Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Meltrain »

Tom98 schreef: vr 17 dec 2021, 20:55 En dan te bedenken dat wij in de kantine van collega's bij andere bedrijven horen dat zij het nóg slechter hebben, dus eigenlijk hebben wij de minst slechte werkgever als je het vergelijkt met de rest. Althans, in Utrecht is dat het geval.
En daar rijdt EBS dus niet. ;)

Maar van mij mag het bedrijf winnen dat de beste dienstregeling kan samenstellen. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

De beste dienstregeling is ook de meeste uren OF best afgestemd op andere lijnen en vervoervraag?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Lijn 45 »

dennistd schreef: do 16 dec 2021, 00:07
Lange_Dre schreef: wo 15 dec 2021, 23:28 Opvallend geen Connexxion/ Transdev of Arriva die meebieden. Zit daar nog een goede verklaring achter?
Misschien de overnameverplichting van de bussen? Al hebben beiden natuurlijk zelf ook BYD's.
Dat was voor Arriva inderdaad de reden.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door sirvinniei »

Grappig die vergelijking met Fyra. Die treinen rijden nu gewoon bij een andere maatschappij. Volgens mij heeft op het terugsturen van de treinen alleen AnsaldoBreda zelf winst gemaakt.
Zij mochten de treinen gewoon aan een andere partij leveren en NS mocht zich niet negatief over het bedrijf uitlaten.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door The Greyhound »

Lijn 45 schreef: vr 31 dec 2021, 11:13
dennistd schreef: do 16 dec 2021, 00:07
Lange_Dre schreef: wo 15 dec 2021, 23:28 Opvallend geen Connexxion/ Transdev of Arriva die meebieden. Zit daar nog een goede verklaring achter?
Misschien de overnameverplichting van de bussen? Al hebben beiden natuurlijk zelf ook BYD's.
Dat was voor Arriva inderdaad de reden.
Door een miskoop (goedkoop is duurkoop) van een frauderende vervoerder, krijgen andere bedrijven geen serieuze kans om in te schrijven op deze concessie. De provincie heeft Keolis met fluwelen handschoenen behandeld en had nooit mogen eisen dat de nieuwe vervoerder de BYDs had moeten overnemen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door sirvinniei »

Nou ja, blijkbaar is dat voor 3 vervoerders totaal geen probleem.
Als het echt een probleem was hadden die vervoerders ook gewoon kunnen afdwingen dat de aanbesteding over ging door gewoon niet in te schrijven.
Ik heb geen onderschrift
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Lange_Dre »

Dat is wel heel simpel vastgesteld. Het zou ook zo maar eens kunnen, dat die andere 3 bedrijven het voor lief nemen om eventueel meer risico te lopen. Van Keolis, Qbuzz en EBS staan vooral de eerste twee bedrijven nou niet bepaald heel positief bekend. Keolis is hier natuurlijk een bekend verhaal. Maar denk eens aan Qbuzz in de Drechtsteden. Daar hebben ze de Ebusco's bijvoorbeeld nog steeds niet goed onder controle terwijl Qbuzz daar al sinds eind 2018 rijd.

Maar ook dit is natuurlijk speculeren.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door regenmaker »

EBS heeft daarentegen natuurlijk maar een beperkte vloot elektrische bussen. In VPR en Haaglanden Streek wordt vooral met CNG-bussen gereden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Meltrain »

Volgens mij heeft EBS qua elektrische bussen alleen 23 stadsbussen in Delft en Zoetermeer (Citea LLE-99) en 10 streekbussen in Waterland (Citea SLFA-181).
Als EBS deze concessie wint, stijgt het aantal elektrische bussen dus met 745%. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Matt5154 »

Die VDL's die in Haaglanden zijn eigenlijk niet 100% zero emissie. De generator voor de verwaring die draait op diesel. En vgm ongefilterd want je ruikt het.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

zijn alle VDL niet op die wijze verwarmd?
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door The Greyhound »

Matt5154 schreef: za 01 jan 2022, 15:17 Die VDL's die in Haaglanden zijn eigenlijk niet 100% zero emissie. De generator voor de verwaring die draait op diesel. En vgm ongefilterd want je ruikt het.
Een filter heeft niks met stank maar met roet te maken. Als je dan ook nog Bio diesel tankt ben je goed bezig. Bij veel leveranciers kan deze optie als range extender worden gekozen.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door bartjemestrom »

CamilleKreemers schreef: za 01 jan 2022, 17:13 zijn alle VDL niet op die wijze verwarmd?
Het meeste werkt inderdaad op een dieseltankje. In Limburg tankt men tegenwoordig ook HVO dus dat is al een flinke reducering.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

Lijn 45 schreef: vr 31 dec 2021, 11:13
dennistd schreef: do 16 dec 2021, 00:07
Lange_Dre schreef: wo 15 dec 2021, 23:28 Opvallend geen Connexxion/ Transdev of Arriva die meebieden. Zit daar nog een goede verklaring achter?
Misschien de overnameverplichting van de bussen? Al hebben beiden natuurlijk zelf ook BYD's.
Dat was voor Arriva inderdaad de reden.
Hoe werkt dat dan, zijn de bussen eigendom van de provincies of eigendom van Keolis die ze verplicht doorverkoopt aan de eventuele opvolger (die verantwoordelijk is voor onderhoud)? Als er zo veel mankementen zijn aan het grootste deel van het wagenpark en er een verbeterstraat wordt opgetuigd voor het materieel, snap ik wel waarom OV-bedrijven als Arriva terughoudend zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Lange_Dre »

De vervoerder moet zover ik weet de bussen overnemen van de provincies , of dit een koop of lease constructie is weet ik niet. Maar wanneer er vaak veel problemen zijn met de bussen, kan dat beteken dat rijden met deze bussen te duur kan zijn voor een vervoerder. Meer/ vaker onderhoud, bussen die mogelijk uitvallen en dat daar extra bussen voor nodig kunnen zijn om de service aan de reizigers niet in gevaar te laten komen.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

Helaas is het Nederland zo dat de bussen van de vervoerder zijn, al dan niet via een lease constructie. Voor zover mij bekend zijn in Arnhem de trolleys en het netwerk wel van de provincie, maar de gasbussen niet.

Doordat de aanbesteding al loopt kan de provincie niet zomaar de overname verplichting niet uit het contract halen omdat zowel Arriva als Conrexxion hebben aangegeven dat juist de bussen hen hebben weerhouden om in te schrijven.

Dus hoe dit gaat lopen? Ik weet het niet.
When you're tired of London, you're tired of life
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik gok dat dan de hele aanbesteding opnieuw moet. Ook moeten alle vervoerders volledig worden gecompenseerd voor de aanbesteding en kan Keolis weer minimaal een jaar langer rijden.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Lijn 45 »

gkw1969 schreef: do 27 jan 2022, 15:33 Helaas is het Nederland zo dat de bussen van de vervoerder zijn, al dan niet via een lease constructie.
Dus het is net zo'n overnameplicht als bij de Dordtse Volvo's? (Qbuzz heeft ze overgenomen, naar uiteindelijk nauwelijks gebruikt en weer doorverkocht.) Een nieuwe vervoerder kan de BYD's dus overnemen, elders inzetten en vervangen door andere bussen?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Durashift »

^^^ Binnen de concessie eisen wel ja, denk ik.

Structureel terug naar Euro IV diesel zal niet kunnen, lijkt mij. Maar, een ander type EV bus met de juiste laadoptie waarvoor de infrastructuur al staat is wellicht wel mogelijk..

Blijft de vraag of een toekomstige vervoerder al enige zekerheid heeft om dan van die BYD's af te komen, voor een redelijke prijs. Er kleeft, intussen, toch al het e.e.a aan.. vrees ik.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Wellicht heeft China er wat aan?
tripel7
Berichten: 69
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 11:38

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door tripel7 »

Nee, de BYD's die daar rijden zijn wel goed, zoals de ong 16.000 die in Shenzhen rondrijden, dit lijkt meer met de europese productielijn te maken hebben.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

Ik denk zelfs dat dit te maken heeft met wat er besteld is. Dat is met alle bussen zo:
ze hebben allemaal de beste prijs-kwaliteit verhouding: lage prijs lage kwaliteit.

Zo kopen vervoerders vaak de garantie af, hierdoor zijn bussen goedkoper in aanschaf. Eventuele gebreken proberen ze lang mogelijk voor zich uit te schuiven zodat ze die kosten kunnen verdelen over meerdere jaren.

Zo weet ik dat er vervoerders zijn die airco's van bussen af laten vullen net onder de 3 of 3,5 kg omdat wanneer de capaciteit daarboven zit er alleen een gecertificeerde monteur aan mag sleutelen, met als resultaat dat de airco's vrijwel niet werken in de zomer. Maar.... je spaart dan wel een dure monteur uit. Dus ja, je krijgt waarvoor je betaald.
When you're tired of London, you're tired of life
tripel7
Berichten: 69
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 11:38

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door tripel7 »

Het is volgens mij ook een symptoom van hoe de nederlandse concessies uitgevoerd worden, in een paar maanden tijd moeten er 100'de bussen gebouwd worden.
Bij een gesprek met de importeur van Evobus/MB in Nijkerk gaven ze al aan dat bijv de 21m wagens van AML eigenlijk absoluut niet aan de kwaliteitseisen voldeden zoals ze dat zelf gehad willen hebben, en die werden dan door ons als top bussen gezien.
De solaris bussen waren ook problematisch vanaf het begin, en is nooit opgelost, waarbij er gedurende dag non stop een bus ruil stoelendans gaande was, dat dezelfde bus twee x in een dag afgesleept werd, of voor 1 slag meer dan twee solarissen nodig waren was ook niet zeldzaam.
Bij de VDL's van zhn was het in het begin ook drama, vooral met motorluiken die problemen gaven, deuren die spontaan besloten de bus te verlaten, en delen van het plafond die op willekeurige momenten naar beneden kwamen.

Onderhoud hebben de meeste vervoerders al niet hoog in het vaandel, maar de slechte start begint al bij de fabrikanten die onder idiote tijdsdrukken enorme orders moeten vervullen.
MichOV
Berichten: 345
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door MichOV »

Het is nog maar de vraag of de huidige BYD's meegaan naar de nieuwe concessie. Onlangs opnieuw slecht in het nieuws gekomen omdat chauffeurs en passagiers zijn blootgesteld aan een schadelijke stof terwijl Keolis daar al lang van op de hoogte was maar niets heeft gedaan. Keolis is nu niet bepaald een vervoerder zo waar je op kan vertrouwen lijkt het wel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Daniel »

Die schadelijke stof schijnt te gaan om straatvuil dat naar binnen waait, dus als je de tocht oplost dan ben je al een eind met het voorkomen van blootstelling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten