Pagina 41 van 136

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 11 mei 2020, 12:09
door BrengMe
Ik ken niet veel Universiteiten en Hogescholen die zo'n beperkte bediening hebben als dat Windesheim vanaf december heeft. Heb jij een aantal voorbeelden voor mij? Middelbare scholen hebben die misschien wel, maar scholieren hebben meer contacturen dan studenten en zitten dan ook gewoonlijk hele dagen op school. Als student is het niet ongewoon om maar een halve dag naar de hogeschool of universiteit te moeten voor college. Als je dan nog een aantal uur moet wachten op de eerstvolgende bus (of op college omdat je zo vroeg de bus moest hebben) haalt dat flink wat flexibiliteit uit je leven.

Het is ook niet dat een goede verbinding naar Windesheim extra geld hoeft te kosten. De huidige route van lijn 6 (via de Pilotenlaan) is even snel als de nieuwe route van lijn 14 (via de Jofferenlaan) en de nieuwe, 'snellere' route van de lijnen 6 en 8 is maar één minuut sneller dan de huidige route van lijn 8 over de Vrouwenlaan. De bediening van Windesheim kan dus gehandhaafd worden, zonder dat de bediening van Zuid daar negatieve gevolgen van ondervind en zonder dat daar veel extra DRU's voor nodig zijn. Het vervallen van de bediening van Windesheim is dus niets meer dan een gevolg van de angst dat aan de vervoerplicht uit het PvE niet voldaan kan worden. Een angst die naar mijn mening nergens voor nodig is, ik heb tot nu toe nooit gezien dat reizigers bij de bushalte achterbleven.

De kans dat scholieren de plaats van andere (mindervalide) reizigers bezetten acht ik gering, het gebruik van de bus naar Zuid is laag. Niet voor niets is de frequentie op deze lijnen de afgelopen jaar teruggeschroefd van 4x/uur naar 2x/uur. Bovendien gaat de grootste stroom 's ochtends van de wijken naar het station en 's middags omgekeerd, precies tegenovergesteld aan de grootste stroom studenten.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 11 mei 2020, 14:03
door dennistd
Ideetje: de halte bij Windesheim wordt afgesloten en beveiligd door een medewerker van de school. Alleen mensen die niet anders kunnen dan met de bus mogen gebruik maken hiervan, geselecteerd en gecontroleerd door de school. Wordt er toch vanuit het station hier uitgestapt is het aan de school om sancties op te leggen aan deze personen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 11 mei 2020, 14:20
door sirvinniei
Dat is niet handhaafbaar. Zolang het openbaar vervoer is moet het voor iedereen met een geldig vervoersbewijs open zijn.
Dan lijkt me handiger om binnen de school een vervoersdienst op te zetten. Iemand die vervoer nodig heeft tussen station en campus kan dit kort van te voren telefonisch of digitaal aangeven, waarna een medewerker even op en neer rijdt. Dan hoeft alleen het werkpakket van een (aantal) medewerker(s) worden aangepast. Ik weet niet hoe het met het Windesheim zit, maar mijn vorige Hogeschool had een dienstauto speciaal voor medewerkers.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 11 mei 2020, 14:51
door SuperGhost
dennistd schreef:Ideetje: de halte bij Windesheim wordt afgesloten en beveiligd door een medewerker van de school. Alleen mensen die niet anders kunnen dan met de bus mogen gebruik maken hiervan, geselecteerd en gecontroleerd door de school. Wordt er toch vanuit het station hier uitgestapt is het aan de school om sancties op te leggen aan deze personen.
En vervolgens zal de rechter je keihard uitlachen, want:
1) een school heeft hier helemaal geen bevoegdheden over en mag dus helemaal geen sancties op het gebruik van openbaar vervoer zetten
2) het is openbaar vervoer, dus iedereen met een geldig vervoersbewijs heeft gewoon recht om er gebruik van te maken.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 11 mei 2020, 14:58
door dennistd
Hoe zit dat dan bij die business-lijn in Apeldoorn die ook alleen met een sticker(?) op de chipkaart te gebruiken is/was?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 11 mei 2020, 15:32
door ovVeluwe
Dat was volgens mij de businessline in Zwolle. Apeldoorn is altijd toegankelijk geweest voor iedereen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 11 mei 2020, 15:40
door regenmaker
Ja, dat was inderdaad Zwolle. En die lijn was geen groot succes. :)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 13 mei 2020, 20:45
door sirvinniei
Ik ben benieuwd waar de midis naartoe gaan. Volgens mij zijn het er een stuk of twintig. Ik kan zo snel alleen op de stadsdienst van Harderwijk komen, andere lijnen lijken ze me niet echt geschikt voor. Misschien drukke VraagRRReis lijnen?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 13 mei 2020, 21:32
door Pim-AllianceB95
Er zitten her en der natuurlijk wel flink wat frequentieverhogingen in het vervoerplan.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 13 mei 2020, 21:35
door CamilleKreemers
Welke bussen zijn er voor deze concessie besteld en hoeveel?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 13 mei 2020, 21:48
door Milco
Er zijn 256 BYD's besteld.
sirvinniei schreef:Ik ben benieuwd waar de midis naartoe gaan. Volgens mij zijn het er een stuk of twintig. Ik kan zo snel alleen op de stadsdienst van Harderwijk komen, andere lijnen lijken ze me niet echt geschikt voor. Misschien drukke VraagRRReis lijnen?
Heb je het over de Optares van de huidige concessie? Die zullen denk ik niet meegaan.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 13 mei 2020, 21:53
door Abus
sirvinniei schreef:Ik ben benieuwd waar de midis naartoe gaan. Volgens mij zijn het er een stuk of twintig. Ik kan zo snel alleen op de stadsdienst van Harderwijk komen, andere lijnen lijken ze me niet echt geschikt voor. Misschien drukke VraagRRReis lijnen?
De gemeente Lelystad heeft ergens in het voortraject van de aanbesteding aangegeven dat de wijken niet geschikt zijn voor 12m-bussen. Er rijden nu ook midibussen in Lelystad. Ik verwacht ze dus hier. Gaat dan tegelijk om een behoorlijk aantal. Arriva heeft volgens mij nu iets van 15 of 16 bussen in Lelystad.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 13 mei 2020, 22:00
door Abus
CamilleKreemers schreef:Welke bussen zijn er voor deze concessie besteld en hoeveel?
Bussen van BYD: 259 stuks, waarvan 206 van 12 meter en de overige 53 midibus of 13 meter. Onderverdeling van die 53 staat niet in het artikel.
https://www.ovpro.nl/bus/2019/12/06/keo ... t-bij-byd/

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 13 mei 2020, 22:03
door Daniel
sirvinniei schreef:Ik ben benieuwd waar de midis naartoe gaan. Volgens mij zijn het er een stuk of twintig. Ik kan zo snel alleen op de stadsdienst van Harderwijk komen, andere lijnen lijken ze me niet echt geschikt voor. Misschien drukke VraagRRReis lijnen?
Ik weet in elk geval dat lijn 110 tussen Scherpenzeel en Barneveld met midi's gaat rijden. Waarbij ik bij die lijn nog altijd wel benieuwd ben hoe Keolis de geplande route op woensdagochtend denkt te gaan rijden: de buurtbus kan via naburige straten om de markt heen rijden, maar met een bus past dat niet.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 13 mei 2020, 22:55
door ovVeluwe
170 gaat ook met midi's rijden voortaan. Denk dat lijn 15, 112 en 101 ook wel kandidaat zijn.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 13 mei 2020, 23:14
door BrengMe
Als de stadsdienst Harderwijk met midi's gereden gaat worden, betekent dat ook dat lijn 104 door midi's uitgevoerd worden. Immers staat in het vervoerplan dat die aan elkaar gekoppeld worden. Het lijkt me verder sterk dat die midi's voor VraagRRReis gebruikt gaan worden, als de vervoersvraag zo groot zou zijn zouden die ritten namelijk wel gewoon vast rijden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 14 mei 2020, 00:53
door Selivio
Ze krijgen ruim 70 8-persoonsbussen. Neem toch aan dat die voornamelijk bedoeld zijn voor de vraagrrreis en niet alleen voor de buurtbussen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 14 mei 2020, 02:03
door DrechtBlub
Die 8tax worden voor zover ik begrijp ook allemaal elektrisch, wat betekend dat er bij véél buurtbussen óf een gat in de dienstregeling komt, óf er busjes uitgewisseld moeten worden. Dan gaat het aantal busjes rap omhoog, helemaal in een gebied als deze met relatief veel buurtbussen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 14 mei 2020, 02:14
door cassie127
ik gok dat een stuk of 50 a 60 van die busjes voor de buurtbuslijnen zullen zijn. Zover ik weet is de verdeling in Overijssel van buurtbussen als volgt:
Spoiler: show
503: 1 busje
516: 1 busje
517: 2 busjes
518: 2 busjes
563: 2 busjes
568: 1 busje
590: 2 busjes
591: 1 busje?
592: 1 busje?
597: 2 busjes?
598: 1 busje?
599: 1 busje
En dan nog iets van 2 reserve busjes zit je dus ongeveer op 20 busjes alleen al in Overijssel.

Dan ga ik er vanuit al al deze lijnen (met 1 busje) nog een extra bus krijgen voor het opladen, waarmee je op pak hem beet een 27 busjes in Overijssel gaat komen. Want bij de meeste verenigingen met twee busjes rijdt dat tweede busje hooguit 1 of 2 ritten mee.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 14 mei 2020, 06:55
door sirvinniei
Daniel schreef:
sirvinniei schreef:Ik ben benieuwd waar de midis naartoe gaan. Volgens mij zijn het er een stuk of twintig. Ik kan zo snel alleen op de stadsdienst van Harderwijk komen, andere lijnen lijken ze me niet echt geschikt voor. Misschien drukke VraagRRReis lijnen?
Ik weet in elk geval dat lijn 110 tussen Scherpenzeel en Barneveld met midi's gaat rijden. Waarbij ik bij die lijn nog altijd wel benieuwd ben hoe Keolis de geplande route op woensdagochtend denkt te gaan rijden: de buurtbus kan via naburige straten om de markt heen rijden, maar met een bus past dat niet.
Zat ik ook aan te denken, maar ik wist niet of de oude ritten van 611 daar niet met te druk voor zouden zijn.
BrengMe schreef:Als de stadsdienst Harderwijk met midi's gereden gaat worden, betekent dat ook dat lijn 104 door midi's uitgevoerd worden. Immers staat in het vervoerplan dat die aan elkaar gekoppeld worden. Het lijkt me verder sterk dat die midi's voor VraagRRReis gebruikt gaan worden, als de vervoersvraag zo groot zou zijn zouden die ritten namelijk wel gewoon vast rijden.
In Zutphen wordt de avondvlinder ook met midi gereden. Het kan soms simpelweg het uitsparen van omlopen zijn via het combineren van lijnen of het rijden van korte routes.
Abus schreef:
CamilleKreemers schreef:Welke bussen zijn er voor deze concessie besteld en hoeveel?
Bussen van BYD: 259 stuks, waarvan 206 van 12 meter en de overige 53 midibus of 13 meter. Onderverdeling van die 53 staat niet in het artikel.
https://www.ovpro.nl/bus/2019/12/06/keo ... t-bij-byd/
Voor C1 zijn er op zijn minst 16 bussen nodig (omloop van 4 uur die 4 keer per uur wordt gereden) voor C2 op z'n minst 6 (4 keer per uur een omloop van ongeveer 78 minuten) dan hou je met een redelijke reserve nog zo'n 20 midi over.
Kan natuurlijk dat een deel van die bussen in uitstroomgebied blijven rijden tot de instroom van Lelystad/Flevoland.
ovVeluwe schreef:170 gaat ook met midi's rijden voortaan. Denk dat lijn 15, 112 en 101 ook wel kandidaat zijn.
170 wordt toch op het moment met 8p gereden? Verder mee eens, hoewel lijn 112 misschien net iets te druk is, voor de route naar Apeldoorn (zeker gezien de groeiambitie op deze route).

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 14 mei 2020, 09:20
door Abus
Lelystad is al vanaf 4 sept 2021 deel van IJssel-Vecht. Dan zijn er nog geen gebieden uitgestroomd.

IJsselmond is vanaf dec 2023 deel van IJssel-Vecht. Dan zijn Zuid-Veluwe en Deventer wel al uitgestroomd. Die verschuiving van bussen zou heel logisch zijn.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 14 mei 2020, 09:26
door Abus
We weten inmiddels ook dat de lijnen C3 Ede-Wageningen en C4 Emmeloord-Lelystad-Harderwijk er komen. Daar zullen dus ook 13m-bussen gaan rijden? C3 is natuurlijk maar tijdelijk deel van IJssel-Vecht, maar de bussen kunnen daaarna naar C4.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 14 mei 2020, 10:01
door ovVeluwe
sirvinniei schreef: 170 wordt toch op het moment met 8p gereden? Verder mee eens, hoewel lijn 112 misschien net iets te druk is, voor de route naar Apeldoorn (zeker gezien de groeiambitie op deze route).
Lijn 104 rijdt momenteel ook volledig met Optare, maar als het echt zal groeien zou het me niks verbazen als er 12m op komt. Lijn 170 rijdt nu idd met 8p busjes, maar door het doortrekken naar 't Harde gaan er nu grote bussen op rijden, zoals in het vervoersplan was aangegeven. Echter lijkt me de huidige route niet geschikt voor 12m, dus een midi zou wel voldoen.
Abus schreef:We weten inmiddels ook dat de lijnen C3 Ede-Wageningen en C4 Emmeloord-Lelystad-Harderwijk er komen. Daar zullen dus ook 13m-bussen gaan rijden? C3 is natuurlijk maar tijdelijk deel van IJssel-Vecht, maar de bussen kunnen daaarna naar C4.
Lijn C3 gaat waarschijnlijk net als nu met Citaro's gereden worden. Geen idee of ze voor lijn C4 nu al bussen bestellen of later een vervolgorder doen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 14 mei 2020, 12:15
door Daniel
sirvinniei schreef:Zat ik ook aan te denken, maar ik wist niet of de oude ritten van 611 daar niet met te druk voor zouden zijn.
De 611 rijdt nu met 15-persoons busjes, een midi is dan dus zelfs groter.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 14 mei 2020, 12:27
door Abus
ovVeluwe schreef:
Abus schreef:We weten inmiddels ook dat de lijnen C3 Ede-Wageningen en C4 Emmeloord-Lelystad-Harderwijk er komen. Daar zullen dus ook 13m-bussen gaan rijden? C3 is natuurlijk maar tijdelijk deel van IJssel-Vecht, maar de bussen kunnen daaarna naar C4.
Lijn C3 gaat waarschijnlijk net als nu met Citaro's gereden worden. Geen idee of ze voor lijn C4 nu al bussen bestellen of later een vervolgorder doen.
Lijn C2 Apeldoorn-Arnhem stroomt natuurlijk ook nog uit naar Rijn-Waal. Die bussen kunnen ook over naar C4.

Ik ben overigens benieuwd of die C-nummers blijven. De verwarring met stadslijnnummers 1, 2, 3 en 4 ligt voor de hand. Veel reizigers komen nog uit de tijd dat een letter als S voor een lijnnummer duidde op een routevariant. De S bijvoorbeeld voor een snelbus die een deel van de haltes oversloeg.
Zelf associeer ik 301 t/m 304 toch eerder met HOV dan C1 t/m C4.