Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Iemand al een idee welke serienummers die nieuwe Syntus buurtbussen krijgen?
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovVeluwe »

Gisteren en vandaag zijn er totaal 20 buurtbussen van Venlo naar Lopik gebracht. Voor de laatste was nog geen nummerplaat, waardoor hij nog niet de weg op mocht helaas. Apparatuur moet nog ingebouwd worden en serienummer is mij nog niet bekend (wellicht 140-160). Rond juli gaan ze waarschijnlijk in dienst.

Busjes rijden overigens heerlijk. Ze zijn heel luxe uitgevoerd en zitten erg comfortabel! *O*
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Dosje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 22 jun 2012, 20:27

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dosje »

Wat ik begrepen heb is dat ze minimaal twee weken nodig hebben tot en met max tot juli, er zit in ieder geval wel vaart achter, omdat ze 10 oude buurtbussen nodig hebben voor ergens een project in Utrecht.

Ook komen er op deze weer RVS stalen bullbars, denk alleen aan de achterkant, aangezien je aan de zijkant best wel moeite gaat krijgen met de stoepranden en de nieuwere brede deuren en de uitzwenklengte.

Ook ik heb een van de totaal 21 busjes mogen rijden, het reed inderdaad erg goed, en mooi comfortabel. Ik kan in ieder geval niet wachten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Dosje schreef: do 11 mei 2023, 22:27 er zit in ieder geval wel vaart achter, omdat ze 10 oude buurtbussen nodig hebben voor ergens een project in Utrecht.
Dat "project" is ongetwijfeld de inzet van buurtbusjes op rustige ritten tijdens de zomer, zodat er personeel met busrijbewijs vrijgespeeld wordt i.v.m. de personeelskrapte.

Met de buurtbus in het Soesterkwartier moet op een zeker moment ook wel een pilot gaan draaien, maar daar heb je geen 10 busjes voor nodig ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Globetrotter »

En waar halen ze dan het personeel vandaan die op de buurtbussen gaan rijden ter vervanging van de dunbezette lijnen?
Dosje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 22 jun 2012, 20:27

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dosje »

Daniel schreef: do 11 mei 2023, 22:32
Dosje schreef: do 11 mei 2023, 22:27 er zit in ieder geval wel vaart achter, omdat ze 10 oude buurtbussen nodig hebben voor ergens een project in Utrecht.
Dat "project" is ongetwijfeld de inzet van buurtbusjes op rustige ritten tijdens de zomer, zodat er personeel met busrijbewijs vrijgespeeld wordt i.v.m. de personeelskrapte.

Met de buurtbus in het Soesterkwartier moet op een zeker moment ook wel een pilot gaan draaien, maar daar heb je geen 10 busjes voor nodig ;)
Iets in die trant ja, dat is wat ik ook begrepen heb!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Globetrotter schreef: do 11 mei 2023, 22:35 En waar halen ze dan het personeel vandaan die op de buurtbussen gaan rijden ter vervanging van de dunbezette lijnen?
Om je busrijbewijs te mogen halen heb je al een rijbewijs voor de auto nodig. Als Syntus volop bezig is met het opleiden van nieuwe buschauffeurs voor de lijnbus, kunnen die, als zij dat willen, al deels de dienst op met deze buurtbusjes.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TreinenFreak »

Ergens toch wel gek dat op deze manier dan mensen vervoerd mogen worden terwijl de chauffeur daar dan geen papieren voor heeft. Beroepsmatig personenvervoer lijkt mij toch iets anders dan een vrijwillige chauffeur van een buurtbuslijn.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Die papieren zijn toch voor het rijden van een grote bus?
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovVeluwe »

Als ze medisch gekeurd zijn is er in feite geen probleem lijkt me. Alle buurtbuschauffeurs hebben ook een medische keuring als vereiste.

Vandaag is mij overigens gemeld dat de inzet nog minimaal een maand kan duren. Dat heeft deels met het klaarmaken van de bussen te maken en vanwege instructie. Keolis wil eerst dat alles 100% werkt voor ze de weg op gaan.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

TreinenFreak schreef: vr 12 mei 2023, 16:45 Ergens toch wel gek dat op deze manier dan mensen vervoerd mogen worden terwijl de chauffeur daar dan geen papieren voor heeft. Beroepsmatig personenvervoer lijkt mij toch iets anders dan een vrijwillige chauffeur van een buurtbuslijn.
Hoezo? In beide gevallen vervoer je passagiers en heb je een verantwoordelijkheid tegenover hen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Globetrotter »

ovVeluwe schreef: vr 12 mei 2023, 18:51 Als ze medisch gekeurd zijn is er in feite geen probleem lijkt me. Alle buurtbuschauffeurs hebben ook een medische keuring als vereiste.

Vandaag is mij overigens gemeld dat de inzet nog minimaal een maand kan duren. Dat heeft deels met het klaarmaken van de bussen te maken en vanwege instructie. Keolis wil eerst dat alles 100% werkt voor ze de weg op gaan.
Hoeveel buurtbusjes heeft men eigenlijk nodig om alle buurtbuslijnen te rijden? Op de stalling in Amersfoort stonden vandaag namelijk vijf oude.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Vandaag reden er 17: 102-105, 107-108, 113-118, 126-127, 131-133.
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TreinenFreak »

Meltrain schreef: vr 12 mei 2023, 20:19 Hoezo? In beide gevallen vervoer je passagiers en heb je een verantwoordelijkheid tegenover hen.
Omdat er voor rijbewijs C en D code 95 bestaat en voor taxi een chauffeurs diploma vind ik het toch gek dat zoiets hiervoor dan niet nodig is.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovVeluwe »

Inderdaad 17 bussen op een dag. En we beschikken nu over 25 busjes. Er zijn regelmatig kleine defecten waardoor er veel reserve nodig is. Dat zou straks niet meer nodig moeten zijn.

Het is straks in principe de bedoeling dat de nieuwe bussen niet gaan rouleren, maar vast bij de vereniging blijven. Vorig jaar zijn er namelijk een aantal uitgewisseld, maar op de reservebussen na is dat straks niet meer de bedoeling.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door bartjemestrom »

Meltrain schreef: vr 12 mei 2023, 20:19
TreinenFreak schreef: vr 12 mei 2023, 16:45 Ergens toch wel gek dat op deze manier dan mensen vervoerd mogen worden terwijl de chauffeur daar dan geen papieren voor heeft. Beroepsmatig personenvervoer lijkt mij toch iets anders dan een vrijwillige chauffeur van een buurtbuslijn.
Hoezo? In beide gevallen vervoer je passagiers en heb je een verantwoordelijkheid tegenover hen.
Dus volgens die beredenering zou een automobilist die de kinderen naar de sportclub brengt oid dus ook papieren moeten hebben naast het rijbewijs?
iamthedutchdude
Berichten: 957
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door iamthedutchdude »

Met hoe MelTrain het verwoordt inderdaad wel. Ik vermoed echter dat MelTrain betalende passagiers bedoelt.

Ik zou ook verwachten dat er een verplichting tot vakbekwaamheid voor ov-chauffeurs in de WP2000 zou staan (net als die verplichting er voor taxichauffeurs in staat). Daarmee zou er ook geen verplichting zijn voor particulieren om diezelfde papieren te hebben.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dennistd »

Wellicht is het toegestaan omdat de theorie-examens voor code 95 (V2D en V3D) al wel afgerond zijn?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

^^ de buurtbussen hebben toch een maximum van 8 passagiers aan boord?

Inclusief bestuurder maakt dat 9 personen max. Hiermee staat het juridisch gelijk aan een personenbusje die, bijvoorbeeld, de (sport)buitenschoolse opvang gebruikt om de kinderen van school naar het sportveld op te halen. Die worden ook gewoon met een B-rijbewijs bestuurd door de pedagogisch medewerker(ster). Daar is geen sprake van enige (extra) vakbekwaamheid met betrekking tot het vervoeren van passagiers. Die niet direct voor de rit betalen maar wél voor de uren opvang..

Het is een grijs gebied, wettelijk gezien, denk ik. Lijkt mij dat je dit ook niet moet willen 'dichttimmeren' zolang verzekeringstechnisch de passagiers gewoon gedekt zijn tijdens hun reis.
Negen
Berichten: 76
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Negen »

teun schreef: di 11 apr 2023, 10:08 Het valt me al een tijdje op dat er tegenwoordig best wel veel enkeltjes rondrijden op de sneltram, is daar een bepaalde reden voor of wil men gewoon wat energie uitsparen en wordt dit als voldoende capaciteit geacht?
Er reden de laatste tijd wel regelmatig 'losse' trams en dat zou weliswaar in verband met de ontspoorde trams te maken kunnen hebben, maar meestal zag ik maar 2 losse tramstellen.
Helaas viel het me vandaag en gisteren op dat er meer losse trams reden dan normaal en met name in de ochtendspits..
Komt men in de ochtendspits aan met extreem veel losse trams. Ook heb ik een combinatie van de 6013 + 6023 gezien terwijl het normaal gesproken een 5je + 7je is.
Iemand enig idee waarom? (Het valt namelijk wel erg op nu)
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MdJ »

Vanmiddag rond 17:00 een los 5je op de 20, een los 7tje op lijn 22, en ook op lijn 21 een los 7tje.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Pascal1998 »

Gaat waarschijnlijk om dit probleem…

https://regiotramutrecht.provincie-utre ... urt-langer
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Bij de halte P+R Westraven staat er en bordje met “Betreden tramhalte uitsluitend voor tramreizigers”.
Ik vraag me af hoe je dan de bushalte richting Nieuwegein moet bereiken. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Negen
Berichten: 76
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Negen »

Pascal1998 schreef: di 23 mei 2023, 21:42 Gaat waarschijnlijk om dit probleem…

https://regiotramutrecht.provincie-utre ... urt-langer
Huh? Hoe heeft dat te maken met minder tramcapaciteit? En helemaal als men s'nachts aan het werk is..
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ThatPCDude »

Meltrain schreef: wo 24 mei 2023, 08:59 Bij de halte P+R Westraven staat er en bordje met “Betreden tramhalte uitsluitend voor tramreizigers”.
Ik vraag me af hoe je dan de bushalte richting Nieuwegein moet bereiken. :mrgreen:
What's next? Gaan ze poortjes op de tramhaltes neerzetten? _O-

overigens is dit natuurlijk sarcasme
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten