Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Als het geen tijdhalte is, dan mogen ze gewoon direct doorrijden. Ze mogen geloof ik tot wel 5 minuten te vroeg rijden dan? Vroeger stond op vertrekstaten vaak dat je 5 minuten van tevoren er diende te zijn.
Betekend nog niet dat het netjes is om zo veel te vroeg te zijn.
Betekend nog niet dat het netjes is om zo veel te vroeg te zijn.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9201
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- AppleMoose
- Berichten: 6061
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Lees: Er gaat op bezuinigd worden. Voorlopig blijft het bestaan en ze studeren op een vervolg. Mogelijk gaan ze het combineren met het doelgroepenvervoer. Ben heel benieuwd hoe ze dat gaan vormgeven en wat voor prijsontwikkeling daaraan vastzit.
Goh.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Het "Netflix" van het Openbaar Vervoer? Wie verzint dit soort onzin? Met mijn Netflix-abonnement ben ik met 11 euro per maand klaar. Als ik met mijn vrouw en kinderen met de OV-Netflix op en neer wil naar, zeg Kasteel Rozendaal, dan ben ik bijna 30 euro kwijt voor een middagje weg !?! Dus een beter betaalbaar alternatief voor wie?regenmaker schreef:Brengflex het Netflix van het openbaar vervoer is veel te duur en gaat verdwijnen.
Op zich interessant hoe het OV zich in Gelderland nu gaat ontwikkelen. In het nieuw coalitieakkoord is deze portefeuille nu eindelijk weggehaald bij de VVD (niets ten nadele van de VVD - maar Connie Bieze was toch een persoon die zich hopeloos leek te verliezen in haar eigen gecreëerde visie, eentje die wel erg ver weg lag van de wensen van veel dagelijkse OV-gebruikers). Deze portefeuille komt nu bij Groenlinks. Maar, er is wel expliciet afgesproken dat de lopende aanbesteding IJssel-Vecht wordt afgerond...De provincie vraagt vervoerder Connexxion te komen met een beter betaalbaar alternatief.
Wat betreft Breng Flex: samenvoegen met AVAN lijkt me inderdaad de enige logische optie - sterker nog, het is onbegrijpelijk dat er twee aanvullende OV-diensten naast elkaar werden gesubsidieerd. Maar hopelijk wordt er dan wel ook nog eens naar de tarieven gekeken (ook die zijn fors, zeker als je met een groep/gezin reist) en het zou toch wenselijk zijn (vanuit de hyperige MAAS gedachte) dat er wordt gedacht aan iets van tariefintegratie, dan wel aansluitgaranties.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
NetNix BrengNix BravoNix Overalnixregenmaker schreef:Brengflex het Netflix van het openbaar vervoer is veel te duur en gaat verdwijnen. *bus* *bus*
En terecht dat het verdwijnt. De andere provincies kunnen nog stoppen of het gebied niet verder uitbreiden.
Wat een wanstaltig product.
Elke geschoolde econoom kan uitrekenen dat elke flexibele vorm duurder is dan een nagenoeg lege bus.
In Brabant zit ook nog een VVD-er aan her roer. Blijft ook hopeloos vasthouden aan een visie die mijlenver, zeg maar lichtjaren, van de reiziger staat.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Op pinkstermaandag een gevalletje meegemaakt, hoe BrengFlex uitwerkt. Ik stond te wachten bij een halte in Nijmegen. Ik stapte in de streekbus om richting Nijmegen station te reizen. Net daarvoor zag iemand in zo'n BrengFlex-personenauto stappen. Volgens mij was deze persoonhuibf schreef: NetNix BrengNix BravoNix Overalnix
En terecht dat het verdwijnt. De andere provincies kunnen nog stoppen of het gebied niet verder uitbreiden.
Wat een wanstaltig product.
Elke geschoolde econoom kan uitrekenen dat elke flexibele vorm duurder is dan een nagenoeg lege bus.
In Brabant zit ook nog een VVD-er aan her roer. Blijft ook hopeloos vasthouden aan een visie die mijlenver, zeg maar lichtjaren, van de reiziger staat.
met een paar overstappen ook op zijn bestemming gekomen. Maar dit terzijde. BrengFlex brengt met zich mee, dat er minder gebruik
gemaakt wordt van de lijnbussen. Wat leidt tot een lagere bezettingsgraad. Men zou er verstandiger om BrengFlex juist niet aan te bieden
tijdens de (brede) ochtendspits en avond-. Want op die tijden zijn er genoeg reisalternatieven. BrengFlex zou een prima oplossing zijn
voor in de vroege uren of (late) avonduren. Persoonlijk lijkt me € 30 euro subsidie per BrengFlex rit vergeleken met een taxi niet erg veel.
