Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

De in het IJssel-Vecht topic genoemde update van de systemen bij Keolis laat de boel ook in Utrecht foutlopen...
Zojuist in de 298 waren alle aansluitingen in Woudenberg op lijn "P...." ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door umbusko »

En als je daar dan over wilt klagen kan dat zeker niet, omdat er geen lijnnummers met een letter worden geaccepteerd in het formulier. (A)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Zelfs de bussen crashen van al die D's in de brandstofleidingen... De 1050 strandde erdoor op Leusden, Kerk.

Geintje natuurlijk, maar die stond i.i.g. met alarmlichten op de halte als 280 Rhenen, terwijl de volgende 280 net daarvoor al tegemoet kwam
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door VIRM »

Lijn 45 schreef: vr 04 dec 2020, 08:56 Die rijtuigen zijn volgens die stichting al voor een ander (te ontwikkelen) transportmuseum in Lelystad. Het Spoorwegmuseum heeft vorig jaar aan die stichting aangeboden om twee rijtuigen over te nemen en te restaureren, maar daarbij is de communicatie vastgelopen. :|
Zie hier voor het op te richten museum in Lelystad. Nog nooit eerder van gehoord, al heeft het wel de media gehaald.

Het museum in Nieuw-Vennep heeft al wel een aardige collectie, maar een trein hebben ze inderdaad (nog) niet.
Beul van de blindegeleidelijn
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Roeland »

Toepasselijk. Willen ze van Lelystad Airport nu al meteen een museum maken?
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

E&R Opleidingen uit Nieuwegein rijdt tegenwoordig busrijlessen met een ex-Qbuzz Ambassador, nog geheel in U-OV kleuren en bestickering (+ een paar L-stickers). Geinig gezicht.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5261
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Ze hebben er zelfs twee, 4435 en 4456. :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

De concessiegrensoverschrijdende overstapinformatie lijkt momenteel ook stuk bij Keolis: bij Veenendaal-De Klomp verschijnen in lijn X80 bijvoorbeeld alleen de met een Utrechtse bus gereden ritten op lijn 5 als aansluiting. Ritten met een Veluwse bus op 83 staan er dan weer wel op, waarschijnlijk omdat die gewoon in het Utrechtse dienstregelingsbestand staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom523
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 20:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom523 »

Tom98 schreef: ma 07 dec 2020, 14:14 E&R Opleidingen uit Nieuwegein rijdt tegenwoordig busrijlessen met een ex-Qbuzz Ambassador, nog geheel in U-OV kleuren en bestickering (+ een paar L-stickers). Geinig gezicht.
Ja, die moest ik tijdens mijn 1e rijles ophalen bij de stickerboer. Reed nog prima hoor!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Milco »

Halte De Eemgaarde in Amersfoort is nu uitgerust met een drukknop die je moet indrukken als je met de bus mee wilt. Hoe werkt dit eigenlijk? Door middel van een buslicht eerder op de route of staat de drukknop in verbinding met de boordcomputer van de eerstvolgende bus?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Als het goed is krijgen wij van de centrale een tekstbericht als iemand op de knop heeft gedrukt. Bij geen bericht mogen we de halte overslaan. Of het echt werkt weet ik niet. Gisteren 2x lijn 9 gehad en 2x geen bericht (dus 2x de halte overgeslagen). Ik hoor het vanzelf als er een klacht komt dat er toch iemand stond _O-
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Zit voor de wiki de nieuwe dienstregelingen van U-OV door te nemen, waarbij ik toch wel een opmerkelijke tekst tegen kwam...
U-OV schreef:Lijn (2)85 rijdt in de ochtendspits elk kwartier, in plaats van elk kwartier.
...dat klopt overigens volledig. Lijn 85 rijdt nu elk kwartier in de spitsrichting en dat doet 'ie in 2021 ook :mrgreen:
Ik zou alleen wat minder woorden gebruikt hebben om dat op te schrijven :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Milco »

De nieuwe dienstregeling van Qbuzz staat in de ovinfo-app. Ook tram 60 staat erin, de tijdelijke buslijnen 160 en 162 staan er niet meer in.

Is 3 januari wellicht ook de datum dat de Heuliezzen in dienst komen op de lijnen 3, 7 en 8?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5261
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Volgens mij wel. :Y
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Bemined »

Ook op de website van U-OV staat de dienstregeling van lijn 60 er bij. Zo te zien gaan alle trams nu voorlopig naar Nieuwegein-Zuid, waardoor er hier tijdelijk een hogere frequentie zal zijn. Apart, want heeft men dan nog trams beschikbaar voor het proefbedrijf naar IJsselstein?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

De nieuwe dienstregeling van Qbuzz stond al dagen op de website overigens (middels de lijnfolders). En de trams zouden pas eind januari weer gaan rijden, het proef- en instructiebedrijf met de nieuwe trams is net vandaag begonnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Klopt, Tramlijn 60 is vandaag begonnen aan het proefbedrijf, in IJsselstein wordt er nog gewerkt omdat dat de ondergrond te zwak is voor de nieuwe zwaardere trams en aan de toegankelijkheid voor mindervaliden op de haltes.

Overigens blijkt nadat ik het vanmiddag vroeg op het Twitter account van de Regiotram dat de lijnnummers voorlopig zo blijven totdat de koppeling naar USP een feit is, dan worden de lijnnummers omgenummerd naar 20/21.

https://twitter.com/pascalmunniks/statu ... 19745?s=21
https://twitter.com/regiotramu/status/1 ... 70849?s=21
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Dat is toch geen nieuws? De nummers 20 en 21 zijn alleen "logisch" als het trams betreft die naar De Uithof gaan, zolang het eindpunt Utrecht Centraal is is er geen reden om om te nummeren. Lijn 8 krijgt met de Heuliez-bussen ook niet ineens een nieuw lijnnummer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Nee, dat snap ik ook nog wel, maar van de zomer was dit nog onduidelijk bij zowel U-OV als Regiotram Utrecht. Dus nu vroeg ik het nog ff voor de zekerheid na.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Casper »

Tijd om deze klassieker weer van stal te halen :p

Overigens vind ik de lijnenlogica van Qbuzz best meevallen, alhoewel ze soms een of twee lijnen vergeten. Zo is de hele 30-reeks nu streeklijnen naar de uithof, behalve de 38 want die stamt nog uit de tijd dat de 12 de 36 was, en de 73 de 37...
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Bemined »

Z2N schreef: wo 09 dec 2020, 23:34 Dat is toch geen nieuws? De nummers 20 en 21 zijn alleen "logisch" als het trams betreft die naar De Uithof gaan, zolang het eindpunt Utrecht Centraal is is er geen reden om om te nummeren.
Maar als je van plan bent ze om te nummeren, dan je dat dan beter niet op het moment doen dat de lijn omgebouwd wordt en na een maandenlange buitendienststelling terugkeert?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Waarom zou je? Als een buslijn drie maanden niet rijdt verander je het nummer toch ook niet? Dat doe je pas als er iets wezenlijks verandert aan de lijn, bijvoorbeeld een andere route of in dit geval een verlenging naar een ander eindpunt. Dit alles buiten de discussie over 'logische' lijnnummering, waarbinnen de nummers 20 en 21 passen binnen de logica van U-OV lijnen naar De Uithof.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Ben ik gedeeltelijk mee eens/oneens

Waarom ik het eens ben met Bemined is omdat de lijnnummers nooit getoond zijn op de bestemmingsfilm, als er nu lijn 60 en 61 opkomt te staan en men heeft genoeg trams dan begint men met gekoppeld rijden, daarna komt de koppeling naar USP en worden lijnen 60 en 61 omgenummerd naar 20 en 21, dit zal nog wel eens vrij snel kunnen gebeuren, aangezien op het moment 19 van de 22 bestelde trams binnen zijn, dat is dan min de extra bestelling van de 5 extra trams. Dus is het onlogisch als deze “oude” lijnnummers blijven bestaan, als ze misschien binnen grofweg 4 maanden worden ingeruild voor nieuwe.

Aan de andere kant klopt het wat Z2N zegt. Er verandert op het moment nog niks aan die lijn behalve nieuwe voertuigen en lagere/langere perrons. Daarmee is het nog onnodig om de lijnen 60 en 61 om te nummeren naar 20 en 21, dit ook omdat lijnnummers in de 20 serie bedoeld zijn voor (stads)lijnen die naar of via USP rijden en lijnnummers in de 30 serie zijn juist bedoeld voor (streek)lijnen die naar of via USP rijden.

Dus ja, het had een mogelijkheid geweest kunnen zijn, maar het is voor nu onnodig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Nota bene: de bestemmingsaanwijzers hebben de lijnnummers nooit getoond, maar de nummers zijn wel al eventjes bekend bij de reizigers. Op de Qbuzz-schermen werden de nummers gewoon getoond, en ook bij Connexxion werden de nummers getoond in de dienstregelingboekjes en in de reisplanners. Het is dus niet alsof het 'nieuwe' nummers zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door reisthijs »

Je zou ook kunnen denken, noem de lijnen nu alvast 20 en 21 dan kunnen de reizigers alvast wennen aan die nieuwe nummers. Een nieuwe dienstregeling lijkt mee een mooi moment om die nieuwe nummers te introduceren. Had men gelijk kunnen gebruiken voor promotie: "tram 21 rijdt binnenkort door naar De Uithof USP".
Pascal1998 schreef: do 10 dec 2020, 11:09Er verandert op het moment nog niks aan die lijn behalve nieuwe voertuigen en lagere/langere perrons.
Ik vind dat anders best een grote verandering.
Z2N schreef: wo 09 dec 2020, 23:34Lijn 8 krijgt met de Heuliez-bussen ook niet ineens een nieuw lijnnummer.
Welke wezenlijke verandering is er gepland in de lijnvoering van lijn 8?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 gasten