Verbouwing sporenlayout Apeldoorn
Verbouwing sporenlayout Apeldoorn
Adviesvraag ontheffingsverzoeken dienstregeling 2023
NS vraag om specifieke ontheffing voor de 7000 die in het weekend een half uur later naar Almelo gaat rijden als gevolg van de nieuwe layout van Apeldoorn. Overigens staat die verbouwing van Apeldoorn volgens mij pas in de zomer van 2023 gepland maar men vraagt blijkbaar nu al de dienstregeling aan op basis van de nieuwe situatie. De nieuwe layout houd in dat de sporen 2 en 3 beide kopsporen worden met een nuttige perronlengte van 175 meter. Keerspoor 112 verdwijnt, wel komt er een spoor 92 voor in de plaats in het verlengde van spoor 2 maar zonder wissels dus alleen vanaf spoor 2 bereikbaar (eigenlijk is 92 dus het kopspoor en 2 een doorgaandgaand spoor wat uitsluitend toegang geeft tot spoor 92).
NS vraag om specifieke ontheffing voor de 7000 die in het weekend een half uur later naar Almelo gaat rijden als gevolg van de nieuwe layout van Apeldoorn. Overigens staat die verbouwing van Apeldoorn volgens mij pas in de zomer van 2023 gepland maar men vraagt blijkbaar nu al de dienstregeling aan op basis van de nieuwe situatie. De nieuwe layout houd in dat de sporen 2 en 3 beide kopsporen worden met een nuttige perronlengte van 175 meter. Keerspoor 112 verdwijnt, wel komt er een spoor 92 voor in de plaats in het verlengde van spoor 2 maar zonder wissels dus alleen vanaf spoor 2 bereikbaar (eigenlijk is 92 dus het kopspoor en 2 een doorgaandgaand spoor wat uitsluitend toegang geeft tot spoor 92).
Re: Dienstregeling 2023
Hoe lang wordt dat kopspoor 92 dan, kun je daar een fatsoenlijke treinlengte op rangeren?
Re: Dienstregeling 2023
Heb je hier ook tekeningen van? Dan snap ik het wellicht wat beter.Bemined schreef: ↑do 21 jul 2022, 22:17 De nieuwe layout houd in dat de sporen 2 en 3 beide kopsporen worden met een nuttige perronlengte van 175 meter. Keerspoor 112 verdwijnt, wel komt er een spoor 92 voor in de plaats in het verlengde van spoor 2 maar zonder wissels dus alleen vanaf spoor 2 bereikbaar (eigenlijk is 92 dus het kopspoor en 2 een doorgaandgaand spoor wat uitsluitend toegang geeft tot spoor 92).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2023
Bedankt.
Het lijkt me goed dat er een extra perronspoor komt, maar ik vind het wel een beetje suf dat spoor 2 aan de westkant nergens op aansluit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling 2023
Waarom zouden ze? De kerende series komen van Deventer of Zutphen. Alleen ICs gaan naar het westen.
Re: Dienstregeling 2023
Onhandigheid van deze nieuwe situatie is dat je vanaf Deventer eigenlijk alleen nog op spoor 2 kunt keren, spoor 1 kun je wel binnenkomen maar er is geen keerspoor meer, en spoor 3 kun je alleen bereiken door een stukje links te rijden. Dit maakt het weer typisch zo'n ontwerp dat ontworpen is voor één specifiek dienstregelingmodel.
Re: Dienstregeling 2023
Überhaupt; je kan dus nog steeds niet tegelijkertijd vertrekken naar Deventer en Zutphen.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Dienstregeling 2023
Omdat je nu geen uitwijkmogelijkheid meer hebt. En als de Sprinter uit Deventer ooit verlengd wordt naar Amersfoort is spoor 2 gelijk nutteloos.CamilleKreemers schreef: ↑vr 22 jul 2022, 16:32 Waarom zouden ze? De kerende series komen van Deventer of Zutphen. Alleen ICs gaan naar het westen.
(Hoe staat het trouwens met het plan van Arriva om tijdens de daluren door te rijden naar Amersfoort?)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2023
Als Arriva door gaat rijden zullen ze dat gewoon via spoor 1 en 4 gaan doen. De treinopvolging hier is niet zo kort dat je meerdere doorgaande perronsporen nodig hebt.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2023
Als dat nou ook het dienstregelingsmodel was dat de vervoerders daadwerkelijk willen rijden...
Ik vind het vrij bizar dat NS een ontheffing moet aanvragen omdat ze door nieuwe sporenplan niet meer aan de concessie-eisen voldoen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2023
De NS kan op zich best aan de voorwaarden voldoen, maar dan moeten ze een extra trein laten rijden en dat is commercieel niet interessant.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Dienstregeling 2023
Het is raar dat er geen doorgaande passeersporen zijn aangelegd, ook niet voor goederentreinen pf misschien de IC Berlijn in de verre toekomst. Ik vind het een matige, vooral toekomstonbestendige verbouwing
Je had dit toch simpel op kunnen lossen door de NS te verplichten een half uur eerder te beginnen? Nu zijn de sprinterstations de dupe van de verbouwing
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Re: Dienstregeling 2023
Doorgaande sporen hebben alleen zin als je met hoge snelheid door kan rijden en dat zal hier niet gaan vanwege de boog vlak voor het station.
Re: Dienstregeling 2023
Dat hoeft niet per se, al heeft met lage snelheid rijden wel tot gevolg dat de wachtende trein nog langer moet wachten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2023
Spoor 1 kun je toch gewoon keren? Er is ten oosten een kruiswissel waarmee je weer op het rechterspoor kunt komen als je op spoor 1 moet keren vanwege een stremming tussen Apeldoorn en Amersfoort.Bemined schreef: ↑vr 22 jul 2022, 17:02 Onhandigheid van deze nieuwe situatie is dat je vanaf Deventer eigenlijk alleen nog op spoor 2 kunt keren, spoor 1 kun je wel binnenkomen maar er is geen keerspoor meer, en spoor 3 kun je alleen bereiken door een stukje links te rijden. Dit maakt het weer typisch zo'n ontwerp dat ontworpen is voor één specifiek dienstregelingmodel.
En dat stukje dat je benoemt met spoor 3 is ook maar echt een klein stukje, vergeet immers niet dat de afstand tussen het eind van het perron en de aftakking naar Apeldoorn maar zo'n 400-500 meter is.
Qua infrastructuur is daar geen belemmering voor, aangezien Arriva juist wil doorrijden als er geen aansluitende NS-intercity is, dus dan zijn sporen 1 en 4 vrij.
Maar ik zie dat niet gebeuren aangezien NS het alleenrecht heeft op Apeldoorn-Amersfoort en ik ze Arriva geen toestemming zie geven. Bovendien heeft Gelderland juist plannen om bij Voorst-Empe een 2e perronspoor aan te leggen, zodat de trein WInterswijk-Zutphen direct door kan rijden naar Apeldoorn en er dan voortaan op de normale IC in Apeldoorn aangesloten kan worden en niet de spits-IC. Dan is doorrijden naar Amersfoort nutteloos geworden, aangezien je dan direct voor die IC uit zal rijden (en je dan niet op Hoevelaken kan stoppen of evt. nieuwe stations Barneveld-Noord, Stroe of Apeldoorn West, omdat je dan de IC in de weg zal rijden).
De verbouwing van Apeldoorn doet mij ook vermoeden dat Gelderland serieus wil doorzetten met dat plan, aangezien de huidige situatie in Apeldoorn geen probleem heeft (de NS-sprinter en Arrivatrein keren beiden op het andere kwartier en zitten elkaar dus niet in de weg), maar voor dat plan van Gelderland het huidige station van Apeldoorn niet toereikend is, aangezien de NS-sprinter en de Arrivatrein dan wél tegelijk moeten keren op het station en dat nu niet mogelijk is (maar één spoor beschikbaar).
En dat is absoluut een gemiste kans. Er had een extra wissel direct na de splitsing moeten komen, zodat de beide treinen tegelijk kunnen vertrekken. Ik snap niet dat daar niet aan gedacht is.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Dienstregeling 2023
Dat is toch ook niet nodig? De sprinters naar Zutphen en Deventer komen/vertrekken een kwartier na elkaar en je wilt overstaptijd bewaren op de IC naar Amersfoort. Anders gezegd, er zitten alleen nadelen aan gelijktijdig vertrekken van de SPR en IC
Huidige vertrektijden Apeldoorn (ex. sneltrein)
--.00 --.02 IC Amsterdam/Den Haag CS - Deventer/Berlijn
--.06 Vertrek ST Zutphen - Apeldoorn
--.10 Aankomst SPR Almelo - Apeldoorn
--.13 --. 14 IC Enschede - Den Haag CS
--.16 --.17 IC Schiphol - Enschede
--.20 Vertrek SPR Apeldoorn - Almelo
--.26 Aankomst ST Zutphen - Apeldoorn
--.28 --.30 IC Berlijn/Deventer - Amsterdam/Den Haag CS
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Re: Dienstregeling 2023
Bovenop die tijden heb je ook nog goederenpaden richting Deventer om :11 en :27 en richting Amersfoort om :20 en :49. In het bijzonder dat pad van :11 verhinderd dat de 7000 op spoor 3 binnengenomen kan worden met het basisuurpatroon van 2022.
Het gaat erom dat het niet conflictvrij kan, door een stukje links te rijden kunnen er geen treinen de andere kant op rijden op hetzelfde moment, en keren op het enige doorgaand perronspoor is ook niet handig.SuperGhost schreef: ↑zo 24 jul 2022, 06:28Spoor 1 kun je toch gewoon keren? Er is ten oosten een kruiswissel waarmee je weer op het rechterspoor kunt komen als je op spoor 1 moet keren vanwege een stremming tussen Apeldoorn en Amersfoort.
En dat stukje dat je benoemt met spoor 3 is ook maar echt een klein stukje, vergeet immers niet dat de afstand tussen het eind van het perron en de aftakking naar Apeldoorn maar zo'n 400-500 meter is.
Re: Dienstregeling 2023
Die toestemming hebben ze al gekregen van de ACM. Kan NS niks meer aan doen: https://www.ovpro.nl/trein/2021/09/16/g ... dpr=acceptSuperGhost schreef: ↑zo 24 jul 2022, 06:28Qua infrastructuur is daar geen belemmering voor, aangezien Arriva juist wil doorrijden als er geen aansluitende NS-intercity is, dus dan zijn sporen 1 en 4 vrij.
Maar ik zie dat niet gebeuren aangezien NS het alleenrecht heeft op Apeldoorn-Amersfoort en ik ze Arriva geen toestemming zie geven.
Re: Dienstregeling 2023
De ACM moest het plan van Arriva om voor eigen rekening de gaten in de dienstregeling van de IC Berlijn op te vullen tot Amersfoort wel goedkeuren. Als dit werd afgekeurd is dat in strijd met EU-verordening 1371/2007.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2023
Er zijn 2 doorgaande perronsporen (1 en 4) en als daar gekeerd moet worden, betekend dat er sowieso geen doorgaand perronspoor beschikbaar is, omdat dat of ten westen of ten oosten van Apeldoorn (in dit voorbeeld zou dat ten westen zijn) het verkeer gestremd is.Bemined schreef: ↑zo 24 jul 2022, 09:17Het gaat erom dat het niet conflictvrij kan, door een stukje links te rijden kunnen er geen treinen de andere kant op rijden op hetzelfde moment, en keren op het enige doorgaand perronspoor is ook niet handig.SuperGhost schreef: ↑zo 24 jul 2022, 06:28Spoor 1 kun je toch gewoon keren? Er is ten oosten een kruiswissel waarmee je weer op het rechterspoor kunt komen als je op spoor 1 moet keren vanwege een stremming tussen Apeldoorn en Amersfoort.
En dat stukje dat je benoemt met spoor 3 is ook maar echt een klein stukje, vergeet immers niet dat de afstand tussen het eind van het perron en de aftakking naar Apeldoorn maar zo'n 400-500 meter is.
Oh echt? Interessant. Gaat nog wat worden met de poortjes in Amersfoort dan overigens.
Re: Dienstregeling 2023
Dat is het punt niet, het gaat erom dat deze doorgaande perronsporen momenteel wel gebruikt worden voor regulier kerende treinen en dat straks niet meer kan. In het weekend worden de treinen uit Zutphen nu op de sporen 1 en 4 behandeld omdat de 7000, 17800 en 30400 allen gelijktijdig in Apeldoorn zijn en dus alle drie een eigen spoor nodig hebben. Nu zou een lang kerende 7000 dus naar spoor 92 afgerangeerd moeten worden zodat de kort kerende 17800 erachter past, maar die 7000 staan dan opgesloten dus mocht er iets gebeuren op de lijn naar Zutphen kan deze niet weg. In de huidige situatie zou je nog via keerspoor 112 kunnen rijden, maar dat spoor verdwijnt dus.SuperGhost schreef: ↑zo 24 jul 2022, 15:11Er zijn 2 doorgaande perronsporen (1 en 4) en als daar gekeerd moet worden, betekend dat er sowieso geen doorgaand perronspoor beschikbaar is, omdat dat of ten westen of ten oosten van Apeldoorn (in dit voorbeeld zou dat ten westen zijn) het verkeer gestremd is.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2023
Dat keerspoor wordt sowieso nu al gebruikt voor een van de Arriva-treinen, dus geen drie perronsporen tegelijkertijd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2023
De 17800 vertrekt op het moment dat de 30400 binnenkomt (in de reisplanner lijkt er een minuut verschil tussen te zitten maar dat is schijn omdat de vertrektijd van de 17800 naar beneden is afgerond) dus ze houden wel degelijk kortstondig beide een perronspoor bezet. Op tijden dat de IC naar Berlijn rijdt wordt ook de 7000 afgerangeerd naar spoor 112 maar deze keert nu dan terug naar spoor 3 voor de 30400 aankomt en dan zijn dus alle drie de perronsporen weer bezet (voor een minuut dan weliswaar)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten