Pagina 6 van 7

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 16:10
door Ruben
Freek schreef:De Lintjes moet je ook nog maar over kunnen nemen. Die zijn toch eigendom van NSFS? Dat betekent dat je moet gaan lease. Zou men daarvoor dan weer niet het minimum van 10 jaar hanteren (zie Maaslijn)? Het is maar gokken van mijn kant, maar volgens mij in theorie allemaal mogelijk.
Als NSFS zo dom is, met het oog op het overschot DM '90 wat toch niet verkocht gaat worden! Getuige de mogelijkheid voor Veolia om nu wél short-term DM'90 te huren zijn ze daar ook weer tot inzicht gekomen.

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 19:24
door playertwo
En als ze dat meteen na de gunning van de concessie hadden bedacht, had er nu geen overschot aan DM'90 staan te verroesten, maar had Veolia gewoon met die stellen op de Maaslijn kunnen blijven rijden.

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 20:43
door Joshua
playertwo schreef:En als ze dat meteen na de gunning van de concessie hadden bedacht, had er nu geen overschot aan DM'90 staan te verroesten, maar had Veolia gewoon met die stellen op de Maaslijn kunnen blijven rijden.
Hihi en ik ben toch ween beetje DM'90 fan omdat ik daar me eerste trein ritje in heb gemaakt.

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 20:57
door Wubbo
Was het niet zo dat de DM90s die nu tijdelijk bij Veolia hebben gereden van NS waren en niet van NSFS?

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 20:59
door Ruben
Waar ik altijd vanuit ging was dat al het mat van NS eigendom is van NSFS, een blik op de site leert dat slechts 27 van de 52 van NSFS zijn. Ook bijv. ICM is niet van NSFS.

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: di 05 jan 2010, 20:42
door Graafschap
SP stelt vragen over verlies bus-en treinvervoer Syntus
04-01-2010 • Eind december hebben Gedeputeerde Staten, het dagelijks provinciebestuur, besloten om het trein- en busvervoer in de Betuwe en Achterhoek aan Arriva te gunnen. Dit besluit heeft tot veel ophef geleid. Zo is er een petitie gestart voor het behoud van de huidige vervoerder Syntus en staan de regionale kranten vol met berichten over de gang van zaken en steunbetuigingen van reizigers. Treinreizigers tussen Arnhem en Tiel zijn bezorgd over de toekomst van hun treindienst.

De SP deelt alle zorgen van reizigers en personeel. Daarom heeft SP-statenlid Alex Mink enkele schriftelijke vragen over de gang van zaken gesteld. Zo wil hij weten hoe de beoordeling van de offertes is gegaan, hoe Arriva taxi- en touringcarbedrijven gaat inzetten en wat de verschillen in de dienstregeling tussen Arriva en Syntus zijn. Daarnaast wil hij ook weten of Arriva alsnog een stadsbus in Tiel en Culemborg wil laten rijden.

De volgende vragen zijn ingediend:

1. Uit De Gelderlander blijkt dat de offertes van Arriva en Syntus de beoordeling hebben gehaald. De offerte van Connexxion is geheel afgewezen. Kunt u een toelichting geven waarom de offerte van Connexxion geheel is afgewezen?

2. Volgens gedeputeerde Van Haaren kreeg de offerte van Arriva 7,9 punten en de offerte van Syntus 7,6 punten op een schaal van 10 punten. Kan het college exact aangeven op welke punten de offerte van Arriva doorslaggevend was ten opzichte van de offerte van Syntus?

3. De treindiensten Zetten-Andelst – Arnhem en Arnhem-Didam vallen onder de bevoegdheid van de stadsregio Arnhem-Nijmegen. Kan het college aangeven op welke wijze ervoor wordt gezorgd dat de concurrerende treindiensten op elkaar zijn afgestemd, qua dienstregeling, tarieven, informatievoorziening en overstapmogelijkheden?

4. De inschrijvers moesten voldoen aan de eis dat er voldoende openbaar vervoer in de avonduren en weekeinden werd aangeboden. Volgens het persbericht van de provincie is er sprake van meer openbaar vervoer tijdens deze perioden en wordt er materieel ingezet dat wordt afgestemd op de vraag. Op welke lijnen en welke momenten neemt het vervoer ten opzichte van de huidige dienstregeling toe? En wat wordt er verstaan onder materieel dat wordt afgestemd op de vraag?

5. Er is ook gevraagd om de sociale functie van het openbaar vervoer te waarborgen en om nieuwe reizigers aan te trekken. Kan het college exact aangeven op welke wijze deze doelstellingen door Arriva worden verwezenlijkt?

6. Is er op enigerlei wijze sprake van de inzet van belbussen? Zo ja, kunt u dit exact toelichten op lijn- en periodeniveau?

7. In welke mate zal Arriva gebruik gaan maken van onderaannemers en op welke wijze zorgt het college ervoor dat deze onderaannemers kwalitatief goed openbaar vervoer gaan verzorgen?

8. Bent u bekend met het feit dat Arriva regelmatig boetes ontvangt wegens het niet-nakomen van contractuele afspraken? Op welke wijze gaat het college ervoor zorgen dat Arriva afspraken nakomt?

9. Kan het college aangeven welke rol de CO2-reductie bij de beoordeling van de offertes heeft gespeeld? Is dit een doorslaggevend element in de beoordeling van de offertes geweest?

10. Als extra optie werd een aanbieding voor de stadsbussen Tiel, Culemborg en Doetinchem gevraagd, alsmede de bediening van bedrijventerreinen waar nu nog geen busverbinding aanwezig is. Kan het college aangeven welke opties er door Arriva en Syntus zijn aangeboden, tegen welke kosten en onder welke voorwaarden?

11. Kan het college de winstmarges van Arriva op deze concessie aangeven, zeker als er sprake is van de inzet van onderaannemers?

12. Op grond van geldend Europees recht hoeft een verschil van 0,3 punten bij de beoordeling van de offerte nog niet te leiden tot het gunnen van de offerte aan de hoogst beoordeelde partij. Hiervan kan worden afgezien als de aanbestedende overheid aannemelijk kan maken dat dit geringe verschil in punten zal leiden tot extra kosten en onzekerheid in de continuïteit van de bedrijfsvoering ontstaan. Is het college hiermee bekend? En waarom gunt het college deze concessie terwijl er zonder meer sprake is van onzekerheid in de continuïteit van de bedrijfsvoering van de verliezende partij? Heeft de afgewezen offerte van Connexxion daar nog invloed op?

13. In hoeverre is er rekening gehouden met ambtelijke inzet en kosten voor bezwaar- en eventuele beroepsprocedures?

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: di 05 jan 2010, 21:26
door Geert
Goede vragen van dit statenlid!

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: di 05 jan 2010, 21:33
door playertwo
Sterkte gewenst aan de ambtenaren van de gedeputeerde van verkeer om op deze vragen een goed antwoord te mogen gaan geven.

Tweede petitie voor behoud van Syntus

Geplaatst: do 07 jan 2010, 15:20
door Graafschap
Tweede petitie voor behoud van Syntus
Berd Westerveld uit Sinderen is een tweede petitie voor het behoud van Syntus als vervoerder in de Achterhoek. In tegenstelling tot de eerst digitale petitie gaat het om een papieren versie, die hij zowel op straat als per e-mail verspreidt. Volgens Westerveld, tevens naamgever van een van de Syntus-treinen, hebben er inmiddels vijfhonderd mensen getekend.

Lees verder

Geen gemeentelijke steun voor Syntus

Geplaatst: do 07 jan 2010, 15:22
door Graafschap
Geen gemeentelijke steun voor Syntus
Verkeerswethouders in de Achterhoek zijn niet van plan een petitie ter ondersteuning van het behoud van Syntus te tekenen. Dat blijkt uit een telefonische rondgang langs een aantal van hen.

Lees verder

Openbaar vervoer Achterhoek/Rivierenland

Geplaatst: do 07 jan 2010, 17:30
door Graafschap
Openbaar vervoer Achterhoek/Rivierenland
In december 2009 werd Arriva de winnaar van de aanbesteding van het openbaar vervoer in Achterhoek/Rivierenland. Dit betekent dat dit bedrijf vanaf december 2010 in deze gebieden het openbaar verzorgt.

Lees verder

Provincie ontkent verstrengeling van belangen

Geplaatst: do 07 jan 2010, 17:46
door Graafschap
Provincie ontkent verstrengeling van belangen
De provincie Gelderland ontkent met klem dat er sprake is van enige vorm van belangenver­strengeling in het gunnen van de vervoersconcessie in de Achterhoek aan Arriva ten koste van Syntus. Met name het feit dat Margreet Bennink adviseur was op een van de specifieke onderdelen is hier en daar in verkeerde aarde gevallen. Margreet Bennink zou niet hele­maal onbevooroordeeld zijn. In de periode 2006 tot 2008 was zij name­lijk woordvoerster van Arriva in Groningen.

Lees verder

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 02:13
door Karl
Geert schreef:Goede vragen van dit statenlid!
Vraag 12 vind ik wel een goede. Voor de rest staan een aantal aspecten ook gewoon in het PvE en daar kan een raadslid ook bij. Net alsof een ambtenaar niets beters te doen heeft dan kopieren en plakken uit een PvE.

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 10:35
door Vinny
Het lijkt mij dat continuïteit en bedrijfszekerheid een integraal onderdeel vormt van de concessieprocedure. Ik neem dus aan dat het cijfer 0,3 inclusief bovengenoemde factoren is.

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 11:40
door JWM
Maar wat is het belang voor een overheid om bepaalde bedrijven in leven te houden als al het personeel een baanzekerheid heeft?

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 11:51
door Vinny
Bedrijfszekerheid is iets anders dan het ten onrechte in stand houden van een bedrijf hé :P
Bedrijfszekerheid is niets meer dan een garantie dat de dienstverlening (tegen het geoffreerde budget) in stand kan worden gehouden. Vertaling: Geen Veoliaanse strubbelingen bij de concessieovergang :idea:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 11:57
door Geert
JWM schreef:Maar wat is het belang voor een overheid om bepaalde bedrijven in leven te houden als al het personeel een baanzekerheid heeft?
Als een vervoerder failliet gaat kan deze de concessie niet meer uitvoeren. Het personeel heeft dan wel een baangarantie, maar de overheid heeft geen vervoersgarantie: ze zal zelf op zoek moeten naar een nieuwe vervoerder. Er is dus wel degelijk een belang voor de overheid om bedrijfscontinuïteit te wensen. Vergeet ook niet dat Syntus nog andere concessies heeft, waarvan men graag wil dat deze naar behoren uitgevoerd worden :idea:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 12:52
door Graafschap
Biedingen waren niet anoniem

DOETINCHEM - In tegenstelling tot de bewering van de Gelderse gedeputeerde Marijke van Haaren, waren de biedingen voor de concessie voor het openbaar vervoer in Achterhoek/Rivierenland niet anoniem.

Het beoordelingsteam wist welke offertes het zat te beoordelen. Behalve het officiële beoordelingsteam waren er ook externe adviseurs die op specifieke onderdelen punten mochten geven. Ook zij wisten welke offertes zij zaten te beoordelen, aldus woordvoerster Marga Nijenhuis van de provincie.
Bron en vervolg: De Gelderlander


Ik begin echt te twijfelen of de gunning aan Arriva wel terecht is.

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 18:57
door Raymond
Mja.. terecht of niet terecht vind ik een groot woord. Interessant is het zeker: het marketingplan heeft in de beoordeling voor 20% meegeteld. Het zou dus zomaar kunnen dat Arriva het ook hierop van Syntus gewonnen heeft. De betrokken ex woordvoerster kan wel zeggen dat ze niet aan belangenverstrengeling doet, maar als provincie moet je zoiets echt voorkomen. Misschien onbewust kijk je toch net iets anders naar het plan van je ex werkgever.
Zolang de provincie niet degene is die het bezwaar van Syntus beoordeeld (eigen vlees keuren van het werk van de provincie anders) heeft Syntus in een dergelijk geval zeker kans van slagen.
Van de provincie vind ik het bijzonder dom dat beweerd is dat alle aanbiedingen anoniem zijn en het verbaast me nog dat het zolang geduurt heeft voor het openbaar is geworden. Provincie is alles behalve tactisch bezig.

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 19:20
door 88122903
Raymond schreef:Mja.. terecht of niet terecht vind ik een groot woord. Interessant is het zeker: het marketingplan heeft in de beoordeling voor 20% meegeteld. Het zou dus zomaar kunnen dat Arriva het ook hierop van Syntus gewonnen heeft. De betrokken ex woordvoerster kan wel zeggen dat ze niet aan belangenverstrengeling doet, maar als provincie moet je zoiets echt voorkomen. Misschien onbewust kijk je toch net iets anders naar het plan van je ex werkgever.
Zolang de provincie niet degene is die het bezwaar van Syntus beoordeeld (eigen vlees keuren van het werk van de provincie anders) heeft Syntus in een dergelijk geval zeker kans van slagen.
Van de provincie vind ik het bijzonder dom dat beweerd is dat alle aanbiedingen anoniem zijn en het verbaast me nog dat het zolang geduurt heeft voor het openbaar is geworden. Provincie is alles behalve tactisch bezig.
Iedergeval zal je zo'n vrouw nooit de beoordeling moeten laten doen, want ook als ze onpartijdig is komen er toch praatjes van.
Even buiten de topic om, ik vindt dat het toch overdun dat het marketingplan 20% meeteld, ik ben zelf afgestudeert in marketing en communicatie dus ik weet dat het een belangrijk onderdeel is, maar ik denk dat een goede dienstregeling en dienstverlening voor de basis van sucses zorgen.

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 23:35
door Vinny
Ik vind dat wel een beetje merkwaardig hoor. Als je al zou twijfelen over de gunning bij een niet-anonieme inzending, dan lijkt me vooral Syntus in het voordeel ten opzichte van Arriva. De rest van de provincie zal namelijk aannemelijk wel een warm 'Syntus' gevoel hebben. Of is dat een gevoel wat alleen buiten het provinciehuis bestaat?

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: di 12 jan 2010, 19:40
door playertwo
Raymond schreef:Zolang de provincie niet degene is die het bezwaar van Syntus beoordeeld (eigen vlees keuren van het werk van de provincie anders) heeft Syntus in een dergelijk geval zeker kans van slagen.
Normaal is de Provincie zelf die het bezwaarschrift beoordeeld, tenzij er iets anders is geregeld in de aanbestedingswet of een andere wet die van toepassing is op deze procedure. Anders zijn 'gewoon' de regels uit de algemeen bestuursprocesrecht van toepassing.

Biedingen Achterhoek/Rivierenland waren niet anoniem

Geplaatst: wo 13 jan 2010, 11:09
door Graafschap
Biedingen Achterhoek/Rivierenland waren niet anoniem
Geplaatst op: maandag 11 januari 2010 11:56
Laatst bijgewerkt: woensdag 13 januari 2010 11:43

DOETINCHEM - In tegenstelling tot de bewering van de Gelderse gedeputeerde Marijke van Haaren, waren de biedingen voor de concessie voor het openbaar vervoer in Achterhoek/Rivierenland niet anoniem.
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws in dossier Arriva Dossier Concessie Achterhoek | Meer nieuws in dossier Concessie Achterhoek

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: wo 13 jan 2010, 15:23
door Ruben
Heeft ze dat daadwerkelijk beweerd? Ik las in een artikel dat de grondslag om alles te herberekenen haar mening was dat "dit resultaat onverkoopbaar was". Dit impliceert dat ten minste zij geen anonimiteit van biedingen kende en ook dat de herberekening onmogelijk anoniem geschied kan zijn.

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Geplaatst: wo 13 jan 2010, 17:25
door Tochjo
In een interview met haar in De Gelderlander (Achterhoeks verzet verrast Van Haaren niet) staat dat letterlijk vermeld.