Een reguliere taxirit subsidiëren zou wel eens anderhalf tot dubbel zo duur kunnen blijken te zijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ik zou persoonlijk flexsystemen niet opheffen in de brede spits. Juist dan wordt het OV het meest gebruikt, en kan een flexsysteem de hoogste bezettingsgraad halen. Mensen hun rechtstreekse verbinding met een flexbus laten ontnemen, omdat er al een verbinding met overstap(pen) is, jaagt deze reizigers de auto in. Overstappen hebben psychisch invloed op de reisbeleving van mensen voor wat betreft de snelheid.
Verder hoeft een taxisubsidie niet per se hoger te zijn dan een subsidie voor een flexbus. De stevig hogere prijs van een rit met een echte taxi compenseert dit.
Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-een-taxi
Verder hoeft een taxisubsidie niet per se hoger te zijn dan een subsidie voor een flexbus. De stevig hogere prijs van een rit met een echte taxi compenseert dit.
Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-een-taxi
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Reizigers die je de auto in zou jagen, maken al geen gebruik van een flexbus, vermoed ik.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Al zitten er 8 personen in. Dat busje kan nooit kostendekkend worden, mits je er een regulier taxitarief voor vragen.ArrivaBas schreef:Ik zou persoonlijk flexsystemen niet opheffen in de brede spits. Juist dan wordt het OV het meest gebruikt, en kan een flexsysteem de hoogste bezettingsgraad halen.
Dat is wat men uiteindelijk wil. Kostendekkend OV.
Bravoflex tussen het reguliere OV is dom. Het was bedoeld voor gebieden waar al geen OV meer is. Maar daar is Bravoflex helemaal niet kostendekken te krijgen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Blijft leuk, de SB58 van de universiteit naar het centrum nemen. Vanmiddag (midden op de dag, dat wel) met maar liefst vijf reizigers (waaronder één Duitse en drie gelegenheidsreizigers die een Duitse bus zagen en vroegen of die ook goed was; één van hen ging ervandoor zonder uit te checken) tot aan het station in een gelede MAN Lion’s City. :D De 10 die we onderweg inhaalden zat goed vol.
Er hing overigens een briefje op dat het tijdelijk in de bussen van NIAG niet mogelijk was te reizen met de OV-chipkaart. “Ze moeten een Ritkaart of een VRR-ticket kopen.” (Goede vertaling van Sie ook. :') ) Maar daar had ik geen last van; er was gewoon een handheld.
Eén vrouw die bij het CS instapte zei dat ze de bus van een uur eerder voor haar neus had zien wegrijden omdat hij van een ander perron vertrok. Autsch.
Er hing overigens een briefje op dat het tijdelijk in de bussen van NIAG niet mogelijk was te reizen met de OV-chipkaart. “Ze moeten een Ritkaart of een VRR-ticket kopen.” (Goede vertaling van Sie ook. :') ) Maar daar had ik geen last van; er was gewoon een handheld.
Eén vrouw die bij het CS instapte zei dat ze de bus van een uur eerder voor haar neus had zien wegrijden omdat hij van een ander perron vertrok. Autsch.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9201
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Voor diegene die het nog niet wisten: Vanaf 21 juli gaan alle lijnen via de vernieuwde Waalkade rijden in plaats van via de Burchtstraat. De bus verdwijnt hiermee definitief uit het Centrum.
Gelderlander
Gelderlander
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Alle lijnen. Daar zullen ze op de Waalkade blij mee zijn; dat zijn wel heel veel bussen.
-
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
En vanaf 12/13 juli gaan er dus geen bussen meer door het centrum.regenmaker schreef:Voor diegene die het nog niet wisten: Vanaf 21 juli gaan alle lijnen via de vernieuwde Waalkade rijden in plaats van via de Burchtstraat. De bus verdwijnt hiermee definitief uit het Centrum.
Gelderlander
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9201
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
De buslijnen 2, 8, 13, 14, 15, 33, 58, 80, 82, 300 en 331.umbusko schreef:Alle lijnen. Daar zullen ze op de Waalkade blij mee zijn; dat zijn wel heel veel bussen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/bu ... j~ac6438b6regenmaker schreef:Voor diegene die het nog niet wisten: Vanaf 21 juli gaan alle lijnen via de vernieuwde Waalkade rijden in plaats van via de Burchtstraat. De bus verdwijnt hiermee definitief uit het Centrum.
Niets nieuws onder de zon. Wie kan zich niet herinneren, dat de voormalige lijnen 152, 156 en 157 van de BBA midden jaren negentig van de vorige eeuw
nog stopte bij de halte St. Oedenrode Markt. Die midden in het centrum van St. Oedenrode lag. Nu stopt de bus daar niet meer. Het lijkt me sterkt dat men in Nijmegen daar zijn inspiratie vandaan heeft om niet meer in de Burchtstraat te halteren. Maar je kunt maar nooit weten. Soms grijpt men nostalgisch terug naar elders gekozen 'oplossingen' voor bepaalde vraagstukken. Een recenter voorbeeld van de bus weren is het voorbeeld van de Onderwijsboulevard in Den Bosch. En hoe dit in de praktijk uitpakt, sinds de bus er wordt geweerd.
https://www.bd.nl/den-bosch-vught/met-z ... ~a1b6323f/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
lijntaxi schreef: Niets nieuws onder de zon. Wie kan zich niet herinneren, dat de voormalige lijnen 152, 156 en 157 van de BBA midden jaren negentig van de vorige eeuw nog stopte bij de halte St. Oedenrode Markt.
Best veel mensen gok ik zo. :')
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ik ben oud genoeg om me die periode te herinneren, alleen vertoef ik zelden in Sint-Oedenrode (A)
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Wanneer was dat dan? 1839? (A)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Nijmegen haalt inspiratie uit sint-oedenrode? Overigens reed de 152 niet via sint-oedenrode.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
In 2005 was dit sowieso nog het geval. Volgens mij is de Corridor rond de overgang van BBA naar Arriva opgeleverd. Dus waldo, je zat er niet ver vanaf.
🍉
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6244
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Nog minder reden om de bus in Nijmegen te pakken. Gelukkig maken ze de keuze makkelijk voor mij. *bus*regenmaker schreef:Voor diegene die het nog niet wisten: Vanaf 21 juli gaan alle lijnen via de vernieuwde Waalkade rijden in plaats van via de Burchtstraat. De bus verdwijnt hiermee definitief uit het Centrum.
Gelderlander
"Een touringcar is geen bus"
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ben dit eens aan het terug lezen en dit is wel een beetje kort door de bocht, er blijven bussen rijden naar Plein '44regenmaker schreef:Vanaf 21 juli gaan alle lijnen via de vernieuwde Waalkade rijden in plaats van via de Burchtstraat. De bus verdwijnt hiermee definitief uit het Centrum.
en alle bussen over de Waalkade stoppen ook nog gewoon bij het Valkhof of het Hertogplein, alle drie ook gewoon centrum haltes.
Inderdaad geen bussen meer over de Burchtstraat, maar het centrum is wel iets groter dan alleen de Burchtstraat.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6244
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Klopt, maar voor winkelend volk wel een belangrijke.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Je mag er van vinden wat je wilt, maar alle andere haltes liggen aan de rand van het centrum. De halte Burchtstraat is de enige die echt in het centrum ligt. Vanaf het stadhuis is het best wel een stukje lopen naar een andere halte, dat kun je niet ontkennen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het op de Waalkade fijn vertoeven wordt zo. Wel autoloos, maar...
Lijn 2: 4x/u
Lijn 8: 4x/u
Lijn 13: 1x/u, spits 2x/u
Lijn 14: 2x/u
Lijn 15: 1x/u, spits 2x/u
Lijn SB58: 1x/u, spits 2x/u
Lijn 80: 2x/u
Lijn 82: spits 2x/u (1 richting)
Lijn 300: 4x/u, spits 8x/u
Lijn 331: 2x/u, spits 4x/u
Oftewel 21x/u per richting een bus, in de spits 31-33x per richting. Iedere 1,43 minuut een bus dus, in de spits iedere 0,93 minuut.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het op de Waalkade fijn vertoeven wordt zo. Wel autoloos, maar...
Lijn 2: 4x/u
Lijn 8: 4x/u
Lijn 13: 1x/u, spits 2x/u
Lijn 14: 2x/u
Lijn 15: 1x/u, spits 2x/u
Lijn SB58: 1x/u, spits 2x/u
Lijn 80: 2x/u
Lijn 82: spits 2x/u (1 richting)
Lijn 300: 4x/u, spits 8x/u
Lijn 331: 2x/u, spits 4x/u
Oftewel 21x/u per richting een bus, in de spits 31-33x per richting. Iedere 1,43 minuut een bus dus, in de spits iedere 0,93 minuut.
-
- Berichten: 550
- Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
- Locatie: Oost-Nederland
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Lijn 331 rijdt in de ochtendspits zelfs 8x/u van Weezenhof naar het Hunnerpark en 's middags andersom.umbusko schreef:Lijn 331: 2x/u, spits 4x/u.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten