Pagina 6 van 38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: do 23 feb 2023, 18:20
door Tom98
VDL bouwt ook elektrisch en de diesel variant is al jaren machtig goed spul, dus dan zal de elektrische variant ook prima materiaal zijn. Ik zou als chauffeur hopen dat ze bij VDL gaan bestellen.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: do 23 feb 2023, 18:24
door teun
VDL heeft ook wel zo’n beetje het meeste ervaring van alle elektrische busbouwers in Europa en dat zie je ook wel terug in het marktaandeel. Als dat krantenartikel klopt is volgens mij de enige andere optie Volvo (of ze moeten met Roserootjes en Crafters heel twenten gaan rondbussen :lol: )

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: do 23 feb 2023, 19:27
door CamilleKreemers
Zal wel VDL worden dan. Enig andere mogelijkheid is Ebusco, maar Arriva heeft dat niet.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: do 23 feb 2023, 19:30
door Daniel
Mwoh, e-Citaro kan dan ook nog. Dat is in elk geval een merk waar Arriva ervaring mee heeft.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: do 23 feb 2023, 20:16
door Lijn 45
teun schreef: do 23 feb 2023, 18:24 VDL heeft ook wel zo’n beetje het meeste ervaring van alle elektrische busbouwers in Europa en dat zie je ook wel terug in het marktaandeel.
En VDL is de hofleverancier van Arriva. :Y

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: vr 24 feb 2023, 01:28
door dennistd
Verhaal gaat ook dat het Volvo zou gaan worden. Maar goed, als alle verhalen kloppen komen er ook 18 stallingen in Enschede :lol:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: vr 24 feb 2023, 08:56
door gkw1969
De kans is groot dat het Volvo wordt aangezien VDL alm2 grote orders heeft liggen. Arriva is al bekend met Volvo op de Braboliners en limburgliners en de elektrische bussen ik Leiden.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: vr 24 feb 2023, 09:03
door omaylie
Vergeet vooral de elektrische Volvo bussen in Den Bosch niet ;)

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 02 apr 2023, 13:04
door RTBS
Is er nog altijd geen order geplaatst? Of toch weer stiekem bij Ali-express wat Chinese bussen bestellen? *bus*

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 02 apr 2023, 14:36
door marvinkok
Schijnen Volvo's te gaan worden, maar er komt amper nieuws vanuit Arriva, ook niet naar het personeel toe.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 18 apr 2023, 08:29
door VIRM
Vroegere ritten en rode bussen verdwijnen: dit zijn de plannen van Arriva in Twente
Kersverse vervoerder Arriva heeft ambitieuze plannen voor de regio Twente. Zo gaat onder andere de bus van Oldenzaal vaker naar Enschede, wordt Denekamp beter bereikbaar en vertrekt de trein van Hengelo naar Zutphen op werkdagen een half uur eerder. Ook de huisstijl van de bussen ondergaat een transformatie: de rode kleur verdwijnt, net als het Twentse ros die er nu nog op staat.

Bron en meer: RTV Oost

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 18 apr 2023, 08:57
door sirvinniei
Grappig dat in het artikel wordt genoemd dat Syntus Twents kwijtraakt om fraude bij ijssel-vecht. Wederom weer een redacteur zonder OV kennis

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 18 apr 2023, 09:01
door April064
Er staat nergens expliciet dat Keolis daarom de concessie is kwijtgeraakt, maar het wordt wel raar verwoord dus de verwarring is begrijpelijk. Het stukje over IJssel-Vecht is ook niet heel relevant.
Wel een grote fout in het artikel is dat Keolis tot deze maand in IJssel-Vecht door kon rijden. EBS rijdt daar namelijk al zo'n 5 maanden.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 18 apr 2023, 09:21
door RTBS
Ambitieuze plannen noemen ze dit... Hier en daar een extra ritje noem ik niet echt ambitieus. Misschien het feit om in december al met elektrische bussen te gaan rijden met bijbehorende infra terwijl deze nog steeds niet besteld zijn? Of toch wel?

