Concessie Twente (2024-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef: wo 04 okt 2023, 19:29 Maar als je alleen naar de bussen kijkt: de enige snellijnen die in het concessiegebied rijden zijn lijnen 73 en 74, maar die worden dus niet door de houder van deze concessie gereden.
Eigenlijk wel natuurlijk, want die lijnen worden ook door Arriva gereden. :p
Maar je bedoelt vast dat die lijnen niet onder deze concessie vallen. ;)
dennistd schreef: do 05 okt 2023, 13:12 Lijn 8 gaat er helemaal uit,
Zonde, het is wel een nuttige lijn om de lijnen naar de stations te ontlasten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3276
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door marvinkok »

Lijn 8 zat 's morgens ook geregeld redelijk gevuld tussen Enschede-Zuid en Hengelo, was een mooie snelle verbinding. Die zullen nu via het station moeten gaan reizen
gkw1969
Berichten: 1803
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

De kaalslag is gestart in Twente:
Lijn 8 weg, 10 en 12 wordt ‘s reserveerRrreis.
Ben benieuwd wat er ‘s avonds nog blijft rijden.
We gaan weer terug naar de jaren 90 waarbij er in Almelo na 21.30 geen grote bus meer te vinden was.
When you're tired of London, you're tired of life
drooge
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 27 jan 2013, 11:00

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door drooge »

jjasloot schreef: vr 01 sep 2023, 23:32 Was er al ergens een vervoerplan gelekt? Het ROCOV Overijssel heeft wel al een advies erover gepubliceerd: https://rocovoverijssel.nl/advies-vervo ... -zho-2024/

Vlinder in Hengelo :shock:
Ja, staat op https://overijssel.notubiz.nl/document/ ... oerplan%22
RTBS
Berichten: 185
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RTBS »

gkw1969 schreef: do 05 okt 2023, 15:12 De kaalslag is gestart in Twente:
Lijn 8 weg, 10 en 12 wordt ‘s reserveerRrreis.
Ben benieuwd wat er ‘s avonds nog blijft rijden.
We gaan weer terug naar de jaren 90 waarbij er in Almelo na 21.30 geen grote bus meer te vinden was.
Zeg dat wel! Wat een enorme kaalslag en dan brengen ze het ook nog alsof het een verbetering is met veel extra ritten....

Wordt Almelo in de avonduren met kleine busjes gereden? De belbussen in de avond in Hengelo zal ook geen hond gebruik van maken, niemand gaat bellen om vervoer.
gkw1969
Berichten: 1803
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

drooge schreef: do 05 okt 2023, 15:26
jjasloot schreef: vr 01 sep 2023, 23:32 Was er al ergens een vervoerplan gelekt? Het ROCOV Overijssel heeft wel al een advies erover gepubliceerd: https://rocovoverijssel.nl/advies-vervo ... -zho-2024/

Vlinder in Hengelo :shock:
Ja, staat op https://overijssel.notubiz.nl/document/ ... oerplan%22
Ik maak hier uit op dat Arriva zaken verzwegen heeft bij het advies vragen aan Rocov. Rocov was nooit akkoord gegaan met opheffen lijn 8.
Er is een grote behoefte aan vervoer van Slangenbeek, Hasseler Es, Groot Driene naar Enschede CS. Hier reed in het verleden eerder al lijn 17.
Dit is een flinke aderlating in de bereikbaarheid van Hengelo Oost en Noord.
When you're tired of London, you're tired of life
RTBS
Berichten: 185
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Precies, hier gaat Arriva grote problemen mee krijgen in december. Ze denken het met slechts 2 extra ritten van alleen lijn 11 te kunnen oplossen...not.

Alleen in Slangenbeek stappen vaak al 15 tot 20 man in lijn 8, die moeten allemaal in lijn 13 die nu al overvol is en waarvan het gangpad vanaf de Hengelose Es geheel vol staat. Los van de extra reistijd en het overstappen die de reizigers gaan ondervinden.
gkw1969
Berichten: 1803
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Dit is de eerste keer dat ik het hele vervoerplan heb kunnen zien. Ik vindt het leuk dat ze gaan verschuiven zodat ze aansluiten op de sprinter, maar ze verliezen dan de IC uit het oog.
- Een kwartiersdienst in Ommen is ook interessant, ik had hem alleen anders ingericht met een half uursdienst met een langere route.
- Rijden in Nijverdal via Groot Lochter hadden ze veeeeeeeeel eerder moeten doen. Maar dat kon niet vanwege Noetsele College.
- Lijn 60 is, en dat had ik al eerder aangegeven, een leuke met heen en terug via Het Nardusboer. Daar wordt je als chauffeur niet vrolijker van en kost veel tijd. Het aantal passagiers is daar nou ook nog niet zodanig hoog dat het nodig is. De oude lijn 60 in ere herstellen via de Johanna van Burenlaan was beter geweest, mogelijk met het oude rondje "De Thij". Jammer dat ze dat toen hebben afgeschaft.
- Het aandoen van de haltes op de Kuipersdijk door de buurtbus is een slecht idee. Deze haltes kennen behoorlijk wat passagiers en als de buurtbus net iets eerder is dan de gewone bus, dan loopt de buurtbus vol. Ze hadden er verstandiger aan gedaan de route van de buurtbus via de Hogelandsingel en de Marthalaan laten lopen.

Al met al een interessant vervoersplan wat voor Hengelo het meest nadelig uitpakt, en dan met name voor lijnen 11 en 13.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

RTBS schreef: do 05 okt 2023, 16:31 De belbussen in de avond in Hengelo zal ook geen hond gebruik van maken, niemand gaat bellen om vervoer.
De grootste groep reizigers reist 's avonds vanaf het station naar de wijken. Deze reizigers hoeven niet te reserveren.
Omdat hierdoor de frequentie verhoogd wordt naar 2x/uur, vind ik het een prima oplossing.

Alleen op zondag(ochtend) is het minder handig, aangezien er dan ook reizigers naar het centrum en station zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
RTBS
Berichten: 185
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Meltrain schreef: do 05 okt 2023, 18:39
RTBS schreef: do 05 okt 2023, 16:31 De belbussen in de avond in Hengelo zal ook geen hond gebruik van maken, niemand gaat bellen om vervoer.
De grootste groep reizigers reist 's avonds vanaf het station naar de wijken. Deze reizigers hoeven niet te reserveren.
Omdat hierdoor de frequentie verhoogd wordt naar 2x/uur, vind ik het een prima oplossing.
Weet ik, maar denk je nou werkelijk dat Arriva 3 busjes met chauffeurs bij het station gaat neerzetten? Dat is een behoorlijke kostenpost, kun je beter de routes gewoon rijden waardoor je meer reizigers vervoert. Reken er maar op dat de helft van de tijd reizigersaanbod is voor alle drie de busjes tegelijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

3x8x2=48 reizigers per uur.
Als er nu 48 reizigers per uur zouden zijn, had Arriva het vast wel anders ingericht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

Ik lees dat de lijnen 73 en 74 ook 's avonds en in het weekend gaan rijden ( :pos: ), maar dat lijn 53 net zoals nu op die momenten alleen tussen Hengelo en Haaksbergen rijdt. Verdwijnt de verbinding Haaksbergen - Eibergen dan 's avonds en in het weekend?

Had Arriva het westelijke deel van de huidige lijn 62 niet beter 92 kunnen noemen? Dan had je in West-Twente vooral lijnnummers in de 90 gehad. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door sirvinniei »

RTBS schreef: do 05 okt 2023, 18:50
Meltrain schreef: do 05 okt 2023, 18:39
RTBS schreef: do 05 okt 2023, 16:31 De belbussen in de avond in Hengelo zal ook geen hond gebruik van maken, niemand gaat bellen om vervoer.
De grootste groep reizigers reist 's avonds vanaf het station naar de wijken. Deze reizigers hoeven niet te reserveren.
Omdat hierdoor de frequentie verhoogd wordt naar 2x/uur, vind ik het een prima oplossing.
Weet ik, maar denk je nou werkelijk dat Arriva 3 busjes met chauffeurs bij het station gaat neerzetten? Dat is een behoorlijke kostenpost, kun je beter de routes gewoon rijden waardoor je meer reizigers vervoert. Reken er maar op dat de helft van de tijd reizigersaanbod is voor alle drie de busjes tegelijk.
Het zuidelijke deel van lijn 12 en lijn 10 kan je makkelijk gecombineerd rijden.

