Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Milco schreef: ma 09 aug 2021, 14:06 Vanwege werkzaamheden op het Science Park in Utrecht rijdt lijn 28 nu met 18m bussen. Op het moment dat er weer overdag met 25m gereden gaat worden, worden er dan op rustige tijden wanneer er met 18m gereden wordt met U-linkbussen gereden? Voorheen reden in de avonduren altijd hele bussen die afkomstig waren van lijn 3, ondanks het U-link concept op lijn 28.
Je bedoelt neem ik aan "gele" in plaats van "hele"? Bussen afkomstig van lijn 3 zullen er wel niet snel meer op komen bij gebrek aan laadmogelijkheden op lijn 28, maar 18-meter U-linkbussen verwacht ik ook niet direct. Die dingen staan immers alleen in Zeist en Nieuwegein gestald.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Gele uiteraard ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Milco schreef: ma 09 aug 2021, 14:06 Vanwege werkzaamheden op het Science Park in Utrecht rijdt lijn 28 nu met 18m bussen.
Zijn dit eigenlijk wel U-linkbussen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Nee, er rijden nu gele bussen al is dit natuurlijk puur tijdelijk omdat de 25m-vloot niet ingezet kan worden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Aking »

Het gaat logistiek gezien niet helemaal lekker op (bus)station Maarssen.

Schijnbaar wordt alleen de kant van het perron aan de station's zijde gebruikt, en kom je dan niet uit met het aantal bussen en de ruimte. Als gevolg daarvan vertrokken net 2 bussen vanaf de buffer en moesten eventuele passagiers dus daar instappen :')

De zijde aan de kant van bisonspoor was compleet leeg, en volgens het bord stopt alleen de regioflex/taxi daar. Mogelijk omdat bussen de draai aan het eind van het perron richting kamelenspoor niet kunnen/mogen maken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Het perron aan de Bisonspoor-kant is zo te zien nooit een bushalte geweest, dat maakt het met acht lijnen vanaf dat station wel krap inderdaad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Casper »

Het perron aan de Bisonspoor-kant is inderdaad voor de K+R, taxi's enzovoorts. Maar Maarssen heeft dit altijd al gehad, met bussen die hun vertrektijd op de buffer afwachten, zeker rond de aansluiting op de trein wanneer een aantal lijnen min of meer tegelijk moeten vertrekken.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jonkervoort »

Of de bocht eruit te maken is weet ik niet, maar dat perron vanaf de oostzijde oprijden is in ieder geval niet toegestaan; je mag er alleen vanaf de “kamelenspoor-zijde” inrijden, niet vanaf de “antilopesoort-zijde”. Maar zo gaat het in Maarssen inderdaad al tenminste 15 jaar, en mogelijk nog veel langer.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Casper »

De omleiding op het science park voor de 28 is heel ruim ingepland. Misschien is dat nodig als mensen moeten forenzen en iedereen dus op de Leuvenlaan instapt richting centraal, maar de afgelopen weken heb ik nog geen enkele bus gehad vanaf Rijnsweerd die daar niet minstens drie minuten te vroeg was.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Casper »

Ik zag trouwens ook op CS Centrumzijde dat ze, nu de trambaan toch buiten dienst is, druk bezig zijn met het plakken van iets nieuws op de muur waar voorheen "28X Utrecht" op stond. Ook wel handig, aangezien dat toch verwees naar dingen die al een tijdje niet meer bestaan, zoals lijn 18. Hier een snelle feauteau:

Afbeelding
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

Op busstation Jaarbeurszijde hebben ze dat ook gedaan.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MdJ »

10m Heuliez van U-OV 4309 rijdt op lijn 1 in Utrecht rond, in plaats van lijn 2.
Bij twijfel: gebruik beton.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Is wel is meer voorgekomen ja, heel raar zo'n klein busje voor zo drukke lijn.
UtrechtOV
Berichten: 137
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door UtrechtOV »

Nog meer afwijkende inzet. Afgelopen zondag zag ik een gelede Heuliez op de 77 rijden nabij Centraal Station.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

UtrechtOV
Berichten: 137
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door UtrechtOV »

Ik zal de lijnfilm wel verkeerd hebben gelezen. Zag alleen de achterzijde. Ik vond het ook al apart.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

Kan best, ik heb er laatst ook eentje als 77 zien rijden. Wel buiten dienst. Waarschijnlijk in de hoop de stoplichten mee te krijgen op de materiaalrit van de stalling naar het station ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Wubbo »

