Concessie Twente (2024-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
gkw1969
Berichten: 2081
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Dat klopt, dat plan lag er bij Syntus al. De buurtbus zal rijden vanaf Losser centrum via de Gronausestraat richting Glanerbrug, waarbij even een rondje door Glane gereden wordt om vervolgens bij Glanerbrug Schoolstraat aansluiting te geven op lijn 3.
You only live once, but if you do it right, once is enough
waldo79
Berichten: 8055
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door waldo79 »

@dennistd: ik zat in de wiki te kijken, niet in OV Info.
gkw1969
Berichten: 2081
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

dennistd schreef: zo 11 aug 2024, 13:37
Overigens klopt OVinfo niet want Ariensstaete is ook Glanerbrug, evenals station Glanerbrug

Ariesstaete is het vroegere Arienstehuis, oude eindpunt van lijn 51.
Laatst gewijzigd door Tom024 op di 13 aug 2024, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto uit quote gehaald
You only live once, but if you do it right, once is enough
omaylie
Berichten: 596
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door omaylie »

Dat die fout is gemaakt komt (volgens mij) omdat Glanerbrug in de gemeente Enschede ligt en dat ze waarschijnlijk per ongeluk de naam van de gemeente hebben gebruikt.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9200
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door ArrivaBas »

Er zijn in Nederland een aantal gemeentes waar, in plaats van alleen de buurtschappen waar anderhalve man en een paardenkop wonen, alle dorpen geen eigen woonplaats zijn in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Alle kleine dorpjes in de gemeente Enschede zijn voor de BAG onderdeel van de kern Enschede, net als Glanerbrug. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Rijsoord, Bolnes en Slikkerveer. Dat is in de BAG allemaal Ridderkerk. Dichter bij Enschede is het dorp Sint Isidorushoeve onderdeel van Haaksbergen in de Basisregistratie.

Zo ver als de Duitsers soms gaan met deze manier van adressen registreren. is het hier in Nederland nog niet overigens.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Etienne
Donateur
Berichten: 8187
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Etienne »

Nou ben ik samen met drie collega's zelf de BAG-beheerder over twee gemeentes in Zuid-Holland, maar ik kan na ruim 5 jaar wel een boek schrijven van alle eigenaardigheden die ik al ben tegengekomen. :')
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
gkw1969
Berichten: 2081
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

ArrivaBas schreef: ma 12 aug 2024, 17:07 Er zijn in Nederland een aantal gemeentes waar, in plaats van alleen de buurtschappen waar anderhalve man en een paardenkop wonen, alle dorpen geen eigen woonplaats zijn in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Alle kleine dorpjes in de gemeente Enschede zijn voor de BAG onderdeel van de kern Enschede, net als Glanerbrug. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Rijsoord, Bolnes en Slikkerveer. Dat is in de BAG allemaal Ridderkerk. Dichter bij Enschede is het dorp Sint Isidorushoeve onderdeel van Haaksbergen in de Basisregistratie.

Zo ver als de Duitsers soms gaan met deze manier van adressen registreren. is het hier in Nederland nog niet overigens.
Ik wil niet veel zeggen, maar Glanerbrug is verre van een buurtschap. Glane daarentegen is wel een buurtschap en die wordt op OVInfo wel genoemd. Het heeft dus verder niks met de BAG te maken maar hoe men het invoert in het systeem. Alleen de 2 haltes van lijn 507 staan onder Enschede, de haltes van lijn 3, zoals schoolstraat, staat netjes onder Glanerbrug.
You only live once, but if you do it right, once is enough
Jelmer4
Berichten: 23
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 01:18

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Jelmer4 »

Even een vraag wat betreft de route van lijn 2 en 5 in Enschede. Lijn 5 is zoals beloofd door Arriva voor de start van de concessie inderdaad sneller dan lijn 2 in het centrum van Enschede (meestal dan). Echter neemt de stop bij het eindpunt Disselhoek (waar ook nog voor omgereden moet worden, aangezien het niet echt in de route ligt) vrij veel tijd die vooral in de ochtendspits soms nodig is om op tijd in het centrum te zijn. Ook wordt er gewacht tot de geplande vetrektijd waardoor reizigers van Helmerhoek er soms wel een goede 3 minuten staan te wachten. Zijn er plannen om deze stop uit de dienstregeling te laten verdwijnen en zo een directe lijn Enschede centrum- Haaksbergerstraat - Helmerhoek - Wesselerbrink - Zuiderval - Enschede centrum te creëren?
dennistd
Berichten: 5643
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Nou spreek je jezelf een beetje tegen: "tijd die vooral in de ochtendspits soms nodig is om op tijd in het centrum te zijn" en "gewacht tot de geplande vetrektijd waardoor reizigers van Helmerhoek er soms wel een goede 3 minuten staan te wachten".

De halte neemt dus tijd die er volgens jou niet is, maar aan de andere kant staat de bus er wel 3 minuten te wachten? Mijn ervaring is dat je er soms inderdaad 2 minuten staat en soms meteen door kunt rijden, maar hierdoor is er een mooie buffer om eventuele vertraging in te lopen. Zou je die eruit halen dan zal de bus veel vaker te vroeg of juist te laat zijn.
omaylie
Berichten: 596
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door omaylie »

Ah ik zie dat ze de Mercedes-Benz Sprinter 6086 gaan gebruiken voor de nieuwe lijn 507. Maar ik vraag me wel af: waarom een bus van ruim 10 jaar oud? Ze hadden net zo goed de Volkswagen Crafter 6542 kunnen gebruiken. Die hebben ze in Doetinchem volgens mij toch niet meer nodig.
gkw1969
Berichten: 2081
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Dat heeft te maken met het feit dat de bus in eerste instantie voor 1 jaar gaat rijden en de 6542 geen buurtbus is maar beschikbaar is voor de normale lijndienst en daar ook voor op papier staat (ongeacht of deze rijdt of niet). Om de bus om te zetten naar buurtbus moet ze er formeel een andere bus voor neerzetten, tenzij onomstotelijk bewezen is dat de bus echt over is door bezuinigingen o.i.d. Een vervoerder is verplicht ieder jaar aan te geven hoeveel bussen ze beschikbaar hebben voor het uitvoeren van het vervoer, dus als er een bus weg gaat moeten ze er een ander voor terug laten komen.

Als de lijn een succes blijkt dan wordt er een nieuwe bus aangeschaft.
You only live once, but if you do it right, once is enough
BusGozer
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 15 nov 2023, 19:19
Locatie: Almelo en omstreken

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door BusGozer »

Ik zie dat er voor andere RRReis-concessies (IJssel-Vecht en Veluwe-Zuid) al vervoerplannen voor 2025 online staan. Is dat bij deze concessie ook al het geval? Ik kan het namelijk nog nergens vinden...
BusGozer
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 15 nov 2023, 19:19
Locatie: Almelo en omstreken

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door BusGozer »

Die, ja. Dankjewel.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Ik vind eerlijk gezegd 15 reizigers per dag 750 meter extra laten lopen, omdat de halte vervalt best veel. Het gaat om de halte Paganinistraat.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Gartlin9
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Gartlin9 »

Ah ja, arriva doet weer goed met stads netwerken [sarcasme]
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
RTBS
Berichten: 187
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Heel_Holland_Spot schreef: wo 09 okt 2024, 18:29 Ik vind eerlijk gezegd 15 reizigers per dag 750 meter extra laten lopen, omdat de halte vervalt best veel. Het gaat om de halte Paganinistraat.
Mee eens, dat is het gevolg van het feit dat lijn 11 niet meer door Klein Driene rijdt tegenwoordig. De huidige lijn 12 maakt een bizar rare route om Klein Driene toch te bedienen, ik snap Arriva wel dat ze lijn 12 aangepast hebben want reizigers zijn nu vaak erg lang onderweg.

