Dit staat zojuist op rocov gelderland:
1.1 Stadsdienst Apeldoorn
Het is ons niet duidelijk wat de status is van de voorliggende voorstellen en wat dit betekent voor de
vertrektijden. Het is tevens onduidelijk hoe de dienstregeling eruit ziet in de daluren. Wij hebben uw
voorstel opgevat als een complete wijziging van het lijnennet waarbij de vertrektijden vanaf het station
(de stadsbusknopen) in stand blijven. Op basis van deze opvatting adviseren wij u op dit moment
geen wijzigingen aan te brengen in de stadsdienst. Het is niet in het belang van de reizigers om het
hele lijnennet overhoop te halen, terwijl nog gewerkt wordt aan definitieve voorstellen. Reizigers
worden dan twee keer met grootschalige wijzigingen geconfronteerd. Apeldoorn wacht al jaren op
verbetering van de stadsdienst. Het is geen goede zaak om dat nog (veel) verder op te schuiven. Het
voorstel van het ROCOV is: richt een werkgroep op (zoals gedaan bij de Veluwelijn) om alle (nog)
bestaande knelpunten in de dienstregeling snel op te lossen zodat er toch op korte termijn een
robuuste dienstregeling ligt die relatief weinig aanpassingen in de komende tijd nodig heeft.
2
Het knippen van de lijnnummers op het station vinden wij niet gewenst, omdat voor een aantal wijken
dan geen zichtbare verbinding met het centrum meer is. Reizigers vanuit het centrum moeten dan
weten welke lijnen doorgaan op de lijn die ze eigenlijk willen gebruiken. Als er een vaste
doorkoppeling is dan moet de lijn gewoon één lijnnummer houden. Wij zijn het niet met u eens, dat dit
tot veel verwarring leidt zoals u in uw adviesaanvraag vermeldt.
Wij adviseren u om de lijnnummers zoveel mogelijk gelijk te houden aan de huidige situatie. Dus laat
Teuge en de Zomerlijn hun lijnnummer behouden, bedien het Gelre Ziekenhuis met lijn 1 of 4 in plaats
van 2 en Stadhoudersmolen met lijn 11.
Wij zijn positief over het door u voorgestelde alternatief 3 voor de routewijziging van lijn 10. Wij
verzoeken u wel om de lijnen 90 en 102 bij alle haltes op de Loolaan te laten stoppen (conform lijn
104). Daarmee ervaren de instappers op de Loolaan geen achteruitgang.
Door lijn 3 slechts in één richting door de wijk Staatslieden-/Rivierenkwartier te leiden ontstaat er in
één richting een zeer lange route. Wij adviseren de route door de wijk in twee richtingen te rijden.
Door lijn 15 slechts in een richting door de wijk Vogel-/Componistenkwartier te leiden ontstaat er in 1
richting een zeer lange route. Wij adviseren de route door de wijk in twee richtingen te rijden.
Maak een halte voor lijn 7 op de kruising van Laan van de Leeuw/Oost Veluweweg voor overstap op
lijn 294.
Een deel van de overstaprelaties wordt verlegd naar het Marktplein en de Hofstraat. Op dit moment
zijn deze haltes niet geschikt voor veel overstappers die in een straat met o.a. druk busverkeer
moeten oversteken, er is geen /niet voldoende bufferruimte voor bussen die “even” moeten wachten
voor een aansluiting. De informatievoorziening (DRIS enz.) is tevens onvoldoende, of afwezig. Het
advies van het ROCOV is om pas na goedkeuring van een goed ontwerp en realisatie hiervan de
nieuwe dienstregeling op te starten.
Wij adviseren u om alle haltevoorzieningen eerst in orde te maken voordat de nieuwe dienstregeling
ingaat. Dit ging in het verleden namelijk vaak verkeerd.
2.1 Lijn 5 Ede
Het ROCOV is niet akkoord met de invoering van een uurdienst op stadslijnen voor 21.00 uur. Na dit
tijdstip vinden wij het bij lage reizigersaantallen acceptabel. Wij adviseren u wel de vertrektijden van
lijn 5 af te stemmen op die van de lijnen 3 en 4, opdat op het gezamenlijke traject een halfuursdienst
blijft bestaan.
2.2 Barneveld
Wij gaan niet akkoord met de vervroeging van de ochtendrit op lijn 205. Juist in de ochtendspits is een
kwartierdienst gewenst die door deze aanpassing vervalt.
3
De meerderheid van de scholieren die op De Meerwaarde zitten, komen uit het verzorgingsgebied van
de lijnen 105 en 205. Wij adviseren u daarom om deze lijnen op de schooltijden door te laten rijden
naar De Meerwaarde. Wij vinden het geen probleem, dat de exploitatieve koppeling tussen deze lijnen
dan komt te vervallen.
2.3.1 Lijn 100 Zwolle-Nunspeet
Wij zijn blij met de uitbreiding op zaterdag van lijn 100. Wij vinden het wel jammer, dat toeristen in de
zomer hier niet van kunnen profiteren.
2.3.2 Lijn 200 Elburg-Zwolle
Wij zijn positief over reismogelijkheden vanuit ’t Harde. Wij adviseren u wel de ene rit die in Nunspeet
begint onder een afwijkend lijnnummer te rijden om te voorkomen dat reizigers die hier ’s ochtends in
mee gaan, denken ’s middags ook met lijn 200 terug te kunnen en vervolgens in ’t Harde uitkomen.
2.3.3 Lijn 101 Nunspeet-Harderwijk
Wij zijn positief over uw voorstel om de lijnen 103, 101 en 111/112 te combineren. Wij adviseren u
deze lijn te rijden onder lijnnummer 103 of lijn 111. Dan treedt er geen verwarring op voor de huidige
reizigers tussen Amersfoort en Nijkerk en kan de spitslijn 101 onder dit lijnnummer blijven rijden.
2.4 Lijn 109 Apeldoorn-Dieren
Het ROCOV is tevreden met uw voorstel voor deze lijn. Wij vragen ons alleen af waarom de
vertrektijden na 16.00 uur niet met 3 minuten worden vervroegd. Dit in het kader van vanzelfsprekend
OV.
2.5 Lijn 400 Zwolle-Arnhem
Wij kunnen ons vinden in uw voorstellen. U suggereert echter dat in Apeldoorn een stop komt van 37
minuten. Dat vinden wij niet passend. Voor reizigers die over Apeldoorn heen reizen, is de lijn
daarmee niet meer interessant.
3.1 Lijn 2 Harderwijk
Wij kunnen ons er in vinden dat lijn 1 of 2 vervalt. Door het vervallen van lijn 2 ontstaat echter een
slechte aansluiting vanaf de trein. Wij vragen ons af of het niet beter is om juist lijn 1 te laten vervallen.
3.2 Lijn 4 Harderwijk
Wij zijn akkoord met uw voorstel.
3.3 t/m 3.5 Stadsdienst Ede
Wij zijn verbaasd over uw voorstel om de frequentie uitbreiding die u bij het binnenhalen van de
concessie hebt aangeboden, weer in te trekken. Voor een stadsdienst vinden wij een
4
halfuursfrequentie zeer gewenst. Wij zijn dan ook niet akkoord met de invoering van een uurdienst op
stadslijnen voor 21.00 uur. Na dit tijdstip vinden wij het bij lage reizigersaantallen acceptabel.
3.6 Lijn 88 Wageningen-Ede
In uw aanvraag schrijft u dat u voor lijn 88 op zondagavond een 5 minutendienstregeling wil rijden. Er
is volgens het ROCOV geen vraag naar een 5 minutendienst. Wij adviseren u de zondagavonddienst
te verdubbelen naar een 7,5 minutendienst. Omdat op de vrijdagmiddag het probleem ook speelt
stellen wij u voor de DRU’s die nu op zondagavond overblijven in te zetten tijdens 3 uren (ong. 16-19
uur) op de vrijdagmiddag. Hierdoor ontstaat ook op vrijdag een 7,5 minutendienst als op de zondag.
Uw overige voorstellen
Voor de duidelijkheid willen wij vermelden, dat wij u geen advies geven over uw optionele voorstel tot
integratie van de lijnen 3 Harderwijk en 101. Als u hier concreet iets mee wil gaan doen, dan zien wij
graag een adviesaanvraag hiervoor.
Wij kunnen ons vinden in de overige voorstellen die u doet in uw adviesaanvraag.
Onze wensen
Wij adviseren u om de lijnen 91 en 231S van Arnhem richting Apeldoorn in een kwartierdienst te
leggen en adviseren u daarom om lijn 91 van Arnhem richting Apeldoorn 5 minuten te verschuiven, op
maandag tot en met vrijdag overdag na de ochtendspits, in de uren dat lijn 231S ook rijdt.
Wij adviseren u lijn 102 langer te laten doorrijden. Daarmee ontstaat vanuit Amersfoort een latere
reismogelijkheid die er op lijn 103 wel is terwijl voor lijn 103 juist de trein nog als alternatief aanwezig
is waar dit voor lijn 102 niet het geval is.
Verder zien wij graag voorstellen om de verbinding van Harderwijk/Ermelo met Arnhem te verbeteren.
Het is onwenselijk dat de reisplanner op bepaalde delen van de dag voor de snelste verbinding
adviseert via Utrecht of Zwolle te reizen.
bron:
http://www.rocovgelderland.nl/ onder het kopje publicaties.