst gewijzigd door Speedmaster op do 12 mei 2022, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

Tom98 schreef: do 12 mei 2022, 07:59
Roeland schreef: do 12 mei 2022, 07:26 Hoe zou normaliter de bezetting van die uitgevallen ritten zijn op Veenendaal - Leersum en op Veenendaal - Rhenen? Werden die ritten een beetje goed gebruikt door reizigers?
De laatste 3 ritten 280 gaat meestal over 1 tot 4 reizigers totaal.
Lijn 50 Leersum ongeveer 3 tot 10 per rit.
Dat past prima in een Taxi busje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten