Pagina 43 van 96

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: ma 04 jul 2016, 12:10
door Nitein-Repart
nsimmelink94 schreef:
Erno-BE schreef:In de Achterhoek kan er nog wel het een en ander afgebroken worden, oa het schrappen van halfuursdiensten (dus overal uursdiensten (buiten de spits)) en de beruchte Nachtvlinder introduceren op meer trajecten.
Mag hopen dat je sarcastisch bent :lol:

Er zijn juist lijnen die dankzij grote hoeveelheden studenten/scholieren soms tekort hebben aan een halfuursdienst. Daarnaast moet je wel goede aansluitingen bieden buiten de regio, zoals richting Twente en Arnhem/Nijmegen. Dan kan je het echt niet maken om met uursdiensten aan te komen kakken. Als er iets niet gebonden is aan de daluren is het wel de eindtijd van de verschillende stromen studenten :P
Als uitdunning doordeweeks niet kan, zoek men wel weer naar uitdunning 's avonds en in het weekend. Het geld moet ergens vandaan komen. In Rivierenland rijdt al sowieso het minimale aan busvervoer en in de Achterhoek wordt er 's avonds en op zondag ook al een vrij minimale dienstregeling gereden. Nog meer schrappen, betekent dat kernen verstoken raken van OV in de avonduren en op zondag.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: ma 04 jul 2016, 14:14
door waldo79
SuperGhost schreef:
waldo79 schreef:Alternatief is om bij de iets eerder vertrekkende [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in de CTA een regeltje toe te voegen dat je met een overstap Tiel kunt bereiken. Zoiets gebeurde ook lange tijd op de vertrekstaten in Nijmegen.
Zou ik niet doen, aangezien die trein niet in Elst stopt dan :wink:

Laten we die regel maar bij de 4400 neerzetten (die rijdt dan Arnhem-'s-Hertogenbosch) :wink:
Ach ja, ik zit met de dienstregeling van dit seizoen in mijn hoofd :)

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: ma 04 jul 2016, 14:55
door SuperGhost
zo zie je maar weer: het overkomt zelfs de besten :wink:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: ma 04 jul 2016, 23:15
door chemie
Een beetje krom is het natuurlijk wel. Eerst het volledig afschaffen van de 73 omroepen en vervolgens goede lui spelen die de 73 in de spits wel laten rijden. Tijd om te klagen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: ma 04 jul 2016, 23:18
door regenmaker
Politiek draait uiteindelijk alleen maar om het moment dat je naar de stembus mag. Dit is zieltjes winnen. :P

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: ma 04 jul 2016, 23:20
door chemie
Zieltjes winnen met behulp van afbraak. Toch best een mooie strategie. :D

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: ma 04 jul 2016, 23:21
door regenmaker
Het is eigenlijk te triest voor woorden. :') Maar dit laat wel zien hoe veel die OV-visie waard is. OV is niet statisch en de vraag kan zo variëren.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: ma 04 jul 2016, 23:49
door chemie
Ik ben het volledig met je eens. Ik ga morgen de provincie maar eens bellen om m'n klacht in te dienen.

Mocht dit doorgaan, dan mag men wel de overstap op buslijn 72 te Lievelde garanderen. En dan niet met die magere drie minuten die ze normaal gesproken hebben, maar 10, en hetzelfde voor de overstap op de bus in Groenlo. De verbinding gaat waarschijnlijk kapot aan deze constructie, ik zal wel vaker nadenken voordat ik op zo'n manier reis.

Het "flexibele" vervoer gaat vast niet tot aan de deur, maar zal ongetwijfeld de oude 73 route vervangen. Dan kan je dat flexibele vervoer naar alle waarschijnlijkheid het jaar erop mooi schrappen.

Mooie bezuiniging, speciaal gemaakt voor u door de rijkste provincie van Nederland. :X

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 05 jul 2016, 10:49
door OmniLezer
Dat hele gebeuren gaat na een tijd worden geschrapt. Lijn 73 wordt geknipt en dan lijn 573 tussen Groenlo en Winterswijk. In het dal wordt het een flexibele lijn, die dus ook niet rijdt omdat mensen het te veel moeite vinden. Daarna wordt dat ook geschrapt. De stap van buurtbus is gewoon overgeslagen.

Volgens mij lijkt het er in Achterhoek/Rivierenland op dat er na een tijd gewoon geen bus rijdt. Misschien een paar buurtbussen, maar dan krijg je een aantal PvE´s later te lezen; "Lijn 72 krijgt een luxe bushalte in Groenlo met fietsenstallingen zodat mensen uit Winterswijk-Meddo, Beltrum en langs de N319 er makkelijk naar toe kunnen fietsen. Helemaal van de omringende dorpen van Winterswijk"

Ik denk dat het kernnet in dat gebied later bestaat uit de trein en lijn 72/74, 56, 47, 40(ex-lijn 165), 49 en 85. Klaar en punt uit omdat er zoveel wordt wegbezuinigd dat de rest alleen dagdekkend of spits wordt, maar geen weekend dekking. In de steden komen ze weer met een te zwaar beladen nachtvlinder. Deze vlinder vliegt al bijna niet meer door het passagiers te kort.

En trouwens 30% concessie bestaat toch uit schoollijnen. Laat de Provincie van dat percentage maar 60% van maken.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 05 jul 2016, 10:52
door CamilleKreemers
ik hoop dat je sarcastisch bent. Wel is het de trend dat zo min mogelijk OV geboden wordt in provincies. Ik hoop alleen niet dat in de toekomst OV synoniem voor schoolvervoer wordt.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 05 jul 2016, 11:01
door Djeez
Ze vergeten dat OV ook gewoon noodzakelijk is? Mensen die op wat voor manier ook dan geen rijbewijs hebben of het OV gebruiken als woon-werk i.v.m. midden in stad werken en dus nergens je auto kwijt kunnen of 's avonds op stap kunnen en wat drinken bijvoorbeeld. Als je na 21:00 uur niks meer laat rijden dupeer je een hoop mensen. Sowieso is het op sommige lijnen al dramatisch dat bussen in het weekend niet of veel later beginnen met rijden. Alsof in het weekend het leven stilstaat. Als je op zaterdag/zondagmorgen een (bij)baan hebt kan je met het OV niet eens op je werk komen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 05 jul 2016, 11:58
door sirvinniei
Heeft Winterswijk niet veel meer aan een stadsdienstje die de 2 stations verbindt dan een lijn Groenlo-Winterswijk? Er liggen toch geen kernen tussen Groenlo en Winterswijk en de reistijd Groenlo-Winterswijk verschilt niet zo erg tussen bus en trein-bus.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 05 jul 2016, 12:09
door busentrein
Wat ik begrepen heb, zit Arriva niet echt te wachten op 50 man die je in de spits cadeau krijgt in de trein, kan ik me ook nog goed voorstellen ook..

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 05 jul 2016, 12:12
door sirvinniei
Winterswijk Zutphen is toch niet zo druk?

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 05 jul 2016, 14:16
door Ardan
Drukker dan je denkt!

In Syntus-tijd reed de 73 alleen in de spits 2x per uur, in het dal 1x, en na 20 uur en in het weekend helemaal niet. Ik had nog de hoop dat de bus drukker zou worden toen Arriva er altijd 2x per uur van maakte maar dat is niet gebeurd, ik zie de bus altijd leeg rijden buiten de spits. Ik heb hem toen ik er nog woonde wel eens als stadsbus gebruikt als de fiets kapot was maar daar kun je een buslijn niet op draaien natuurlijk. Ik denk dat het goed zou zijn als de lijn teruggaat naar hoe het in Syntus-tijd was, zodat je hem hebt wanneer het nodig is, maar niet onnodig leeg laat rijden.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 05 jul 2016, 15:09
door SuperGhost
Je bedoeld dat Arriva er altijd minimaal 1x p/u van heeft gemaakt (dus ook avond+weekend), lijn 73 rijdt nog altijd buiten de brede spits slechts 1x p/u.

En die 50 reizigers passen prima in de trein. Winterswijk-Lievelde is juist met afstand het rustigste stukje. Enige wat Arriva dan zou moeten aanpassen is dat lijn 72 met grote bussen gaat rijden (nu nog mix van grote en middelgrote bussen).

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 05 jul 2016, 15:46
door OmniLezer
CamilleKreemers schreef:ik hoop dat je sarcastisch bent. Wel is het de trend dat zo min mogelijk OV geboden wordt in provincies. Ik hoop alleen niet dat in de toekomst OV synoniem voor schoolvervoer wordt.
Over spitslijnen/schoollijnen ben ik sarcastisch, want dat wilt niemand. Over dit nachtvlinder en zo min mogelijk vervoer meen ik als maar wat. Alleen bedoel ik dat er materieel te kort is én een passagiers te kort. Dat kan ook echt alle kanten op. Tegenwoordig wordt de trein een alternatief en niet eens een buurtbus ofzo. Als je de trein ilt bereiken, moet je ook echt een hele buslijn af fietsen om daar te komen. Dan komt men ook met nieuwe pilots als Deelauto. Één auto per dorp, alsof dat helpt. Waarom komt er niemand met deeltaxi's net zoals die vrijwillige buurtbus.

Hiermee jaag je mensen echt de auto in. En daarna wilt de Provincie/Rijk ook komen met dingen als milieubewust vervoer. Dat was dan wel voor de stad bedoeld, maar in het platteland en dorpen heeft wel iedere vogel/muis/lid uit een gezin een auto. Die gebruiken ze nog ook en daar gebeurt niets. Dit is Nederland en zo loopt het cirkeltje rond. Dit zal ook nog lang door rollen.

Dit is dan weer iets wat ik niet leuk vind. Dat vraag afhankelijk is ook bagger, want een bus reserveren is dan wel met een klik gedaan, maar geeft een barrière alsof het ineens een kilometer verder weg is voor de gewone mens. Daarom falen die dingen snel.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 20 jul 2016, 12:50
door albertjan96

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 28 jul 2016, 14:59
door StefanH
Dit was wel te verwachten: Arriva wilt lijn 43 (Tiel-Geldermalsen) opheffen. Zo blijft er niks meer over in Rivierenland en worden Wadenoijen en delen van Tiel en Geldermalsen geheel van ov ontdaan. Rover heeft alvast een petitie gestart: https://petities.nl/petitions/behoud-li ... ?locale=nl

Schrappen is wel erg drastisch. Buiten de spits als buurtbus en doorkoppelen naar Zoelen zou ook kunnen. Dan een directe verbinding vanuit Geldermalsen via Wadenoijen en de wijken Passewaay en Ridderweide naar de binnenstad, het ziekenhuis en het zwembad.

Ik ben benieuwd naar de verdere plannen voor het busvervoer in Rivierenland. Dit belooft niet veel goeds.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 28 jul 2016, 15:35
door sirvinniei
Hoe is de bezetting dan in de spits?

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 28 jul 2016, 15:49
door StefanH
sirvinniei schreef:Hoe is de bezetting dan in de spits?
Zo'n 10 à 20 mensen vanuit Tiel naar Geldermalsen, andersom weet ik het niet. In de winter soms meer omdat er relatief veel scholieren uit Passewaay naar Geldermalsen gaan. In de vakantie en buiten de spits vaak lege ritten. Reizigers uit Tiel-West pakken eerder lijn 248 omdat deze via de binnenstad gaat.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 28 jul 2016, 16:20
door nvdw
Tsja... dat was natuurlijk te verwachten. Met die beperkte dienstregeling is het al een weinig aantrekkelijk geval voor bijvoorbeeld stadsvervoer in Tiel en als je in Wadenoijen of Kapel-Avezaath woont zit je ook niet zo extreem ver van station Tiel Passewaay af met de hele dag twee keer per uur een directe verbinding naar Utrecht. Voor wat er in Geldermalsen naar de Poppenbouwing moet (lees: industrieterrein met distributiecentra van o.a. Blokker en Albert Heijn) kun je lijn 47 ook nog wel verlengen.

Verder lijkt de provincie het openbaar (bus)vervoer toch al meer een last dan een lust te vinden...

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 28 jul 2016, 16:58
door regenmaker
nvdw schreef:Verder lijkt de provincie het openbaar (bus)vervoer toch al meer een last dan een lust te vinden...
Vind je het gek met zo'n autofiel provinciebestuur (lees: VVD).

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 28 jul 2016, 19:44
door Daniel
Het is natuurlijk altijd wel een combinatie van factoren. Puur politiek is het in elk geval niet, zie bv. de concessies in de provincie Utrecht die toch wel redelijk wat uitbreiding kennen terwijl daar de gedeputeerde voor mobiliteit ook gewoon een VVD'er is.

Bij het schrappen van dit soort verbindingen zie ik toch vooral een situatie waarin gedeeltelijke parallelliteit met de trein een rol speelt in combinatie met een vrij verspitst en daarbuiten zwak bezet lijntje. Zoals nvdw al terecht opmerkt ligt Wadenoijen zo'n beetje dichter bij station Tiel Passewaaij als de uiterste zuidoostkant van Passewaaij zelf, waardoor reizigers al snel door de frequentere trein gelokt worden. Sowieso is het daar een beetje dunbevolkt gebied waardoor je niet echt met een visgraatachtig model haaks op de spoorlijn kunt gaan rijden bij gebrek aan dorpjes/wegen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 28 jul 2016, 20:19
door regenmaker
Maar om de lijn nou volledig te schrappen. Zou in ieder geval een aantal spitsritten behouden, die redelijk bezet zijn en daarbuiten bijvoorbeeld een belbus.

Daarnaast zit in de provincie coalitie van Utrecht GroenLinks. Een van de enige partijen die zich hard maakt voor openbaar vervoer.