Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: za 11 jul 2020, 11:41
Gebruikelijke procedure, heeft de Provincie Utrecht ook al gedaan.
De gemeente Kampen gaat ook al naar de provincie Overijssel om te overleggen dat er minimaal komt wat Keolis heeft geboden. :')Suus schreef:Waarom Epe nog in de fase van vrezen zit snap ik niet, want de kans dat er in december een nieuwe dienstregeling op de Veluwe komt lijkt mij ondertussen nihil. Zelfs als IJssel-Vecht toch nog doorgaat lijkt een volledig nieuwe dienstregeling nu wel uitgesloten, want de implementatie ligt sowieso stil totdat een aanvraag tot opschortende werking van Keolis door het CBb is goedgekeurd.
In Limburg was het bod van Abellio ook beter. Daar had dan ook aan Abellio gegund moeten worden? Uiteindelijk bleek de USB stick van Rene met Veolia geheimen niet belangrijk te zijn voor het bod, is er niemand veroordeeld en is de ACM boete vernietigd.willie schreef:Volgens mij vindt niemand hier dat Keolis met die fraude zou moeten wegkomen. De vraag is of die fraude betekent dat Keolis dan niet meer hoeft te leveren. Houden we Keolis aan de afspraken, dan krijgt de reiziger waar hij recht op heeft (15% meer DRU's!). Doen we dat niet, dan moet diezelfde reiziger maar afwachten wat er dan nog van zijn OV overblijft. Kies maar.MichOV schreef:Maar als je die petitie voor het terugdraaien voor het intrekken van de concessie gunning ondersteund dan accepteer je indirect toch eigenlijk die fraude of zie ik dat verkeerd? Want dan beloon je juist wat Keolis heeft gedaan
Zoals ik al eerder zei, en zoals het in de brief van de provincie staat, had Keolis de concessie niet gewonnen zonder te frauderen.Littlebusdriver schreef:Als je Keolis aan de afspraken houdt heb je dikke kans dat het financieel niet uit komt. Zeker nu er veel minder inkomsten zijn door het gedaalde aanbod aan reizigers. Als Keolis in acute geldnood komt heb je een acuut probleem. Nu kun je met een soort zachte landing tijd winnen. Áls Keolis niet gefraudeerd had en de concessie gewoon had gekregen dan was het nog de vraag geweest of het goed kwam. De plannen zijn gemaakt in de periode van reizigersgroei en een veel betere economische periode.willie schreef:
Volgens mij vindt niemand hier dat Keolis met die fraude zou moeten wegkomen. De vraag is of die fraude betekent dat Keolis dan niet meer hoeft te leveren. Houden we Keolis aan de afspraken, dan krijgt de reiziger waar hij recht op heeft (15% meer DRU's!). Doen we dat niet, dan moet diezelfde reiziger maar afwachten wat er dan nog van zijn OV overblijft. Kies maar.
A, okee, dank voor je reactie. Dat wist ik niet.Suus schreef:Gebruikelijke procedure, heeft de Provincie Utrecht ook al gedaan.
Bezwaar aantekenen kan altijd maar ik hoop wel dat Keolis beseft dat het vertrouwen weg is door hoe ze zelf de fout in zijn gegaan.regenmaker schreef:Keolis heeft aangekondigd bezwaar in te dienen tegen het besluit van de provincie. Of ook de stap naar de rechter wordt gemaakt, is niet bekend.
Veluwe FM
Dat is een logisch vervolg na zo'n drama dat men Keolis niet meer vertrouwt.Abus schreef:Ik neem aan dat er in Almere niets aan de hand is, maar dit is echt geen leuk nieuws voor Keolis (waarom gooi je als gemeente Almere extra olie op het vuur?):
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... ver-fraude
Ik vind van wel ja. Dat je fraudeert betekent niet dat je geen verplichtingen meer hebt. Ook in Limburg leidde die intrekking tot een minder goed OV. Dat de reiziger opdraait voor het slechte gedrag van de vervoerder vind ik de wereld op z'n kop.ICE105 schreef:In Limburg was het bod van Abellio ook beter. Daar had dan ook aan Abellio gegund moeten worden?
Mooi om te lezen dat integriteit belangrijker is dan de klant.gkw1969 schreef:De opdrachtgever, oftewel degene die betaald, is van mening dat Keolis niet mag leveren wat ze beloofd hebben, want uit onderzoek van de Opdrachtgever is gebleken dat als Keolis niet de afspraak had gemaakt met de leverancier, de concessie niet aan hun gegund was. Dat houdt dus in dat de concessie gewonnen is op oneigenlijke gronden.willie schreef:Volgens mij vindt niemand hier dat Keolis met die fraude zou moeten wegkomen. De vraag is of die fraude betekent dat Keolis dan niet meer hoeft te leveren. Houden we Keolis aan de afspraken, dan krijgt de reiziger waar hij recht op heeft (15% meer DRU's!). Doen we dat niet, dan moet diezelfde reiziger maar afwachten wat er dan nog van zijn OV overblijft. Kies maar.MichOV schreef:Maar als je die petitie voor het terugdraaien voor het intrekken van de concessie gunning ondersteund dan accepteer je indirect toch eigenlijk die fraude of zie ik dat verkeerd? Want dan beloon je juist wat Keolis heeft gedaan
Lees het hele stuk, van 6 pagina’s nog maar eens door. Daar staat precies in vermeld wat de motivatie van de opdrachtgever is.
Voor de mensen die de brief nog niet of niet helemaal gelezen hebben las ik een leespauze in:
https://api.notubiz.nl/documents/898146 ... ser&token=
Dat is de aanname.gkw1969 schreef: (..)
NOGMAALS: als Keolis niet had gefraudeerd had Keolis onvoldoende punten om de concessie te winnen. Aldus de opdrachtgever.
Niet eenzelfde vergelijking natuurlijk, want in dat voorbeeld heb je alleen zelf het nadeel. In het voorbeeld met Keolis hebben ook de reizigers en de chauffeurs er nadeel aan. Het voorbeeld zou dan eerder zijn dat als jij een rekenmachine bij het examen gebruikt dan de hele klas geen diploma meer krijgt, maar ook dat is natuurlijk weer een verkeerd voorbeeld omdat de rest van de klas natuurlijk een eigen kans heeft en niet afhankelijk is van jou (schoolexamens zijn dus sowieso geen goed voorbeeld hier).gkw1969 schreef:Dus als jij bij het examen een rekenmachine gebruikt ipv uit het hoofd rekenen en je wordt gesnapt vind jij dat jij alsnog recht hebt op je diploma?willie schreef:Ik vind van wel ja. Dat je fraudeert betekent niet dat je geen verplichtingen meer hebt. Ook in Limburg leidde die intrekking tot een minder goed OV. Dat de reiziger opdraait voor het slechte gedrag van de vervoerder vind ik de wereld op z'n kop.ICE105 schreef:In Limburg was het bod van Abellio ook beter. Daar had dan ook aan Abellio gegund moeten worden?
NOGMAALS: als Keolis niet had gefraudeerd had Keolis onvoldoende punten om de concessie te winnen. Aldus de opdrachtgever.
Het gaat in een aanbesteding niet alleen om punten. Er zijn ook uitsluitingsgronden. Ik lees de brief van Overijssel zo dat Keolis uitgesloten zou zijn. Dat betekent dat Keolis niet aan bepaalde basiseisen voldaan zou hebben. Het is volgens mij niet zo, maar als bijvoorbeeld elektrische buurtbussen verplicht zijn, en je kunt in je inschrijving niet garanderen dat die er ook komen, dan is dat een uitsluitingsgrond.Durashift schreef: Het is, voor mij, nog steeds de vraag hoe Keolis in punten had gescoord met die 10 jaar batterijgarantie en dan de levering van die buurtbusjes.
Hoe zwaarwegend in de puntentelling / beoordeling zal dat nou geweest zijn?
Albelio had voor een veel lager bedrag ingeschreven. Ieder weldenkend mens kan begrijpen dat dat een drama was geworden, of had albelio ergens een blik hele goedkope chauffeurs gevonden?willie schreef:Ik vind van wel ja. Dat je fraudeert betekent niet dat je geen verplichtingen meer hebt. Ook in Limburg leidde die intrekking tot een minder goed OV. Dat de reiziger opdraait voor het slechte gedrag van de vervoerder vind ik de wereld op z'n kop.ICE105 schreef:In Limburg was het bod van Abellio ook beter. Daar had dan ook aan Abellio gegund moeten worden?
^^^ Ja, heb je gelijk in. Financiële betrouwbaarheid / garantstelling etc. is ook een gevraagd begrip dat als men daar niet aan kan voldoen, uitsluiting volgt.Abus schreef:Het gaat in een aanbesteding niet alleen om punten. Er zijn ook uitsluitingsgronden. (..)Durashift schreef: Het is, voor mij, nog steeds de vraag hoe Keolis in punten had gescoord met die 10 jaar batterijgarantie en dan de levering van die buurtbusjes.
Hoe zwaarwegend in de puntentelling / beoordeling zal dat nou geweest zijn?
Lijkt me sterk dat Abellio niet zou hebben geleverd, gezien het strategische belang dat Abellio (= NS) in de concessie Limburg zag. Omdat die concessie toen is ingetrokken zal dat voor altijd een raadsel blijven.The Greyhound schreef:Albelio had voor een veel lager bedrag ingeschreven. Ieder weldenkend mens kan begrijpen dat dat een drama was geworden, of had albelio ergens een blik hele goedkope chauffeurs gevonden?willie schreef:Ik vind van wel ja. Dat je fraudeert betekent niet dat je geen verplichtingen meer hebt. Ook in Limburg leidde die intrekking tot een minder goed OV. Dat de reiziger opdraait voor het slechte gedrag van de vervoerder vind ik de wereld op z'n kop.ICE105 schreef:In Limburg was het bod van Abellio ook beter. Daar had dan ook aan Abellio gegund moeten worden?
Die 15% extra vervoer moet je vergeten. Dat bod was gebaseerd op de precoronatijd. Als Keolis dat na zou komen, zou dat waarschijnlijk tientallen miljoenen verlies per jaar opleveren. Dat kun je van een bedrijf niet verlangen. Keolis zou op basis van billlijkheid en redelijkheid vermoedelijk voldoende juridische grond gehad hebben om van het extra aanbod af te komen.willie schreef: Terug naar IJssel-Vecht: waar het nu om gaat of is de buurtbussen wel op vanaf de eerste dag zero-emission zouden zIjn. Minpuntje, fraude misschien. Maar genoeg om daar +15% DRU voor te laten lopen? Bedenk dat niemand er een been in ziet de buurtbus voor de zekerheid al maandenlang effe aan de kant te zetten.
Dat zou kunnen, maar vooral op dit moment maakt het nogal wat uit of je als aanbesteder onderhandelt op basis van een eenmaal (voor de coronatijd) gemaakte afspraak, of dat je alles weer helemaal opengooit en begint vanaf nul. Ik blijf erbij dat de provincies zichzelf met de rug tegen de muur hebben gezet.Abus schreef:Die 15% extra vervoer moet je vergeten. Dat bod was gebaseerd op de precoronatijd. Als Keolis dat na zou komen, zou dat tientallen miljoenen verlies per jaar opleveren. Dat kun je van een bedrijf niet verlangen. Keolis zou op basis van billlijkheid en redelijkheid vermoedelijk voldoende juridische grond gehad hebben daar vanaf te komen.willie schreef: Terug naar IJssel-Vecht: waar het nu om gaat of is de buurtbussen wel op vanaf de eerste dag zero-emission zouden zIjn. Minpuntje, fraude misschien. Maar genoeg om daar +15% DRU voor te laten lopen? Bedenk dat niemand er een been in ziet de buurtbus voor de zekerheid al maandenlang effe aan de kant te zetten.
Boerman heeft tijdens de statenvergadering van 8 juli aangegeven dat bij een nieuwe aanbesteding van IJssel-Vecht Keolis is uitgesloten van deelname.Abus schreef:Wat een nieuwe aanbesteding op gaat leveren, weten we ook niet.
We verwachten allemaal minder vervoer, maar weten doen we dat niet. Keolis kan opnieuw met hetzelfde bod komen, omdat het de bussen al heeft en in wil zetten. Die strategie zullen ze in Parijs bepalen.
Dat bericht klopt niet. Het besluit is nog niet genomen, er is alleen een voorgenomen besluit, en Keolis is om een zienswijze gevraagd.regenmaker schreef:Keolis heeft aangekondigd bezwaar in te dienen tegen het besluit van de provincie. Of ook de stap naar de rechter wordt gemaakt, is niet bekend.