Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Abus schreef:
sirvinniei schreef:Waarom stuurt de gemeente deze brief naar Keolis? Zij zitten gewoon aan percentages vast van de aanbesteding (waarbij Lelystad zelf betrokken was).
Hoezo was Lelystad bij de aanbesteding betrokken? Volgens mij heeft de gemeente er juist lang voor geknokt om zelf het vervoer te mogen blijven regelen, en wilde de provincie dat niet. De brief is niet aan Keolis, maar aan de provincie gericht. Ik snap wel dat de gemeente teleurstelling uit wil spreken over de uitkomst van de aanbesteding. Er is geklungeld met de percentages, en daar is Lelystad het dupe van. En de te hoge percentages voor het streekvervoer leiden tot veel bussen over de Ketelbrug. Of die bussen vol komen? We zullen het zien vanaf december 2023. Nog erg ver weg.
Zover ik het gehoord had wouden ze eerst niet meedoen, maar hebben ze dit later aslnog toegezegd. Ik dacht zelfs dat er een zekere onzekerheid in de eerste vormen van het PvE ingebouwd waren. Dan alsnog: ze hebben toch zeker wel de kans gehad om het PvE te lezen (en door te rekenen) en er op te reageren?
MichOV schreef:
Abus schreef:Documenten over mogelijke fraude Keolis bkijven geheim (logisch overigens):
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... ven-geheim
Ja dan weet je wel hoe laat het is. Een dofpot gevalletje gaat dit dan vermoed ik worden.
Integendeel: dit creëert meer commotie dan de documenten vrijgeven. Iedereen weet al dat er onregelmatigheden zijn. Ik denk eerder dat het te maken heeft met de gevoeligheid van het vrijgeven van een bieding (in het openbaar). Ter vergelijking: het bod van Abellio is ook nooit vrijgegeven.
Ik heb geen onderschrift
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Ronaldussen schreef:
Abus schreef:Documenten over mogelijke fraude Keolis bkijven geheim (logisch overigens):
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... ven-geheim
Waarom vind je dat logisch?
Bedrijfsgeheimen, zoals contracten, vallen niet onder de WOB.
Statenleden kunnen die - in vertrouwen - waarschijnlijk wel inzien om hun oordeel te kunnen vellen.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Roeland schreef:
Abus schreef:De comfortlijn C4 kun je qua materieeleisen niet doorkoppelen aan gewone streeklijnen voorbij Harderwijk. Ik vind de suggestie voor de buslijn Apeldoorn - Enkhuizen ook een erg goed idee. Zou ook een prima uitkomst zijn van de schaalvergroting in de concessie IJssel-Vecht. Opvallend is dat Lelystad over dat idee gesproken heeft met Harderwijk en Apeldoorn, en de wens nu bij de provincie inbrengt.
De C4 doorkoppeling van Keolis is juist een heel logische, want beide trajecten (Harderwijk - Lelystad en Lelystad - Emmeloord) zijn zo'n 35 minuten (dus inefficiënt om als eilandje te exploiteren), en toevallig sluit een C4-doorkoppeling zowel in Lelystad als in Harderwijk heel goed aan op de treinen in de belangrijkste richting.
Ik vermoed verder dat de vervoersvraag tussen Apeldoorn en Harderwijk (en verder) onvoldoende is voor een doorgaande lijn met C4-frequenties.
Je zou dan qua route kunnen denken aan een versnelde 104-route. Deze zou bijv. kunnen rijden: Apeldoorn station - N344 - Aardhuisweg - Uddel - N302 - Harderwijk (dus niet meer door Elspeet, Staverden en Leuvenum).
En het is maar de vraag of met die Chinese accubussen zo'n lange route mogelijk wordt?
Ik heb het niet over de doorkoppeling in Lelystad, maar in Harderwijk. Lelystad - Enkhuizen is overigens een vergelijkbare rijtijd met Lelystad - Emmeloord.
Of de vervoervraag onvoldoende is, dat is de vraag. Als er inderdaad veel ontwikkelingen langs deze as komen, zoals de gemeenten beweren, dan zal die vervoervraag wel ontstaan. Ik vind de N302 qua autoverkeer al wel erg druk, ook met auto's die een groot deel van de N302 afleggen.
Accu's zijn niet zo'n probleem als de bussen in Lelystad en Harderwijk telkens een paar minuten bijladen op het station. Op de eindpunten (Apeldoorn) zou dan langer geladen moeten worden.
Roeland
Berichten: 2289
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Roeland »

Abus schreef:Lelystad - Enkhuizen is overigens een vergelijkbare rijtijd met Lelystad - Emmeloord.
Of de vervoervraag onvoldoende is, dat is de vraag. Als er inderdaad veel ontwikkelingen langs deze as komen (...)
Langs de as Lelystad - Enkhuizen zullen in ieder geval niet zoveel ontwikkelingen komen, die reizigers opleveren :).
De Veluwe is grotendeels beschermd natuurgebied, dus ik verwacht weinig woningbouw of bedrijventerreinen langs de N302 tussen Apeldoorn en Harderwijk.
En zoveel toeristen zijn er nou ook niet, die op één dag de Apenheul, het Dolfinarium, Bataviastad en het Zuiderzeemuseum doen...
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Abus schreef:Zeewolde Oosterwold is het gebied dat direct tegen de A27 aanligt. Is in feite een verdere uitbreiding van Almere. Op dit moment wordt gesproken over de bouw van 100.000 woningen in Flevoland ten behoeve van de Metropoolregio Amsterdam. Daarvan komen er ook 15.000-20.000 in Lelystad, naast de 10.000 in Zeewolde Oosterwold. De grote bulk (60.000 woningen) komt in Almere. Kleine aantallen in Zeewolde zelf en in de gemeente Dronten.

Edit: wat meer informatie over de bouwopgave in Flevoland voor vooral de Amsterdamse regio:
https://www.destentor.nl/flevoland/waar ... ~a51feb9b/
Dank voor de toelichting. Oosterwold komt dus niet in Zeewolde zelf te liggen (wat het deed vermoedde zoals je het typte :wink: ), maar is blijkbaar een nieuwe woonwijk die gedeeltelijk in de gemeente Zeewolde (maar kilometers buiten de plaats) en ook gedeeltelijk in de gemeente Almere (stadsdeel Almere Hout) komt te liggen (en waarvan meestal de media meld dat het bij Almere hoort, vandaar dat ik in de war was). Ik denk dat daar geen problemen ontstaan doordat de gemeente Zeewolde bij IJssel-Vecht komt. Wil je die wijk goed per OV bedienen is er een nieuwe buslijn nodig en die zal dan gewoon bij de concessie Stadsdienst Almere horen lijkt me. Ook vraag ik me af hoe lang het duurt voordat het deel dat in het gebied van gemeente Zeewolde ligt geannexeerd wordt door Almere (een wijk die in 2 gemeenten ligt is immers niet zo heel praktisch lijkt me). :wink:

Het artikel is leuk, maar zegt voor de kern Zeewolde natuurlijk nog niets (letterlijk, want die plaats wordt niet genoemd). Veel van die huizen die extra gebouwd worden zijn namelijk (volgens het artikel) in Almere, Lelystad en Dronten, wat natuurlijk per trein bereikbaar is van/naar Amsterdam. Voor het onderliggende busnet betekend dat niet dat er een grotere samenhang met Almere/Amsterdam nodig is (behalve dan wellicht voor Almere zelf, maar dat valt buiten IJssel-Vecht), maar eerder meer (stads)bussen naar de stations in Lelystad en Dronten. De kern Zeewolde zal denk ik voornamelijk op Utrecht en Amersfoort gericht blijven.
regenmaker schreef:Ik vind overigens de buslijn Apeldoorn - Harderwijk - Lelystad - Enkhuizen wel een goed idee van Lelystad. 8-)
Ik vraag me af of die doorkoppeling over Harderwijk heen wel interessant is.
Momenteel is de kortste reis Apeldoorn<->Lelystad (station tot station):
1:11 met de trein via Deventer en Zwolle (IC tot Deventer)
1:22 met de trein via Deventer en Zwolle (SPR tussen Apeldoorn en Deventer)
1:22 met lijn 201 naar Zwolle en dan de trein.

De reis via Uddel duurt 1:50, maar heeft wel een overstap van maarliefst 23 minuten in Harderwijk. Zou je die vervangen door een gekoppelde lijn met 1 minuut wachttijd wordt de reistijd dus nog altijd 1:28, nog altijd langer dan de alternatieven via Zwolle.
Je zou nog kunnen beslissen rechtstreeks tussen Harderwijk en Apeldoorn te rijden, dan kun je er nog 10-13 minuten vanaf halen denk ik. Dan kom je echter met 1:15-1:18 nog op een vergelijkbare tijd uit als de bestaande verbindingen, maar wel met problemen op de Veluwe (Elspeet en Uddel zijn hun verbinding met Harderwijk en Apeldoorn kwijt, Leuvenum en Staverden zien het gehele OV verdwijnen). Ik denk dat dit geen aantrekkelijk product is, ook omdat op Apeldoorn<->Lelystad je dan moet kijken welk halfuur je ziet om te zien of je met deze lijn kan of je met de trein moet blijven gaan.

Ik vraag me dus af of die lijn dus wel interessant is. De vraag tussen Harderwijk en Apeldoorn is niet zo groot (de bus rijdt niet voor niets alleen doordeweeks overdag en maar slechts 1x p/u) en ik denk dat de bediening van Elspeet en Uddel cruciaal is om nog genoeg reizigers in die lijn te krijgen. Ik denk dat het eventuele aantal reizigers Apeldoorn<->Lelystad dat je uit de alternatieven weet te krijgen minder is dan de reizigers uit Elspeet en Uddel.

Als je dan over Harderwijk wilt doorkoppelen, dan is denk ik een doorkoppeling met lijn 205 praktischer. Deze lijn bediend ook grote kernen als Ermelo, Putten, Voorthuizen en Barneveld voor wie deze doorkoppeling ook interessanter is dan Apeldoorn, zelfs voor Barneveld kan dit de snelste route zijn:
huidige snelste route (Barneveld Station Centrum<->Lelystad station Centrum) is via de trein via Amersfoort en Hilversum. Deze reis duurt 1:36.

Met lijn 205 via Harderwijk duurt de reis nu 1:46, maar wel met wederom een dramatische overstap in Harderwijk van 26 minuten. Bij een doorkoppeling met een stop van 1 minuut zou die reis dan dus 1:21 duren, een kwartier sneller dan de huidige snelste verbinding.

Volgens mij zou het beste zijn om:
- lijn 205 een kwartier te verschuiven (vertrek Barneveld .20/.50, aankomst Harderwijk dan .10/.40)
- lijn 148 dan 4 minuten te vervroegen (vertrek Harderwijk .13/.43, aankomst Lelystad Centrum .21/.51*)
- lijn 3 dan gelijke rijtijden te houden (vertrek Lelystad .22/.52, aankomst Bataviastad .03/.33)
- en dan direct doorrijden naar Enkhuizen (aankomst rond .28/.58)
*de reistijd tussen Harderwijk en Lelystad 4 minuten langer genomen om de bediening van het vliegveld mee te nemen.

Het grootste nadeel zit hem voor lijn 205 bij Barneveld en Voorthuizen:
- de overstap Harderwijk->Valleilijn vervalt. Daar staat echter tegenover dat de overstap Valleilijn->Harderwijk juist wel mogelijk wordt (scheve dienst op de Valleilijn, dan krijg je dat...).
- In Voorthuizen verdwijnt de knoop tussen de 102 en 205 (belangrijk voor relatie Apeldoorn/Wittenberg<->Barneveld) die er 1x p/u is (het andere halfuur rijdt immers de 103 en die komt al uit Barneveld). Dit hoeft geen probleem te zijn, aangezien er al een nieuwe lijn tussen Barneveld en Wittenberg (via Kootwijkerbroek en Stroe) komt die op diezelfde 102 aansluit in Wittenberg. Een andere oplossingsrichting is om lijn 102 alleen nog tussen Amersfoort en Zwartebroek/Terschuur laten rijden (of desnoods verbuurtbussen) en alle ritten vanuit Apeldoorn in Voorthuizen laten afbuigen naar Barneveld (in lijn 103 onderbrengen). Hiermee krijgt Voorthuizen een kwartiersdienst met Barneveld en middels overstap op station Barneveld Centrum ook Amersfoort (in plaats van dat deze bussen elkaar gaan beconcurreren op de verbinding naar Amersfoort).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21511
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef:Ook vraag ik me af hoe lang het duurt voordat het deel dat in het gebied van gemeente Zeewolde ligt geannexeerd wordt door Almere (een wijk die in 2 gemeenten ligt is immers niet zo heel praktisch lijkt me). :wink:
Heb je de grens tussen Blaricum en Huizen wel eens gezien? (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Er zijn inderdaad uitzonderingen. Staat ook wel tegenover dat steden vaak ook de grootste annexeerders zijn.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Is volgens mij een afspraak tussen Almere, Zeewolde en de provincie: als Zeewolde zelf aan de ontwikkeling meewerkt, dan komt er geen annexatie. Het wordt ook niet een wijk. Oosterwold is bedoeld voor allerlei initiatieven van particulieren voor wonen en werken die tussen en in de weilanden ontwikkeld worden in overleg met de boeren. Die particulieren bepalen ook zelf waar. Het worden dus allemaal losse buurtjes, vrijstaande huizen enzovoorts in een "organische ontwikkeling".

Het gedeelte in Zeewolde mag 10.000 woningen omvatten. Het Almeerse deel volgens mij 5000. Verder bouwt Zeewolde 3000 woningen in Polderwijk. Daar blijft het voorlopig bij.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... n-positief
Laatst gewijzigd door Abus op do 02 jul 2020, 22:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

De staatssecretaris bemoeit zich niet met de mogelijke fraude door Keolis:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... ude-keolis
gkw1969
Berichten: 1825
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Meltrain schreef:
SuperGhost schreef:Ook vraag ik me af hoe lang het duurt voordat het deel dat in het gebied van gemeente Zeewolde ligt geannexeerd wordt door Almere (een wijk die in 2 gemeenten ligt is immers niet zo heel praktisch lijkt me). :wink:
Heb je de grens tussen Blaricum en Huizen wel eens gezien? (A)
Of een gemeente in 2 landen?
When you're tired of London, you're tired of life
MichOV
Berichten: 363
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Abus schreef:De staatssecretaris bemoeit zich niet met de mogelijke fraude door Keolis:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... ude-keolis
Let maar op Keolis krijgt zijn zin. Fraude wordt blijkbaar beloond. Moet niet gekker worden. Mona Keijzer dient eigenlijk haar verantwoordelijkheid te nemen door in te grijpen.
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Mooie kreten, maar de staatssecretaris is op geen enkele manier een partij in de aanbesteding. Het enige wat ze zou kunnen doen is het beleid aanpassen voor latere aanbestedingen.
We hebben altijd nog zoiets moois als machten scheiding, waardoor de politiek zich niet meteen kan inmengen met lopende rechtzaken (waar zij zelf geen partij in is).
Ik heb geen onderschrift
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Littlebusdriver »

MichOV schreef:
Abus schreef:De staatssecretaris bemoeit zich niet met de mogelijke fraude door Keolis:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... ude-keolis
Let maar op Keolis krijgt zijn zin. Fraude wordt blijkbaar beloond. Moet niet gekker worden. Mona Keijzer dient eigenlijk haar verantwoordelijkheid te nemen door in te grijpen.
Je weet niet wat hun zin is. Een andere theorie is dat Keolis dit bewust naar buiten brengt om zo van de concessie af te komen. Door corona is de wereld heel anders en het is de vraag of de berekende reizigersaantallen er wel zijn. Soms is contractbreuk met een boete rendabeler dan doorgaan met wat je hebt afgesproken.
gkw1969
Berichten: 1825
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Ook dan noem ik het fraude. Dan is het onder valse voorwendselen onder een contract uitkomen.
When you're tired of London, you're tired of life
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Littlebusdriver schreef:
MichOV schreef:
Abus schreef:De staatssecretaris bemoeit zich niet met de mogelijke fraude door Keolis:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... ude-keolis
Let maar op Keolis krijgt zijn zin. Fraude wordt blijkbaar beloond. Moet niet gekker worden. Mona Keijzer dient eigenlijk haar verantwoordelijkheid te nemen door in te grijpen.
Je weet niet wat hun zin is. Een andere theorie is dat Keolis dit bewust naar buiten brengt om zo van de concessie af te komen. Door corona is de wereld heel anders en het is de vraag of de berekende reizigersaantallen er wel zijn. Soms is contractbreuk met een boete rendabeler dan doorgaan met wat je hebt afgesproken.
Dan zijn de enthousiaste kreten van Keolis dat ze toch echt de concessie willen behouden wel erg vreemd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21511
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Meltrain »

Keolis gaat natuurlijk niet in het wilde weg lopen roepen dat ze er eigenlijk geen zin in hebben. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
gkw1969
Berichten: 1825
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

https://www.ovmagazine.nl/2020/07/er-zi ... -227207617

Frank Janssen is anders duidelijk in zijn woorden
When you're tired of London, you're tired of life
MichOV
Berichten: 363
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Wat mij betreft heeft Keolis het vertrouwen verloren.

Laat men dan maar alles afblazen en desnoods de bussen alsnog bestellen bij VDL(Nederlands bedrijf) incl. nieuwe vervoerder aanstellen want die zijn weldegelijk in staat om goede electrische bussen te leveren.
TLP
Berichten: 1610
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door TLP »

In het artikel zie ik echter wel dat Frank Janssen een poging doet om eerlijk op tafel te leggen wat er fout is gegaan. Of zijn verhaal juridisch verdedigbaar is durf ik niet te zeggen, maar wel denk ik dat intrekken van de concessie geen uitgemaakte zaak is, ook omdat de gevolgen van een andere vervoerder kiezen wel degelijk zullen worden afgewogen tegen de gepleegde feiten.
CamilleKreemers
Berichten: 4402
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

MichOV schreef:Wat mij betreft heeft Keolis het vertrouwen verloren.

Laat men dan maar alles afblazen en desnoods de bussen alsnog bestellen bij VDL(Nederlands bedrijf) incl. nieuwe vervoerder aanstellen want die zijn weldegelijk in staat om goede electrische bussen te leveren.
En wat zal het wijzigen om dingen bij VDL te bestellen? die actieradius is een stuk lager dan bij BYD of Ebusco.
CamilleKreemers
Berichten: 4402
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

MichOV schreef:
Abus schreef:Documenten over mogelijke fraude Keolis bkijven geheim (logisch overigens):
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... ven-geheim
Ja dan weet je wel hoe laat het is. Een dofpot gevalletje gaat dit dan vermoed ik worden.
MichOV schreef:Wat mij betreft heeft Keolis het vertrouwen verloren.

Laat men dan maar alles afblazen en desnoods de bussen alsnog bestellen bij VDL(Nederlands bedrijf) incl. nieuwe vervoerder aanstellen want die zijn weldegelijk in staat om goede electrische bussen te leveren.
Op basis van deze quotes ga ik er vanuit dat jij nog jong bent. Helaas voor ons is alles een juridisch verhaal met veel gevoelige informatie over bedrijfsvoering en financiën. Dit soort informatie mag je van de Nederlandse wet alleen delen indien de andere partij toestemming geeft. Jij wilt vast ook niet dat je moeder al jouw geheimen online gooit, omdat je iets doet dat niet mag.
MichOV
Berichten: 363
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

CamilleKreemers schreef:
MichOV schreef:Wat mij betreft heeft Keolis het vertrouwen verloren.

Laat men dan maar alles afblazen en desnoods de bussen alsnog bestellen bij VDL(Nederlands bedrijf) incl. nieuwe vervoerder aanstellen want die zijn weldegelijk in staat om goede electrische bussen te leveren.
En wat zal het wijzigen om dingen bij VDL te bestellen? die actieradius is een stuk lager dan bij BYD of Ebusco.
Dan hou je tenminste een bedrijf uit eigen land binnen de gelederen. Dat vind ik een stuk belangrijker dan over de grens kijken. Die actieradius valt wel aan te sleutelen. Het is niet voor niks dat veel mensen in Nederland zich kapot ergeren waarom men steeds meer Nederlandse bedrijven(van diverse sectoren) laat vallen.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1418
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ovVeluwe »

Als het buitenland beter is, wat maakt het dan uit? In Duitsland bestellen ze ook VDL en niet alleen Mercedes-Benz of MAN, in Scandinavië rijdt ook VDL en niet alleen Volvo of Scania. VDL heeft genoeg opdrachten dus Nederlandse ov-bedrijven hoeven echt niet alleen VDL of Ebusco te kiezen. Bovendien heeft Arriva laatst nog elektrische Volvo's laten instromen in Den Bosch waar ook al elektrische VDL bussen rijden. Heb niemand daar gehoord dat het een probleem is dat ze nu Volvo hadden besteld.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
CamilleKreemers
Berichten: 4402
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

okay MichOV, een gedachtenexperiment.

Momenteel is de actieradius van een VDL 12m bus tussen de 100 en 150km op stadsvervoer. Stel dat streek en stad gelijkwaardig zijn ondanks alle onderzoeken dat streekvervoer meer elektriciteit kost. We nemen een ritje Apeldoorn - Amersfoort (lijn 102 is dat geloof ik, maar corrigeer me als ik het fout heb). Die lijn is ongeveer 50km lang. In optimale omstandigheden kan die bus heen en weer, maar in het ergste geval ben je elk uur een sleepdienst nodig. Dat is behoorlijk duur om te doen. je kan ook een bus in Amersfoort zetten, maar een nieuwe vervoerder daar kan je ook van het terrein trappen en dat is dus ook geen oplossing.

Patriotisme is goed, maar je moet ook naar praktisch en haalbaar kijken. VDL bouwt haar materieel tegenwoordig in Roeselake (Belgie), omdat het goedkoper is daar om grondstoffen heen te brengen. Je mag overal kijken naar hoogwaardige producten en als blijkt dat een BYD of Volvo beter is qua verhouding prijs/kwaliteit koop je het daar. En kijk kritisch naar ons OV-landschap. Noem mij 2 werkelijk Hollandse OV-bedrijven zonder moederbedrijf uit het buitenland.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 815
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door The Greyhound »

Met snelladers aan de eindpunten kunnen de VDLs prima een dag rijden. In dit soort tijden wil je geen werkgelegenheid laten vloeien naar dubieuze regimes zoals in China.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten