Pagina 457 van 470

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 jul 2023, 13:48
door Lijn 45
Klopt, al schijnen die pas in de herfst te gaan rijden.

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 jul 2023, 14:17
door omaylie
Lijn 45 schreef: di 18 jul 2023, 22:36 Het omstickeren / verbouwen gebeurt (deels) in Arnhem. Ik denk dat ze daar vandaan kwamen.
Daarover gesproken: waarom krijgt deze bus wel andere kleur stangen (van rood naar geel) en de ex-Qlink Citaro's niet? Je zou bij U-OV denken dat ze bij tweedehands bussen het gehele interieur onder handen nemen, aangezien de bekleding wel is veranderd.

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 jul 2023, 14:46
door Lijn 45
Ze hebben onder andere nieuwe stangen en stoelen gekregen inderdaad.

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 jul 2023, 15:13
door omaylie
Klopt, maar mijn vraag was eerder waarom de ex-Qlink Citaro's (3424-3447) geen nieuwe stangen hebben gekregen.

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 jul 2023, 18:03
door rm7
Dat komt omdat ze toen een rood exterieur zouden krijgen. Van dat plan is vrij laat afgestapt, en zijn de stangen niet meer onder handen genomen.

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 jul 2023, 22:11
door ovVeluwe
De Capacity's mogen tot tenminste 2028 blijven, net zoals de Van Hools. Aldus het PvE is het geen probleem die bussen nog in te zetten tot er een geschikt alternatief is.

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 jul 2023, 22:15
door Lijn 45
Ik verwacht niet dat ze het zo lang uithouden, want dat alternatief is er al. :p

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 jul 2023, 22:24
door BrengMe
En niet alleen Van Hool, ook HESS biedt al elektrische dubbelgelede bussen aan. Alternatieven genoeg dus.

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 19 jul 2023, 22:28
door Pascal1998
Je moet je ook afvragen, heeft Utrecht nog wel dubbelgeledes nodig, gaat men niet testen of het met 21 meter ook kan, van een e-Capacity is nog geen sprake, al zou ik me er wel op kunnen vast pinnen dat ooit in de nabije toekomst wel gaat komen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 20 jul 2023, 10:16
door Mdk
Ik heb ook niet het idee dat de dubbelgeledes op de 28 ooit echt nodig zijn geweest. Op lijn 12 was het uiteraard bittere noodzaak, maar op lijn 28 kwam het vooral goed uit in de drukke momenten omdat ze toch al in bezit waren volgensmij. Met 21m bussen en eventueel een extra spitsritje, spitslijn of het aanbieden van alternatieve lijnen op drukke relaties is de truukendoos volgensmij nog aardig gevuld.

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 20 jul 2023, 12:18
door TreinenFreak
Mdk schreef: do 20 jul 2023, 10:16 Ik heb ook niet het idee dat de dubbelgeledes op de 28 ooit echt nodig zijn geweest. Op lijn 12 was het uiteraard bittere noodzaak, maar op lijn 28 kwam het vooral goed uit in de drukke momenten omdat ze toch al in bezit waren volgensmij. Met 21m bussen en eventueel een extra spitsritje, spitslijn of het aanbieden van alternatieve lijnen op drukke relaties is de truukendoos volgensmij nog aardig gevuld.
Met de huidige personele bezetting is U-OV niet eens in staat om de vakantiedienstregeling te rijden laat staan extra spitsritten. Dus ik denk dat de dubbelgelede bussen vooral in de ochtendspits gemist worden, alhoewel het verschil in capaciteit tussen beide bustypes niet zo groot is.

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 20 jul 2023, 12:56
door Mdk
Klopt, maar voor de nieuwe concessie vanaf 2025 mag je wel hopen dat dat probleem (grotendeels) achter ons ligt. Bij de aankoop van bussen voor 10-15 jaar van gebruik is dat minder van belang.

Daarbij ben ik eigenlijk wel benieuwd wat voor een vervoerder concreet de plussen en minnen zijn tussen 21m enkelgelede en 24+m dubbelgeleed. Ik kan me voorstellen dat dubbelgelede bussen meer onderhoud nodig hebben en mogelijk duurder zijn in aanschaf met een marginaal hogere maximale bezetting, maar ik heb eigenlijk geen idee of de 21-meters dezelfde RDW-, traject en opleidingsverplichtingen hebben als de 24-meters.

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 20 jul 2023, 13:43
door Meltrain
Het viel me vandaag op dat de eindbestemming van lijn 80 op de bussen “Veenendaal” en op de DRIS “De Klomp” is.

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 20 jul 2023, 17:25
door Daniel
Al vaak doorgegeven, maar Syntus blijft stug de foute bestemming voeren. Lijn 80 komt immers ruimschoots niet in Veenendaal.
Maar ach, als je een klacht indient over die lijn moet je lijn 80 naar Rhenen kiezen :p

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 23 jul 2023, 08:03
door Z2N
Vandaag wordt misschien wel de minst betrouwbare dag qua dienstuitvoering van U-OV dit jaar, er vallen letterlijk tientallen chauffeursdiensten uit. Het ergst geraakt lijken lijn 1, 3, 7 en 28, waar gaten van meer dan een uur vallen.

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 23 jul 2023, 09:49
door henrivanderweijden
Daniel schreef: do 20 jul 2023, 17:25 Al vaak doorgegeven, maar Syntus blijft stug de foute bestemming voeren. Lijn 80 komt immers ruimschoots niet in Veenendaal.
Maar ach, als je een klacht indient over die lijn moet je lijn 80 naar Rhenen kiezen :p
Het station heet : Veenendaal- de Klomp. Dus de tekst op lijn 80 is op zich goed.

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 23 jul 2023, 10:04
door Daniel
Nee, want het station ligt in De Klomp. Dat ligt zelfs niet in de gemeente Veenendaal, maar in Ede ;)

De bussen op lijn 80 hebben in Amersfoort echter als bestemming "Veenendaal via Leusden", dat klopt dus niet (zeker ritten die niet aan 87 gekoppeld zijn komen immers nooit in Veenendaal). De DRIPs kloppen wel weer, die geven "De Klomp via Leusden" aan.
Na Leusden wisselt de bestemming naar "Veenendaal Stat. De Klomp" terwijl je eigenlijk "Station Veenendaal-De Klomp" zou verwachten. Want zoals gezegd, het station ligt niet in Veenendaal.

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 23 jul 2023, 10:13
door henrivanderweijden
En iedereen weet waar de bus heen gaat.
Maar inderdaad, Veenendaal en station moeten worden omgedraaid, dus Station Veenendaal - de Klomp moet de juiste tekst zijn.
Ik denk als je Ede -de Klomp er op gaat zetten dat mensen wel gaan twijfelen of t de juiste bus is.
Wat er in Amersfoort op staat weet ik niet, maar als dat alleen Veenendaal is dan klopt dat niet.

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 23 jul 2023, 11:32
door Dennenboom
Z2N schreef: zo 23 jul 2023, 08:03 Vandaag wordt misschien wel de minst betrouwbare dag qua dienstuitvoering van U-OV dit jaar, er vallen letterlijk tientallen chauffeursdiensten uit. Het ergst geraakt lijken lijn 1, 3, 7 en 28, waar gaten van meer dan een uur vallen.
Kan op deze lijnen geen halfuursdienst worden gereden in plaats van soms 3x wel en 3x niet rijden achter elkaar?
Of is dat te gemakkelijk gedacht?
Lijn 6 gisteren nog genomen. Die lijkt nergens last van te hebben.

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 23 jul 2023, 12:30
door SuperGhost
Daniel schreef: zo 23 jul 2023, 10:04 Nee, want het station ligt in De Klomp. Dat ligt zelfs niet in de gemeente Veenendaal, maar in Ede ;)

De bussen op lijn 80 hebben in Amersfoort echter als bestemming "Veenendaal via Leusden", dat klopt dus niet (zeker ritten die niet aan 87 gekoppeld zijn komen immers nooit in Veenendaal). De DRIPs kloppen wel weer, die geven "De Klomp via Leusden" aan.
Na Leusden wisselt de bestemming naar "Veenendaal Stat. De Klomp" terwijl je eigenlijk "Station Veenendaal-De Klomp" zou verwachten. Want zoals gezegd, het station ligt niet in Veenendaal.
Inderdaad, dat is erg verwarrend, aangezien die bus dus niet naar Veenendaal gaat. Ik kan begrijpen dat Station Veenendaal-De Klomp via Leusden wellicht niet zo lekker op het display past, maar dan is het beter om De Klomp via Leusden erop te zetten, zoals ook keurig bij de bushaltes op de digitale panelen staat.

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 23 jul 2023, 17:52
door TreinenFreak
Dennenboom schreef: zo 23 jul 2023, 11:32
Z2N schreef: zo 23 jul 2023, 08:03 Vandaag wordt misschien wel de minst betrouwbare dag qua dienstuitvoering van U-OV dit jaar, er vallen letterlijk tientallen chauffeursdiensten uit. Het ergst geraakt lijken lijn 1, 3, 7 en 28, waar gaten van meer dan een uur vallen.
Kan op deze lijnen geen halfuursdienst worden gereden in plaats van soms 3x wel en 3x niet rijden achter elkaar?
Of is dat te gemakkelijk gedacht?
Lijn 6 gisteren nog genomen. Die lijkt nergens last van te hebben.
Ik denk dat het positieve effect daarvan door de massale rituitval niet opweegt tegen de moeite die dat zou kosten.

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 23 jul 2023, 23:41
door StefanRijnhoutjes
Dennenboom schreef: zo 23 jul 2023, 11:32
Z2N schreef: zo 23 jul 2023, 08:03 Vandaag wordt misschien wel de minst betrouwbare dag qua dienstuitvoering van U-OV dit jaar, er vallen letterlijk tientallen chauffeursdiensten uit. Het ergst geraakt lijken lijn 1, 3, 7 en 28, waar gaten van meer dan een uur vallen.
Kan op deze lijnen geen halfuursdienst worden gereden in plaats van soms 3x wel en 3x niet rijden achter elkaar?
Of is dat te gemakkelijk gedacht?
Lijn 6 gisteren nog genomen. Die lijkt nergens last van te hebben.
Zal waarschijnlijk komen omdat lijn 6 in het weekend wordt gereden door stalling Nieuwegein

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 24 jul 2023, 00:15
door Durashift
Vanmiddag viel twee ritten van lijn 7 vanaf de Hollantlaan uit, zo rond 16:15. Ik wilde vanaf de Ikea nog even naar het centrum (HC) voor het kopen van een geschenkkaart bij een kledingwinkel. Aangezien de DRIP maar twee regels kan tonen, was mij niet bekend wanneer de volgende bus zou komen. Ben dus maar naar de tramhalte gelopen. Tram kwam er vlotjes aan na vijf minuten en de daaropvolgende zou ook rijden.

Terug ook de tram gepakt. Scheelt natuurlijk dat ik alle twee de lijnen kan kiezen doordat de halte nog voor de splitsing ligt.
Ik heb van de tram wel ervaren dat op het draaistel zitten een vrij bonkig rit wordt. Je krijgt veel mee van wat er op de rails gebeurd, vind ik.
Dat was (logisch natuurlijk) in de oude tram wel anders.

De snelheid van optrekken en remmen is goed te ervaren.. stukje Beneluxlaan veert de kop van het stel wel aardig golvend op en neer.. houden de wielen wel contact met de rails, dacht ik een moment. :X

De (opzet) schermpjes van de OV chipkaartlezers zijn zo mat geworden dat er in de buitenlucht weinig vanaf te lezen is. :(

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 24 jul 2023, 07:32
door MdJ
Je zat in de tram voorin (in de rijrichting)? Mijn ervaring is dat het daar inderdaad erg bakkerij is, verderop in de tram valt het wel mee.

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 30 jul 2023, 22:06
door Z2N
Het personeelstekort bij U-OV leidt vanavond tot een bijzondere afwijking: lijn 50 (V 21:45 vanaf Driebergen-Zeist) rijdt met de stadse gelede Heuliez 4814. Normaal gesproken is deze omloop het domein van garage Zeist, waar logischerwijs geen Heuliez'en gestald zijn.