Zelfde is in het verleden gebeurd met de oude lijn 11 naar Wilbert, dat was na de oude lijn 12 naar Hasseler Es de drukste lijn van Hengelo en werd ineens opgeheven. Een groot deel van de stad wordt daardoor niet meer bediend, met name de wijken waar juist veel klandizie zit.

Arriva zou er eens over na kunnen denken om een nieuwe lijn te starten die vanaf het CS naar Klein Driene gaat, vervolgens naar de Sterrenbuurt, daarna naar het Twentebad (dat nu helemaal niet bediend wordt), daar keren en weer via Sterrenbuurt en Klein Driene terug.

Al met al is de nieuwe dienstregeling voor Hengelo een zeer forse verbetering t.o.v. de flinke verschraling van een jaar geleden. Vooral de vele flexxritten die weer een vaste dienstregeling gaan worden vind ik erg positief. Wel raar dat de twee drukste lijnen (11 en 13) zondags pas na 10.00 uur starten terwijl 10, 12 en 14 al uren eerder beginnen.
AnderzamNL
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door AnderzamNL »

De nieuwe dienstregeling is in OVinfo te vinden, ook is er op rrreis.nl een overzichtje gemaakt.
Vreemd genoeg ontbreekt daar alle info over de buurtbussen (ook op de buurtRRReispagina).
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
Etienne
Donateur
Berichten: 8187
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Etienne »

Wel een marginaal overzicht; zeker de wijzigingen in Hengelo zijn van dien aard dat hier wel wat meer duiding bij had gemogen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
gkw1969
Berichten: 2081
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

RTBS schreef: wo 09 okt 2024, 22:58
Zelfde is in het verleden gebeurd met de oude lijn 11 naar Wilbert, dat was na de oude lijn 12 naar Hasseler Es de drukste lijn van Hengelo en werd ineens opgeheven. Een groot deel van de stad wordt daardoor niet meer bediend, met name de wijken waar juist veel klandizie zit.

Arriva zou er eens over na kunnen denken om een nieuwe lijn te starten die vanaf het CS naar Klein Driene gaat, vervolgens naar de Sterrenbuurt, daarna naar het Twentebad (dat nu helemaal niet bediend wordt), daar keren en weer via Sterrenbuurt en Klein Driene terug.
De toenmalige stadsdienst in Hengelo was nog een overblijfsel van de HADO die met maximale lengte van 11 meter reed. Helaas zijn de straten voor een groot deel niet meer geschikt voor de grote zware bussen waar nu mee gereden wordt. Ze hebben al verschillende routes gehad in de loop der jaren met lijn 11 die via Sterrenbuurt en Klein Driene een ringlijn reed, lijn 12 die via Groot Driene en Veldwijk een ringlijn reed. Maar ze bleven maar vast houden aan ringlijnen in Hengelo omdat vaak een keer mogelijkheid ontbrak. Daarnaast kent Hengelo relatief weinig hoogbouw waardoor je weinig concentraties van passagiers hebt en is vanuit het overgrote deel van de wijken de binnenstad makkelijk te bereiken met de fiets. In Enschede en Almelo liggen de wijken wat verder weg van de stad en hebben grotere concentraties van woningen zoals de flats op Drakensteyn in Almelo of Wesselerbrink in Enschede. De grootste concentratie van passagiers had je vroeger op de Hengelose Es en Klein Driene met heel veel sociale huurwoningen. Maar Hengelo is, in tegenstelling tot Enschede, veel meer een elitaire stad geworden nadat o.a. Akzo en Thales hun intrede deden.

De mooiste route vond ik zelf altijd nog door Tuindorp/Het Lansink, via C.T. Storkstraat, Lansinksweg en Meijersweg, dwars door de wijk. Daarna kwam Sterrenbuurt
You only live once, but if you do it right, once is enough
Etienne
Donateur
Berichten: 8187
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Etienne »

In elk geval is de RRReis-website nog niet echt bijgewerkt en evenzo in de OVinfo-app mis ik nog bij diverse lijnen de dienstregeling voor 2025.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
RTBS
Berichten: 187
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

gkw1969 schreef: do 28 nov 2024, 09:27
RTBS schreef: wo 09 okt 2024, 22:58
Zelfde is in het verleden gebeurd met de oude lijn 11 naar Wilbert, dat was na de oude lijn 12 naar Hasseler Es de drukste lijn van Hengelo en werd ineens opgeheven. Een groot deel van de stad wordt daardoor niet meer bediend, met name de wijken waar juist veel klandizie zit.

Arriva zou er eens over na kunnen denken om een nieuwe lijn te starten die vanaf het CS naar Klein Driene gaat, vervolgens naar de Sterrenbuurt, daarna naar het Twentebad (dat nu helemaal niet bediend wordt), daar keren en weer via Sterrenbuurt en Klein Driene terug.
De toenmalige stadsdienst in Hengelo was nog een overblijfsel van de HADO die met maximale lengte van 11 meter reed. Helaas zijn de straten voor een groot deel niet meer geschikt voor de grote zware bussen waar nu mee gereden wordt. Ze hebben al verschillende routes gehad in de loop der jaren met lijn 11 die via Sterrenbuurt en Klein Driene een ringlijn reed, lijn 12 die via Groot Driene en Veldwijk een ringlijn reed. Maar ze bleven maar vast houden aan ringlijnen in Hengelo omdat vaak een keer mogelijkheid ontbrak. Daarnaast kent Hengelo relatief weinig hoogbouw waardoor je weinig concentraties van passagiers hebt en is vanuit het overgrote deel van de wijken de binnenstad makkelijk te bereiken met de fiets. In Enschede en Almelo liggen de wijken wat verder weg van de stad en hebben grotere concentraties van woningen zoals de flats op Drakensteyn in Almelo of Wesselerbrink in Enschede. De grootste concentratie van passagiers had je vroeger op de Hengelose Es en Klein Driene met heel veel sociale huurwoningen. Maar Hengelo is, in tegenstelling tot Enschede, veel meer een elitaire stad geworden nadat o.a. Akzo en Thales hun intrede deden.

De mooiste route vond ik zelf altijd nog door Tuindorp/Het Lansink, via C.T. Storkstraat, Lansinksweg en Meijersweg, dwars door de wijk. Daarna kwam Sterrenbuurt
Klein Driene en Hengelose Es hebben nog altijd grote concentraties huurwoningen, daar is nauwelijks iets in veranderd, zeker Klein Driene. Juist die wijk verliest vanaf december haar busaansluiting en de alternatieven zijn niet geloofwaardig.

Vanaf december gaat lijn 12 gedeeltelijk hetzelfde traject volgen als lijn 9. Lijn 12 Groot Driene zou een gedeelte van lijn 10 Veldwijk over kunnen nemen door vanaf het station rechtsaf door de Velourstunnel te gaan en dan richting het FBK stadion. De nieuwe wijk daar plus het stadion/trainingscomplex Heracles/FCT zitten veel potentiële reizigers. Het traject mag dan wel eerst geschikt gemaakt worden voor bussen en een aansluiting op de Kuipersdijk krijgen, op zich allemaal goed uitvoerbaar.

Lijn 13 Slangenbeek mag wel wat versterking krijgen, volgens Arriva is dat de drukste lijn van Hengelo, gekke is dat lijn 11 wel in de ochtendspits enkele versterkingsritten heeft en lijn 13 niet. Ik zie vrijwel dagelijks dat lijn 13 bij winkelcentrum Slangenbeek al geheel vol zit en dan moeten vele drukke haltes nog aangedaan worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten