Concessie Twente (2024-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Die zullen ongetwijfeld op elkaar keren om de stilstand die er nu in zit op de Helmerhoek overdag eruit te halen. En 4 zal vast één lijn worden om het Van Heekplein erin te hebben zitten.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

Huidige lijnen 4 en 5 (opnieuw) koppelen om zo ook lijn 5 een verbinding met het centrum te geven is inderdaad een goede ontwikkeling. Stadslijnen zouden eigenlijk altijd een directe verbinding met het stadscentrum moeten hebben (mijn mening).

Een andere mogelijke koppeling die nog mogelijk is, zou zijn tussen lijnen 3 en 9. Hoewel die lijnen momenteel niet meer dezelfde frequentie hebben (lijn 3 rijdt 4x p/u, lijn 9 rijdt 6x p/u) hadden die dat voor de corona-crisis wel. Het is niet ondenkbaar dat in de toekomst die frequenties weer gelijk worden, dan zou zo'n koppeling wellicht interessant kunnen zijn, zowel voor Hengelo<->Van Heekplein als Glanerbrug/Enschede-Oost<->Universiteit.
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Lijn 3 gaat sowieso ook weer naar 6x p/u is het plan, met inderdaad de koppeling aan 9. Helaas niet meer met de vaste pre-corona-koppeling aan 11 of 13, want die blijven een halfuursdienst rijden ipv een 20-minutendienst.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

Alleen een koppeling, of gaan 3 en 9 dan ook samen één lijn vormen (dus een gezamenlijk nummertje?)
Jelmer4
Berichten: 22
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 01:18

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Jelmer4 »

dennistd schreef: vr 08 sep 2023, 13:24
SuperGhost schreef: do 07 sep 2023, 16:00 Hoe met ik dit zien, wordt de huidige lijn 5 verlengd naar Helmerhoek, of is dat een nieuwe 5 en krijgt de oude 5 een nieuw nummer?

En wordt de huidige lijn 2 met die (nieuwe?) lijn 5 daarmee eigenlijk een ringlijn door zuid? Wordt nummer 2 dan behouden en is 2 linksom en 5 rechtsom (of andersom) of blijft het huidige traject van 2 gewoon 2 en is alleen de uitbreiding onder 5?

Op zich is een ringlijn hier geen slecht idee (mits in 2 richtingen). Hoop wel dat de huidige lijn 5 dan een kleinere ring krijgt, aangezien bediening van de Haaksbergerstraat dan niet meer nodig is en de wijk zelf dus beter bediend kan worden.
Wat ik begrepen heb:

Lijn 2 gebeurt niets mee
Lijn 5 wordt vernummerd in lijn 4 en gaat vanaf WKC Stadsveld links, achter het winkelcentrum langs en dan via de AH weer rechtsaf de Elferinksweg terug naar het station (zoals deze tot het opheffen van de 62 ook al even heeft gereden).
Lijn 5 (nieuw) gaat via de Haaksbergerstraat rijden en dan linksaf Usselerrondweg, rechtsaf Dubbelinckhoek en dan naar Disselhoek.
Dat lijn 5 weer in beide richtingen over de Elferinksweg gaat rijden was al te verwachten, aangezien er bij het plaatsen van de digitale reisinformatieschermen deze aan de kant van de Elferinksweg zijn geplaatst waar in de huidige dienstregeling de bussen niet langs komen. Ik vroeg me toendertijd al af waarom maar dat verklaart dus.
RTBS
Berichten: 185
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RTBS »

SuperGhost schreef: di 05 sep 2023, 19:09 De dienstregeling in Hengelo-Zuid en -West lijkt me ook wel wat onpraktisch op dit moment:

