Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
IIVQ
Berichten: 1669
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door IIVQ »

"Technisch" kan vrijwel alles, als je er maar voldoende geld tegen aan smijt. Je loopt tegen een paar problemen tegen die je op moet lossen.

Meestal zijn de verschillende bakken van een treinstel met een soort van trekstang met elkaar verbonden (zie bijv hier voor ICM). DDAR-kopbakken hebben klassieke buffers en trekwerk*. Je zal hiervoor op de een of andere manier een koppeling moeten gaan verzinnen, dat is vrijwel zeker een zware modificatie van het frame en een vernieuwde typegoedkeuring. Meer over koppelingen.

Daarnaast is de aansturing compleet anders. In principe is er niet een standaard-manier van communiceren van de treinbesturing tussen verschillende typen - vroeger deed men dat nog wel, Mat '35 t/m '46 kon met elkaar in treinschakeling rijden (technisch ook met Mat '54, maar die had een andere hoogte koppeling) en de Wadlopers en DM'90 kon ook gekoppeld rijden. Je zal waarschijnlijk de hele besturingscabine van de DDAR moeten verbouwen, ook weer met vernieuwde typegoedkeuring.

Daarnaast heeft Protos een "doorlopende coupé" (zie hier, met een heel ander type bakovergang dan de DDAR, die een klassieke bakovergang heeft, die vermoedelijk ook nog eens hoger is.

Ik weet niet of een halve Protos alleen kan functioneren. Wellicht zitten essentiele zaken wel maar in één bak.

En als laatste heeft een halve Protos een vermogen van 770kW, met een gewicht van 54+46=110 ton op maar 2 aangedreven assen. Dat is recept voor slippen.

Dus ja, technisch kan het als je er maar voldoende geld tegenaan gooit.
Economisch is het waarschijnlijk goedkoper om NS héél veel geld te bieden en één treinstel ergens te leasen, of een electrische locomotief en de DDAR of een Mat '64 ;-)


* DDAR heeft aan de stuurstand-kant nog een automatische BSI-koppeling, waarmee het alleen met andere DDAR-kopbakken, mDDM en speciaal daarvoor uitgeruste locomotieven (één kant van de 1700-serie, dacht ik) kon koppelen. Dit is een heel andere koppeling dan de gebruikelijke Scharfenberg-koppeling.
Gebruikersavatar
Ivan
Berichten: 139
Lid geworden op: di 26 nov 2024, 23:48
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Ivan »

Mm juist ja.
Dank voor de info!
Gydo
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 26 apr 2024, 11:28
Locatie: Lievelde
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Gydo »

IIVQ schreef: wo 12 mar 2025, 11:05 "Technisch" kan vrijwel alles, als je er maar voldoende geld tegen aan smijt. Je loopt tegen een paar problemen tegen die je op moet lossen.

Meestal zijn de verschillende bakken van een treinstel met een soort van trekstang met elkaar verbonden (zie bijv hier voor ICM). DDAR-kopbakken hebben klassieke buffers en trekwerk*. Je zal hiervoor op de een of andere manier een koppeling moeten gaan verzinnen, dat is vrijwel zeker een zware modificatie van het frame en een vernieuwde typegoedkeuring. Meer over koppelingen.

Daarnaast is de aansturing compleet anders. In principe is er niet een standaard-manier van communiceren van de treinbesturing tussen verschillende typen - vroeger deed men dat nog wel, Mat '35 t/m '46 kon met elkaar in treinschakeling rijden (technisch ook met Mat '54, maar die had een andere hoogte koppeling) en de Wadlopers en DM'90 kon ook gekoppeld rijden. Je zal waarschijnlijk de hele besturingscabine van de DDAR moeten verbouwen, ook weer met vernieuwde typegoedkeuring.

Daarnaast heeft Protos een "doorlopende coupé" (zie hier, met een heel ander type bakovergang dan de DDAR, die een klassieke bakovergang heeft, die vermoedelijk ook nog eens hoger is.

Ik weet niet of een halve Protos alleen kan functioneren. Wellicht zitten essentiele zaken wel maar in één bak.

En als laatste heeft een halve Protos een vermogen van 770kW, met een gewicht van 54+46=110 ton op maar 2 aangedreven assen. Dat is recept voor slippen.

Dus ja, technisch kan het als je er maar voldoende geld tegenaan gooit.
Economisch is het waarschijnlijk goedkoper om NS héél veel geld te bieden en één treinstel ergens te leasen, of een electrische locomotief en de DDAR of een Mat '64 ;-)


* DDAR heeft aan de stuurstand-kant nog een automatische BSI-koppeling, waarmee het alleen met andere DDAR-kopbakken, mDDM en speciaal daarvoor uitgeruste locomotieven (één kant van de 1700-serie, dacht ik) kon koppelen. Dit is een heel andere koppeling dan de gebruikelijke Scharfenberg-koppeling.
Bedankt voor de info!
Gydo
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 26 apr 2024, 11:28
Locatie: Lievelde
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Gydo »

Mochten de DDAR in reizigersdienst bij Keolis komen, staan er bij Amersfoort goederen vlak bij de SHD nog een paar DD-AR bakken van NS nog, mischien dat die ook nog kunnen worden overgenomen dan heb je een korte stam.
Gebruikersavatar
srmeijer95
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 03 nov 2024, 00:05
Locatie: Amf

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door srmeijer95 »

IIVQ schreef: wo 12 mar 2025, 11:05 Ik weet niet of een halve Protos alleen kan functioneren. Wellicht zitten essentiele zaken wel maar in één bak.
Nee, dat kan een Protos niet. Er is maar één stroomafnemer, één compressor en enkele zaken zitten slechts aan één kant in de rekken ingebouwd - zoals de ARR-installatie en ook ATB.
En als laatste heeft een halve Protos een vermogen van 770kW, met een gewicht van 54+46=110 ton op maar 2 aangedreven assen. Dat is recept voor slippen.
Zoiets heet ook wel een GTW :mrgreen:
En ja, die slippen ook bij glad weer alle kanten op...

DDAR gaat voorlopig niet rijden is het laatste nieuws. Wat voor plannen ze hebben, ik heb geen flauw idee.
Mcn Keolis Amersfoort
IIVQ
Berichten: 1669
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door IIVQ »

Een GTW 2/6 heeft 2 van de 6 assen aangedreven, gewicht max 68 ton maar ik verwacht dan ongeveer de helft daarnan op de twee aangedreven assen ligt. Dat is wat anders dan met 2 assen waar 28 ton op ligt 100 ton in beweging te brengen :-p.

Heeft een protos maar één panto? Ik dacht dat alles twee panto's (of meer) had.

Anyway, de discussie was toch al ontspoord.
Durashift
Berichten: 5951
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Durashift »

srmeijer95 schreef: di 11 mar 2025, 13:15 (..)

Wat betreft de DDAR-bakken: de bedoeling is daar wel iets van te maken. Momenteel wordt er onderzocht wat de staat is en of deze als voldoende wordt beschouwd.(..)
Is het niet handiger om éérst zo'n (technisch) onderzoek te doen voordat er besloten wordt tot aankoop? Als het een prul is spoelt er wel wat geld door het putje... wie betaald dat dan?
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 645
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Visgraatmodel »

Doet mij denken aan dat ene moment dat Connexxion een Pacer had gekocht.
Stefan
Berichten: 4388
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Stefan »

Wat, dit heb ik gemist? _O-
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Stadsbus
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Stadsbus »

Ver voor dit forum bestond waren er voor de lijn Almelo - Marienberg twee Pacer treinen naar Nederland gekomen, maar nooit in dienst geweest; viewtopic.php?p=593865#p593865
VIRM
Berichten: 8205
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door VIRM »

Gydo schreef: wo 12 mar 2025, 14:14 Mochten de DDAR in reizigersdienst bij Keolis komen, staan er bij Amersfoort goederen vlak bij de SHD nog een paar DD-AR bakken van NS nog, mischien dat die ook nog kunnen worden overgenomen dan heb je een korte stam.
En in wat voor staat zijn die? Toen NS voor het laatst dubbeldeksmaterieel terzijde stelde om ze vervolgens weer in dienst te nemen (DDM1), stond er volgens mij zelfs water in de gangpaden....
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten