Pagina 72 van 96

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 15 nov 2018, 15:51
door Dennenboom
Nou ja, het is wederom een lijn met een voor het platteland een redelijke bezettingsgraad, die om politieke redenen verdwijnt. Het vreemde is dat juist het lijngedeelte met de meeste reizigers (Heukelum - Gorinchem) gaat verdwijnen. Wellicht dat er toch landelijk iets van een norm zou moeten komen. We hadden NVS (zie hieronder), maar dat is wel weer wat te veel van het goede.
http://publicaties.minienm.nl/documente ... ervoer-nvs

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 15 nov 2018, 15:52
door ArrivaBas
Spijk heeft inclusief een buurtschap Vogelswerf slechts 900 inwoners. Heukelum telt 2645 inwoners en Asperen ruim 3200.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 15 nov 2018, 16:36
door Daniel
Maar inwoners zeggen niet alles. De huidige lijn 73 is weliswaar extreem verspitst, maar een bus met 20 passagiers is geen heel slechte bezetting voor zulke kleine dorpjes.
Qua instappers is het logisch dat lijn 141 alleen Heukelum en Asperen gaat bedienen want zelfs op de drukste rit kent Spijk maar één instapper. Alleen gaan al die instappers in de drukste rit juist naar Gorinchem, dus was een lijn Asperen - Gorinchem wellicht een betere besteding van DRU's geweest.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 15 nov 2018, 17:58
door The Greyhound
Daniel schreef:Maar inwoners zeggen niet alles. De huidige lijn 73 is weliswaar extreem verspitst, maar een bus met 20 passagiers is geen heel slechte bezetting voor zulke kleine dorpjes.
Qua instappers is het logisch dat lijn 141 alleen Heukelum en Asperen gaat bedienen want zelfs op de drukste rit kent Spijk maar één instapper. Alleen gaan al die instappers in de drukste rit juist naar Gorinchem, dus was een lijn Asperen - Gorinchem wellicht een betere besteding van DRU's geweest.
Voor de bestaande uitdient reden er op deze route een stuk of 4-5 ritten in de scholieren spits en daarbuiten een buurtbus. Dat zou ook voor nu een prima oplossing zijn.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 15 nov 2018, 18:10
door The Greyhound
nvdw schreef:Ik kan me voorstellen dat de bus voor een scholier uit Heukelum de betere optie is vergeleken met omreizen via station Leerdam en vervolgens de trein te pakken; de bus is sowieso goedkoper. Dat zie ik vooral in deze maanden en dan bij voorkeur op een dag met schijtweer, want dan is het gewoon proppen in de Irisbus van 7.25 uit Leerdam :shock:

Speurend in mijn eigen archief kom ik al berichten van de medezeggenschap uit april (!) tegen dat lijn 73 voortaan als onderdeel van de concessie Rivierenland zou worden uitgevoerd. Dat was dus al lang bekend bij de betrokken vervoersbedrijven.
Dit is de versie van de provincie Gelderland:

Lijn 73 valt onder de concessie van de provincie Zuid Holland, zij hebben besloten de lijn op te heffen maar hebben verzuimd ons daar tijdig over te informeren. Het opheffen van de lijn 73 is voor hen een bezuiniging.

Ongeveer 2 weken geleden werden wij geconfronteerd met dit nieuws en zijn wij begonnen met een reparatie traject, dit is lastig want de dienstregelingen en werkroosters van de chauffeurs zijn allemaal al vastgesteld. Ui t een paar scenario’s is een soort ringlijn als beste oplossing naar voren gekomen waarmee het grootste gedeelte van de reizigers in het gebied kan worden kan worden vervoerd, de kosten hiervan zijn 120.000 euro. Hiervoor zijn wij momenteel dekking aan het zoeken. Zuid Holland voelt zich niet geroepen om mee te financieren.



Nadeel voor een aantal scholieren is dat in dit scenario Spijk niet wordt aangedaan, deze scholieren zijn voor een groot deel gericht op het Gomarus college en gebruiken de bus voornamelijk als het slecht weer is. Dit was voor Zuid Holland 1 van de redenen om in de lijn te snijden omdat de bus dus in veel gevallen leeg reed.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 15 nov 2018, 19:25
door Meltrain
De belangrijkste oorzaak voor het opheffen van lijn 73 lijkt me de verschuiving van de provinciegrens.
Toen de lijn nog van Zuid-Holland naar Zuid-Holland ging, voelde Z-H zich nog verantwoordelijk voor de lijn, ondanks dat hij bijna alleen nut had voor Gelderse reizigers. Nu de lijn door drie provincies zou lopen, vond Z-H dat ze er nauwelijks meer profijt van had en dat de verantwoordelijkheid bij Gelderland zou moeten komen te liggen.
Op zich best een logische gedachte en Gelderland had zo'n reactie kunnen zien aankomen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 15 nov 2018, 20:27
door Dennenboom
En we gaan als Gelderland natuurlijk niet betalen voor een lijn waar Zuid-Holland van profiteert(als eindbestemming van de lijn) maar niet voor wil betalen. Dan bedenken we een lijn die Zuid-Holland niet aandoet (Leerdam wordt per 1 januari provincie Utrecht).

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: vr 16 nov 2018, 10:38
door diederickx
Wellicht valt er nog te denken aan een scholierenlijn, een rit 's-ochtends naar Gorkum en een rit 's-middags terug, en dan alleen in het koude seizoen, bijvoorbeeld van herfstvakantie tot Pasen. Daarmee voorkom je dat de bus in het warme seizoen leeg rondrijdt. Als de school/scholen wil(len) meebetalen is dit wellicht haalbaar.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: vr 16 nov 2018, 20:52
door The Greyhound

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: vr 16 nov 2018, 21:14
door nvdw
Vervoersmaatschappij Arriva is op dit moment in gesprek met de provincie Gelderland over de toekomst van deze busverbinding. ,,We kunnen helemaal nog niets zeggen’’, reageert een woordvoerder van Arriva op de vraag of de lijn verdwijnt. ,,We hopen zelf ook snel op duidelijkheid.’’
Eh... die lijn 141 is door de kaboutertjes aangemaakt?

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: vr 16 nov 2018, 21:21
door regenmaker
Ook de gemeente van Gorinchem lijkt enorm verbaasd over het verdwijnen van de buslijn. :')

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: vr 16 nov 2018, 22:34
door The Greyhound
regenmaker schreef:Ook de gemeente van Gorinchem lijkt enorm verbaasd over het verdwijnen van de buslijn. :')
Dit geeft nogmaals aan hoe beroerd de communicatie vanuit de provincie Zuid-Holland is geweest.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: vr 16 nov 2018, 22:36
door The Greyhound
nvdw schreef:
Vervoersmaatschappij Arriva is op dit moment in gesprek met de provincie Gelderland over de toekomst van deze busverbinding. ,,We kunnen helemaal nog niets zeggen’’, reageert een woordvoerder van Arriva op de vraag of de lijn verdwijnt. ,,We hopen zelf ook snel op duidelijkheid.’’
Eh... die lijn 141 is door de kaboutertjes aangemaakt?
Lijn 141 is voorlopig nog een sprookje dat mogelijk werkelijkheid wordt......

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: vr 16 nov 2018, 22:40
door dylanwild94
voor de scholieren naar Gorinchem is het meer een nachtmerrie.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: vr 16 nov 2018, 22:40
door Daniel
The Greyhound schreef:
regenmaker schreef:Ook de gemeente van Gorinchem lijkt enorm verbaasd over het verdwijnen van de buslijn. :')
Dit geeft nogmaals aan hoe beroerd de communicatie vanuit de provincie Zuid-Holland is geweest.
Niet zo beroerd als je denkt, gezien in het DMG-topic genoemd werd dat het bij de medezeggenschapsraad van Arriva al in april 2018 bekend was dat die ljin naar Gelderland zou gaan.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: vr 16 nov 2018, 23:03
door The Greyhound
Daniel schreef:
The Greyhound schreef:
regenmaker schreef:Ook de gemeente van Gorinchem lijkt enorm verbaasd over het verdwijnen van de buslijn. :')
Dit geeft nogmaals aan hoe beroerd de communicatie vanuit de provincie Zuid-Holland is geweest.
Niet zo beroerd als je denkt, gezien in het DMG-topic genoemd werd dat het bij de medezeggenschapsraad van Arriva al in april 2018 bekend was dat die ljin naar Gelderland zou gaan.
De medezeggenschapsraad is iets anders als een niet geïnformeerde en direct betrokken en getroffen gemeente(raad).

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: vr 16 nov 2018, 23:49
door nvdw
De quote waar Daniel op doelt stond overigens in dit topic:
nvdw schreef:Speurend in mijn eigen archief kom ik al berichten van de medezeggenschap uit april (!) tegen dat lijn 73 voortaan als onderdeel van de concessie Rivierenland zou worden uitgevoerd. Dat was dus al lang bekend bij de betrokken vervoersbedrijven.
Dat daarmee de gemeente Lingewaal het nog niet wist, kan ik begrijpen, maar bij de vervoerders Qbuzz en Arriva was dit gegeven dus wel al lang bekend. Door de hele 'ruilverkavelingsoperatie' zijn ook de nodige chauffeurs overgeplaatst en over te plaatsen. Ik geloof best dat er toen nog geen exacte invulling voor lijn 73 per 2019 op tafel lag, want dat zal geen rol hebben gespeeld in deze vergaderingen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 17 nov 2018, 08:16
door erjeebee
Krijg een beetje een zwarte pieten gevoel bij deze soap.
Zal de tijd van het jaar wel zijn.
Is er ergens bekend waarom het idee een ringlijn vanuit Leerdam is ipv Gorinchem? Heeft dat te maken met rijtijd?

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 17 nov 2018, 09:36
door Dafdriver
DrechtBlub schreef:
Daniel schreef:Vanuit Gorinchem richting Leerdam passen zelfs alle ritten volgens de cijfers in een taxibusje tijdens de spits, in de daluren overdag volstaat een tandem :lol:
Wat ik knap stom vind is dat ze niet de 73 hebben behouden, hij was immers maar 4 minuten per richting te lang, dat hadden ze ook kunnen oplossen door dat ding op stadsbus 1 te laten aansluiten in gorinchem oost ipv naar station te rijden, (Dat is verre van ideaal maar nogsteeds 20 minuten korter.) en dan vanuit Asperen samen met de buurtbus 260 een halfuurdienst bieden ipv een halfuurdienst lokaal en dan de buurtbus er nog scheef bovenop. Tevens verliest Spijk zijn verbinding, al is het aantal instappers over de dag daar maar 6, komt er voor deze mensen ook geen alternatief. (Zelfs Geen Flex OV of belbus) Het nieuwe idee is interessant voor reizigers uit asperen/heukelum richting Utrecht, niet richting Gorinchem Scholen, waar wel de meeste reizigers naar toe gaan.

Het was dus prima mogelijk om zowel halfuurdienst te creëren vanaf Asperen naar Gorinchem én een redelijke verbinding naar Gorinchem Scholen te behouden maar dat is dus gewoon vertikt.
Het taxibusje was in het verleden in de middag regelmatig te vol waardoor er passagiers een uurtje mochten blijven wachten op het volgende taxibusje. De bus in Gorinchem-Oost te laten eindigen is geen handige actie aangezien je dan alle reizigers in de stadsbus moet proppen. Een mogelijkheid om de bus sneller in vanaf Leerdam naar Asperen te laten rijden is om in Asperen via de Leerdamseweg naar Leerdam te rijden daardoor hoeft de bus niet via de Meerdijk langs Acquoy, Zuid-Ooster lijn 49 reed vroeger ook zo tussen Asperen en Leerdam. Het gedeelte tussen Asperen via de Meerdijk naar Leerdam v.v. kan dan afgedekt worden met de buurtbuslijn 260 welke zelfs Acquoy dorp aandoet. Nu word de complete verbinding naar de knoppen geholpen zodat men een "probleem" geval kwijt is. Zeker toen de oude lijn 112 nog tussen Gorinchem via Leerdam naar Utrecht reed was het doordeweeks aardig bezet omdat toen ook reizigers / scholieren uit Hei en Boeicop en Schoonrewoerd van deze lijn gebruik maakten maar die zijn deels de trein in gedreven en Hei en Boeicop heeft de laatste jaren na de grote lijnennet wijziging alleen maar een Buurtbus wat om de 2 uur rijd.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 17 nov 2018, 11:05
door Daniel
erjeebee schreef:Is er ergens bekend waarom het idee een ringlijn vanuit Leerdam is ipv Gorinchem? Heeft dat te maken met rijtijd?
De lijn bedient nu in elk geval de dorpen die de meeste reizigers opleveren en die liggen dichter bij Leerdam dan bij Gorinchem, daar zal het wel in zitten. Als je een ringlijn naar Gorinchem zou rijden komt dat zo'n beetje neer op lijn 73 handhaven.
Dafdriver schreef:Zeker toen de oude lijn 112 nog tussen Gorinchem via Leerdam naar Utrecht reed was het doordeweeks aardig bezet omdat toen ook reizigers / scholieren uit Hei en Boeicop en Schoonrewoerd van deze lijn gebruik maakten maar die zijn deels de trein in gedreven
Dat is wel heel lang geleden: er is al sinds 2003 geen rechtstreekse bus meer van Schoonrewoerd richting Gorinchem. In 2004 ging de 112 ook weer de versterking vanuit Utrecht rijden, maar reed er nooit een rechtstreekse bus Utrecht - Gorinchem en al helemaal geen bus in de daluren.
en Hei en Boeicop heeft de laatste jaren na de grote lijnennet wijziging alleen maar een Buurtbus wat om de 2 uur rijd.
Naast die buurtbus heeft Hei- en Boeicop ook nog belbus 503 in een uurdienst, daarmee is de bereikbaarheid van dat dorpje zelfs beter dan 15 jaar geleden toen er alleen overdag elk uur en zaterdags elke 2 uur een taxibusje als lijn 113 reed. In 2004 werd dat taxibusje al vervangen door een veel minder vaak rijdende buurtbus die net als de nu daar rijdende 703 maar een paar ritten kende.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: ma 26 nov 2018, 16:30
door StefanH
Nieuwe bushalte voor lijn 237 aan de Hoofdstraat in Kesteren: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 64420.html

Iemand enig idee of er bij de nieuwe locatie van middelbare school De Pantarijn (rotonde Hoofdstraat/Broekdijk) een bushalte (lijn 45) wordt gemaakt? In het agrarisch gebied achter de school verrijst de komende jaren een nieuwbouwwijk. Even verderop langs de Hoofdstraat zou t.b.v. de ontsluiting van de nieuwe woonwijk (kruising Hoofdstraat/A. Datemalaan) ook een logische plek zijn.

In de loop van 2019 verliest een groot deel van Tiel-Oost overigens zijn enige bushalte (Grotebrugse grintweg). Tot nu toe is er enkel sprake van een nieuwe halte op het kantorenpark aan de Laan van Westroyen. Voor reizigers die nu van de halte aan de Grotebrugse grintweg gebruikmaken heeft dit natuurlijk weinig nut... Een halte bij de rotonde (Westroijensestraat/Lokstraat/Grotebrugse grintweg) of iets verder t.h.v. het spoorviaduct zou daarbij een beter alternatief zijn.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: ma 26 nov 2018, 17:36
door waldo79
Dat krijg je als men de Grote Brugse Grintweg autoluw wil maken. Een halte ter hoogte van de rotonde Laan van Westroyen en de Grote Brugse Grintweg lijkt me ook een optie.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: ma 26 nov 2018, 20:42
door StefanH
Dat is inderdaad ook nog een goede mogelijkheid voor met name Latenstein. Toch blijft deze locatie erg ver lopen voor een groot deel van Bomen- en Vogelbuurt, i.t.t. het viaduct (waar richting de A15 al een inham aanwezig is waar de bus in principe kan stoppen) of de rotonde bij de Westroijensestraat.

Als ze dan toch bezig gaan laat lijn 45 dan gelijk via De Diepert en Voorstraat naar Echteld rijden i.p.v. via de (Verlengde) Spoorstraat en Stationsweg. Wordt bedrijventerrein Medel ook gelijk beter ontsloten en de reistijd wordt er niet veel langer van...

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 27 nov 2018, 14:18
door The Greyhound
Het onderstaande bericht is blijkbaar gebaseerd op een persbericht van Arriva. Over de aanstichter van de nu ontstane situatie is het artikel/perbericht heel duidelijk.

https://www.hetkontakt.nl/regio/leerdam ... hem-?redir

Achter de schermen zijn verschillende lokale en provinciale politici bezig om in ieder geval in de spits nog een verbinding naar Gorinchem in stand te houden.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 27 nov 2018, 16:36
door Daniel
Heel duidelijk dat Arriva geen zin meer heeft in die verbinding nu ze DAV kwijt zijn ja (ligt nu immers wel heel ongunstig voor ze). En dan is de provincie Zuid-Holland de schuld geven wel heel makkelijk, die kunnen de lijn immers niet opheffen zelf. Immers heeft Zuid-Holland de lijnen in Vijfheerenlanden overgedragen aan Utrecht en Gelderland met als uitgangspunt het behoud van het voorzieningenniveau.