Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
busentrein
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

Afbeelding
Valt aardig op tussen alle blauwe bussen *bus*
Gamma

Bericht door Gamma »

Op werkdagen duurt de busreis van Varsseveld station naar Enschede station 70 minuten (lijn 74). Op zondag duurt deze reis maar liefst 104 minuten, eerst een rit van 75 minuten van Varsseveld station naar Haaksbergen (lijn 470) en daarna (overstap 3 minuten) een rit van 26 minuten van Haaksbergen naar Enschede.

Ik zie dat de 470 iets omrijdt in vergelijking met 74, maar het verschil is wel enorm. Waar zit dat 'm in? Het maakt het reizen in het weekend tussen Twente en de Achterhoek erg onaantrekkelijk. Zeker omdat de reis ook maar 1x/uur wordt aangeboden.
SuperGhost

Bericht door SuperGhost »

Er zijn gewoon veel te weinig reizigers die tussen Lichtenvoorde en Groenlo reizen om in het weekend nog een snelle bus tussen die plaatsen te rechtvaardigen, vandaar dat de vervanger van lijn 74 dan via Lievelde rijdt (en dan ook de 72 vervangt).

Enig nadeel vind ik inderdaad dat het maar 1x per uur is, omdat men per se ook de bus op Neede-Eibergen wilt behouden en het bedrijventerrein in Groenlo willen blijven bedienen, terwijl daar ook niet zo veel reizigers zijn in het weekend. Wat mij betreft laten ze die weekendlijn gewoon 2x per uur naar Haaksbergen rijden en wijzigen ze de belbus Eibergen-Rekken (die de buurtbus Eibergen-Rekken-Haaksbergen vervangt) in een belbus Neede-Eibergen-Rekken.

Als over een paar jaar de Achterhoek en Twente één concessie zijn, dan hoop ik dat ze die kans gebruiken om lijn 72 in Eibergen gewoon aan lijn 53 te koppelen (tot een lijn Hengelo-Lichtenvoorde). Dan heb je in het weekend ook geen aparte weekendlijn nodig, maar kun je gewoon die nieuwe 53 verlengen naar Varsseveld (eigenlijk is dat gewoon de oude 53 herstellen). Eibergen-Neede is eigenlijk veel te rustig voor een reguliere buslijn, zeker nu de bus Borculo-Deventer verdwijnt (Eibergenaren hebben dan niets meer aan de lijn naar Neede om in Deventer te geraken en zullen dus voortaan via Lievelde moeten daarvoor). Buiten de spits volstaat een buurtbus daar. In de spits zou je dat eenvoudig kunnen oplossen door de bus Neede-Almelo (die alleen in de spits rijdt op het gedeelte Neede-Delden) in Eibergen te laten beginnen.
dennistd

Bericht door dennistd »

Gamma schreef: ma 18 okt 2021, 10:53 een rit van 26 minuten van Haaksbergen naar Enschede.
Die in de praktijk zo'n vijf minuten minder duurt ;)
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Eind vorige eeuw reden we zelfs lijn 53 Hengelo-Varsseveld. Alle dorpjes door. Was mooi rijden toen.
When you're tired of London, you're tired of life
SuperGhost

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij zei ik dat ook ;-)
Plaats reactie