Concessie Twente (2024-2028)
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Dat klopt, dat plan lag er bij Syntus al. De buurtbus zal rijden vanaf Losser centrum via de Gronausestraat richting Glanerbrug, waarbij even een rondje door Glane gereden wordt om vervolgens bij Glanerbrug Schoolstraat aansluiting te geven op lijn 3.
You only live once, but if you do it right, once is enough
Re: Concessie Twente (2024-2028)
@dennistd: ik zat in de wiki te kijken, niet in OV Info.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Overigens klopt OVinfo niet want Ariensstaete is ook Glanerbrug, evenals station Glanerbrug
Ariesstaete is het vroegere Arienstehuis, oude eindpunt van lijn 51.
Laatst gewijzigd door Tom024 op di 13 aug 2024, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto uit quote gehaald
Reden: Foto uit quote gehaald
You only live once, but if you do it right, once is enough
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Dat die fout is gemaakt komt (volgens mij) omdat Glanerbrug in de gemeente Enschede ligt en dat ze waarschijnlijk per ongeluk de naam van de gemeente hebben gebruikt.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Er zijn in Nederland een aantal gemeentes waar, in plaats van alleen de buurtschappen waar anderhalve man en een paardenkop wonen, alle dorpen geen eigen woonplaats zijn in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Alle kleine dorpjes in de gemeente Enschede zijn voor de BAG onderdeel van de kern Enschede, net als Glanerbrug. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Rijsoord, Bolnes en Slikkerveer. Dat is in de BAG allemaal Ridderkerk. Dichter bij Enschede is het dorp Sint Isidorushoeve onderdeel van Haaksbergen in de Basisregistratie.
Zo ver als de Duitsers soms gaan met deze manier van adressen registreren. is het hier in Nederland nog niet overigens.
Zo ver als de Duitsers soms gaan met deze manier van adressen registreren. is het hier in Nederland nog niet overigens.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Nou ben ik samen met drie collega's zelf de BAG-beheerder over twee gemeentes in Zuid-Holland, maar ik kan na ruim 5 jaar wel een boek schrijven van alle eigenaardigheden die ik al ben tegengekomen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Ik wil niet veel zeggen, maar Glanerbrug is verre van een buurtschap. Glane daarentegen is wel een buurtschap en die wordt op OVInfo wel genoemd. Het heeft dus verder niks met de BAG te maken maar hoe men het invoert in het systeem. Alleen de 2 haltes van lijn 507 staan onder Enschede, de haltes van lijn 3, zoals schoolstraat, staat netjes onder Glanerbrug.ArrivaBas schreef: ↑ma 12 aug 2024, 17:07 Er zijn in Nederland een aantal gemeentes waar, in plaats van alleen de buurtschappen waar anderhalve man en een paardenkop wonen, alle dorpen geen eigen woonplaats zijn in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Alle kleine dorpjes in de gemeente Enschede zijn voor de BAG onderdeel van de kern Enschede, net als Glanerbrug. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Rijsoord, Bolnes en Slikkerveer. Dat is in de BAG allemaal Ridderkerk. Dichter bij Enschede is het dorp Sint Isidorushoeve onderdeel van Haaksbergen in de Basisregistratie.
Zo ver als de Duitsers soms gaan met deze manier van adressen registreren. is het hier in Nederland nog niet overigens.
You only live once, but if you do it right, once is enough
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Even een vraag wat betreft de route van lijn 2 en 5 in Enschede. Lijn 5 is zoals beloofd door Arriva voor de start van de concessie inderdaad sneller dan lijn 2 in het centrum van Enschede (meestal dan). Echter neemt de stop bij het eindpunt Disselhoek (waar ook nog voor omgereden moet worden, aangezien het niet echt in de route ligt) vrij veel tijd die vooral in de ochtendspits soms nodig is om op tijd in het centrum te zijn. Ook wordt er gewacht tot de geplande vetrektijd waardoor reizigers van Helmerhoek er soms wel een goede 3 minuten staan te wachten. Zijn er plannen om deze stop uit de dienstregeling te laten verdwijnen en zo een directe lijn Enschede centrum- Haaksbergerstraat - Helmerhoek - Wesselerbrink - Zuiderval - Enschede centrum te creëren?
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Nou spreek je jezelf een beetje tegen: "tijd die vooral in de ochtendspits soms nodig is om op tijd in het centrum te zijn" en "gewacht tot de geplande vetrektijd waardoor reizigers van Helmerhoek er soms wel een goede 3 minuten staan te wachten".
De halte neemt dus tijd die er volgens jou niet is, maar aan de andere kant staat de bus er wel 3 minuten te wachten? Mijn ervaring is dat je er soms inderdaad 2 minuten staat en soms meteen door kunt rijden, maar hierdoor is er een mooie buffer om eventuele vertraging in te lopen. Zou je die eruit halen dan zal de bus veel vaker te vroeg of juist te laat zijn.
De halte neemt dus tijd die er volgens jou niet is, maar aan de andere kant staat de bus er wel 3 minuten te wachten? Mijn ervaring is dat je er soms inderdaad 2 minuten staat en soms meteen door kunt rijden, maar hierdoor is er een mooie buffer om eventuele vertraging in te lopen. Zou je die eruit halen dan zal de bus veel vaker te vroeg of juist te laat zijn.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Ah ik zie dat ze de Mercedes-Benz Sprinter 6086 gaan gebruiken voor de nieuwe lijn 507. Maar ik vraag me wel af: waarom een bus van ruim 10 jaar oud? Ze hadden net zo goed de Volkswagen Crafter 6542 kunnen gebruiken. Die hebben ze in Doetinchem volgens mij toch niet meer nodig.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Dat heeft te maken met het feit dat de bus in eerste instantie voor 1 jaar gaat rijden en de 6542 geen buurtbus is maar beschikbaar is voor de normale lijndienst en daar ook voor op papier staat (ongeacht of deze rijdt of niet). Om de bus om te zetten naar buurtbus moet ze er formeel een andere bus voor neerzetten, tenzij onomstotelijk bewezen is dat de bus echt over is door bezuinigingen o.i.d. Een vervoerder is verplicht ieder jaar aan te geven hoeveel bussen ze beschikbaar hebben voor het uitvoeren van het vervoer, dus als er een bus weg gaat moeten ze er een ander voor terug laten komen.
Als de lijn een succes blijkt dan wordt er een nieuwe bus aangeschaft.
Als de lijn een succes blijkt dan wordt er een nieuwe bus aangeschaft.
You only live once, but if you do it right, once is enough
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Ik zie dat er voor andere RRReis-concessies (IJssel-Vecht en Veluwe-Zuid) al vervoerplannen voor 2025 online staan. Is dat bij deze concessie ook al het geval? Ik kan het namelijk nog nergens vinden...
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Die, ja. Dankjewel.Sorry_geen_dienst schreef: ↑wo 09 okt 2024, 17:47 Deze? https://overijssel.notubiz.nl/document/14594912/1
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Ik vind eerlijk gezegd 15 reizigers per dag 750 meter extra laten lopen, omdat de halte vervalt best veel. Het gaat om de halte Paganinistraat.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Ah ja, arriva doet weer goed met stads netwerken [sarcasme]
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Mee eens, dat is het gevolg van het feit dat lijn 11 niet meer door Klein Driene rijdt tegenwoordig. De huidige lijn 12 maakt een bizar rare route om Klein Driene toch te bedienen, ik snap Arriva wel dat ze lijn 12 aangepast hebben want reizigers zijn nu vaak erg lang onderweg.Heel_Holland_Spot schreef: ↑wo 09 okt 2024, 18:29 Ik vind eerlijk gezegd 15 reizigers per dag 750 meter extra laten lopen, omdat de halte vervalt best veel. Het gaat om de halte Paganinistraat.
Zelfde is in het verleden gebeurd met de oude lijn 11 naar Wilbert, dat was na de oude lijn 12 naar Hasseler Es de drukste lijn van Hengelo en werd ineens opgeheven. Een groot deel van de stad wordt daardoor niet meer bediend, met name de wijken waar juist veel klandizie zit.
Arriva zou er eens over na kunnen denken om een nieuwe lijn te starten die vanaf het CS naar Klein Driene gaat, vervolgens naar de Sterrenbuurt, daarna naar het Twentebad (dat nu helemaal niet bediend wordt), daar keren en weer via Sterrenbuurt en Klein Driene terug.
Al met al is de nieuwe dienstregeling voor Hengelo een zeer forse verbetering t.o.v. de flinke verschraling van een jaar geleden. Vooral de vele flexxritten die weer een vaste dienstregeling gaan worden vind ik erg positief. Wel raar dat de twee drukste lijnen (11 en 13) zondags pas na 10.00 uur starten terwijl 10, 12 en 14 al uren eerder beginnen.
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
- Locatie: Den Haag
Re: Concessie Twente (2024-2028)
De nieuwe dienstregeling is in OVinfo te vinden, ook is er op rrreis.nl een overzichtje gemaakt.
Vreemd genoeg ontbreekt daar alle info over de buurtbussen (ook op de buurtRRReispagina).
Vreemd genoeg ontbreekt daar alle info over de buurtbussen (ook op de buurtRRReispagina).
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Wel een marginaal overzicht; zeker de wijzigingen in Hengelo zijn van dien aard dat hier wel wat meer duiding bij had gemogen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
De toenmalige stadsdienst in Hengelo was nog een overblijfsel van de HADO die met maximale lengte van 11 meter reed. Helaas zijn de straten voor een groot deel niet meer geschikt voor de grote zware bussen waar nu mee gereden wordt. Ze hebben al verschillende routes gehad in de loop der jaren met lijn 11 die via Sterrenbuurt en Klein Driene een ringlijn reed, lijn 12 die via Groot Driene en Veldwijk een ringlijn reed. Maar ze bleven maar vast houden aan ringlijnen in Hengelo omdat vaak een keer mogelijkheid ontbrak. Daarnaast kent Hengelo relatief weinig hoogbouw waardoor je weinig concentraties van passagiers hebt en is vanuit het overgrote deel van de wijken de binnenstad makkelijk te bereiken met de fiets. In Enschede en Almelo liggen de wijken wat verder weg van de stad en hebben grotere concentraties van woningen zoals de flats op Drakensteyn in Almelo of Wesselerbrink in Enschede. De grootste concentratie van passagiers had je vroeger op de Hengelose Es en Klein Driene met heel veel sociale huurwoningen. Maar Hengelo is, in tegenstelling tot Enschede, veel meer een elitaire stad geworden nadat o.a. Akzo en Thales hun intrede deden.RTBS schreef: ↑wo 09 okt 2024, 22:58
Zelfde is in het verleden gebeurd met de oude lijn 11 naar Wilbert, dat was na de oude lijn 12 naar Hasseler Es de drukste lijn van Hengelo en werd ineens opgeheven. Een groot deel van de stad wordt daardoor niet meer bediend, met name de wijken waar juist veel klandizie zit.
Arriva zou er eens over na kunnen denken om een nieuwe lijn te starten die vanaf het CS naar Klein Driene gaat, vervolgens naar de Sterrenbuurt, daarna naar het Twentebad (dat nu helemaal niet bediend wordt), daar keren en weer via Sterrenbuurt en Klein Driene terug.
De mooiste route vond ik zelf altijd nog door Tuindorp/Het Lansink, via C.T. Storkstraat, Lansinksweg en Meijersweg, dwars door de wijk. Daarna kwam Sterrenbuurt
You only live once, but if you do it right, once is enough
Re: Concessie Twente (2024-2028)
In elk geval is de RRReis-website nog niet echt bijgewerkt en evenzo in de OVinfo-app mis ik nog bij diverse lijnen de dienstregeling voor 2025.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Klein Driene en Hengelose Es hebben nog altijd grote concentraties huurwoningen, daar is nauwelijks iets in veranderd, zeker Klein Driene. Juist die wijk verliest vanaf december haar busaansluiting en de alternatieven zijn niet geloofwaardig.gkw1969 schreef: ↑do 28 nov 2024, 09:27De toenmalige stadsdienst in Hengelo was nog een overblijfsel van de HADO die met maximale lengte van 11 meter reed. Helaas zijn de straten voor een groot deel niet meer geschikt voor de grote zware bussen waar nu mee gereden wordt. Ze hebben al verschillende routes gehad in de loop der jaren met lijn 11 die via Sterrenbuurt en Klein Driene een ringlijn reed, lijn 12 die via Groot Driene en Veldwijk een ringlijn reed. Maar ze bleven maar vast houden aan ringlijnen in Hengelo omdat vaak een keer mogelijkheid ontbrak. Daarnaast kent Hengelo relatief weinig hoogbouw waardoor je weinig concentraties van passagiers hebt en is vanuit het overgrote deel van de wijken de binnenstad makkelijk te bereiken met de fiets. In Enschede en Almelo liggen de wijken wat verder weg van de stad en hebben grotere concentraties van woningen zoals de flats op Drakensteyn in Almelo of Wesselerbrink in Enschede. De grootste concentratie van passagiers had je vroeger op de Hengelose Es en Klein Driene met heel veel sociale huurwoningen. Maar Hengelo is, in tegenstelling tot Enschede, veel meer een elitaire stad geworden nadat o.a. Akzo en Thales hun intrede deden.RTBS schreef: ↑wo 09 okt 2024, 22:58
Zelfde is in het verleden gebeurd met de oude lijn 11 naar Wilbert, dat was na de oude lijn 12 naar Hasseler Es de drukste lijn van Hengelo en werd ineens opgeheven. Een groot deel van de stad wordt daardoor niet meer bediend, met name de wijken waar juist veel klandizie zit.
Arriva zou er eens over na kunnen denken om een nieuwe lijn te starten die vanaf het CS naar Klein Driene gaat, vervolgens naar de Sterrenbuurt, daarna naar het Twentebad (dat nu helemaal niet bediend wordt), daar keren en weer via Sterrenbuurt en Klein Driene terug.
De mooiste route vond ik zelf altijd nog door Tuindorp/Het Lansink, via C.T. Storkstraat, Lansinksweg en Meijersweg, dwars door de wijk. Daarna kwam Sterrenbuurt
Vanaf december gaat lijn 12 gedeeltelijk hetzelfde traject volgen als lijn 9. Lijn 12 Groot Driene zou een gedeelte van lijn 10 Veldwijk over kunnen nemen door vanaf het station rechtsaf door de Velourstunnel te gaan en dan richting het FBK stadion. De nieuwe wijk daar plus het stadion/trainingscomplex Heracles/FCT zitten veel potentiële reizigers. Het traject mag dan wel eerst geschikt gemaakt worden voor bussen en een aansluiting op de Kuipersdijk krijgen, op zich allemaal goed uitvoerbaar.
Lijn 13 Slangenbeek mag wel wat versterking krijgen, volgens Arriva is dat de drukste lijn van Hengelo, gekke is dat lijn 11 wel in de ochtendspits enkele versterkingsritten heeft en lijn 13 niet. Ik zie vrijwel dagelijks dat lijn 13 bij winkelcentrum Slangenbeek al geheel vol zit en dan moeten vele drukke haltes nog aangedaan worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten