Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 3991
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

Is die busbaan in Glanerbrug waar lijn 3 over gaat niet éénrichtings? Als je die lijn dan doortrekt naar Glanerbrug betekend dat dat de meeste wijken in Glanerbrug de verbinding met Enschede verliezen (en een eind moeten lopen naar de halte ri. Enschede) en alleen maar naar Gronau een verbinding zouden krijgen.
gkw1969
Berichten: 1445
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Het opheffen destijds van lijn 3 naar Gronau was een politieke beslissing die samenhing met de reactivatie van de spoorlijn. Zoals op veel plekken dat het geval is.
De verbinding Gronau-Losser is al in een veel eerder stadium opgeheven vanwege gebrek aan passagiers. Er heeft een tijdje nog een belbus gereden tussen Gronau en Overdinkel, maar daar was ook weinig animo voor.

Het is vaak zo dat een kleine groep iets wil, vaak een politieke partij tijdens verkiezingen, in de hoop dat daar draagvlak voor is.
Gezien het grensoverschrijdende verkeer, en daar kan @dennistd wat meer over zeggen, is het niet rendabel.
Duitse steden willen vaak het Nederlandse tarief niet betalen en wij Nederlanders willen alleen doorrijden als het betaald wordt. De opdrachtgever ziet er vaak niet de meerwaarde van in waardoor de vervoerder het probleem, veroorzaakt door een ander, binnen het beschikbare budget moet oplossen. En gaat het dus ten koste van iets anders.

Nu bekend is dat er een nieuwe vervoerder komt hopen ze Arriva zich hier voor te vinden. Als Arriva het in de aanbieding heeft gedaan zal het er wel komen. Zit het niet in de aanbieding dan gebeurt het niet.

Gronau had 20 jaar geleden niet direct akkoord moeten gaan met opheffen lijn 3.
When you're tired of London, you're tired of life
SuperGhost
Berichten: 3991
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

Als de trein Gronau-Enschede gekoppeld wordt aan Enschede-Zwolle zoals men graag wil, dan zou een buslijn Overdinkel-Gronau (al dan niet als verlenging van lijn 61 of 64) die in Gronau aansluit op de trein naar Zwolle wellicht nog wel interessant zijn. Daarvoor vraag ik me inderdaad af of er genoeg vraag naar is.
dennistd
Berichten: 5084
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

gkw1969 schreef: za 14 jan 2023, 12:32 De verbinding Gronau-Losser is al in een veel eerder stadium opgeheven vanwege gebrek aan passagiers. Er heeft een tijdje nog een belbus gereden tussen Gronau en Overdinkel, maar daar was ook weinig animo voor.
Een belbus zal nooit veel reizigers trekken, en zeker niet als deze niet in de Nederlandse reisplanners staat.
SuperGhost schreef: za 14 jan 2023, 16:12 Als de trein Gronau-Enschede gekoppeld wordt aan Enschede-Zwolle zoals men graag wil, dan zou een buslijn Overdinkel-Gronau (al dan niet als verlenging van lijn 61 of 64) die in Gronau aansluit op de trein naar Zwolle wellicht nog wel interessant zijn. Daarvoor vraag ik me inderdaad af of er genoeg vraag naar is.
Vanuit Losser en Overdinkel kun je ook rechtstreeks naar Enschede en daar overstappen, daar zou het niet heel veel schelen. Wel bied je hiermee een goede overstap van een paar minuten in Gronau op de treinen naar Münster en Dortmund, ook vanuit Oldenzaal.

Maar je geeft wel Losser en Overdinkel een verbinding met Glanerbrug (en het Euregio bedrijventerrein) en je biedt ook een verbinding aan tussen de wijken ten westen van station Gronau en Enschede.
Laatst gewijzigd door dennistd op za 14 jan 2023, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 3991
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

Vanuit Losser en Overdinkel kun je ook rechtstreeks naar Enschede en daar overstappen, daar zou het niet heel veel schelen.
Ik had het alleen over Overdinkel, maar voor Overdinkel zou het volgens mij (bij zo'n doorgaande trein) veel sneller zijn om in Hengelo, Almelo en Zwolle te geraken (en ook het station in Enschede, al zal daar het verschil wat kleiner zijn en daar de overstapvrije verbinding met de bus ook meewegen in de afweging van reizigers) via Gronau dan. Naast dat een bus al langzamer is dan een trein, maakt die bus ook nog eens een omreis via Losser, waardoor het aantal kilometers ook nog eens meer is. Het zou me daarom helemaal niets verbazen dat met zo'n doorgaande trein je vanuit Overdinkel veel sneller zal zijn via Gronau dan via Losser.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8008
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door ArrivaBas »

Een eventuele verbinding tussen Overdinkel en Gronau is zeker niet bedoeld om mensen via Gronau naar Enschede en verder te laten reizen. Daar voldoet de direct van Overdinkel en Losser naar Enschede rijdende lijn 61 prima voor. Wel kan je een nieuwe markt grensoverschrijdende reizigers aanboren als je de bus in Gronau goed laat aansluiten op de treinen de andere kant op, naar Dortmund en Münster dus.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
cassie127
Berichten: 6037
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door cassie127 »

En als je in Gronau om :10/:40 aankomt en vertrekt heb je in principe een aansluiting van minimaal 5 minuten vanuit de trein op de bus en v.v. voor de Duitse bestemmingen

Want de normale RB 64 uit Münster komt aan om :05 en om :15 door naar Enschede en naar Münster om :45 (en in de ochtendspits ook om :15)
En de RB 51 vanuit Dortmund komt aan om :33 en om :45 door naar Enschede. En naar Dortmund om :20

Waar je dan alleen dus geen aansluiting op kunt bieden zijn de spitsritten van de RB 64 die om :43 aankomen en de RB 51 en RB 64 die om :13/:43 vanuit Enschede aankomen op Gronau.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 19776
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef: za 14 jan 2023, 17:51 Ik had het alleen over Overdinkel, maar voor Overdinkel zou het volgens mij (bij zo'n doorgaande trein) veel sneller zijn om in Hengelo, Almelo en Zwolle te geraken (en ook het station in Enschede, al zal daar het verschil wat kleiner zijn en daar de overstapvrije verbinding met de bus ook meewegen in de afweging van reizigers) via Gronau dan.
Kun je met de OV-chipkaart van/naar Gronau reizen?
Indien niet, dan kan jouw plan nog wel eens flink duurder zijn.
Ik reis ongeveer 2x/week van Dt naar Dvd of Asdz en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 7648
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Milco »

Al sinds 1 juli kun je met de OV-chipkaart naar Gronau reizen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

http://ov-almere.weebly.com/ → laatste update: 22-01-2023
http://www.youtube.com/ovinalmere1 → laatste update: 08-01-2022
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
DDietzen
Berichten: 927
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door DDietzen »

Langer zelfs, ik heb in december 2021 al met de chipkaart naar Gronau gereisd ;)
umbusko
Donateur
Berichten: 4373
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door umbusko »

Vanaf 1 augustus 2021 inderdaad.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 7648
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Milco »

Ah, gaat de tijd zo snel ja? (A)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

http://ov-almere.weebly.com/ → laatste update: 22-01-2023
http://www.youtube.com/ovinalmere1 → laatste update: 08-01-2022
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12350
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Hainje »

Tijd vliegt, voor je het weet lig je tussen 6 planken. ~ Hainje.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫

Woman. Life. Freedom.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 19776
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

Lijn 45 heeft op de Wiki gezet dat de Limburgse Linten in deze concessie gaan rijden.
Kan iemand dat bevestigen?
Ik reis ongeveer 2x/week van Dt naar Dvd of Asdz en terug.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 4826
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Lijn 45 »

Het staat in de laatste Rail Magazine. Eerder in dit topic werd al gezegd dat de stellen van Keolis niet overgenomen gingen worden en volgens sommige nieuwsberichten zou Arriva met (opgeknapte) Linten gaan rijden. Er blijven dan weinig andere opties over dan deze. :p
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 19776
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

Ik kan nergens vinden dat expliciet gezegd is dat de Linten van Syntus niet overgenomen worden.
Wel dat het zeer twijfelachtig was.

Maar dat betekent dus dat er in Limburg weer minder treinen beschikbaar zijn.
Ik reis ongeveer 2x/week van Dt naar Dvd of Asdz en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4061
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door CamilleKreemers »

Zou wel kunnen verklaren hoe Arriva won, ze krijgen al een vergoeding vanuit Limburg voor dat materieel en kan dus lager in Twente inschrijven.
Durashift
Berichten: 5309
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Durashift »

Provincie Limburg zal toch wel zo snugger zijn geweest om aan de subsidieverlening de voorwaarde toe te voegen dat deze vervalt (opgeschort wordt) indien het materieel buiten de provincie wordt in gezet?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3128
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Epe

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door marvinkok »

CamilleKreemers schreef: za 21 jan 2023, 20:45 Zou wel kunnen verklaren hoe Arriva won, ze krijgen al een vergoeding vanuit Limburg voor dat materieel en kan dus lager in Twente inschrijven.
Zonder al te veel in details te treden (gunning is nog niet definitief...) maar Arriva heeft de winst gehaald uit het aanbieden van 100% elektrische bussen, niet op het treindeel van de aanbesteding.
Machinist (NL-Dld), Buschauffeur en Verkeersleider Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 49373
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Suus »

Zodra de gunning definitief is nog een grote order bij VDL…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterkant van dit bericht.
RTBS
Berichten: 85
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Mag toch hopen dat er niet weer voor die saaie VDL's gekozen gaat worden... Keer wat anders zou wel wenselijk zijn. *bus*

Wel kort dag als deze in december al moeten rijden en de busstations ook nog aanpast moeten worden voor elektrische bussen.
dennistd
Berichten: 5084
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

RTBS schreef: ma 23 jan 2023, 21:52 de busstations ook nog aanpast moeten worden voor elektrische bussen.
Dat schijnt de provincie dus niet te willen:
Het realiseren van opportunity chargers (snellaadpunten voor OV-bussen) vraagt vrijwel altijd een nieuwe netaansluiting in de openbare ruimte. Dit kent hoge kosten en lange doorlooptijden, ook de werkzaamheden kunnen ingrijpend zijn vanwege de volle ondergrond en bestaande infrastructuur en bebouwing. De provincie Overijssel is voornemens om dit te vermijden.
Aldus het document Visie en Plaatsingsbeleid Laadinfrastructuur van Borne.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten