Marco Bouman. maandag 26 mei 2008 | 23:42 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 28 mei 2008 | 07:07
Arnhem maakt zich al geruime tijd ernstige zorgen over de realisatie van het nieuwe station. Ben van Berkels ontwerp is inmiddels wereldwijd bewierrookt, maar het is ingewikkeld en wordt almaar duurder, niet in het minst door de stijgende bouwkosten in het algemeen.
ProRail is al maanden in onderhandeling met de laatst overgebleven aannemer uit de aanbestedingsprocedure. Naar verluidt is dat de Duitse bouwer die ook Ben van Berkels ontwerp voor Mercedes-Benz Museum in Stuttgart realiseerde.
De onderhandelingen met de kandidaatbouwer van Arnhems nieuwe station verlopen 'niet makkelijk' is het enige dat bouwmanager Jos Deen van ProRail erover kwijt wil.
Inmiddels is duidelijk dat de bouw van de nieuwe OV-Terminal niet, zoals gepland, deze zomer kan beginnen. Volgens een woordvoerster van de gemeente Arnhem begint de bouw niet eerder dan volgend jaar.
Wethouder Sander van Bodegraven wilde gisteravond niet reageren. Hij wil, zoals afgesproken, vandaag eerst met het college van burgemeester en wethouders overleggen. Daarna wordt de gemeenteraad officieel ingelicht.
Die is door Van Bodegraven half maart al in vertrouwen bijgepraat over het eerste bod van de kandidaat-aannemer. Dat was 'hoger dan het budget voor de bouw van het station toelaat', aldus de officiële verklaring van ProRail.
Er is bijna 76 miljoen euro voor het gebouw beschikbaar.
Bron: De Gelderlander