Pagina 5 van 140

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 12:28
door Stuiterbal
Bee schreef:Ja, die worden blauw. Zou het wel een rare keuze vinden, nog een materiaaltype erbij voor het onderhoud.
Het genot van aanbestedingen:S

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 20:29
door Ruben
Misschien neemt men voor de rest ook wel Citaro bussen, ik neem aan dat tussen geleed en ongeleed niet erg veel verschil zit om efficient onderhoud te kunnen verrichten. De Valleilijn bussen moesten overgenomen worden, juist mooi dat zoiets niet beperkend zou werken op de keus voor ander (beter?) materieel op soortgelijke lijnen.

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: di 28 sep 2010, 00:45
door Cookie
Daniel schreef:
robinzes schreef:met 26 ambasadors ( serie 1501-1526 ) en 25 nieuwe optare solo bussen.
dit betekent dat er 119 bussen nodig zijn ( als 170 bussen klopt )
Kan je alvast 112 van maken want de 7 Valleilijn-geledes gaan mee over naar Syntus :wink:
Er is een afwijkende Valleilijnbus (een Volvo geloof ik), gaat die eigenlijk ook mee?

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: di 28 sep 2010, 01:09
door Suus
Ah, dat is Duvedec gelede nummer 7800. Het is allang duidelijk dat je met 7 bussen lijn 88 nooit fatsoenlijk kan uitvoeren. Elke keer als ik in Ede ben zie ik vanuit het raam van het huis van mijn oma wel een of meerdere Ambassadors voorbij komen. Ook op zondag.

De ellende begint trouwens al op het station, de chauffeur staat daar soms 10 minuten strippenkaarten te stempelen. Ja, dan moet je maar niet één minuut voor vertrek vanaf de buffer komen aanrijden :roll:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: di 28 sep 2010, 21:23
door webguy
Juist op zondag rijden er Amba's. En tja, de buffer is aan de andere kant van het station: niet heel handig nee.

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: vr 01 okt 2010, 15:28
door Wout87
Ben benieuwd met syntus op de veluwe. Jammer dat lijn 95 niet meer terug komt. Voor vele epenaren zal het missen zijn. :(
En ik kan het weten, in het verlden daar gewoond

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: di 26 okt 2010, 13:52
door roy
Bee schreef:De ellende begint trouwens al op het station, de chauffeur staat daar soms 10 minuten strippenkaarten te stempelen. Ja, dan moet je maar niet één minuut voor vertrek vanaf de buffer komen aanrijden :roll:
Ja moeten ze maar een fatsoenlijke pauze inbouwen voor de chauffeurs daar!dan komen ze wel op tijd.

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: vr 29 okt 2010, 00:16
door Meltrain
Het lijkt me trouwens dat er inmiddels toch al wel bussen in bestelling moeten zijn, willen ze op 12december beginnen...
Op de Wiki staat dat er 26 Amba's uit de Achterhoek komen en dat er 25 Optares besteld zijn, maar heeft iemand enig idee wat er nog meer komt?

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: vr 29 okt 2010, 04:33
door Ruben
Het gekke is dat er met deze concessie geen enkele busbouwer een persbericht heeft uitgedaan hoe blij ze zijn met een order van Syntus. Ook de speciale Syntus Gelderland site is nog niet live. Het wordt een grote verrassing over een maand?

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: do 04 nov 2010, 10:00
door robinzes
Volgend jaar vrije busbaan Zuidbroek
APELDOORN - De gemeente Apeldoorn wil volgend jaar een vrije busbaan aanleggen naast de Gavottestraat tussen de wijk Zevenhuizen en Zuidbroek.

Tegelijkertijd worden twee zijstraten afgesloten voor autoverkeer en een groenstrook aangelegd.

Dat heeft het college van burgemeester en wethouders besloten. Het begin van de werkzaamheden hangt af van eventuele bezwaren tegen de aanleg van de busbaan en de afsluiting van de zijwegen Polkastraat en Tangostraat.

De aanleg heeft flinke gevolgen voor het verkeer. Zo zal de bus tussen in Zevenhuizen en de wijk Zuidbroek niet langer over de Calypsostraat rijden, maar over de nieuwe busbaan. Die gaat langs de Gavottestraat en de Valetastraat naar de Laan van de Charleston, waar hij aansluit op de Distelvlinderlaan, waar momenteel voorzieningencentrum Het Kristal in aanbouw is. De snelle busbaan zal de reistijd tussen beide wijken bekorten, terwijl automobilisten wel de omweg over de Calypsostraat moeten maken. Om te voorkomen dat automobilisten misbruik maken van de snellere busbaan, komt er een beweegbare afsluiting van de busbaan. Omwille van de vrije doorgang van de bussen en de verkeersveiligheid worden tegelijk met de aanleg van de busbaan de zijwegen Polkastraat en Tangostraat ter hoogte van de busbaan afgesloten voor autoverkeer. Dat zal gebeuren door middel van paaltjes of verhoogde eilandjes, zodat fietsers nog wel gebruik kunnen maken van de route. Bewoners en bezoekers van de beide straten kunnen daarna alleen de ingang aan de Calypsostraat nemen.

Verder vervalt de huidige aansluiting van de Gavottestraat op de Anklaarseweg. Die wordt versmald, zodat er alleen een aansluiting voor fietsers overblijft. Automobilisten kunnen de Gavottestraat daarna alleen bereiken over de Operettestraat, Mazurkastraat, Menuetstraat en Bolerostraat.

Het college gaat ook nog een verkeersbesluit nemen over het al of niet openhouden van de Nijbroekseweg ter hoogte van de Operettestraat, enkele straten naar het oosten. Nadat de gemeente die straten aanvankelijk had willen afsluiten voor doorgaand verkeer om sluipverkeer tussen Zevenhuizen en Zuidbroek en de A50 te voorkomen, wilde een meerderheid van de gemeenteraad onder druk van bewoners van de nieuwbouw in Zuidbroek die weg alsnog openlaten. Om sluipverkeer te voorkomen, zouden er op verschillende plekken linksafverboden komen. Het college nam die politieke lijn over. Daartegen zijn echter ook bezwaren ingediend, die momenteel in studie zijn. Een besluit hierover is nog niet genomen.

Bij de discussie over de ontsluiting van Zuidbroek stonden bewoners van het oude Zevenhuizen en de nieuwe wijk lijnrecht tegenover elkaar, zo bleek verschillende keren. Bewoners van de Zevenhuizense muziekstukkenbuurt vrezen verkeersoverlast in hun buurt als de Operettestraat open blijft.
bron: http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn ... 554540.ece

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: do 04 nov 2010, 10:01
door robinzes
en dan nog een nieuwtje:

Eigen busroute voor Vaassen
woensdag 3 november 2010 11:48
VAASSEN – Het dorp Vaassen krijgt in lijn 96 een eigen busroute die het dorp met bedrijventerrein Eekterveld verbindt. Daarvoor zet de busmaatschappij een negenpersoons vervoermiddel in. Er komen vier nieuwe haltes: aan de Aalbosweg en de Riezebosweg op het Eekterveld en verder aan de Woestijnweg en de Koekoeksweg. Het wordt een half uur dienst. In het dorp bij de ijsbaan kan men overstappen op de doorgaande busverbinding. “We zouden dat in de Eper situatie ook best willen maar daar voelt de vervoerder niets voor. Het industrieterrein Kweekweg ligt veel dichter tegen het dorp aan dan het Eekterveld. De industriekring in Vaassen is blij dat nu een jarenlang gekoesterde wens in vervulling gaat", aldus wethouder René de Vries. Mocht de behoefte zich aandienen dan kan op lijn 96 eventueel ook een grotere bus worden ingezet.
bron: http://www.veluweland.nl/page/Lokaal/Re ... 16584.news

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: di 09 nov 2010, 22:28
door robinzes
de website is online !!!

http://www.syntusgelderland.nl/

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: di 09 nov 2010, 22:30
door robinzes
ook het nieuwe materieel staat erop

- 25 Optare Solo 8.10
- 11 Mercedes Citaro 12 Meter aardgasbussen
- 22 Mercedes Citaro 18 Meter aardgasbusbussen
- 7 Fiat Ducato minibussen
- 13 Fiat Ducato buurtbussen

Op de Veluwe gaat Syntus rijden met een vrijwel geheel nieuwe busvloot van:
-81 VDL Berkhoff Ambassadors.

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: di 09 nov 2010, 22:32
door Suus
Dit plaatje op de website van de Veluwelijn (lijkt op twee druppels water op de website van de Valleilijn) doet toch denken aan gelede gasbussen van MAN:

http://www.veluwelijn.nl/index.php?pid=42

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: di 09 nov 2010, 22:40
door Freek
Maar waarom nu weer een andere kleursetting. Waarom niet gewoon a la Syntus Overijssel of de 'normale' huisstijl? Een specifieke huisstijl was namelijk geen eis. Van de Syntuswebsite pluk ik dit plaatje:Afbeelding

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: di 09 nov 2010, 22:49
door Ruben
Newsflash: Vanaf december heeft Syntus voor de rest enkel nog treinen in de oude huisstijl rijden. Deze zijn ze over 2 jaar ook grotendeels kwijt. De kleurstelling van de bussen in de Achterhoek is in lijn met de (NS-)treinen geel. Waarom zou je die kleurstelling in je ene concessie wel vasthouden, als in de andere concessie door een eis een andersoortig kleurtje wordt aangehouden. Dan kan je veel beter daarop gaan aansluiten en er iets moderns van maken.
Waarom geen Syntus Overijssel: Dat zal niet mogen, omdat je dan in de knoop komt met de eis in die concessie dat er een afwijkende kleurstelling gehanteerd wordt. Anders dan alle andere concessiegebieden. Misschien staat dit er niet als harde eis, maar dit is natuurlijk het hele doel van die opdracht. Daarmee zou je dat doel dus ontkrachten.
Waar staat op de site welk materieel er komt, want ik zie er niets van terug?

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: di 09 nov 2010, 22:53
door Daniel
Nou je hebt ook nog de bussen in de concessie ZHO he die nog in de oorspronkelijke huisstijl zijn :wink:

Op de site staat het lijstje met materieel hier: http://www.syntusgelderland.nl/over_syn ... yntus.aspx

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: di 09 nov 2010, 22:54
door Freek
Op de Syntus Gelderland website, onder 'over ons' en dan materieel. hier dus

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: di 09 nov 2010, 22:56
door Ruben
De maximum snelheid is begrensd op 80km. Prima voor alle lijnen, behalve de 91 naar Arnhem. Daar heeft men nu juist gezorgd dat de bussen 100 mochten rijden. Of is dit inmiddels alweer van het toneel verdwenen? Dit gaat trouwens alleen op voor de VDLs, kan ook dat men daar Citaro's op gooit, sinds de Veluwe en Valleilijn beiden geleed moeten toch? In ieder geval de Veluwelijn wel, lijkt me dat ditzelfde voor de Valleilijn is geëist.

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: wo 10 nov 2010, 08:48
door Reiziger Delft
Alleen bussen zonder staanplaatsen en met stoelen met gordels mogen toch 100 km/h rijden? Op lijn 91 rijden momenteel toch gewoon niet-aangepaste citaro's?

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: wo 10 nov 2010, 09:53
door Stefan
Er zit een verschil tussen mogen en doen. ;)

Overigens, de Ambassadors van Arriva hier in HWGO zijn begrenst op 85 km/h. Is opzich geen probleem als je op tijd rijdt, maar zodra je vertragingen hebt kun je die er moeilijker uit rijden. 'Vroeger' bij Connexxion kon je aardig wat inlopen door 100 km/h te rijden in plaats van 80/85, maar dat kun je nu ook vergeten en moet je maar proberen om harder te rijden op stukken waar het eigenlijk niet kan...

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: wo 10 nov 2010, 13:13
door Meltrain
Ik weet niet echt wat ik van die kleurstelling moet denken: hij is niet echt mooi, maar ook weer niet lelijk... :?
En waarmee wil Syntus op de stadsdienst van Apeldoorn rijden: met gas-Citaro's of ook met Ambassadors?
(En ik dacht trouwens dat VDL ooit ergens gezegd had dat ze geen Ambassdors zouden maken, maar alles Citea zou worden. Dan is deze order toch al best wel oud; des te vreemder dat er bij niemand ook maar iets bekend was.)

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: wo 10 nov 2010, 13:54
door Bastiaan
Bee schreef:Dit plaatje op de website van de Veluwelijn (lijkt op twee druppels water op de website van de Valleilijn) doet toch denken aan gelede gasbussen van MAN:
Dat de makers van de website gekozen hebben voor een plaatje van een MAN, omdat die nou eenmaal al op de Valleilijn rijden, wil niet zeggen dat er op de Veluwelijn precies hetzelfde materieel komt te rijden :wink:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: wo 10 nov 2010, 13:58
door marvinkok
In de banner van de Syntus Gelderland site staan ook een in Veluwe-stijl gehopte Ambasssdor en Volvo 7000. Maar dan wel weer op station Doetinchem :)

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Geplaatst: do 11 nov 2010, 00:21
door Ruben
Meltrain schreef:En waarmee wil Syntus op de stadsdienst van Apeldoorn rijden: met gas-Citaro's of ook met Ambassadors
Dat kan niet alleen met gas-Citaro's, daar zijn er maar 11 van. Dus dat zal wel met Ambassadors moeten. Overigens moeten die in een afwijkende kleurstelling, waar ik ook nog wel benieuwd naar ben.
Er werd in het eerdere persbericht van Syntus bekend gemaakt dat er 170 bussen kwamen en nu voorziet de telling op deze nieuwe site in slechts 159 stuks. Dus we missen er nog 11. Nu kan dat voor een deel de aardgasrommel die nu al op de Valleilijn rijdt zijn hoor...Dat zijn er echter geen 11.