Ambitieuze plannen zie ik meer als bijvoorbeeld een nieuwe snelbus die mensen uit de Achterhoek en Haaksbergen snel naar het NS station in Hengelo brengen zodat ze daar snel met de trein richting Amersfoort kunnen reizen.

Of het totaal mislukte visgraad-model van Syntus los te laten wat ervoor gezorgd heeft dat vele streekbussen nu vrijwel leeg rondrijden op compleet onlogische trajecten. Drukke Oad-lijnen (90,91,92) zijn daardoor in het verleden opgeheven terwijl deze een eigen publiek trokken buiten de treinverbinding ZHO om. Scholieren van Twickel bijvoorbeeld uit de regio Goor en Delden moeten nu eerst met een bus naar het station in het eigen dorp reizen, daar overstappen op de trein naar Hengelo om daar vervolgens op lijn 12 over te stappen die de halve stad door rijdt voordat het bij Twickel aan komt. Die scholieren zijn ruim 3x langer onderweg dan de oude rechtstreekse Oad-lijnen, niet zo gek dat die scholieren allemaal met de fiets/brommer gaan of door pappie weggebracht worden.

Ook een lachertje dat vanaf december reizigers in het Twents begroet worden in de bus, daar zit niemand tegenwoordig nog op te wachten. Vrijwel niemand spreekt die taal nog....

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 18 apr 2023, 09:25
door Tom98
Juist om onze prachtige taal niet verloren te laten gaan is het belangrijk om dat in de dagelijkse praktijk vaker te gebruiken en het op die manier levend te houden. Ik ben voor!

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 18 apr 2023, 10:14
door Dennenboom
RTBS schreef: di 18 apr 2023, 09:21 Of het totaal mislukte visgraad-model van Syntus los te laten wat ervoor gezorgd heeft dat vele streekbussen nu vrijwel leeg rondrijden op compleet onlogische trajecten. Drukke Oad-lijnen (90,91,92) zijn daardoor in het verleden opgeheven terwijl deze een eigen publiek trokken buiten de treinverbinding ZHO om. Scholieren van Twickel bijvoorbeeld uit de regio Goor en Delden moeten nu eerst met een bus naar het station in het eigen dorp reizen, daar overstappen op de trein naar Hengelo om daar vervolgens op lijn 12 over te stappen die de halve stad door rijdt voordat het bij Twickel aan komt. Die scholieren zijn ruim 3x langer onderweg dan de oude rechtstreekse Oad-lijnen, niet zo gek dat die scholieren allemaal met de fiets/brommer gaan of door pappie weggebracht worden.
Zo erg is het nou ook weer niet. Vanaf station Hengelo is het minder dan een kwartier lopen naar Twickel, dat is vaak al sneller dan wachten op de bus.
De tijd van deze OAD bussen komt overigens denk ik ook niet meer terug, ook al zou je dat willen. Ook in gebieden waar bussen wel zijn gehandhaafd is het gebruik op de kortere afstand duidelijk afgenomen door de opkomst van de e-Bike. Afstanden tot 15 kilometer worden door scholieren veel vaker dan vroeger niet meer met de bus afgelegd.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 18 apr 2023, 10:21
door marvinkok
Ik lees tussen de regels door vooral "knopen loslaten voor efficiëntere omlopen" maar ik laat me graag verrassen...
Blijft bijzonder dat het personeel nog steeds 0,0 weet wat er in december gaat gebeuren..

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 18 apr 2023, 10:28
door PHS
Want er gaat per 10 december 2023 heel wat veranderen in Twente. Vanaf Oldenzaal rijdt er straks met lijn 6 (nu nog lijn 62, red.) twee keer per uur een rechtstreekse bus naar Enschede, alle wijken in Enschede krijgen een rechtstreekse verbinding met het centrum
Als ik mij niet vergis rijdt lijn 62 nu al 2x/u tussen Oldenzaal en Enschede en rijden de Enschedese stadsbussen vanuit de wijken naar het centrum. Maar ik ben benieuwd wat er allemaal gaat veranderen :')

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 18 apr 2023, 10:56
door gkw1969
Dennenboom schreef: di 18 apr 2023, 10:14
RTBS schreef: di 18 apr 2023, 09:21 Of het totaal mislukte visgraad-model van Syntus los te laten wat ervoor gezorgd heeft dat vele streekbussen nu vrijwel leeg rondrijden op compleet onlogische trajecten. Drukke Oad-lijnen (90,91,92) zijn daardoor in het verleden opgeheven terwijl deze een eigen publiek trokken buiten de treinverbinding ZHO om. Scholieren van Twickel bijvoorbeeld uit de regio Goor en Delden moeten nu eerst met een bus naar het station in het eigen dorp reizen, daar overstappen op de trein naar Hengelo om daar vervolgens op lijn 12 over te stappen die de halve stad door rijdt voordat het bij Twickel aan komt. Die scholieren zijn ruim 3x langer onderweg dan de oude rechtstreekse Oad-lijnen, niet zo gek dat die scholieren allemaal met de fiets/brommer gaan of door pappie weggebracht worden.
Zo erg is het nou ook weer niet. Vanaf station Hengelo is het minder dan een kwartier lopen naar Twickel, dat is vaak al sneller dan wachten op de bus.
De tijd van deze OAD bussen komt overigens denk ik ook niet meer terug, ook al zou je dat willen. Ook in gebieden waar bussen wel zijn gehandhaafd is het gebruik op de kortere afstand duidelijk afgenomen door de opkomst van de e-Bike. Afstanden tot 15 kilometer worden door scholieren veel vaker dan vroeger niet meer met de bus afgelegd.
Sterker nog, de meeste scholieren gaan vanaf Hengelo Gezondheidspark. Maar het aantal scholieren wat van buiten Hengelo komt is drastisch verminderd door de komst van ROC van Twente. De leerlingen van het Twickelcollege is allemaal VMBO, deze hebben geen OV studentenkaart en gingen in het verleden ook alleen in de winter met de bus omdat er destijds maar 1 auto per gezin was tegen een gemiddelde van 2,5 van nu.
Daarbij komt, zoals ik al zei, niet zo veel meer vanuit omliggende plaatsen naar Hengelo.
Je moet niet vergeten: het hele onderwijssysteem is gewijzigd en hierdoor ook de reisbehoefte van scholieren. Een mooi voorbeeld waarbij je dat kunt zien is het Noordik in Almelo: Al sinds jaar en dag faciliteert het Noordik in Almelo abonnementen voor scholieren die meer dan 8 km van school af wonen zodat ze in de wintermaanden (oktober t/m maart) met de bus naar school kunnen. Van de ruim 12 bussen die er iedere dag kwamen eind vorige eeuw zijn er nu nog maar 3 of 4 over. Ook de reguliere lijndienst (lijn 80/81), waarmee ze ook mogen reizen, hebben tegenwoordig ook niet meer dan hooguit 30 scholieren per rit aan boord. Het hele vervoer naar de scholen is ingezakt, zeker nu de elektrische fiets zijn intrede heeft gedaan. Als de school eerder uit is of als ze net de bus gemist hebben hoeven ze niet meer te wachten op de volgende bus maar kunnen in de tussentijd al naar huis zijn gefietst.
Dus niet het visgraat model is de doodsteek geweest van de scholierenlijnen maar de elektrische fiets.

En terugkomend op de lijnen 90, 91 92 kan ik je melden dat in die bussen al niet zoveel zat en lijn 92 al helemaal niet in Hengelo kwam (ze moesten in Delden overstappen op lijn 90) Maar ook hiervan was maar een klein deel voor het Twickelcollege. Want zo groot is die school nu ook nog weer niet, Pius X in Almelo is groter en daar komt ook maar 1 bus waar, in mijn tijd (tot 2020) hooguit 10 leerlingen uitstapten en sinds de omzetting naar Buurtbus deze 10 leerlingen vanaf het station loopt.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 18 apr 2023, 11:03
door jelmerrr
Zouden er winkjes komen op Oldenzaal-Zutphen? Ik kan namelijk geen andere vloot bedenken die zo groot is als die van de flirt treinen.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 18 apr 2023, 11:03
door RTBS
Dennenboom schreef: di 18 apr 2023, 10:14
RTBS schreef: di 18 apr 2023, 09:21 Of het totaal mislukte visgraad-model van Syntus los te laten wat ervoor gezorgd heeft dat vele streekbussen nu vrijwel leeg rondrijden op compleet onlogische trajecten. Drukke Oad-lijnen (90,91,92) zijn daardoor in het verleden opgeheven terwijl deze een eigen publiek trokken buiten de treinverbinding ZHO om. Scholieren van Twickel bijvoorbeeld uit de regio Goor en Delden moeten nu eerst met een bus naar het station in het eigen dorp reizen, daar overstappen op de trein naar Hengelo om daar vervolgens op lijn 12 over te stappen die de halve stad door rijdt voordat het bij Twickel aan komt. Die scholieren zijn ruim 3x langer onderweg dan de oude rechtstreekse Oad-lijnen, niet zo gek dat die scholieren allemaal met de fiets/brommer gaan of door pappie weggebracht worden.
Zo erg is het nou ook weer niet. Vanaf station Hengelo is het minder dan een kwartier lopen naar Twickel, dat is vaak al sneller dan wachten op de bus.
De tijd van deze OAD bussen komt overigens denk ik ook niet meer terug, ook al zou je dat willen. Ook in gebieden waar bussen wel zijn gehandhaafd is het gebruik op de kortere afstand duidelijk afgenomen door de opkomst van de e-Bike. Afstanden tot 15 kilometer worden door scholieren veel vaker dan vroeger niet meer met de bus afgelegd.
Binnen een kwartier van Hengelo station naar Twickel college lopen? Dat ga je nooit redden hoor! Ik zou zeggen een half uurtje. In totaal ben je al snel 50 minuten onderweg met het OV terwijl dat in het verleden 15 tot 20 minuten was met lijn 90/91. Vanuit Goor met een E-bike is ook niet echt een optie en dan heb ik het al niet eens over regenachtige dagen.

Het is aan Arriva of ze volle bussen willen hebben en haar reizigers snel van A naar B willen brengen of haar reizigers twee keer laten overstappen en via grote omwegen vervoeren op compleet onlogische trajecten als Borculo-Almelo en Holten-Haaksbergen waardoor er geen hond in de bus zit. Nou ik wist het wel... ;)

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 18 apr 2023, 11:07
door jelmerrr
Er zitten dit jaar 47 leerlingen uit het dorp Goor op het Twickel. Jij wil daarmee bussen vullen?

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 18 apr 2023, 11:13
door RTBS
gkw1969 schreef: di 18 apr 2023, 10:56
Dennenboom schreef: di 18 apr 2023, 10:14
RTBS schreef: di 18 apr 2023, 09:21 Of het totaal mislukte visgraad-model van Syntus los te laten wat ervoor gezorgd heeft dat vele streekbussen nu vrijwel leeg rondrijden op compleet onlogische trajecten. Drukke Oad-lijnen (90,91,92) zijn daardoor in het verleden opgeheven terwijl deze een eigen publiek trokken buiten de treinverbinding ZHO om. Scholieren van Twickel bijvoorbeeld uit de regio Goor en Delden moeten nu eerst met een bus naar het station in het eigen dorp reizen, daar overstappen op de trein naar Hengelo om daar vervolgens op lijn 12 over te stappen die de halve stad door rijdt voordat het bij Twickel aan komt. Die scholieren zijn ruim 3x langer onderweg dan de oude rechtstreekse Oad-lijnen, niet zo gek dat die scholieren allemaal met de fiets/brommer gaan of door pappie weggebracht worden.
Zo erg is het nou ook weer niet. Vanaf station Hengelo is het minder dan een kwartier lopen naar Twickel, dat is vaak al sneller dan wachten op de bus.
De tijd van deze OAD bussen komt overigens denk ik ook niet meer terug, ook al zou je dat willen. Ook in gebieden waar bussen wel zijn gehandhaafd is het gebruik op de kortere afstand duidelijk afgenomen door de opkomst van de e-Bike. Afstanden tot 15 kilometer worden door scholieren veel vaker dan vroeger niet meer met de bus afgelegd.
Sterker nog, de meeste scholieren gaan vanaf Hengelo Gezondheidspark. Maar het aantal scholieren wat van buiten Hengelo komt is drastisch verminderd door de komst van ROC van Twente. De leerlingen van het Twickelcollege is allemaal VMBO, deze hebben geen OV studentenkaart en gingen in het verleden ook alleen in de winter met de bus omdat er destijds maar 1 auto per gezin was tegen een gemiddelde van 2,5 van nu.
Daarbij komt, zoals ik al zei, niet zo veel meer vanuit omliggende plaatsen naar Hengelo.
Je moet niet vergeten: het hele onderwijssysteem is gewijzigd en hierdoor ook de reisbehoefte van scholieren. Een mooi voorbeeld waarbij je dat kunt zien is het Noordik in Almelo: Al sinds jaar en dag faciliteert het Noordik in Almelo abonnementen voor scholieren die meer dan 8 km van school af wonen zodat ze in de wintermaanden (oktober t/m maart) met de bus naar school kunnen. Van de ruim 12 bussen die er iedere dag kwamen eind vorige eeuw zijn er nu nog maar 3 of 4 over. Ook de reguliere lijndienst (lijn 80/81), waarmee ze ook mogen reizen, hebben tegenwoordig ook niet meer dan hooguit 30 scholieren per rit aan boord. Het hele vervoer naar de scholen is ingezakt, zeker nu de elektrische fiets zijn intrede heeft gedaan. Als de school eerder uit is of als ze net de bus gemist hebben hoeven ze niet meer te wachten op de volgende bus maar kunnen in de tussentijd al naar huis zijn gefietst.
Dus niet het visgraat model is de doodsteek geweest van de scholierenlijnen maar de elektrische fiets.

En terugkomend op de lijnen 90, 91 92 kan ik je melden dat in die bussen al niet zoveel zat en lijn 92 al helemaal niet in Hengelo kwam (ze moesten in Delden overstappen op lijn 90) Maar ook hiervan was maar een klein deel voor het Twickelcollege. Want zo groot is die school nu ook nog weer niet, Pius X in Almelo is groter en daar komt ook maar 1 bus waar, in mijn tijd (tot 2020) hooguit 10 leerlingen uitstapten en sinds de omzetting naar Buurtbus deze 10 leerlingen vanaf het station loopt.
Even een paar echte feitjes: Twickel college is nog altijd een atheneum/Havo hoor. Op Gezondheidspark opstappen doet vrijwel geen enkele leerling aangezien dat veel te ver lopen is. In het verleden zaten de bussen van OAD altijd helemaal vol. De "visgraad-bussen" zijn vrijwel altijd leeg.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 18 apr 2023, 11:19
door RTBS
jelmerrr schreef: di 18 apr 2023, 11:07 Er zitten dit jaar 47 leerlingen uit het dorp Goor op het Twickel. Jij wil daarmee bussen vullen?
Ik zeg toch niet dat die bussen alleen voor Twickel moeten rijden? Je moet de leerlingen uit Delden nog bij optellen plus die van het ROC. Je kunt wel zeggen dat die laatste met de trein gaan maar de bus stopt op veel meer plekken waardoor de bus voor veel mensen een betere optie is. En daarnaast nog de andere reizigers die voor werk of familiebezoek reizen.

Dan heb ik het nog niet eens over de overvolle treinen op de ZHO waar ook nog eens zelden met dubbele treinstellen gereden wordt in de spits.

Nogmaals, de Oad-bussen zaten altijd vol, de "visgraad-bussen" zijn altijd leeg dus dat zegt genoeg. ;)

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 18 apr 2023, 11:22
door jelmerrr
Die van het ROC kunnen best met de trein, zover is dat niet vanaf station Hengelo. Daarnaast kun je misschien omloop besparen door niet vanaf Goor te rijden maar vanaf Delden. En vanaf Delden is het maar 5 km fietsen.