Extra voordeel is overig dat de vrij grote lussen van lijn 10 en 12 nu voorkomen worden, omdat de bussen direct naar de halte kunnen rijden 's avonds.
Ik heb geen onderschrift
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Er komen 2 busjes op Hengelo: eentje voor Driene en Veldwijk, en eentje voor Ziekenhuis en Veldwijk. Het hangt van de vraag af welke van de twee dan ook naar Veldwijk gaat.
Jelmer4
Berichten: 22
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 01:18

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Jelmer4 »

drooge schreef: do 05 okt 2023, 15:26
jjasloot schreef: vr 01 sep 2023, 23:32 Was er al ergens een vervoerplan gelekt? Het ROCOV Overijssel heeft wel al een advies erover gepubliceerd: https://rocovoverijssel.nl/advies-vervo ... -zho-2024/

Vlinder in Hengelo :shock:
Ja, staat op https://overijssel.notubiz.nl/document/ ... oerplan%22
In het plan zie ik (bij het stukje over de nieuwe lijn 5) een afbeelding met een deel van de lijnenkaart.

Mij viel ineens op dat het lijkt alsof de bus weer direct vanaf de Haaksbergerstraat richting het van Heekplein gaat rijden (zonder eerst het kruispunt over te steken en vervolgens bij de Q-park af te slaan richting het van Heekplein). Zou dit een foutje zijn of is dit daadwerkelijk de bedoeling? Als het wel zo is kan het namelijk wel een minuut ( of soms zelfs 2) schelen.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

Meltrain schreef: do 05 okt 2023, 20:28 Ik lees dat de lijnen 73 en 74 ook 's avonds en in het weekend gaan rijden ( :pos: ), maar dat lijn 53 net zoals nu op die momenten alleen tussen Hengelo en Haaksbergen rijdt. Verdwijnt de verbinding Haaksbergen - Eibergen dan 's avonds en in het weekend?

Had Arriva het westelijke deel van de huidige lijn 62 niet beter 92 kunnen noemen? Dan had je in West-Twente vooral lijnnummers in de 90 gehad. :)
Tegen die tijd moet het geplande 'busstation' nabij het voormalige Danspaleis gereed zijn, waar dan overgestapt kan worden tussen lijnen 73/74 enerzijds en 62 anderzijds (wat ook de verbinding Borculo/Neede<->Enschede zou moeten versnellen middels overstap). Ook de verbindingen Eibergen<->Neede moet dan via die halte, aangezien 's avonds en in het weekend die rechtstreekse bus gaat verdwijnen (heel lijn 470 verdwijnt).

Overigens zou ik lijnnummertje 75 logischer vinden dan 92, aangezien dat beter past bij de N18-as waar ook deze lijn over rijdt (eigenlijk een beetje de as Enschede-Achterhoek ook).
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Jelmer4 schreef: vr 06 okt 2023, 02:42 In het plan zie ik (bij het stukje over de nieuwe lijn 5) een afbeelding met een deel van de lijnenkaart.

Mij viel ineens op dat het lijkt alsof de bus weer direct vanaf de Haaksbergerstraat richting het van Heekplein gaat rijden (zonder eerst het kruispunt over te steken en vervolgens bij de Q-park af te slaan richting het van Heekplein). Zou dit een foutje zijn of is dit daadwerkelijk de bedoeling? Als het wel zo is kan het namelijk wel een minuut ( of soms zelfs 2) schelen.
Dat kan alleen maar een fout zijn: hij staat namelijk ook richting zuid daarlangs ingetekend en dat kan helemaal niet (je kunt alleen maar rechtsaf de Haaksbergerstraat op vanuit de Koningstraat).

Ten noorden van lijn 5 (tussen Borgbos en V/d Zandestraat) staat trouwens ook nog een verdwaald pijltje :lol:
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

Ze hadden eigenlijk de busaf/opritten met de Boulevard 1945 moeten behouden, zodat de bussen van/naar het ziekenhuis daarlangs zouden kunnen. Al vraag ik me ook wel af waarom die busbaan langs dat stuk van de Haaksbergerstraat (er rijden daar behoorlijk wat bussen) weg moest.
gkw1969
Berichten: 1803
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

dennistd schreef: vr 06 okt 2023, 03:17
Jelmer4 schreef: vr 06 okt 2023, 02:42 In het plan zie ik (bij het stukje over de nieuwe lijn 5) een afbeelding met een deel van de lijnenkaart.

