Dat kan allemaal zomaar?Arriva haalt zomerrooster Twente vijf weken naar voren om werkdruk chauffeurs
Vijf weken voor de start van de zomervakantie in Overijssel laat Arriva al minder bussen rijden in de regio Twente. Het vervoersbedrijf schakelt half juni over op een vakantiedienstregeling, wat betekent dat de bussen in steden als Almelo, Enschede en Hengelo minder vaak rijden dan normaal. Arriva hoopt hiermee de buschauffeurs te ontlasten, die al maanden klagen over een hoge werkdruk.
https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/05/23 ... hauffeurs/
Concessie Twente (2024-2028)
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Re: Concessie Twente (2024-2028)
In het artikel staat dat Arriva toestemming heeft gekregen van de provincie Overijssel om de dienstregeling eerder af te schalen.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
zal wel weer een boete opleveren omdat er minder ritten uitgevoerd worden dan afgesproken.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Het is natuurlijk wel zo dat het in de laatste weken voor de zomervakantie altijd wat minder druk is in de bussen. Je hebt een percentage studenten dat is afgehaakt, scholieren die eindexamen heeft gedaan. Dus het hoeft niet voor heel veel problemen te zorgen. Onhandig is het wel voor de forens welke nu wellicht een lagere overstap heeft.
🍉
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Met die afschaffing waren ze in december al begonnen! Ook vanochtend in de spits weer eens anderhalf uur geen enkele bus op mijn lijn.
Ik vraag me ook af waar zie die ritten willen gaan schrappen, de dienstregeling in Hengelo e.o. was sowieso al flink uitgekleed door Arriva, met name op lijn 51 en 59. In de regio Almelo zie ik ook weinig mogelijkheden.
Ik zie alleen mogelijkheden om de dienstregeling in Enschede af te schalen, daar is ieder kwartier een bus op vele lijnen sowieso een overkill, ik zie er regelmatig een aantal achter elkaar compleet leeg rondrijden. Of misschien lijn 60 opheffen? Ik heb niet het idee dat daar veel mensen gebruik van maken.
Ik vraag me ook af waar zie die ritten willen gaan schrappen, de dienstregeling in Hengelo e.o. was sowieso al flink uitgekleed door Arriva, met name op lijn 51 en 59. In de regio Almelo zie ik ook weinig mogelijkheden.
Ik zie alleen mogelijkheden om de dienstregeling in Enschede af te schalen, daar is ieder kwartier een bus op vele lijnen sowieso een overkill, ik zie er regelmatig een aantal achter elkaar compleet leeg rondrijden. Of misschien lijn 60 opheffen? Ik heb niet het idee dat daar veel mensen gebruik van maken.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Volgens de Wiki heeft Arriva op lijn 51 geen wijzigingen doorgevoerd en op lijn 59 (nu: 65) alleen een frequentieverlaging tijdens de vroege daluren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Klopt niet, zowel 51 als 59 reden onder Keolis ieder half uur overdag. Beide lijnen (59 nu als 65) rijden nu overdag in de daluren slechts 1x per uur ondanks dat deze best een goede bezetting hadden in de Keolis tijd. En dan vallen die bussen nog zeer regelmatig uit en dan rijden ze slechts 1x per 2 uur...
En dan is er ook nog de lijn 8 die compleet opgeheven is terwijl deze bussen vaak zo vol zaten dat er gestaan moest worden, met name in de ochtendspits.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39321
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Ik zie toch echt al sinds 2015 een uurdienst op de wiki staan voor lijn 51. De frequentie is aan de randen van de daluren bij de komst van Arriva zelfs verhoogd i.p.v. verlaagd.
Lijn 59 is alleen in het ochtenddal naar een uurdienst gegaan, maar rijdt in het middagdal nog altijd 2x/uur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Klopt niet, zo rijdt lijn 65 bijvoorbeeld nu van 08.22 tot 13.22 uur slechts een uurdienst, dat zijn 5 uren. Andere kant op ongeveer een half uur verschoven. In het verleden hebben lijn 50 en 51 afwisselend gereden onder Syntus, later werd dat alleen lijn 51.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39321
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Dan geloof je het toch lekker niet, maar in de dienstregeling 2022 van lijn 51 staat toch echt een uurdienst.
En zoals ik al schreef: lijn 59 is alleen in het ochtenddal naar een uurdienst gegaan t.o.v. de oude Keolis dienstregeling.
En zoals ik al schreef: lijn 59 is alleen in het ochtenddal naar een uurdienst gegaan t.o.v. de oude Keolis dienstregeling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Laatste jaar van Keolis/Syntus was dienstregeling 2023 he, niet de 2022 die jij stuurde. Dus als je die ook hebt...
Los van lijn 51 had je toen ook nog lijn 8 op gedeeltelijk hetzelfde traject, op veel uren had je onder Keolis/Syntus 4x per uur een bus tot Westermaat. Nu slechts 1 of 2 per uur, mits ze zin hebben om te rijden, anders mag je gerust een uurtje langer wachten.... Gelukkig gaat de provincie nu eindelijk boetes opleggen aan Arriva.
Los van lijn 51 had je toen ook nog lijn 8 op gedeeltelijk hetzelfde traject, op veel uren had je onder Keolis/Syntus 4x per uur een bus tot Westermaat. Nu slechts 1 of 2 per uur, mits ze zin hebben om te rijden, anders mag je gerust een uurtje langer wachten.... Gelukkig gaat de provincie nu eindelijk boetes opleggen aan Arriva.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
De 65 heeft niet bepaald een hoge bezetting na de ochtendspits. Kan ik weten, want ik zit er vrijwel dagelijks in.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Tja daar hebben heel veel lijnen last van, maar als je terug gaat naar een uurdienst verlies je heel veel reizigers, uw verhaal bevestigd dat. In november/december onder Keolis zag ik toch echt in die uren vaak rond de 50% bezetting. Na de afschaling van Arriva is het niet zo dat die uurdienst dan ineens veel voller zit, in tegendeel. Heel veel reizigers laten het OV nu links liggen.
Kijk ook eens naar lijn 60 die wel ieder half uur rijdt, de keren dat ik die zag rijden zat er niemand in.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39321
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Die heb ik niet, maar de wiki bevestigd dat er toen niks aan de frequentie verandert is. Er rijdt dus al sinds de opheffing van 50 onder Syntus slechts 1x/uur een bus tussen Hengelo en Borne, stellig beweren dat het er twee waren verandert daar niets aan. En onder Arriva is daar dus niets aan verandert.
(Overigens ben ik ook geen fan van de gebruikelijke werkwijze van Arriva hoor, maar ook niet van stellige beweringen dat iets niet zo was terwijl meerdere bronnen het tegendeel bewijzen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Daniel schreef: ↑vr 24 mei 2024, 21:45Ik zie toch echt al sinds 2015 een uurdienst op de wiki staan voor lijn 51. De frequentie is aan de randen van de daluren bij de komst van Arriva zelfs verhoogd i.p.v. verlaagd.
Lijn 59 is alleen in het ochtenddal naar een uurdienst gegaan, maar rijdt in het middagdal nog altijd 2x/uur.
De wiki geeft bij lijn 51 toch echt: spits: 2x per uur en dal 1-2x per uur (ongewijzigd sinds 2015 zoals al gemeld was)Daniel schreef: ↑vr 24 mei 2024, 22:17 Dan geloof je het toch lekker niet, maar in de dienstregeling 2022 van lijn 51 staat toch echt een uurdienst.
En zoals ik al schreef: lijn 59 is alleen in het ochtenddal naar een uurdienst gegaan t.o.v. de oude Keolis dienstregeling.
De lijnfolder geeft in de spits toch echt 2x per uur aan in 2022. Dus als er al een frequentiewijziging heeft plaats gevonden dan is dat per 2024 gegaan en niet per 2023. En volgens OVinfo (je kunt geen tabellen opzoeken voor Twente op de site van Arriva), is de frequentie op dit moment exact hetzelfde als in 2022 en 2015 en 2013. Dus bekijk de maandag-vrijdag tabel nog maar eens goed in de lijnfolder die Daniel heeft gepubliceerd. De frequentie op lijn 51 is de afgelopen 10 jaar niet gewijzigd
When you're tired of London, you're tired of life
-
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Die bestaat niet, vandaar dat hij die ook niet heeft:
twents.nl via archief schreef:In Twente blijft de dienstregeling grotendeels gelijk. Er zijn een paar kleine wijzigingen. Omdat er weinig verandert, blijven de vertrektijden in huidige lijnfolders van 2022 geldig.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten