Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ben wel benieuwd welk type de 13-meterbussen worden. Volgens hun site levert BYD namelijk geen bussen van die lengte.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
De BYD K9UE 13,2m Low Entry volgens intranet. En als ik toch bezig ben:
De andere 2 types
-BYD K9UB 12,2m Low Entry – Streek
-BYD K7 8,8m Low Entry - Midi
De andere 2 types
-BYD K9UB 12,2m Low Entry – Streek
-BYD K7 8,8m Low Entry - Midi
Grt. Stefan
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
En zitten die ritten dan helemaal vol?cassie127 schreef:Er zit nu ook op enkele ritten van lijn 641 een 15 meter bus.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ritten op de lijnen 141 en 641 zijn altijd behoorlijk druk. Geleed is daar echt wel nodig. Zie vaak zat een prop volle van hool uit Kampen vertrekken naar Emmeloord toe.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Dan maar 4x/uur rijden op lijn 141, waarbij de helft doorrijdt naar Zwolle tijdens de spits.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Iets zegt me dat tzt er nog wel grotere bussen gaan komen.. (A)
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ach, de 141 is niet anders dan de 109 in de ochtendspits stampvol komt dat ding aan in Apeldoorn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ik heb me wel vaker afgevraagd waarom men in landelijke gebieden nogal sterk vasthoudt aan frequenties van max. 2x/uur en de drukte compenseert met groot materieel en/of versterkingsritten. Beter zou in mijn optiek iets kleiner materieel zijn met hogere frequenties van minimaal 4x/uur in de (brede) spits, in mijn beleving zou dat een (veel) aantrekkelijker vervoersproduct creëren. Bovendien past kleiner materieel beter bij de relatief smalle wegen die relatief vaak worden aangedaan. Ik herinner me nog dat ik twee jaar terug op Emmeloord rond 15:00 een volle Van Hool op lijn 141 richting Urk heb zien vertrekken. Nu dacht ik altijd dat de 141 1x/uur reed, dan valt de 2x/uur op werkdagen overdag me nog mee. Maar dan nog: wat is er mis met de lijn over het gehele traject in de brede spitsen 4x/uur te laten rijden met 12-meterbussen?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Je ziet het in Twente ook: alleen maar 12 meter bussen (op de Optares na dan). Normaal rijdt lijn 62 Denekamp-Enschede 2x per uur, maar in de ochtendspits vertrekken er tussen 6.56u en 7.55u maar liefst 7 bussen uit Denekamp. En ook vanuit Haaksbergen zit je op 5 bussen in een half uur richting Enschede.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
De bus is niet de grootste kostenpost, dat is de chauffeur. Dus kleinere bussen zijn leuk, maar de chauffeur kost dan nog hetzelfde. En dan is een frequentie verhoging niet heel interessant.TLP schreef:Ik heb me wel vaker afgevraagd waarom men in landelijke gebieden nogal sterk vasthoudt aan frequenties van max. 2x/uur en de drukte compenseert met groot materieel en/of versterkingsritten. Beter zou in mijn optiek iets kleiner materieel zijn met hogere frequenties van minimaal 4x/uur in de (brede) spits, in mijn beleving zou dat een (veel) aantrekkelijker vervoersproduct creëren. Bovendien past kleiner materieel beter bij de relatief smalle wegen die relatief vaak worden aangedaan. Ik herinner me nog dat ik twee jaar terug op Emmeloord rond 15:00 een volle Van Hool op lijn 141 richting Urk heb zien vertrekken. Nu dacht ik altijd dat de 141 1x/uur reed, dan valt de 2x/uur op werkdagen overdag me nog mee. Maar dan nog: wat is er mis met de lijn over het gehele traject in de brede spitsen 4x/uur te laten rijden met 12-meterbussen?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Daarnaast is het in sommige gevallen specifiek druk op een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 1e lesuur om 8:30). Dan kun je als vervoerder wel ieder kwartier rijden maar de scholieren gaan allemaal met de bus die net voor 8:30 aankomt.
-
- Donateur
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Of als je op de eens per halfuur rijdende trein uit Kampen wil aansluiten, heb je niets aan meer dan een halfuursdienst. Tenzij er natuurlijk het andere kwartier genoeg mensen niet verder dan Kampen willen reizen.
Laatst gewijzigd door JordiBrabant op vr 06 dec 2019, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Een versterkingsrit kun je natuurlijk ook veel flexibeler inzetten juist omdat hij niet expliciet in de dienstregeling staat. Bijvoorbeeld door alleen een deel van de rit te rijden (aanvang bij een halte halverwege), of door niet te rijden op bijvoorbeeld vrijdag of als het weer beter wordt, en er dus weer meer scholieren met de fiets gaan.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Dat is nu dus al het geval. Lijn 641 rijdt door naar zwolleregenmaker schreef:Dan maar 4x/uur rijden op lijn 141, waarbij de helft doorrijdt naar Zwolle tijdens de spits.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Nou, om nou voor een uurtje spitsdrukte een serie geledes aan te schaffen is wel wat overbodig. Die heb je de rest van de tijd niet nodig of ze staan stil. Terwijl een hogere frequentie in de spits resulteert in beter geschikt reservemateriaal in de daluren waardoor je het kilometrage van het hele wagenpark lager houdt, daardoor lagere onderhoudskosten.Post schreef: De bus is niet de grootste kostenpost, dat is de chauffeur. Dus kleinere bussen zijn leuk, maar de chauffeur kost dan nog hetzelfde. En dan is een frequentie verhoging niet heel interessant.
Onder aan de streep is het verschil niet zo heel groot.
Daarnaast heeft de passagier liever een hogere frequentie dan een oncomfortabele lage vloer gelede bus.
Zeker als je nagaat dat aansluitingen niet meer vanzelfsprekend zijn is een hogere frequentie klantvriendelijker.
When you're tired of London, you're tired of life
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Keolis schaft dus een mix aan van 12m bussen. Ik hoop dat ze het volgende gaan doen:
Lijn 141 Urk - Kampen via Emmeloord
Lijn 241 Urk - Kampen via Nagele (spitsrichting?)
Lijn 641 Urk - Emmeloord - Zwolle (Deel van de ritten kan ook eventueel als 241 gaan rijden.
Op die manier biedt je voor Urk en Nagele een fors snellere rit aan.
Welke lijnen vallen onder het HOV van deze regio?
Ik dacht aan lijn 83 (Dedemsvaart - Zwolle), Lijn 200 (Elspeet - Zwolle), Lijnen Apeldoorm - Zwolle en Arnhem - Zwolle
Lijn 141 Urk - Kampen via Emmeloord
Lijn 241 Urk - Kampen via Nagele (spitsrichting?)
Lijn 641 Urk - Emmeloord - Zwolle (Deel van de ritten kan ook eventueel als 241 gaan rijden.
Op die manier biedt je voor Urk en Nagele een fors snellere rit aan.
Welke lijnen vallen onder het HOV van deze regio?
Ik dacht aan lijn 83 (Dedemsvaart - Zwolle), Lijn 200 (Elspeet - Zwolle), Lijnen Apeldoorm - Zwolle en Arnhem - Zwolle
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op vr 06 dec 2019, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ach, dat is toch pas over 4 jaar dat Keolis IJsselmond overneemt...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ik zie al plaatjes links en rechts verschijnen, dus bij deze:
K9 12m Streek
K9 13 'm HOV
K7 8,8m Midi
K9 12m Streek
K9 13 'm HOV
K7 8,8m Midi
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
ComfortRRReis wordt dus de merknaam van de HOV-lijnen?
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Jup, kwam eerder al naar voren. Uit m'n hoofd moeten die lijnen minimaal 2x per uur rijden en 4x per uur in de spits.
Wat me overigens wel nadelig lijkt voor de hov lijnen is dat de byd bussen maar 70 km/u kunnen. Voor snelweg lijnen lijkt me dat niet ideaal.
Wat me overigens wel nadelig lijkt voor de hov lijnen is dat de byd bussen maar 70 km/u kunnen. Voor snelweg lijnen lijkt me dat niet ideaal.
Ik heb geen onderschrift
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
259 bussen zijn er besteld bij BYD, waarvan 206 de 12m variant zullen zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Het valt mij op dat de dakvormen van ieder bustype verschillend zijn. Betekent dit dat er dan ook verschillende laadsystemen komen?
Verder verrast het me dat de 12m-variant dubbelblads voordeuren heeft, waarbij de voordeuren op het schaalmodel ook nog eens breder lijken dan de achterdeuren.
Verder verrast het me dat de 12m-variant dubbelblads voordeuren heeft, waarbij de voordeuren op het schaalmodel ook nog eens breder lijken dan de achterdeuren.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Althans, dat is wat de Nederlandse Wikipedia zegtsirvinniei schreef:Wat me overigens wel nadelig lijkt voor de hov lijnen is dat de byd bussen maar 70 km/u kunnen. Voor snelweg lijnen lijkt me dat niet ideaal.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ik dacht dat Arriva dat ook zei toen ze op Schiermonnikoog gingen rijden. Maar ik denk dat jouw expertise betrouwbaarder is dan een nieuwsartikel dat ik niet meer terug kan vinden
edit: grappig, de engelse wikipedia zegt dat ze 96 km/u kunnen https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_K9
Dubbelbladsvoordeuren lijken me handig op de stads- streeklijnen, omdat die vaker moeten stoppen.
edit: grappig, de engelse wikipedia zegt dat ze 96 km/u kunnen https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_K9
Lijkt me eerder met batterijcapaciteit te maken hebben. Vermoedelijk gaan de hov-lijnen grotere afstanden afleggen dan de streekbussen. Voor een kleiner wagenpark wil je overigens ook geen grote "laadreserve" willen hebben.TLP schreef:Het valt mij op dat de dakvormen van ieder bustype verschillend zijn. Betekent dit dat er dan ook verschillende laadsystemen komen?
Verder verrast het me dat de 12m-variant dubbelblads voordeuren heeft, waarbij de voordeuren op het schaalmodel ook nog eens breder lijken dan de achterdeuren.
Dubbelbladsvoordeuren lijken me handig op de stads- streeklijnen, omdat die vaker moeten stoppen.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Mooi is anders, maargoed :')
Ovpro concludeert dat dit niet de enige elektrische bussen zijn die geleverd gaan worden, gezien keolis heeft ingeschreven met meer dan 300 elektrische bussen. In de loop van de tijd zal er dus nog wel een vervolgorder worden geplaatst (hoewel ik niets iver een optie opgenomen in deze order heb gelezen), of e-bussen van een andere fabrikant worden aangekocht. Ik weet niet hoe het met de maximumsnelheid van andere merken zit, maar misschien gaan deze dan op de snelweglijnen rijden.
Ovpro concludeert dat dit niet de enige elektrische bussen zijn die geleverd gaan worden, gezien keolis heeft ingeschreven met meer dan 300 elektrische bussen. In de loop van de tijd zal er dus nog wel een vervolgorder worden geplaatst (hoewel ik niets iver een optie opgenomen in deze order heb gelezen), of e-bussen van een andere fabrikant worden aangekocht. Ik weet niet hoe het met de maximumsnelheid van andere merken zit, maar misschien gaan deze dan op de snelweglijnen rijden.
Bij twijfel altijd klagen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten