Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Volgens mij komen daar ondertussen toch al een heel lange tijd regulier geen bussen meer...

Bus rijdt zich klem in afgesloten Voorstraat
UTRECHT - Een lijnbus heeft zich vanmiddag klemvast gereden in de Utrechtse Voorstraat. De busschauffeur was even vergeten dat de straat deels afgesloten is voor werkzaamheden.
Handhavers hebben het verkeer geregeld zodat de buschauffeur uiteindelijk toch zijn weg kon vervolgen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Misschien was het een leegmatrit?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Sgb
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 27 jan 2020, 18:38
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Sgb »

Misschien een domme vraag: wordt het interieur van de nieuwe trams naar Nieuwegein/IJsselstein precies hetzelfde als op de Uithoflijn?
Laatst gewijzigd door Sgb op ma 11 mei 2020, 23:23, 2 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

wortt? :')
Sgb
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 27 jan 2020, 18:38
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Sgb »

Oeps :oops:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Maar de tramlijn van/naar IJsselstein en Nieuwegein moet doorgekoppeld worden naar de Uithof :wink:
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Ja, die lijn moet inderdaad doorgekoppeld worden, en het zijn zowel van binnen als buiten dezelfde trams, met 1 verschil, de trams die nu geleverd worden zijn langer

Per december zou de lijn doorgekoppeld moeten worden, je krijgt dan de volgende lijnen op het Uithoflijn traject:

- 4x per uur Lijn 20 Nieuwegein Zuid - Utrecht Science Park, deze rijdt ook na 21:30 en in het weekend
- 4x per uur Lijn 21 IJsselstein Zuid - Utrecht Science Park, ook hiervoor geldt dat ie na 21:30 rijdt en in het weekend
- 8x per uur Lijn 22 Utrecht CS Centrumzijde - Utrecht Science Park, deze rijdt tot 21:30 en niet in het weekend

Voor de geroepen gaat worden dat ik speculeer, dit is wat ik 100% zeker weet, en dit heb ik zelfs bevestigd gekregen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Meltrain »

Dus het is 100% zeker dat er ook 's avonds en in het weekend trams naar het Science Park gaan rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Jep. Omdat er op Jaarbeursplein straks niet meer gekeerd kan worden (de wissels worden daar weggehaald in het najaar)
rooddolfijn
Berichten: 773
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door rooddolfijn »

Maar vlak na Utrecht CS richting Vaartsche Rijn ligt wel nog een overloopwissel. Dus het kan zijn dat er (nog) geen trams ‘s avonds en in het weekend richting het Science Park gaan rijden.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Die ligt daar inderdaad, en ze zijn aan het onderzoeken of ze er daar nog meer van gaan aanleggen.

1 ding weet ik wel, we weten het pas echt zeker zodra het concept vervoerplan bekend is. En dat kan niet lang meer duren
Bemined
Berichten: 5943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Bemined »

Pascal1998 schreef:het zijn zowel van binnen als buiten dezelfde trams, met 1 verschil, de trams die nu geleverd worden zijn langer
Er zijn ook iets meer korte trams (27) dan lange (22), dus er zullen zowel combinaties van 5+5 als van 5+7 moeten gaan komen. Ik vermoed lijn 20 en 21 met 5+7 en 22 met zowel 5+5 als 5+7 door elkaar.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Bemined schreef:Ik vermoed lijn 20 en 21 met 5+7 en 22 met zowel 5+5 als 5+7 door elkaar.
Bijna correct. Lijn 20 en 21 zijn inderdaad 5+7, lijn 22 is alleen 5+5

Lijn 22 is eigenlijk een soort van versterkingslijn voor het traject CS Centrumzijde - USP. Lijn 22 is een zelfde soort lijn als de oude bus 12, die reed ook niet in het weekend en niet na 21:30. Dat lijn 22 nu alleen rijdt komt door het feit dat:

1: Bus 12 is verdwenen
2: Tram 60 en 61 nog niet naar de Uithof rijden, maar dit veranderd in december, dat is ook het moment dat de lijnnummers 60 en 61 zullen veranderen in 20 en 21
Bemined
Berichten: 5943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Bemined »

Tenzij de rijtijden na de verbouwing flink korter worden denk ik dat men het zelden gaat halen om lijn 22 geheel met 5+5 te laten rijden. Als ik kijk naar de huidige rijtijden dan kom ik uit op de volgende omlopen:
20: 105min, 7 diensten.
21: 120min, 8 diensten.
22: 45min, 6 diensten
Dan zou alle 27 vijfjes moeten inzetten en 15 van de 22 zeventjes om op lijn 22 met 5+5 te rijden. Dat lijkt me niet handig, er is dan geen enkele tram reserve en je kunt geen onderhoud uitvoeren aan deze trams op tijden dat lijn 22 rijdt. En aangezien 7+7 niet past is het wel handig om een vijfje reserve te houden, anders moet je bij een defect terugvallen op een los zeventje.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Jouw omlopen kloppen niet als met de werkelijkheid. Deze staan beschreven in het tramvisie beleid 2020-2024, en zal ik hier onderplaatsen

Afbeelding

Daarmee kom ik op de volgende omlopen:

20: 27 + 4 + 17 x 2 = 96 min
21: 35 + 4 + 17 x 2 = 112 min
22: 17 x 2 = 34 min
Bemined
Berichten: 5943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Bemined »

Je vergeet de keertijden, de trams zullen niet na een haltering van 10 seconden weer terugrijden. Dus per eindpunt 3 minuten erbij, en dan afronden naar boven tot een getal deelbaar door de interval waarmee gereden wordt.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Ze staan ook niet 8 tot 10 minuten stil :wink:

En btw, ik kan het vragen, omdat ik iemand ken die binnen de trams werkt daar bij U-OV.
Bemined
Berichten: 5943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Bemined »

Er is ook een eindpunt aan beide kanten van de lijn :wink: Dus rijtijd 96 minuten wordt omlooptijd 105 minuten door 4 minuten op het ene eindpunt en 5 minuten op het andere eindpunt stil te staan.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Kijk, ik weet vanuit U-OV dat de 20 en 21 5+7 is en de 22 5+5.

De uitwerking van materieel weten we nu nog niet, dat zou het vervoerplan moeten uitwijzen hoe en wat
rooddolfijn
Berichten: 773
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door rooddolfijn »

Als je de tijden van Bemined gebruikt, kom je uit op: 19x 5+7 en 2x 5+5. Lijn 20 volledig 5+7, lijn 21 volledig 5+7 en lijn 22 met 2x 5+5 en 4x 5+7. Dan rijden 23 van de 27 vijven rond en 19 van de 22 zevens en dan zijn er genoeg reserves.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Het is bijna alsof ze de hoeveelheid trams afgestemd hebben op de rijtijden en frequentie. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
rooddolfijn
Berichten: 773
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door rooddolfijn »

Zou je bijna denken ja (A)
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Dat denk ik dus ook, ik snap echter ook de ideeën van andere forummers, alleen dit is wat ik gehoord heb en daar ga ik niet aan twijfelen, mijn gevoel zegt dat de Regiotram en U-OV echt wel weten welke lijnen, bepaalde combinaties krijgen (5 + 5 of 5 + 7)

Het vervoerplan moet naar mijn idee volgende week komen, dat was voorgaande jaren ook zo het geval
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Gezien het feit dat je niet uitkomt met de omlopen die je zelf gaf, en wel uitkomt met die van Bemined, hou ik gewoon die aan. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Bemined »

Z2N schreef:Het is bijna alsof ze de hoeveelheid trams afgestemd hebben op de rijtijden en frequentie.
Met de nadruk op bijna dus :P Maar ik zie het probleem niet zo, 5+5 wordt aangehouden als norm voor lijn 22, maar geen haan die er naar kraait dat er bijna altijd wel een 7+5 setje tussen zit. Overigens las ik in de aanbesteding voor het onderhoud dat men uitgaat van 5 trams technisch reserve, dus dan heb je nog een setje meer (22 i.p.v. de 21 waar ik op uit kwam, blijkbaar gaat men nog van een tweede lange kering uit). Als het reserve gelijkmatig verdeeld wordt over de vijfjes en zeventjes heb je dan 2 setjes 5+5 en 20 setjes 5+7 voor de exploitatie.

Ik ben overigens benieuwd hoe men gaat handelen bij vertraging. Utrecht - De Uithof zal in de spits een zeer druk stuk zijn, mocht lijn 20 of 21 een vertraging van 4 minuten hebben dan kan het handig zijn om lijn 22 met -4 weg te sturen. Bij dergelijke frequenties is interval belangrijker dan dienstregeling, en voor de reiziger maakt het sowieso niets uit want alle trams hebben vanaf hier dezelfde bestemming. Om die reden is een langere kering van lijn 22 (>5min) hier ook wel handig, dan staat er altijd een tram klaar (maar als lijn 20 of 21 eerder vertrekt moet je dat wel duidelijk aangeven dan).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 178 gasten