Pagina 47 van 66

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 11:11
door ovVeluwe
Het is meer een manier om Breecamp een "snellere" route te geven richting het station. Echter moeten deze reizigers dan wel vanuit lijn 11 overstappen op station Stadshagen. Lijn 11 zal straks namelijk naar Oosterenk gaan.

Ik heb trouwens nergens iets gelezen of er nog ergens in de polder panto's worden geplaatst en ook in de dienstkaarten staat niks over stekkeren, behalve op stallingen. Dus of de bussen gaan inderdaad vaker gewisseld worden op de stallingen, of ik heb iets gemist. Het lijkt me wel dat er straks echt nog een flink tekort ontstaat aan bussen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 28 nov 2023, 07:47
door Milco
Weet iemand of EBS eigenlijk uiteindelijk wel voldoende bussen heeft voor de hele concessie? Bij IJsselmond en Lelystad rijden nu snel opgeteld zo’n 75 bussen. EBS krijgt er 31 Ebusco’s bij naast het wagenpark wat nu al actief is in het huidige concessiedeel. Hoe gaan ze dat redden met een gat van zo’n 45 bussen (75 - 31 = 44)? Iemand enig idee?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 28 nov 2023, 08:31
door VIRM
ovVeluwe schreef: ma 27 nov 2023, 11:11 Het is meer een manier om Breecamp een "snellere" route te geven richting het station. Echter moeten deze reizigers dan wel vanuit lijn 11 overstappen op station Stadshagen. Lijn 11 zal straks namelijk naar Oosterenk gaan.
Met als nadeel dat de reizigers die al in de bus zaten en de reizigers vanuit Breekamp een krappere aansluiting op de trein gaan krijgen. Dat is dan weer niet heel handig bedacht van EBS.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 28 nov 2023, 08:47
door ovVeluwe
Overigens was het de bedoeling in de originele concessie IJssel-Vecht dat Deventer ook nog afgestoten zou worden naar Berkel-Dinkel. Dit is nu ook niet meer het geval, dus daar stromen ook geen bussen van door. De overgebleven van bussen uit regio Ede zijn ook niet overgenomen.

Ik meende dat Keolis zelfs met dat originele aantal nog bussen zou aankopen voor de polder, dat betekent dat EBS een behoorlijk lager percentage aan bussen heeft straks en amper reserve. Of er gaat nog een keer flink wat gesneden worden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 28 nov 2023, 10:07
door Lijn 45
Milco schreef: di 28 nov 2023, 07:47 Hoe gaan ze dat redden met een gat van zo’n 45 bussen (75 - 31 = 44)? Iemand enig idee?
Met de 40 Twentse Citea's er bij is het gat nog 5. Er waren ooit meldingen/geruchten dat er nog een paar BYD's van Keolis naar EBS zouden gaan. Met die er bij zou het uit moeten komen volgens deze berekening.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 28 nov 2023, 10:13
door ovVeluwe
Echter zijn de Citea's maar tijdelijk tot de Ebusco's geleverd zijn. Die extra Keolis BYD's zouden kunnen, maar is nog niks bekend over gemaakt. Ze staan momenteel nog op stalling Vaassen. De rest van die stalling is nu volledig ontmanteld. De portacabins komen in Nagele te staan.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 28 nov 2023, 10:16
door Milco
Ja, tijdelijke bussen tel ik niet mee in het verhaal. En met 5 BYD’s kun je geen 40 bussen vervangen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 28 nov 2023, 15:01
door flipje
Milco schreef: di 28 nov 2023, 07:47 Weet iemand of EBS eigenlijk uiteindelijk wel voldoende bussen heeft voor de hele concessie?
In theorie wel..
Als ik goed heb geteld houd je 23 bussen (met Citeas meegerekend) over.
Maar bussen hebben ook onderhoud nodig.. dus dan blijft er onder de streep weinig over.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 28 nov 2023, 22:40
door AnderzamNL
Had ik eerder gehoord dat er misschien wat Scania's uit Waterland konden komen? Geen idee of dit klopt

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 29 nov 2023, 00:07
door ovVeluwe
Volgens mij zijn deze nog hard nodig in Waterland. Vandaar dat in IJssel-Vecht Twentse Citea's zullen komen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 29 nov 2023, 00:35
door Matt5154
Ja ze zijn idd keihard nodig in Waterland totdat de VDL's daar geleverd zijn. Er zullen een aantal Twents Citea's naar IJssel-Vecht komen. Nummering is bij mij nog niet bekend.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 29 nov 2023, 23:08
door Herjanuitoverijssel
https://www.destentor.nl/hardenberg/har ... ~a3282b44/ Accoount aanmaken en je kunt m lezen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 30 nov 2023, 07:12
door waldo79
Wat bedoel je precies, herjanuitoverijssel?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 30 nov 2023, 08:10
door erjeebee
Herjan bedoelt dat de gemeente Hardenberg het openbaar vervoer in de gemeente op de schop wil gooien.
Afgezien van het feit dat er niet heel veel is om op de schop te gooien kun je als gemeente wel wilde plannen maken maar aangezien OV nou niet bepaald een gemeentelijke aangelegenheid is kom je daar niet zo ver mee.
Als ze niet blij zijn met het OV misschien maar eens met de provincie gaan praten?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 30 nov 2023, 09:12
door sirvinniei
Wel boeiend. Zijn er hier mensen die al ervaring hebben met Twents Flex?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 30 nov 2023, 10:15
door gkw1969
Ze hadden bij de herinrichting van de parkeerplaats bij het Attractiepark direct een volwaardig busstation aan moeten laten leggen. Van alle windrichtingen rechtstreeks naar het park.
Dat er op bepaalde plekken geen bus rijdt is voor een groot deel aan de gemeente zelf te danken door woonwijken te bouwen op plekken waar geen OV is of om eisen te stellen aan de snelheid van het vervoer wat er wel is, waardoor bijvoorbeeld Heemse alleen nog maar een buurtbusje heeft en geen volwaardige buslijn. De gemeente Hardenberg had veel eerder in moeten spelen op de regionale rol die ze hebben in de omgeving. Daarnaast hadden ze in 2004 al bij de provincie moeten eisen dat lijn 80 niet geknipt werd, deze lijn was namelijk de verbindende factor binnen de gemeentegrenzen. In 2004 werd deze geknipt waarbij de lijn 80 op de trein in Almelo aansloot en de nieuwe lijn 30 op de trein in Hardenberg. En helaas..... dat was niet de tijd dat lijn 80 in Hardenberg was. Met als gevolg.... geen snelle verbinding meer over Hardenberg heen naar bijvoorbeeld Heemse en Attractiepark en deze mensen stapten massaal over naar de auto.

Gemeentes en provincies moeten eens een keer leren luisteren naar de vervoerder en de medewerkers in het vervoer.... zij weten wat de reisbewegingen zijn en op welke manier je mensen de bus in kunt krijgen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 30 nov 2023, 14:26
door cassie127
sirvinniei schreef: do 30 nov 2023, 09:12 Wel boeiend. Zijn er hier mensen die al ervaring hebben met Twents Flex?
Is een prima systeem. Je kunt bellen of reserveren via de app. In de app kun je op de kaart de halte aanklikken waar je wil opstappen en waar je wilt afstappen. Het systeem bepaald vervolgens vanaf welke tijd dat minimaal mogelijk zal zijn. Daarna wordt de aanvraag verwerkt en krijg je een bevestiging. Betalen kan in de bus zelf door in te checken.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 30 nov 2023, 14:36
door Roeland
Volgens mij heeft Dedemsvaart al een redelijk OV, vooral richting Zwolle (met de 217).

Je kunt het OV rond Hardenberg / Dedemsvaart redelijk makkelijk verbeteren, door de 217 en de 129 anders vorm te geven:
- de 30 rijdt ma-vrij overdag weer 2x/uur
- de 217 rijdt na Dedemsvaart, via de N377, door naar Slagharen (en dan ook naar Coevorden)
- de 129 rijdt voortaan rechtstreeks Dedemsvaart - Lutten - Hardenberg

Een paar jaar geleden is de 129 toch juist losgelegd van de doorgaande Zwolse lijnen vanwege RRReis-formule eisen die de provincie(s) stelde(n)?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 30 nov 2023, 19:34
door regenmaker
Ja klopt de 29 is tot Dedemsvaart omgedoopt in ComfortRRReis. Bij deze formule zijn er verplichte minimum bedieningseisen opgenomen in de concessie IJssel-Vecht. Het traject tussen Dedemsvaart en Coevorden is losgekoppeld als lijn 129 door een te lage frequentie.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 30 nov 2023, 23:05
door Herjanuitoverijssel
Een directe lijn Ddv-Hdb is sowiezo handig in de spits, Er rijd normaal 1 x per dag daar een Scholierenbus Ri. Hdb, DIe word best nog wel goed gebruikt.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 01 dec 2023, 09:14
door erjeebee
Een redelijk gebruikte eenmaal-daagse scholierenlijn is niet perse een indicatie dat er behoefte is aan een reguliere bus op hetzelfde traject.
Waarom is een directe lijn van de vaart naar de berg "sowieso" handig? Hoezowieso?
Zie je altijd hordes overstappen van de 129 naar de 30 in de spits?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 01 dec 2023, 10:38
door Herjanuitoverijssel
Dat zie ik wel eens ja, Woon vlakbij de overstaphalte

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 01 dec 2023, 11:04
door gkw1969
erjeebee schreef: vr 01 dec 2023, 09:14 Een redelijk gebruikte eenmaal-daagse scholierenlijn is niet perse een indicatie dat er behoefte is aan een reguliere bus op hetzelfde traject.
Waarom is een directe lijn van de vaart naar de berg "sowieso" handig? Hoezowieso?
Zie je altijd hordes overstappen van de 129 naar de 30 in de spits?
De verbinding Dedemsvaart-Hardenberg is altijd al druk geweest. Er werd, toen lijn 80 nog reed, aansluiting gegeven in Lutten en vrijwel de hele dag had je overstappers. Dedemsvaart is afhankelijk van het Ziekenhuis en de scholen in Hardenberg. Maar omdat er een directe overstap in Lutten was, had je geen rechtstreekse verbinding nodig. Als nu blijkt dat de overstap er niet meer is, dan heb je een rechtstreekse bus nodig.

Overigens vraag ik me af waar het nieuwe busstation in Hardenberg blijft, die plannen lagen in 2019 al op tafel.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 01 dec 2023, 11:31
door iamthedutchdude
Dat sluit ook aan met mijn ervaringen op die lijnen: daar zie je best grote groepen overstappen op Lutten Centrum van lijn 30 naar lijn 129 en vv. Voor de 129 kan je dat misschien wel het merendeel noemen. Daarnaast was die overstap i.i.g. de afgelopen jaren niet zo solide als men zou willen.

Mijns inziens zou het beste voor de gemeente Hardenberg zijn:
  • Lijn 30 en 80 weer laten aansluiten aan elkaar (nog liever koppelen, maar gezien deze lijnen in verschillende concessies zitten is dat onwaarschijnlijk).
  • Lijn 129 laten rijden tussen Slagharen (nieuwe knoop) en Coevorden Nieuwe Veste, met i.i.g. een degelijke aansluiting in beide richtingen met de trein op Coevorden Station aldaar. Frequentie en bedienperiode indien mogelijk gelijk houden, evt. frequentie laten zakken naar 1x/uur.
    Het doorrijden naar Coevorden Nieuwe Veste kan gunstig zijn voor scholieren (uit de omgeving Slagharen/De Krim gaan er ook de nodige scholieren naar Coevorden) en kan daarnaast mogelijkheden bieden om op Coevorden Station in beide richtingen een betere aansluiting te bieden.
  • Lijn 217 na Dedemsvaart doorrijdend naar i.i.g. Slagharen (nieuwe knoop) en in de spits door naar Hardenberg (al ontstaat er dan mogelijk te veel aanbod op Slagharen - Hardenberg). Daarmee wordt dit de vervanger van lijn 129 op het traject Dedemsvaart - Slagharen (wat ook nu al de hele dag rijdt) en lijn 629.
  • Lijn 629 vervalt. Reizigers kunnen gebruik maken van lijn 217.
  • Buurtbussen 597, 598 en 599 in huidige vorm behouden of de routes hiervan dermate aanpassen dat deze de wijken beter aandoen. Dit eventueel i.c.m. fusie van de twee drie verenigingen die hier achter zitten, zodat ook doorkoppelingen anders kunnen.
  • Flex-systeem achterwege laten (of onderzoeken of dit een mogelijkheid is als vervanging van de nieuwe lijn 129, zodat deze dan mogelijk wel dagbrede bediening kan krijgen).

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 01 dec 2023, 12:22
door cassie127