- Lijn 12 is erg onpraktisch voor reizigers omdat het een lange lus is en reizigers dus in één richting een erg lange reis moeten maken. Tussen die wijken en het ziekenhuis al helemaal, doordat die er maar in één richting is.
- Lijn 12 heeft voor de wijken Wilderinkshoek en De Nijverheid (waar lijkt me de grootste groepen reizigers te vinden zijn) een behoorlijke concurrentie met streeklijn 53 die én rechtstreekser én frequenter is.
- Lijn 10 heeft een behoorlijke langere route gekregen omdat ook het industrieterrein bediend moest blijven na het opgaan van lijn 59 in lijn 53, waardoor ook hier een grote lus is ontstaan. Hoewel die hier iets logischer is, is zo'n grote lus nog altijd niet optimaal.
- Reizigers vanuit Haaksbergen en de Achterhoek hebben sinds lijn 59 is verdwenen maar een beperkte verbinding met het industrieterrein. Er moet of een grote loopafstand afgelegd worden, of behoorlijk omgereisd worden via het station en lijn 10. Dit terwijl lijn 53 dus vooral binnen Hengelo de concurrentie aan gaat met lijn 12.

Ik denk dat hier dus best wat slimmere keuzes gemaakt kunnen worden.
Goed verhaal, kan me er wel in vinden. Hier kunnen inderdaad slimmere keuzes gemaakt worden.

- Belbusjes zijn in het verleden ook al eens geprobeerd, was geen succes en andere lijnen (zoals 9, 11, 13, 53) trekken daardoor ook minder reizigers. Ik heb in die tijd ook het OV compleet links laten liggen.
- Ook Connexxion had in die tijd op lijn 11 een 15-persoons bus ingezet in de avond en op zondag. Dit was een groot fiasco want vaak waren er fors meer reizigers dan zitplaatsen en moesten er taxi's ingezet worden. Dit werd al snel weer teruggedraaid.
- Zijn ze van plan om na 19.00 uur constant 3 busjes bij het station neer te zetten met chauffeur? Of worden het er 2 voor drie lijnen? Indien dat laatste het geval is ga je tegen veel problemen aanlopen. Laat die busjes toch gewoon de dienstregeling rijden, daar trek je veel meer reizigers mee.
- Waarom heeft Arriva voor o.a. lijn 10 niet een 10-meter Volvo besteld als ze zo nodig willen besparen?
gkw1969
Berichten: 1803
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Het bestellen van aparte bus voor een specifieke lijn is zeer inefficiënt. De bus pendelt alleen maar dat enkele lijntje op-en-neer en de chauffeur moet iedere keer overstappen. Daarnaast zijn de kosten niet zo heel veel lager bij een enkel busje. Als je nou een hele serie besteld, dan heeft het enig effect maar dan nog: waar zet je ze verder in?
Het meest interessante en efficiënte dienstenpakket wordt gemaakt met 1 type bus welke op alle lijn kan. Je hoeft dan niet te kijken naar omloop lengtes en drukkere lijnen. Daarnaast kun je dan juist beter voldoen aan de rustmomenten tussen de ritten. Zo hebben ze in Twente al enige jaren de combinatie 10-51-53, waardoor netjes na 2.30 er een rust in zit van minimaal 10 minuten. En als je op lijn 10 dan een 10-meter zet kan dat niet meer.
When you're tired of London, you're tired of life
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Tadaaaaa:

Afbeelding

Foto © Dennis, neem contact op voor gebruik elders
teun
Berichten: 1528
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door teun »

Ziet er leuk uit, wel apart dat ze nu de streek op gaan, het heeft wat mij betreft toch meer een stad feel.
Herjanuitoverijssel
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 29 nov 2023, 22:52
Locatie: Omgeving Hardenberg

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Herjanuitoverijssel »

Zien er leuk uit!
Bus 30 naar Hoogeveen vertrekt over 2 minuten. Ohnee toch niet die is van ebs dus de rit valt uit! :)
RTBS
Berichten: 185
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Erg nice! Eindelijk eens geen VDL, het werd een beetje saai in deze regio. Gelukkig ook geen grote pony's op de ramen geplakt waardoor je nauwelijks nog naar buiten kunt kijken.

Welke kleur zijn de displays?
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Geen idee, zit nog geen boordcomputer in
Jelmer4
Berichten: 22
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 01:18

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Jelmer4 »

Ik zag 'm vandaag ook al even voorbij flitsen bij de stalling in Enschede toen ik in de trein richting Hengelo zat. Zal wel even wennen zijn aan het uiterlijk, zo lang als ik me kan herinneren zijn de bussen rood, maar verandering kan geen kwaad natuurlijk.

Overigens, heeft iemand enig idee wanneer de definitieve dienstregelingen/routes bekend gemaakt gaan worden?
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Ergens de komende twee weken, ik hoorde vandaag de termijn van 2 maanden voor ingangsdatum. Vandaag lagen ze al ter inzage voor de chauffeurs.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5305
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Lijn 45 »

Komen er eigenlijk ook comfort- of snellijnen in deze concessie?
Herjanuitoverijssel
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 29 nov 2023, 22:52
Locatie: Omgeving Hardenberg

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Herjanuitoverijssel »

Lijn 45 schreef: di 03 okt 2023, 22:20 Komen er eigenlijk ook comfort- of snellijnen in deze concessie?
Zover ik weet niet
Bus 30 naar Hoogeveen vertrekt over 2 minuten. Ohnee toch niet die is van ebs dus de rit valt uit! :)
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Lijn 45 schreef: di 03 okt 2023, 22:20 Komen er eigenlijk ook comfort- of snellijnen in deze concessie?
Niks van gehoord. Het lijnennet verandert ook niet echt: paar kleine wijzigingen op stadslijnen, één nieuwe streeklijn (60) en wat gewijzigde lijnnummers. Wel zijn er wat scholierenlijnen (zoals 264 die 664 wordt), maar of die schoolRRReis gaan heten is mij niets van bekend (A)
omaylie
Berichten: 465
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door omaylie »

Binnen het RRReis-gebied zijn geen enkele scholierenlijnen die de naam schoolRRReis dragen, dus dat lijkt mij hier ook niet het geval.
Gebruikersavatar
Nickipedia
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Nickipedia »

Binnen het RRReis-gebied bestond tot december 2022 snelRRReis ook niet... :X
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door sirvinniei »

Lijkt me nou ook niet echt leuk om op schoolreisje naar school te gaan.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

Lijn 45 schreef: di 03 okt 2023, 22:20 Komen er eigenlijk ook comfort- of snellijnen in deze concessie?
Valt de trein niet onder een van beide noemers?

Maar als je alleen naar de bussen kijkt: de enige snellijnen die in het concessiegebied rijden zijn lijnen 73 en 74, maar die worden dus niet door de houder van deze concessie gereden.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5305
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Lijn 45 »

De trein wordt/blijft Blauwnet. :)
RTBS
Berichten: 185
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RTBS »

In de Tubantia staat bij Enschede dat lijn 8 opgeheven wordt vanwege te weinig bezetting. Geldt dit alleen voor het gedeelte Enschede CS-Enschede-Zuid? Vanuit Hengelo-Noord naar Enschede zie ik lijn 8 vrijwel altijd vol. Al die reizigers kunnen lijn 11 en 13 er echt niet bij hebben want die zitten in de spits nu al helemaal vol inclusief sta-plaatsen.

Wel valt mij op dat lijn 8 vaak pal achter de lijnen 11 en 13 rijdt en op Westermaat altijd pal voor of achter lijn 51 waardoor ze elkaar de reizigers afpakken. Domweg achter elkaar aanrijden lijkt me niet zinvol, door de tijden te verschuiven kunnen ze heel eenvoudig een kwartierverbinding realiseren.
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Lijn 8 gaat er helemaal uit, er komt wel iets van versterking op lijn 11 geloof ik. Probleem met 8 was dat je nooit mooi tussen alle bussen in kon rijden: op je reed gelijk met 11/13, of je reed gelijk met 51. Dat de bus altijd goed bezet was ben ik helemaal met je eens.
RTBS
Berichten: 185
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Oh ok dus toch helemaal eruit. Dan kunnen ze denk ik niet anders dan zowel lijn 11 als 13 ieder kwartier laten rijden in de ochtend en middag spits. Beide lijnen zijn nu al te druk in de spitsen sinds ze tijdens Corona terug gegaan zijn van 3x per uur naar 2x.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten