---
Plan: trolley naar Huissen
vrijdag 11 juli 2008 | 03:32 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 11 juli 2008 | 13:39
ARNHEM/BEMMEL - Huissen moet aangesloten worden op het trolleynet, net als Velp en Oosterbeek, de andere buren van Arnhem. "Het liefst zouden we zien dat er een tram komt van Nijmegen via Huissen naar Arnhem.
Maar Arnhem staat daar nog niet over te juichen", zegt burgemeester Harry de Vries van Lingewaard. Daarom heeft het Lingewaards gemeentebestuur een brief gestuurd naar de Stadsregio Arnhem en Nijmegen waarin het pleit voor aansluiting van Huissen op het trolleynet.
Het is niet de eerste keer dat er wordt gesproken over een trolleybus naar Huissen. Midden jaren negentig stond een verbinding naar Huissen en ook Westervoort in het plan Trolley 2000, net als doortrekking van het trolleynet naar de Arnhemse wijk Schuytgraaf.
Vorig jaar pleitte de gemeente Westervoort ervoor dat de Arnhemse trolleybus zou doorrijden naar die plaats. De reden: een trolley is beter voor het milieu en de luchtkwaliteit dan een dieselbus. De Stadsregio noemde het destijds 'een interessante gedachte'.
Op het plan van Lingewaard om het trolleynet door te trekken, wil de Stadsregio nog niet reageren. "We wachten tot we alle reacties op ons vervoersplan binnen hebben", laat een woordvoerster weten.
De gemeente Lingewaard toont zich een voorstander van beter openbaar vervoer in de regio. "De wegen tussen Arnhem en Nijmegen slibben dicht. De filedruk is afgelopen jaar met liefst 20 procent toegenomen", zegt De Vries.
De tram en snelle bussen ontlasten volgens De Vries het verkeer. "Zelfs in de meest optimistische verkeersprognose is de huidige filelengte voor de Waalbrug bij Lent het maximaal haalbare resultaat. Als we niet willen dat het verkeer in onze regio compleet vastloopt, moeten we inzetten op meer en beter openbaar vervoer."
Lingewaard heeft daarom een wensenlijst ingediend bij de Stadsregio. Op één staat verlenging van de trolleylijn 1 vanaf 't Duifje in Arnhem. Lijn 32 (Arnhem-Nijmegen via Bemmel en Huissen) en 33 (Arnhem-Nijmegen via Doornenburg) moeten vaker rijden. Ook de dienstregeling van lijn 34 (van Presikhaaf naar Huissen) moet worden uitgebreid. Lijn 35 (Elst-Bemmel) zou de hele dag vier keer per uur moeten rijden.
---
Bron: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... uissen.ece
Goed, die laatste regel maakt dan wel weer alles onzinnig