Hadden die werkzaamheden aan de trambaan op de Uithofhet Science Park niet ondertussen zo'n beetje klaar moeten zijn? Ik zie op de site van U-OV dat ze "helaas nog niet voorbij zijn" en de huidige omleidingen dus nog gereden worden, zonder dat er een einddatum genoemd wordt.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tochjo »

"In eerste instantie hoopte de provincie de werkzaamheden 23 augustus te kunnen afronden. Er was wel sprake van een reservetijd tot 6 september. Daar wordt nu gebruik van gemaakt. De achterstand is met name opgelopen door de overvloedige regenval in juli. Op 6 september is de opening van het academisch jaar en beginnen alle colleges weer." (bron)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Wubbo »

Dank! Opvallend dat U-OV geen einddatum communiceert, dat doet vermoeden dat de werkzaamheden gaan uitlopen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Het zou op zich ook wel verwarrend zijn als U-OV nu steeds wisselende einddata zou communiceren. De extra inzet die gaat plaatsvinden op lijn 6 ligt verder redelijk los van de normale dienstroosters (extra bussen rijden van CS naar Botanische Tuinen), dus dat zal ook wel inhuur zijn die makkelijk tot aan het gewenste moment kan blijven doorrijden.

Het trambedrijf van de provincie geeft overigens nog iets meer info over de stand van zaken. Men is kennelijk nog maar met één spoor op de Heidelberglaan bezig, de rest van het traject wordt al geasfalteerd: https://regiotramutrecht.provincie-utre ... taan-we-nu
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MdJ »

Per 30 augustus gaan er weer vaker bussen rijden, gaan lijn 27 en 35 weer rijden en wordt de frequentie op de lijnen 1,3, 7,8, 28 34,50,73 en 77 weer opgehoogd.

Op lijn 6 en 28 rijden in de eerste week (tot nu toe in de OV-info app)meer bussen:
* lijn 6 rijdt in de ochtendspits 12x per uur tussen Utrecht CS via Galgenwaard naar Botanische Tuinen. In het dal en avondspits wordt 8x per uur gereden in plaats van 4x per uur.
* Lijn 28 rijdt overdag 8x per uur tussen Utrecht CS en Sciencepark P+R. Tussen Utrecht CS en Sciencepark UMC gaan tussen 8u en 18u 16(!)x per uur extra ritten. Tussen Vleuten en Utrecht CS blijft in het dal 6x per uur gereden worden, deze ritten gaan door naar Sciencepark P+R en krijgen dus sommige ritten extra wachttijd.

Benieuwd waar ze die bussen vandaan gaan halen. Of kan de ingekorte route van lijn 28 (de ritten tot UMC) wel met dubbele gelede bussen gereden worden?
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Het probleem met die dubbelgelede bussen zit juist op de omleiding, daar hebben ook de korte ritten last van. Sowieso is de bocht van de Universiteitsweg de Leuvenlaan op heel erg krap, daar hebben ook de 15-meter-bussen van Syntus soms moeite mee.
En voor de korte ritten is het eigenlijk nog erger want die moeten komend van halte UMC/Bolognalaan eerst keren via de doorsteek door de middenberm op de Universiteitsweg alvorens af te kunnen slaan de Leuvenlaan op. Rechtstreeks gaat dat niet namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rm7 »

Het grootste probleem met de dubbel gelede bussen is rondom de p&r. De korte ritten tot umc zullen gereden worden met dubbel gelede bussen, anders komt het niet uit met de vloot.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mdk »

De bus/trambaan op de uithof is bijna volledig geasfalteerd, in ieder geval totaan het UMC. Ter hoogte van Casa confetti lag er gister nog wel een stuk van één baan ongeasfalteerd bij. Ik vraag me af of het voor de opening van het collegejaar in gebruik genomen wordt.

Dubbelgeledes over de uithof sturen als de busbaan nog niet operationeel is lijkt me bijzonder lastig. De bussen komen nu via een tijdelijke uitgang van de halte bij de P+R de uppsalalaan op. Als ik google maps mag geloven gebruikem ze het niet meer als ingang, maar rijden ze de universiteitsweg op, maken een u-turn bij de oprit van de snelweg en maken nog een rondje op het keerterrein bij het WKZ.

Dit zijn drie nogal krappe bochten voor normale geleden bussen, laat staan dubbelgeledes. Ik vraag me af of dat goed gaat. Is het daarnaast niet zo dat die dubbelgeledes ontheffing moeten hebben voor specifieke routes, kan dat wel zo 1 2 3 geregeld worden voor de omleidingsroute?
Bij twijfel altijd klagen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten