Abus schreef:Zeewolde Oosterwold is het gebied dat direct tegen de A27 aanligt. Is in feite een verdere uitbreiding van Almere.
Op dit moment wordt gesproken over de bouw van 100.000 woningen in Flevoland ten behoeve van de Metropoolregio Amsterdam. Daarvan komen er ook 15.000-20.000 in Lelystad, naast de 10.000 in Zeewolde Oosterwold. De grote bulk (60.000 woningen) komt in Almere. Kleine aantallen in Zeewolde zelf en in de gemeente Dronten.
Edit: wat meer informatie over de bouwopgave in Flevoland voor vooral de Amsterdamse regio:
https://www.destentor.nl/flevoland/waar ... ~a51feb9b/
Dank voor de toelichting. Oosterwold komt dus niet in Zeewolde zelf te liggen (wat het deed vermoedde zoals je het typte
![:wink:](//twemoji.maxcdn.com/2/svg/1f609.svg)
), maar is blijkbaar een nieuwe woonwijk die gedeeltelijk in de gemeente Zeewolde (maar kilometers buiten de plaats) en ook gedeeltelijk in de gemeente Almere (stadsdeel Almere Hout) komt te liggen (en waarvan meestal de media meld dat het bij Almere hoort, vandaar dat ik in de war was). Ik denk dat daar geen problemen ontstaan doordat de gemeente Zeewolde bij IJssel-Vecht komt. Wil je die wijk goed per OV bedienen is er een nieuwe buslijn nodig en die zal dan gewoon bij de concessie Stadsdienst Almere horen lijkt me. Ook vraag ik me af hoe lang het duurt voordat het deel dat in het gebied van gemeente Zeewolde ligt geannexeerd wordt door Almere (een wijk die in 2 gemeenten ligt is immers niet zo heel praktisch lijkt me).
Het artikel is leuk, maar zegt voor de kern Zeewolde natuurlijk nog niets (letterlijk, want die plaats wordt niet genoemd). Veel van die huizen die extra gebouwd worden zijn namelijk (volgens het artikel) in Almere, Lelystad en Dronten, wat natuurlijk per trein bereikbaar is van/naar Amsterdam. Voor het onderliggende busnet betekend dat niet dat er een grotere samenhang met Almere/Amsterdam nodig is (behalve dan wellicht voor Almere zelf, maar dat valt buiten IJssel-Vecht), maar eerder meer (stads)bussen naar de stations in Lelystad en Dronten. De kern Zeewolde zal denk ik voornamelijk op Utrecht en Amersfoort gericht blijven.
regenmaker schreef:Ik vind overigens de buslijn Apeldoorn - Harderwijk - Lelystad - Enkhuizen wel een goed idee van Lelystad.
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Ik vraag me af of die doorkoppeling over Harderwijk heen wel interessant is.
Momenteel is de kortste reis Apeldoorn<->Lelystad (station tot station):
1:11 met de trein via Deventer en Zwolle (IC tot Deventer)
1:22 met de trein via Deventer en Zwolle (SPR tussen Apeldoorn en Deventer)
1:22 met lijn 201 naar Zwolle en dan de trein.
De reis via Uddel duurt 1:50, maar heeft wel een overstap van maarliefst 23 minuten in Harderwijk. Zou je die vervangen door een gekoppelde lijn met 1 minuut wachttijd wordt de reistijd dus nog altijd 1:28, nog altijd langer dan de alternatieven via Zwolle.
Je zou nog kunnen beslissen rechtstreeks tussen Harderwijk en Apeldoorn te rijden, dan kun je er nog 10-13 minuten vanaf halen denk ik. Dan kom je echter met 1:15-1:18 nog op een vergelijkbare tijd uit als de bestaande verbindingen, maar wel met problemen op de Veluwe (Elspeet en Uddel zijn hun verbinding met Harderwijk en Apeldoorn kwijt, Leuvenum en Staverden zien het gehele OV verdwijnen). Ik denk dat dit geen aantrekkelijk product is, ook omdat op Apeldoorn<->Lelystad je dan moet kijken welk halfuur je ziet om te zien of je met deze lijn kan of je met de trein moet blijven gaan.
Ik vraag me dus af of die lijn dus wel interessant is. De vraag tussen Harderwijk en Apeldoorn is niet zo groot (de bus rijdt niet voor niets alleen doordeweeks overdag en maar slechts 1x p/u) en ik denk dat de bediening van Elspeet en Uddel cruciaal is om nog genoeg reizigers in die lijn te krijgen. Ik denk dat het eventuele aantal reizigers Apeldoorn<->Lelystad dat je uit de alternatieven weet te krijgen minder is dan de reizigers uit Elspeet en Uddel.
Als je dan over Harderwijk wilt doorkoppelen, dan is denk ik een doorkoppeling met lijn 205 praktischer. Deze lijn bediend ook grote kernen als Ermelo, Putten, Voorthuizen en Barneveld voor wie deze doorkoppeling ook interessanter is dan Apeldoorn, zelfs voor Barneveld kan dit de snelste route zijn:
huidige snelste route (Barneveld Station Centrum<->Lelystad station Centrum) is via de trein via Amersfoort en Hilversum. Deze reis duurt 1:36.
Met lijn 205 via Harderwijk duurt de reis nu 1:46, maar wel met wederom een dramatische overstap in Harderwijk van 26 minuten. Bij een doorkoppeling met een stop van 1 minuut zou die reis dan dus 1:21 duren, een kwartier sneller dan de huidige snelste verbinding.
Volgens mij zou het beste zijn om:
- lijn 205 een kwartier te verschuiven (vertrek Barneveld .20/.50, aankomst Harderwijk dan .10/.40)
- lijn 148 dan 4 minuten te vervroegen (vertrek Harderwijk .13/.43, aankomst Lelystad Centrum .21/.51*)
- lijn 3 dan gelijke rijtijden te houden (vertrek Lelystad .22/.52, aankomst Bataviastad .03/.33)
- en dan direct doorrijden naar Enkhuizen (aankomst rond .28/.58)
*de reistijd tussen Harderwijk en Lelystad 4 minuten langer genomen om de bediening van het vliegveld mee te nemen.
Het grootste nadeel zit hem voor lijn 205 bij Barneveld en Voorthuizen:
- de overstap Harderwijk->Valleilijn vervalt. Daar staat echter tegenover dat de overstap Valleilijn->Harderwijk juist wel mogelijk wordt (scheve dienst op de Valleilijn, dan krijg je dat...).
- In Voorthuizen verdwijnt de knoop tussen de 102 en 205 (belangrijk voor relatie Apeldoorn/Wittenberg<->Barneveld) die er 1x p/u is (het andere halfuur rijdt immers de 103 en die komt al uit Barneveld). Dit hoeft geen probleem te zijn, aangezien er al een nieuwe lijn tussen Barneveld en Wittenberg (via Kootwijkerbroek en Stroe) komt die op diezelfde 102 aansluit in Wittenberg. Een andere oplossingsrichting is om lijn 102 alleen nog tussen Amersfoort en Zwartebroek/Terschuur laten rijden (of desnoods verbuurtbussen) en alle ritten vanuit Apeldoorn in Voorthuizen laten afbuigen naar Barneveld (in lijn 103 onderbrengen). Hiermee krijgt Voorthuizen een kwartiersdienst met Barneveld en middels overstap op station Barneveld Centrum ook Amersfoort (in plaats van dat deze bussen elkaar gaan beconcurreren op de verbinding naar Amersfoort).