Mij viel ineens op dat het lijkt alsof de bus weer direct vanaf de Haaksbergerstraat richting het van Heekplein gaat rijden (zonder eerst het kruispunt over te steken en vervolgens bij de Q-park af te slaan richting het van Heekplein). Zou dit een foutje zijn of is dit daadwerkelijk de bedoeling? Als het wel zo is kan het namelijk wel een minuut ( of soms zelfs 2) schelen.
Dat kan alleen maar een fout zijn: hij staat namelijk ook richting zuid daarlangs ingetekend en dat kan helemaal niet (je kunt alleen maar rechtsaf de Haaksbergerstraat op vanuit de Koningstraat).

Ten noorden van lijn 5 (tussen Borgbos en V/d Zandestraat) staat trouwens ook nog een verdwaald pijltje :lol:
Ik weet niet precies hoe de verkeerssituatie nu is en of bussen ter hoogte van het MST nog de busbaan op kunnen, maar hij staat gewoon tussen Station en Zuiderval ingetekend bij de dikke bundel die van de Zuiderval afkomt. Dus ergens zal hij daar de busbaan op komen. Nogmaals, ik ben al in geen 3 jaar meer daar geweest dus ik weet niet hoe de situatie daar nu is.

Wel ben ik van mening dat je beter de 63 en 73 om kunt wisselen zodat passagiers vanuit Haaksbergen-Neede-Borculo zelf ook rechtstreeks naar Zuiderval, MST en binnenstad kunnen. Immers vanaf Groenlo rijden 73 en 74 exact gelijk, dus die passagiers hebben de verbinding al. En hoeveel gaan er nu daadwerkelijk vanuit Winterswijk naar MST (Winterswijk heeft een eigen ziekenhuis).
When you're tired of London, you're tired of life
Jelmer4
Berichten: 22
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 01:18

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Jelmer4 »

dennistd schreef: vr 06 okt 2023, 03:17
Jelmer4 schreef: vr 06 okt 2023, 02:42 In het plan zie ik (bij het stukje over de nieuwe lijn 5) een afbeelding met een deel van de lijnenkaart.

Mij viel ineens op dat het lijkt alsof de bus weer direct vanaf de Haaksbergerstraat richting het van Heekplein gaat rijden (zonder eerst het kruispunt over te steken en vervolgens bij de Q-park af te slaan richting het van Heekplein). Zou dit een foutje zijn of is dit daadwerkelijk de bedoeling? Als het wel zo is kan het namelijk wel een minuut ( of soms zelfs 2) schelen.
Dat kan alleen maar een fout zijn: hij staat namelijk ook richting zuid daarlangs ingetekend en dat kan helemaal niet (je kunt alleen maar rechtsaf de Haaksbergerstraat op vanuit de Koningstraat).

Ten noorden van lijn 5 (tussen Borgbos en V/d Zandestraat) staat trouwens ook nog een verdwaald pijltje :lol:
Ah ja, nu je het zegt valt mij het ook op. Jammer, ik heb de nieuwe situatie daar eigenlijk nooit zo goed begrepen. Voor de bussen levert het eerder tijdverlies op dan tijdwinst. De wachttijd voor het verkeerslicht lijkt soms wel eeuwen te duren, en de hele situatie bij de lappendeken ( kruispunt Nijverheidsstraat - Beltstraat (of heet dat stukje Pijpenstraat :| ) is er ook zeker niet veiliger op geworden.
omaylie
Berichten: 465
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door omaylie »

Worden de huidige buurtbussen overgenomen of komen er nieuwe?
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1409
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door ovVeluwe »

Ik had vernomen nieuwe Tribus Civitas op Crafter basis.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Herjanuitoverijssel
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 29 nov 2023, 22:52
Locatie: Omgeving Hardenberg

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Herjanuitoverijssel »

Ik heb een tijd terug een keer bij een filmpje van rtv oost over arriva in Twente vernomen dat het de eerste dag gratis reizen is, Weet iemand hier of dat juist is?
Bus 30 naar Hoogeveen vertrekt over 2 minuten. Ohnee toch niet die is van ebs dus de rit valt uit! :)
Jelmer4
Berichten: 22
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 01:18

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Jelmer4 »

ovVeluwe schreef: vr 06 okt 2023, 23:08 Ik had vernomen nieuwe Tribus Civitas op Crafter basis.
Dit zijn toch gewoon busjes op diesel? Of zijn deze ook elektrisch?
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 654
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door DPDelft »

Elektrische toegankelijke buurtbussen zijn nog niet mogelijk door het maximum gewicht met een B rijbewijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten