Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door omaylie »

Daniel schreef: do 10 sep 2020, 17:17 Lieve help... Amersfoort is nu ook al aan het onleesbare bord spaghetti wat voor een netkaart door moet gaan :roll:
https://www.amersfoort.nl/nieuws/amersf ... egrond.htm
Behalve dat ik twee (of drie) keer moet kijken waar alles staat, zie ik nog meer dingen die nieuw voor me zijn.

Die schoolbussen krijgen blijkbaar een s-nummer? Heb ik iets gemist? Op de website van Syntus Utrecht zie ik nergens iets over schoolbussen met een s-nummer. Of die zal pas ingevoerd worden met de nieuwe dienstregeling. Of die kaartenmaker vond die toevoeging van de letter s bij de schoolbussen gewoon leuk. Iemand die hier iets meer van af weet?

Ik heb hetzelfde met alle stadsbussen die een kleurtje hebben gekregen (de overige bussen hebben blijkbaar geen eigen lijnkleur). Iemand die me daarover meer kan vertellen?
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door teun »

Ik denk eerlijk gezegd dat allebei die zaken puur keuzes voor de vormgeving van de kaart zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Ook erg handig trouwens dat het lijnnummer zo weinig genoemd wordt waardoor je bij de 80, X80, 82 en 280 alleen een nummer hebt staan op plekken waar ze alle vier komen. Zodoende kan je dus op basis van deze kaart niet vaststellen welke lijnen via Leusden Tabaksteeg en welke via Leusden-Zuid rijden.

Verder wordt je op sommige plekken nogal voor de gek gehouden door deze kaart: halte Morielje ligt bijvoorbeeld helemaal niet dichter bij halte Tamboerijnstraat dan halte Het Masker, het is juist precies andersom, maar volgens de kaart lijkt het dus wel zo.
Op diverse plekken is ook teveel aandacht besteed aan het zo netjes mogelijk verdelen van de haltes waardoor haltes dicht op elkaar lijken te liggen terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is (bv. Het Masker vs Lancering).

En owja, station Vathorst is ook verplaatst voor wie dat nog niet wist. Dat ligt nu ten noorden van de rondweg door Vathorst in plaats van binnen de ring :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Zo'n metro-achtige kaart is dan ook niet bedoeld om een goede topografische representatie te zijn he?

Je ziet op deze kaart wel goed het gemis van een ringlijn... Dit terwijl je wellicht gemakkelijk de Uithoflijn naar Vathorst hier deels voor kan gebruiken. In plaats van deze via de Stadsring en het Neptunusplein te sturen, kun je deze ook via Everard Meysterstraat en Ringweg Randenbroek kunnen sturen. Ik denk dat het een vergelijkbare reistijd zou hebben voor de reizigers Vathorst/Schothorst<->Uithof (mogelijk zelfs iets sneller), maar het zorgt wel voor zo'n nieuwe dwarsverbinding (weliswaar 1x p/u, maar dat lijkt me wel genoeg). Van Vathorst/Schothorst naar deze zijde van het stadscentrum kun je al prima met lijn 5. Als je vind dat deze niet goed Vathorst bediend, dan kun je beter lijnen 5 en 7 omdraaien in Vathorst.

Kruiskamp (Neptunusplein, De Kamp) en de Stadsring houden met lijn 206 (de Uithoflijn naar Liendert) nog altijd een Uithofbus. Bovendien zou voor Kruiskamp lijn 203 dan nog altijd op de Ringweg Kruiskamp een halte kunnen krijgen uiteraard (lijkt me ook aan te raden).
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef: do 10 sep 2020, 17:17 Lieve help... Amersfoort is nu ook al aan het onleesbare bord spaghetti wat voor een netkaart door moet gaan :roll:
https://www.amersfoort.nl/nieuws/amersf ... egrond.htm
Er was in London in de jaren 30 iemand die na lang testen en aanpassen tot de ultime leesbare kaart kwam. Alleen rechte lijnen en (afgeronde) hoeken van 45 graden maakt de kaart na 90 jaar nog steeds goed leesbaar. Deze Amersfoortse kaart is veel te onrustig. Plaatjes van kerktorens etc maken het alleen maar erger.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Littlebusdriver »

En de halte Saljoet Oogziekenhuis heet in het echt Saljoet. En de halte Pastor Pieckweg ligt ten zuiden van de aftakking van de lijnen die er niet stoppen ipv ten noorden. En zo zijn er meer dingetjes. Maar in de officiële kaarten van Syntus en CartoStudio zitten ook altijd wel fouten. Het idee is leuk en het is weer eens wat anders.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef: do 10 sep 2020, 21:10Zo'n metro-achtige kaart is dan ook niet bedoeld om een goede topografische representatie te zijn he?
Volgens de gemeente zou je met deze kaart op een snelle en eenduidige manier je route moeten kunnen vinden, ook als je niet bekend bent in de stad. Dat gaat dan wellicht op als je naar een specifieke halte wilt reizen, maar als je net je bus gemist hebt en een alternatieve lijn zoekt die wellicht sneller vertrekt en ook in de buurt van je bestemming komt dan wordt je door deze kaart soms ernstig voor de gek gehouden.

Mooi voorbeeldje: als je naar Birkhoven Park wilt reizen en op een zondag tot de conclusie komt dat lijn 1 niet rijdt, zou jij dan uit deze kaart halen dat je ook lijn 70 naar halte Soesterweg kunt nemen? Da's nog geen 200 meter lopen, maar op de kaart lijkt lijn 70 een eind uit de buurt te stoppen.
The Greyhound schreef: do 10 sep 2020, 21:19Er was in London in de jaren 30 iemand die na lang testen en aanpassen tot de ultime leesbare kaart kwam. Alleen rechte lijnen en (afgeronde) hoeken van 45 graden maakt de kaart na 90 jaar nog steeds goed leesbaar.
Voor metro's werkt zo'n kaart ook uitstekend omdat daar de logische route geen relatie met een stratenpatroon o.i.d. heeft.
Maar ook in de Londense metrokaart zitten plekken waar de kaart je voor de gek houdt en je beter op een ander station kunt uitstappen voor een overstap tussen twee verschillende stations.
Littlebusdriver schreef: do 10 sep 2020, 21:23Maar in de officiële kaarten van Syntus en CartoStudio zitten ook altijd wel fouten.
Da's deels bewust is mij ooit verteld. Kaartenmakers stoppen bewust een foutje in hun kaarten om plagiaat te kunnen herkennen, als altijd alles exact klopt kan je immers niet zien dat iemand jouw kaart heeft overgenomen of die van iemand anders.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef: do 10 sep 2020, 21:34
Littlebusdriver schreef: do 10 sep 2020, 21:23Maar in de officiële kaarten van Syntus en CartoStudio zitten ook altijd wel fouten.
Da's deels bewust is mij ooit verteld. Kaartenmakers stoppen bewust een foutje in hun kaarten om plagiaat te kunnen herkennen, als altijd alles exact klopt kan je immers niet zien dat iemand jouw kaart heeft overgenomen of die van iemand anders.
Ah, dus vandaar dat Park Schothorst er op Google Maps eruit ziet als een hand met een ax die Kattenbroek probeert te vermoorden? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Op Veenendaal-De Klomp was één Rosero als pauzehok blijkbaar nog niet leeg genoeg en staat er nu twee Rosero's.
Alle pauzerende chauffeurs bevinden zich echter in het normale pauzehok.

Edit: op lijn 74 in Soest rijdt een Twents-Amba, die ga ik zo nog even trachten op de foto te krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

De kaart heeft veel te veel details en versiersels. Gaat direct in tegen het concept van een metrokaart.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door trolly »

Dat zal best. Maar is die opmerking niet voor een ander draadje bedoeld?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Nee, het is namelijk een reactie op de discussie over de metrokaart van het busnet in Amersfoort eerder in dit topic.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Ja, had alleen de laatste pagina gemist :oops:
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Suus »

Ik vind het op zich een prima kaart, maar ik had de nachtbuslijnen apart gedaan en de schoolbussen die voor het stadsvervoer geen toegevoegde waarde hebben weggelaten. Het is nu vreemd dat de nachtbuslijnen beter opvallen dan de streekbuslijnen, terwijl die laatste voor meer mensen een nuttige toevoeging zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Opnieuw een zaterdagavond dat ik de 73 pak terug naar Zeist, en opnieuw tref ik een Ebusco aan, die goed vol zit (meer staplaatsen dan vrije zitplekken). Dan vind ik het toch vreemd dat ik morgenochtend ongetwijfeld lege geledes aan zal treffen, ik snap deze keuze in materieelinzet niet helemaal.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Met dank aan Alex Hermens

Afbeelding
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat Groningse zilver lijkt die dingen toch beter te staan dan geel...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rooddolfijn
Berichten: 727
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door rooddolfijn »

Nee, dit ziet er niet mooi uit. Dit geel ziet er ook lichter uit dan op de citaro’s.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Vind het juist wel gelikt uitzien. Ik heb het dan weer niet zo op dat Groningse zilver, komt op mij erg goedkoop over.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Suus »

Dit lijkt mij het resultaat van een huwelijk van Zorro met een pak vanillevla.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Stadsbus »

Hier staan een paar foto's waarbij het geel minder fel is, en meer lijkt op het geel van de huidige Mercedes bussen:
Lijn 45 schreef: zo 28 jun 2020, 17:54 De eerste Heuliez is binnen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

De foto van eerder vandaag zal wel gewoon wat overbelicht geweest zijn...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door trolly »

Suus schreef: zo 13 sep 2020, 18:53 Dit lijkt mij het resultaat van een huwelijk van Zorro met een pak vanillevla.
Geen erg gelukkig huwelijk, volgens mij :roll:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Daniel schreef: do 10 sep 2020, 16:13 Aansluiten, zo bleek. Het ging is alleen ietwat selectief want hij toont sinds vandaag weliswaar bustijden, maar uitsluitend van lijn 50, 83 en 680.
Na één dag gewerkt te hebben was deze DRIP op De Klomp alweer stuk, maar net deed hij het weer... Met nog altijd alleen de lijnen vanaf het eerste halteperron erop, dus op een zondag kan je dan 3 uur vooruit zien hoe laat lijn 50 gaat maar mis je de rest van de lijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Het U-link netwerk breidt zich steeds verder uit... nadat het eerder nog veelal Citea's in U-link uitvoering op de X80 waren (een beperkte verdwaling nog) zag ik vanmiddag opeens een U-link Setra op de Amersfoortse stadslijn 9 rijden :P
(Gisteren overigens ook al eentje op de 217, maar da's tenminste nog een soort van streekbus)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten